Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Men är det en bra hage så kissar våra hästar lika gärna utomhus, det beror bara på underlaget.
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Hej!
Jag skulle inte lasta ur. Däremot stanna och låta ekipaget stå still en stund, så hästen hinner slappna av lite. Ev vattna om den är törstig.
Ska få hem en häst jag med, som står 80 mil härifrån. Räknar med en lång paus halvvägs, på en timme för att bla äta själv. Jag kommer inte lasta ur då heller. Nu är detta en häst som kan slappna av ordentligt, och har gjort denna resa förut.
Jag brukar förespråka busstransporter på långa sträckor, men just när det gäller denna häst, så har jag en annan åsikt. Själva resandet skulle vara bättre på buss, dock har den en tendens att bli väldigt orolig när andra hästar kliver på och av. Och då tror jag nog att det är bättre hon åker sin egen transport där hon åtminstone är lugn och avslappnad. Och hon hetsar heller inte upp sig för att man stannar, vilket en del gör, för dom tror att dom ska få kliva av.
Har anlitat buss många gånger för längre sträckor, och oftast har det gått smärtfritt.
Men det var inte kul när en resa på 55 mil, tog 16 timmar, och stoet var ny-dräktigt! Hade jag hämtat henne själv, så hade jag besparat henne många timmar, och darriga ben.
Jag har oftast goda erfarenheter av transportörer. Och förstår att det kan bli ändringar, men det värsta var ändå när en ringer och säger att jag skulle åka och hämta en 2-åring själv, 3 mil härifrån mitt i natten, annars skulle hon inte komma hem förrän dagen efter. Då hade hon ändå åkt 12 timmar (en resa på 47 mil). Självklart gjorde jag ju det. För mig var det inget större problem, men om jag inte hade haft bil/släp själv hade det varit besvärligt.
Och något som jag anser är a och o, är boggie-transport. Ligger bättre på vägen, vilket ger en stadigare resa för hästen, och möjligheten att kunna fortsätta även om du får punktering.

Så jag tycker du gör helt rätt! -Lycka till och kör försiktigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Jag skulle tänka på några saker.
Att ha en bra transport, helst booggie med rejält med plats för hästen när ni ska åka lite längre. Ströa transporten.
Stanna och vattna men inte lasta ur, det blir mer stress än du tjänar, skulle jag bedömma det.
Åk sent på kvällen om det är högsommarvärme.
Om du känner dig tveksam kontakta transportfirma, det har jag nyligen gjort och det fungerade utmärkt. Även om resan kan bli längre är åkkomforten för hästen avsevärt mycket bättre.

Jag kan PM:a dig tips på vem jag anlitade och tyckte var bra.

Lycka till med nya hästen!!!
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

*kl*
Många många tack till er alla för era råd! Särskilt tack till er som skickat PM. Känns jätteskönt att få ta del av era erfarenheter eftersom jag inte har behövt köra häst några längre sträckor tidigare. :bow: :bow:
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

Lejonelle skrev:
*kl*
Många många tack till er alla för era råd! Särskilt tack till er som skickat PM. Känns jätteskönt att få ta del av era erfarenheter eftersom jag inte har behövt köra häst några längre sträckor tidigare. :bow: :bow:

Hej! Hur har det gått för dig? Hoppas allt har gått bra :) Säg till sedan när du har vägarna förbi Mälardalen ;)
 
Sv: Lång transport, hur göra det skonsamt för hästen

det är bara att köra, ni/du stör hästen mer genom att göra pauser och lasta ut, när vi är iväg och tävlar kör vi lugnt 6 till 7 timmar i streck, självklart med drick och mat paus, men vi lastar aldrig ut hästen. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 490
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 159
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp