Lätta klasser - för vem?

Sv: Lätta klasser - för vem?

kl

en sak som jag kom på kanske också kan förklara förekomsten av sk rosettplockare är att det kanske inte finns samma utbud av tävlingar när du kommer högre upp i klasserna..

Har för mig att när jag kollade här i Kalmar regionen för ngt år sedan så var det rätt ok utbud upp tom LA men sen var det inte lika mycket att välja på från MSV och uppåt..

Tycker man nu det är skitkul att tävla så kanske man väldigt gärna vill ligga kvar i klasserna istället för att gå upp och bara komma ut ett par gånger per är, alla har ju inte samma möjligheter att resa land och rike runt för att tävla.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Kanske lite utanför ämnet.

Men i dressyr är det väl inget problem med att det är för få starter?
Här i Stockholm så måste man anmäla i samma stund som anmälningarna öppnar för klasserna är fulla 3 minuter efter att tiden gått ut.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar- det är ju just lokala klasser man kan uppklassas från, men du menade kanske så.

Fast du kan rida runt i lokala klasser i hundra år och aldrig bli uppklassad eftersom du inte får poäng på lokal nivå. Det är först när du plockar poängen på regional nivå som du isf inte kan gå tillbaka till lokal. Det är så jag menar.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar- det är ju just lokala klasser man kan uppklassas från, men du menade kanske så.

KL annars är ju egentligen problemet som jag fortfarande inte ser finns, lätt att åtgärda, bara för ryttarna att påverka tävlingsarrangören och dela klassen och låta den ena vara som vanligt och den andra ex öppen för de som aldrig ridit över 62, eller för de som aldrig fått någon placering etc etc.

Då kan de som känner att de andra är för bra tävla i klass med lite lägre nivå.:)

Tanken är god men jag undrar om det verkligen går att genomföra? Låt oss säga att jag anmäler mig till att deltaga i den avdelningen som är för de under 62% och tävlar veckan innan och råkar hamna över 62, då måste ju arrangören flytta om i klasserna och är det dessutom fullt i båda avdelningarna med reserver riskerar jag ju att dessutom att inte få lov att starta. Det blir dessutom mer jobb för arrangören och vi måste också tänka på att de flesta arrangemang bygger på ideella krafter. Är inte klasserna fulla och man då enkelt kan bara flytta över är det ju bra men samtidigt så kan ju den där ritten på över 62 procent vara en engångsföretelse och då är man ju i samma båt igen...

På vårt stora sommarmeeting har vi otroligt fina priser, superfina blingbling träns odyl som är attraktiva och speciellt i de lägre klasserna. Förra året hade vi ryttare som red innan tävlingen msvc som gick ner och red den lägsta klassen vilket var lc och lb klasser. Det var ju inte speciellt skoj för ryttarna som verkligen hade i den klassen att göra. Men den ryttaren och några till la ryttare vann dock inte meetingpriserna utan det gjorde ryttare som ridit lb klasser innan. Hur som helst, vi beslutade i år för att ändra reglerna att man inte fick deltaga i cupen om man ridit på över 62% i la under året och föregående år. Detta funkade bra men jag kan ju säga att det var flertalet ryttare som efter vår tävling startade la klasser med bra resultat, de väntade helt enkelt att debutera la tills efter vår tävling verkade det som. Men hur ska vi som arrangör göra? Vi kan ju samtidigt inte utesluta ryttare som ridit klasserna som ingår i cupen på över en viss procent att deltaga då vi behöver starterna för att få en bra ekonomi.

Att tävla kommer i mina ögon aldrig någonsin bli rättvist och på samma villkor, alla har vi helt enkelt olika förutsättningar och det gäller att göra det bästa utav sin situation.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Kanske lite utanför ämnet.

Men i dressyr är det väl inget problem med att det är för få starter?
Här i Stockholm så måste man anmäla i samma stund som anmälningarna öppnar för klasserna är fulla 3 minuter efter att tiden gått ut.

Det ser inte riktigt ut så i övriga landet ;)
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

En domare jag skrev åt sa att man inte får rida rörelser som inte ingår i det program man ska rida på framridningen-men huruvida det stämmer har jag ingen aning om.

Nämen vad finns det för märkliga människor/domare?!?
Det är naturligtvis ren rappakalja, du får göra precis vad du vill på framridningen så länge du håller dig till TR och det där omnämns inte.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Men det har en domare sagt åt mig också, men hon sa att man får rida rörelser från en klass över den man ska starta.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Jag har också hört det, visserligen för säkert sex år sedan, men ändock...
Men i min senaste LC start behövde jag väcka min häst på framridningen med några seriebyten (fd hoppehäst, byter superlätt och taggar till av byten) och ingen sa ett pip, inte heller överdomaren som tittade på framridningen hela tiden, så det kanske är borttaget?
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Men det har en domare sagt åt mig också, men hon sa att man får rida rörelser från en klass över den man ska starta.

Men vad är det för skrönor som sprids??! :crazy:

Nästa gång alla ni som hört sådant hör det igen så tycker jag att ni ska be domaren visa var i TR det är reglerat.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Jag har också hört det, visserligen för säkert sex år sedan, men ändock...
Men i min senaste LC start behövde jag väcka min häst på framridningen med några seriebyten (fd hoppehäst, byter superlätt och taggar till av byten) och ingen sa ett pip, inte heller överdomaren som tittade på framridningen hela tiden, så det kanske är borttaget?
Det har ALDRIG funnits. Inte i modern tid iaf.

Det här är ungefär lika fånigt som att man måste ha ljusa ridbyxor.
Struntprat, bullshit, skrönor och som sagt - rappakalja!
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

:eek: Vart går den cupen!? Jag vill också få chansen att vinna fina priser :D:D, enda jag vunnit är en ful glasboll....:meh:
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Måste bara fråga, är du utbildad domare:)? Inget näsvist, jag bara undrar för det borde finnas nån som gått domarutbildningen här på buke tänker jag.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Jag håller med att de klasserna ska vara för dem som är på den nivån. Var och kollade på en LB och så såg jag alla som red galoppombyten i varje steg, och helt perfekta samlingar. Det var även vissa som jag kände som brukar träna pazzas (stavning?) och piaf (stavning). Alla höll även på med mycket öppnar slutor och ingen värmde upp på några av programmets rörelser. Och de flesta låg på en bra bit över 60% jag tror fyran fick 72%...

Jag tränar på galoppombyten i språnget på min häst - och lyckas ungefär varannan gång - och tränar piaff och passage (om det var det du avsåg) och tränar öppnor och slutor och galoppsluta. Och får knappt godkända procent på LA:1 eftersom hästrackaren är skruttdålig på längningar och inte gärna skänkelviker i trav utan fuskar genom att fatta galopp. Samling kan han, men inte längning.
Men som sagt, höga procent på tävling får jag i och för sig inte.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Det där köper jag inte alls. Vi har aldrig högre betyg än 6 på våra längningar jag och ponnyn och rider ändå L:A på mellan 64-67%. Nu gör vi iofs bra skänkelvikningar men även när dom strulat har vi ridit på mr än godkända %. Så det måste vara annat som brister i programmen också.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Måste bara fråga, är du utbildad domare:)? Inget näsvist, jag bara undrar för det borde finnas nån som gått domarutbildningen här på buke tänker jag.

Nä, men min mamma är dressyr-, hopp- och överdomare. :)

Jag vet att det var någon här som var aspirant för några år sedan och därför rimligtvis borde vara domare nu men jag minns tyvärr inte vem det var.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

*kl men angående Kryddelydds uttalande*
Gångarterna ger ju bättre betyg. Men nog kan man helt klart rida godkända program utan att ha någon längning öht.

Min gammelhäst har ingen gång att tala om, han har gått lb-la på upp till 68%. Min andra har betydligt med luft i steget, men inga längningar att skryta med och han har gått LB på 70%, LA på 67% och Msvc på 64%. Som bäst alltså haha. Sen har man ju några rejäla djupdykningar också men det hängde garanterat inte på om vi visade någon mellantrav eller inte :p

På en lösgjord lydig häst i en stadig och bra form kommer man långt.
 
Senast ändrad:
Sv: Lätta klasser - för vem?

Det där köper jag inte alls. Vi har aldrig högre betyg än 6 på våra längningar jag och ponnyn och rider ändå L:A på mellan 64-67%. Nu gör vi iofs bra skänkelvikningar men även när dom strulat har vi ridit på mr än godkända %. Så det måste vara annat som brister i programmen också.

Köpa och köpa...

Nedslagen kommer på längningarna där vi får 5-5.5 i samtliga gångarter.
6.5 för förvända galopper, har fått 6.5-7 på samlad galopp i MSV C men då nedslag för att bjudningen brister i skolorna.
framför allt bjudnings- och längningsproblem.
Sist var ju skänkelvikningen i trav katastrofal och bidde ingenting av någonting eftersom häst ville galoppera i stället. Ganska snällt att inte ge lägre än 5. Sjuor för ett par grejer.
gångarterna räcker till 6.

Vi har lyckats få till 61.8% i LA:4.
Men visst, vi har inte så många starter bakom oss heller: två tävlingstillfällen i år...'

Men detta var ju helt off topic.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 881
Senast: mackan
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 434
Senast: svea
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 206
Senast: jemeni
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 311
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp