Bukefalos 28 år!

Långhårig Schäfer

Sv: Långhårig Schäfer

En färg borde ju inte ha någon betydelse hos en brukshund. Det är hur användbar den är som borde vara avgörande.
 
Sv: Långhårig Schäfer

Alla valpar efter reggade föräldrar får reggas som Schäfer, utom de som är vita.

Altså, det här har jag alltid haft lite svårt att förstå, man ska ju registrera HELA kullen, men man får altså inte registrera den vita valpeni en schäfer kull?
Trots att skk säger att man måste registrera hela kullar?:confused:
I andra raser så får de ju icke godkänd färg i stamtavlan "bara".. ?
 
Senast ändrad:
Sv: Långhårig Schäfer

Jag vet faktiskt inte hur det gått till att Schäferklubben fått detta undantag, misstänker att det handlade om att folk avlade vidare på dom vita.
Tidigare har de kunnat mönstras in som Vit Herdehund, om detta ff är möjligt vet jag inte.
Sen finns det iaf 2 Vit Schäferklubbar som står utanför SKK.
 
Sv: Långhårig Schäfer

Jag vet faktiskt inte hur det gått till att Schäferklubben fått detta undantag, misstänker att det handlade om att folk avlade vidare på dom vita.
Tidigare har de kunnat mönstras in som Vit Herdehund, om detta ff är möjligt vet jag inte.
Sen finns det iaf 2 Vit Schäferklubbar som står utanför SKK.

Ja, det är just där haken ligger i. Hade det "bara" dykt upp en vit valp någonstans då och då hade det ju inte varit något problem, men folk förtjusas i färgen och avlar vidare och plötsligt spelade tydligen färgen visst roll. Det är ju sådant utseendedravel man försöker undvika på ffa bruksssidan men nu har det väl blivit så att färgen helt enkelt inte godkäns i det stora hela. Nu avlade ju folk på dessa hundar ändå, men då fick det helt enkelt bli en egen ras.
 
Sv: Långhårig Schäfer

Vet inte när Vit Herde blev GK av SKK, men det har ju funnits entusiaster på kontinenten som kämpat i många år med rasen, under namnet Berger Blanc de Suisse.
Vad jag vill minnas av inmönstringen så kunde bara HD fria exemplar mönstras in, alltid något.

mvh
 
Sv: Långhårig Schäfer

Ja, det är just där haken ligger i. Hade det "bara" dykt upp en vit valp någonstans då och då hade det ju inte varit något problem, men folk förtjusas i färgen och avlar vidare och plötsligt spelade tydligen färgen visst roll.

Det här tycker jag är jättekonstigt. Inom min ras (shiba) finns det tre godkända färger (röd, sesam och black and tan) och en färg som inte är tillåten men förekommer då och då (creme). En cremefärgad shiba reggas som shiba, men har ett diskvalificerande fel (färgen) vilket gör att den är diskvalificerad från utställningar. Ingen uppfödare och ingen jag någonsin hört talas om, avlar på creme. Varför händer det inom schäfer när det inte är några problem i en annan ras? Det är ju samma grej. :confused:
 
Sv: Långhårig Schäfer

Därför att det är en otillåten och inte alls önskvärd färg.

Ja? Det vet jag väl, var ju det jag menade att jag inte förstår varför. :) Finns det någon funktionell anledning till att man inte vill ha vita hundar, typ som med underullen?

Den vita färgen har ju alltid funnits inom rasen, om jag inte minns helt fel så var väl t.ex. den första registrerade schäfern vit? Det var ju först på 30-talet någon gång som man kom på lite hipp som happ att den vita färgen skulle förbjudas (tyskarna hade ju vid den tiden som vi vet lite dille på färger och "rasrenhet").

Numera finns ju som sagt den egna rasen vit herdehund så det kan egentligen kvitta, men lite konstigt är det i alla fall. Är det vanligt inom andra raser också att man förbjudit en färg som tidigare varit godkänd? Har inte så stor koll på andra rasers historia...
 
Sv: Långhårig Schäfer

Varför händer det inom schäfer när det inte är några problem i en annan ras? Det är ju samma grej. :confused:

Förutom att schäfer är en MYCKET vanligare ras. Hade var och varannan människa haft en shiba eller två tror jag säkert nåt ljushuvud hade kommit på att avla på den "ovanliga" färgen. Det är alltid nån som måste vara speciell och göra något tvärsemot.
 
Sv: Långhårig Schäfer

Ja? Det vet jag väl, var ju det jag menade att jag inte förstår varför. :) Finns det någon funktionell anledning till att man inte vill ha vita hundar, typ som med underullen?

Den vita färgen har ju alltid funnits inom rasen, om jag inte minns helt fel så var väl t.ex. den första registrerade schäfern vit? Det var ju först på 30-talet någon gång som man kom på lite hipp som happ att den vita färgen skulle förbjudas (tyskarna hade ju vid den tiden som vi vet lite dille på färger och "rasrenhet").

Numera finns ju som sagt den egna rasen vit herdehund så det kan egentligen kvitta, men lite konstigt är det i alla fall. Är det vanligt inom andra raser också att man förbjudit en färg som tidigare varit godkänd? Har inte så stor koll på andra rasers historia...

Ja, westie och cairn var tidigare samma ras men westien blev sedan en egen ras. Dock var den vita färgen önskvärd och därför man avlade fram vita hundar.
 
Sv: Långhårig Schäfer

Det här tycker jag är jättekonstigt. Inom min ras (shiba) finns det tre godkända färger (röd, sesam och black and tan) och en färg som inte är tillåten men förekommer då och då (creme). En cremefärgad shiba reggas som shiba, men har ett diskvalificerande fel (färgen) vilket gör att den är diskvalificerad från utställningar. Ingen uppfödare och ingen jag någonsin hört talas om, avlar på creme. Varför händer det inom schäfer när det inte är några problem i en annan ras? Det är ju samma grej. :confused:

Shiba är en yttepytteliten ras i jämförelse med schäfer. Schäfer är ju dessutom omåttligt populär att blanda med andra raser.
 
Sv: Långhårig Schäfer

KL En för lång päls är ofta en nackdel på arbetande hundar.
Den bäst pälsade hund jag haft var på en (i övrigt kass) Kelpie, spelade ingen roll om det var 40 minus eller 30 plus.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Långhårig Schäfer

Förutom att schäfer är en MYCKET vanligare ras. Hade var och varannan människa haft en shiba eller två tror jag säkert nåt ljushuvud hade kommit på att avla på den "ovanliga" färgen. Det är alltid nån som måste vara speciell och göra något tvärsemot.

*filurar* Jag vill ju gärna ha en chocklad och tan Dp någon gång i framtiden, de är ju godkända av AKC, blir det icke godkänd färg i SKK?
(jao borde bli det iom att det inte är godkänd färg i dito klubb)
Men, får man regga valpar efter en sådan med icke godkänd färg?
Jag vet ju att klubbarna inte alls vill ha färgen, men flera jag talat med tycker den är vacker, så varför skulle den inte finnas med?*filurar*
Eller tja, så får jag regga vappisarna i Usa, om jag nu skulle få för mig böket med att importera, eller så får jag väl flytta overthere.:p
 
Sv: Långhårig Schäfer

Alla valpar efter reggade föräldrar får reggas som Schäfer, utom de som är vita.
De får tävla o få priser precis som vilken annan brukshund, dock kan långhåriga få problem med att få titeln BruksSvamp eftersom det kräver minst en 2:a på utställning.

Tack :)

I SKK får inte vita reggas som Schäfer utan där blir de vit herdehund. I SHK får de däremot reggas som vit Schäfer, men inte vit herde.

Vit herdehund kunde börja reggas 2001 i SKK. Min bror har en vit schäfer som är 10 år och han föddes då innan detta bestämdes och således fick han fortsätta vara just "vit schäfer" och har kunnat ta priser inom utställningar som det.
 
Senast ändrad:
Sv: Långhårig Schäfer

Nej det blir dom inte alls, vita schäfrar får Inte reggas som vit herde!
Jag har fått det bekräftat från SKK också, har kvar det mailet.
Har du missat tråden eller?
Vi har kommit fram till att de Schäfrar som föds vita inte får registreras som Schäfer, men kan reggas in som Vit Herde.
Vita Schäfrar existerar inte i SKK världen.
 
Sv: Långhårig Schäfer

Nej det blir dom inte alls, vita schäfrar får Inte reggas som vit herde!
Jag har fått det bekräftat från SKK också, har kvar det mailet.

Vita schäfrar kan om de passar in på rasbeskrivningen mönstras in som vit herdehund (t.o.m slutet av detta år), men en schäfer blir inte automatiskt (reggad som) herde bara för att den är vit.
 
Sv: Långhårig Schäfer

Har du missat tråden eller?
Vi har kommit fram till att de Schäfrar som föds vita inte får registreras som Schäfer, men kan reggas in som Vit Herde.
Vita Schäfrar existerar inte i SKK världen.

Nej, men har Du missat vad Jag skrev?
En schäfer född med fel färg, dvs vit, får Inte reggas som Vit Herde.

Citerar svar jag fick från SKK när jag mailade frågan för ett tag sedan;
Vit schäfer är det registreringsförbud på.
En vit schäfer kan inte registreras som Vit herdehund.

Vid fler frågor vänd dig Schäferhundklubben.
MVH
Ulla Rydeström
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 136
Senast: Fetaost
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 325
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
377
Senast: movi
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 018
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp