Bukefalos 28 år!

Långhårig Schäfer

T

Tingen och Lina

Nån som vet varför inte långhåriga schäfrar inte får reggas? alltså som jag fattat det så räknas dom som blandras, alltså dom får ingen stamtavla och dom får inte ställas ut, har jag fattat rätt :)?

Nån som vet varför det är så?
 
Sv: Långhårig Schäfer

Långhår får reggas men att ställa ut är inte någon större idé då det räknas som ett diskvaliciferade fel...
Iaf. om dom saknar underull..
 
Sv: Långhårig Schäfer

okej men vet du varför det är så?det finns ju så många långhårs schäfrar.. och varför får inte dom godkännas eftersom många andra raser får vara både korthåriga långhåriga mm.. konstigt :)
 
Sv: Långhårig Schäfer

Rasstandarden beskriver ju inte en långhårig hund, och en riktigt långhårig schäfer utan underull är inte rastypisk. En hyfsat hårig schäfer i sina bästa dagar med pollifjonger bakom öronen går finfint att både tävla och registrera dock.
 
Sv: Långhårig Schäfer

det är sant att inte rasstandarden gör men jag undrar bara varför det inte godkänns, jag menar det finns ju korthåriga collie och långhåriga, korthårs tax å långhåriga mm.. finns ju massor av raser som är både lång & korthåriga men dom godkänns ju, tycker det är lite konstigt att inte schäfrar godkänns när dom är långhåriga :)
 
Sv: Långhårig Schäfer

Fast det skrev jag ju just. En arbetande hund som schäfern behöver sin underull för att vara funktionell, därför är långhår utan underull inte önskvärt. Längre hår fast MED underull är ok, om än inte älskat av alla.'
Det handlar inte om rättvisa utan om duglighet.
 
Sv: Långhårig Schäfer

[Ursäkta för lite OT]

Intressant. Jag trodde inte att någon långhår var godkänd oavsett.
Men är det vanligt att de inte har underull? Händer detta också med den korthåriga modellen?
 
Sv: Långhårig Schäfer

Godkänd och godkänd, hunden på bilden är ju svensk brukschampion tex...

Mr%20Gere%20vinnare%20NM.jpg


Han är dock modellen MED underull. Har inte hört talas om att någon korthårig schäfer skulle kunna sakna underull.
 
Sv: Långhårig Schäfer

Iofs ett antal år sedan:
Min lånhåriga schäfer kom från en mycket välrenommerad kennel, han var det enda långhåret i en kull på 7 valpar.
Han var registrerad och vi tävlade både bruks och lydnadsklasser.
För att kunna bli champion var han tvungen att klara en tvåa på utställning, vilket var dömt att misslyckas eftersom han var mycket välpälsad, med både underull och långa täckhår. Han var mycket vacker!
Hans kullsyskon belv både utställnings- och brukschampions. Lite intressant var det ändå att jag fick förfrågan om jag ville sälja honom för att utbildas till tjänstehund... Det skulle gå bra, trots pälsen. Moment 22?
// Smirk
 
Sv: Långhårig Schäfer

Iofs ett antal år sedan:
Min lånhåriga schäfer kom från en mycket välrenommerad kennel, han var det enda långhåret i en kull på 7 valpar.
Han var registrerad och vi tävlade både bruks och lydnadsklasser.
För att kunna bli champion var han tvungen att klara en tvåa på utställning, vilket var dömt att misslyckas eftersom han var mycket välpälsad, med både underull och långa täckhår. Han var mycket vacker!
Hans kullsyskon belv både utställnings- och brukschampions. Lite intressant var det ändå att jag fick förfrågan om jag ville sälja honom för att utbildas till tjänstehund... Det skulle gå bra, trots pälsen. Moment 22?
// Smirk

Men du säger ju själv att hunden hade sin välbehövliga underull, så varför skulle den inte kunna bli tjänstehund?
 
Sv: Långhårig Schäfer

Ursäkta, men jag blev inte ett dugg klokare av ditt svar :D

Får en långhårig också reggas som schäfer? Men sen kan den inte ta några pris om den inte har underull? Men om den har underull så får den reggas och ta pris? Både på utställning och i bruks mm?
 
Sv: Långhårig Schäfer

Ursäkta, men jag blev inte ett dugg klokare av ditt svar :D

Får en långhårig också reggas som schäfer? Men sen kan den inte ta några pris om den inte har underull? Men om den har underull så får den reggas och ta pris? Både på utställning och i bruks mm?
Alla valpar efter reggade föräldrar får reggas som Schäfer, utom de som är vita.
De får tävla o få priser precis som vilken annan brukshund, dock kan långhåriga få problem med att få titeln BruksSvamp eftersom det kräver minst en 2:a på utställning.
 
Sv: Långhårig Schäfer

Ofta tror jag att de extremlånghåriga, dvs de med mittbena på ryggen och långa slöjor av hår, är oreggade av helt andra anledningar. Ofta är det någon som med flit parat de mest långhåriga de kunnat hitta, kanske lite annat någonstans, och vips har vi en smula buskavel och hundarna är inte reggade.

Är föräldrarna renrasiga reggar man allt, det går inte att se på en valp som är några veckor gammal att den kommer bli långhårig, iaf inte till vilken grad. Ibland ser de lite rufsigare ut och har små tofsar på öronlapparna.
 
Sv: Långhårig Schäfer

Japp så är det nog, o buskavlarna lever högt på föreställningen att långhåriga inte kan reggas.
Sen säljs de utan stamtavla som avkommor efter Gamla raka DDR linjer, eller så blandar man i lite Ortjarvka o kallar dem för Bergs Schäfer.
:devil:
 
Sv: Långhårig Schäfer

Det intressanta var att han inte var godkänd som BRUKShund pga sin päls, men att låta honom arbeta på riktigt, som tjänstehund gick bra... // Smirk
 
Sv: Långhårig Schäfer

Jag kom ihåg ett mail -när jag läste denna tråd- jag skickat till SKK för ett tag sedan där jag bla ställde denna fråga, svaret jag fick var:
"Hårlag registreras inte på schäfer, på utställning skulle nog en långhårig få en nolla.
Mvh
Ulla Rydeström"

 
Sv: Långhårig Schäfer

Det intressanta var att han inte var godkänd som BRUKShund pga sin päls, men att låta honom arbeta på riktigt, som tjänstehund gick bra... // Smirk

Men det går bra att använda blandraser och HD belastade hundar i tjänst också, så varför skulle inte långhår göra det?
 
Sv: Långhårig Schäfer

Alla valpar efter reggade föräldrar får reggas som Schäfer, utom de som är vita.
De får tävla o få priser precis som vilken annan brukshund, dock kan långhåriga få problem med att få titeln BruksSvamp eftersom det kräver minst en 2:a på utställning.

Fast, kan man itne ta typ extreibedömmning på en korning eller liknande? de har jag fått för mig iaf, kan ha fel :angel:
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 067
Senast: Fetaost
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 321
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
377
Senast: movi
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 015
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp