Bukefalos 28 år!

Lasta själv

Sv: Lasta själv

D
Den sista hästen gick med näsan längs golvet o vad händer när den kommit in. jo den hamnar under frambommen med huvudet.
Då gällde det att ha is i magen o inte skrämma den. Sa - backa! o sedan försökte jag att få den att hålla huvudet uppe när den gick in.


Här är jag i lastningen just nu. Hon går in själv - men med mulen i marken. Jag är ju givetvis rädd att hon ska dra skallen i bommen och funderar lite på hur jag ska få henne att knata in med huvudet uppe istället.. Lastar genom att gå in som vanligt med henne tills jag kommit på hur jag ska lösa problemet.. några tips? Hänga in krubba så hon några morötter att fokusera på?
 
Sv: Lasta själv

En hink godis upphängd i bomhöjd kan fungera, gör då så att du leder in hästen första gånger och visar den godiset, sen ut igen och skicka in hästen igen. Då får den nog lite mer målmedvetenhet och får upp huvudet :).

Annars är det smidigt att ta av bommen fram, man ska ju ändå fram sen och sätta fått hästen.
 
Sv: Lasta själv

Det finns en bra grej med spilta. Det är att de inte är lika benägna till vare sig klaustrofobi eller uppbindningsproblematik= inte lika benägna att bli svårlastade.

Det var mindre lastproblem förr då hästar stod i spilta.
Sen kan man tycka vad man vill kring att ha dem så.
Men det tjänade iaf ett syfte för lastningen.

Det är inte bara jag av alla problemlösare som är mkt försiktig med fronturlastning. Det tror jag det finns ett skäl till!
Däremot vet jag många transportförsäljare, ridskolepersonal eller andra som är i behov att snabblastning som förespråkar fronturlastning.
Jag vet transportförsäljare som gjort det till en grej att visa att "olastbara hästar går att lasta i vår fantastiska trailer" genom att leda dem genom trailern och sen lastat.
Et viola! Och de kränger trailers..

Är hästen otrygg ska den inte lära sig att det går att ta sig förbi bommen och dessutom UT.
Kör man som skit ska hästen inte lära sig att det går att ta sig förbi bommen och UT.
Det är de två orsakerna som är vanligast vid lastproblem.
De löser man bäst genom träning. Och har man inte grejat det själv innan lär man inte greja det för att man läst lite på Buke eller i en tidning om lastning.
Lika lite som man lär sig rida på så sätt.

En bra problemlösare behöver inte vara dyr. Och det är välinvesterade pengar!
Det är betydligt billigare än ny trailer iaf. ;)
 
Sv: Lasta själv

Har inte haft en enda häst som har försökt ta sig ut fram. Trots nästan bara släp med fronturlastning. Inte ens någon av alla hästar som passerade ridskolan hade den tanken.

En liten C-ponny skulle åka med till en liten klubbtävling och ponnyn (5 år) hade inte åkt transport många gånger i sitt liv och var mycket skeptisk till att gå in så vi skulle träna lite. Jag hade en Fautras med stora dörrar fram och den lilla ponnyn knatade till slut in, hukade sig och knatade ut under bommen fram, vi hann inte riktigt med där :o kan man väl lugnt säga. Och ponnyn hade inte åkt i släp med fronturlastning men såg en öppning och tog den ;)

Så det finns hästar som absolut får för sig att är det öppet ja då borde man komma ut. Och då är det väldigt svårt att stoppa dom speciellt om hästen skulle få panik.

Nu åkte vi faktiskt dagen efter men då lastade vi med stängd dörr och lastade min häst först, en ganska transportvan herre som gick i samma hage, och det gick bra.

Men min, då, lättlastade herre var inte alls intresserad av att åka transport när jag fick hand om honom då han var 12 år. Han fick faktiskt panik och sprakade sig ur ett släp och jag trodde aldrig jag skulle kunna lasta honom igen. Så det var att börja träna från grunden och jag hade sådan tur att det då fanns en annan transportvan häst i hagen. Som vi helt enkelt lastade först, serverade hö varpå min herre följde sin kompis in till maten. Så gjorde vi flera dagar utan att ens stänga, sen stängde vi bak några gånger, sen stängde vi fram några gånger och sedan körde vi bara runt stallplanen. Det tog ett tag men själva lastningen gick hur smidigt som helst, det handlade om en halvtimme per gång ungefär. Sen åkte vi tillsammans till några träningar och sedan var det aldrig mer några problem att lasta min häst även om jag var själv och vi åkte ganska flitigt en period, även långa sträckor (30 mil enkel resa är långt för mig i alla fall)

Den här hästen var när han kom till mig väldigt flockbunden och en tanke jag fick var att han förknippade transporten med ensamhet. Kanske är en galen tanke men hästar är flockdjur. Genom att träna lastning med en hästkompis och jag tränade honom även annars att vara själv så lärde han sig att vara trygg även utan hästkompis och då gick även transporteringen ensam bra till slut.

Det är ett väldigt smidigt sätt att lära en häst något genom att ta hjälp av en hästkompis :). Mamma häst redan som liten är klart bäst men det går bra även i vuxen ålder
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta själv

Enligt de släpförsäljare som jag pratat med anser att urlastning fram ska vara en nödutgång o då vara på vä. sida i hö trafikländer o skötardörren på höger. Då du kan stanna o titta till hästen utan att stå precis vid trafiken.

De flesta släpen som välter ligger på hö. sida o nödutgången är blockerad.

Det gav mig en tankeställare o var logiskt.

Jag som senare blev påkörd i hjulhuset av mötande, hade TUR att inte släpet välte.
 
Sv: Lasta själv

delvis kl
Jag undrar lite som lil-sis, hur mycket har det med fronturlastning att göra?

Hästar är klaustrofobiska och behöver mycket kunnig träning för att acceptera stå instängd i trånga utrymmen, jag tror det är där det oftast falerar. Man har för bråttom att stänga in dom, har inte övat tillräckligt på att gå in och ut lugnt och sansat samt stå kvar frivilligt innan man börjar stäng igen och sätta fast.

Den enda häst jag har egen erfarenhet av och som panikade och försökte ta sig över bommen gjorde det när dörren var stängd och hade aldrig åkt fronturlastat.

Å andra sidan vet jag situationer där man varit 10 man och mer eller mindre "lyft" in hästen, stängt alla bommar/dörrar och åkt. Det har varit enda sättet att få iväg hästen för dem. Dessa hästar är mycket traumatiska vad gäller lastning och släp och kan tom vara behjälpta av fronturlastning i rehabiliterings-/träningssyfte. Man kan tex låta dom gå in framifrån, där dom inte har några trauman att bekämpa, och på så vis få dom mer positivt inställda till transporten i sig och sedan blir mer villiga att försöka den "rätta" vägen. Har aldrig varit med om att någon häst sedan dom accepterat släpet och lastningen, försökt ta sig ut varken framåt eller bakåt. Men har dom ett trauma, så måste man vara medveten om att det kan komma återfall, då måste man kunna hantera det, inte ha bråttom och aldrig försöka tvinga in dom, eller sätta fast dom, för snabbt.

Jag tror det mer handlar om individer som behöver mer träning och förberedelser och att man är noga med att alltid backa tillbaks ofta under själva inlärningsprocessen, att det blir en inlärd reflex att alltid tänka bakåt, att där när hästen backat bak så vet den att det är där avslappningen och den sköna känslan finns, kanske extra noga då med den typen av extra klaustrofobiska individer och/eller med individer som har verkliga trauman och dålig erfarnehet.

Jag har själv fronturlastning, men använder den typ aldrig då det oftast inte går att använda den på tävlingsplatser och annat (för trångt mellan bilar och släp). Vill helt enkelt att rutinen för att backa ut ska vara riktigt befäst och det ju egentligen går lika bra/enkelt att backa ut dom. Men jag har oftast skötardörren öppen och är det mycket varmt ute, så har jag även fronturlastningen öppen, och ingen häst har hittils visat minsta tendens till att vilja/försöka ta sig ut den vägen. Nu är det hästar som inte har eller har haft dessa trauman. Men alla mina hästar har någon gång fått gå ut framåt, om inte annat så i träningssyfte. De kan ju komma en dag då jag verkligen behöver få ut dom den vägen.

Så jag tror helt enkelt inte riktigt på detta problem med fronturlastning som även jag hört talas om men, jag har heller aldrig hört om någon verklig situation där just fronturlastningen i sig skulle orsaken till problemet. Det är oftast andra aspekter som falerat.

Sen tänker jag lite som Alex, jag lastar alltid själv, även tränar lastning själv, även traumatiska hästar vill jag vara själv med, för jag kommer aldrig att lasta, sätta fast och stänga dörrar ändå förrän hästen själv är med på noterna hela vägen och då kan man vara själv.
 
Sv: Lasta själv

Här är jag i lastningen just nu. Hon går in själv - men med mulen i marken. Jag är ju givetvis rädd att hon ska dra skallen i bommen och funderar lite på hur jag ska få henne att knata in med huvudet uppe istället.. Lastar genom att gå in som vanligt med henne tills jag kommit på hur jag ska lösa problemet.. några tips? Hänga in krubba så hon några morötter att fokusera på?

Ja det kan du ju göra och så kan du hänga en filt över bommen, så att hon måste titta upp för att se framåt.
 
Sv: Lasta själv

Hej!

Jag har en annan följdfråga. Hur gör ni när hästen envist vill åka brett med vänder i transporten innan ni hunnit fram och satt fast den???

/Lavinia, som blev tokigt förvånad första gången fröken gjorde så.
 
Sv: Lasta själv

Om den fortfarande är så otrygg med släpet att den ens funderar på att gå ut utan att bli ombedd så skulle inte jag våga lasta och åka någonstans :eek:
 
Sv: Lasta själv

Om den fortfarande är så otrygg med släpet att den ens funderar på att gå ut utan att bli ombedd så skulle inte jag våga lasta och åka någonstans :eek:

Nej just precis, om alla tänkte så så kulle vi inte ha så mycket problem med lastning och transporter av häst.

delvis
Det är i så fall mycket vanligare och minst lika farligt med hästar som försöker rusa ut bakåt så fort man börjar mixtra med rampen eller bommen, att dom då kan skada sig själva och människor är en mycket större risk och ett mycket vanligare problem. Sen vill jag ju inte förminska risken/faran med att hästen får panik framåt, men det är minst lika farligt om den får panik bakåt. Bättre då att fokusera på att den lär sig hantera sina fobier och rädslor, och känner sig ok med att både gå in, stå kvar och backa ut lugnt och försiktigt.
 
Sv: Lasta själv

Hej!

Jag har en annan följdfråga. Hur gör ni när hästen envist vill åka brett med vänder i transporten innan ni hunnit fram och satt fast den???

/Lavinia, som blev tokigt förvånad första gången fröken gjorde så.

Då har du ingen mellanvägg alls? Jag skulle försöka backa ut hästen innan den börjar tänka vända, eller om den hinner vända, vända tillbaks den (om det går) och sedan backa ut den. Vara noga med att den backar rakt bakåt, fortsätta (rakt) flera meter efter att den backat av rampen, alltså nere på backen. I största allmänhet vara noga med att den backar rakt bakåt alltid, även om den inte vänder. Försöka helt enkelt att ändra hästens tanke på att vända, kanske sätta god mat i en krubba framtill i släpet så att hästen fokuserar på det under själva påstigningen, osv.

Men alltsomoftast (säger inte att det är så med just din häst) så smyger sig sånt här på iom att man inte lägger tillräcklig med tid på att låta hästen gå in och ut, stegvis i början, och/eller att man missar dom första signalerna på att hästen vill ut igen, att man kanske pressat den lite för hårt i samma stund som hästen funderar på att gå ut igen. Det är så olika hur hästar är som individer, en del kan man puscha lite extra så ändrar som tanke, andra blir än mer osäkra av press och bestämmer sig för att "nej nu måste jag ut" istället. Man måste känna sig fram lite vad som funkar.
 
Sv: Lasta själv

Jag hade satt en hink med ngt extremt gott längst fram, så man hinner stänga bommen och gå fram och sätta fast hästen.

Detta förutsätter dock att hästen är lugn och inte har ngt problem med transporten, och bara kommit på att det går att vända :).

Alternativt satt en longerlina runt frambommen så att man kan hindra den från att vända sig.
 
Sv: Lasta själv

Hej!

Jag har en annan följdfråga. Hur gör ni när hästen envist vill åka brett med vänder i transporten innan ni hunnit fram och satt fast den???

/Lavinia, som blev tokigt förvånad första gången fröken gjorde så.

Varför inte bara stänga och sedan gå in och vända tillbaks hästen och sätta fast?
 
Sv: Lasta själv

Nu har jag inte läst alla svar som postas i denna tråd men tänkte dela med mig av hur jag gjorde med min häst.
Jag köpte min häst i april förra året. Hon har alltid varit lättlastad men är även ett sto med OTROLIGT mycket egna åsikter så vi hade en period när hon började stegra och vägra gå in i släpet. Jag känner min häst så väl så jag förstod att det bara var någonting som hon satt i system.

Jag lånade min väns släp för att lastträna med målet inställt på att hon ska lasta sig själv. Då hon satt stegring i system så använde jag kapson i början vilket fick bort det beteende och med hjälp av "tobbemetoden" så kunde hon gå in och ut släpet när jag ledde henne. Jag fortsatte utan "tobbemetoden" och hon gick fortfarande in och ut utan tvekan och där gav vi oss för den gången.

Ett par dagar senare så lasttränade vi igen och nu gick hon in på en gång när jag ledde henne så valde snabbt att avancera. Detta genom att slänga grimskaftet över halsen på henne och leda henne upp på rampen och att hon där fortsatte själv in. I början så stannade hon halvvägs inne i släpet och backade ut igen när hon märkte att jag inte följde med in men efter att ha tränat ett par gånger så gick hon rätt in, och man fick då snabbt slänga upp lämmen då bakbommen tyvärr fattades.
Problemet vi fortsatte ha var att hon hade väldigt brådis ut men efter att ha åkt släp regelbundet under sommaren så har det problemet gått till sig och hon kan nu vänta och gå ut lugnt och stilla.

Lånar vi en ny transport så kan hon fortfarande testa och inte vilja gå in men det krävs oftast inte mer än 10 minuter så lastar hon sig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta själv

Om du ägt hästen drygt 1 år så skulle jag inte vilja påstå att man känner den så väl:meh: jag har haft mina i 14 resp. 22 år...

Kanske kör du annorlunda än förra ägaren (om hästen är äldre) o det visar sig i "dumheter".

För mig är det inget konstigt att hästen reagerar på olika släp.

Bra att den får åka kontinuerligt o kör som om du hade ett glas vatten i släpet.

Bra jobbat, men tänk på att det som regel ALLTID finns en anledning till ändrat uppförande.
 
Sv: Lasta själv

För mig är det inget konstigt att hästen reagerar på olika släp.

Min valack som efter viss träning blev lätt att lasta och verkade åka mycket bra vägrade dock att överhuvudtaget gå i närheten utav släp med ramp. Andras släp med stepup var inga problem men ramper gillade han inte
 
Sv: Lasta själv

Slänger in en fråga om transporter. Är det stabilare att ha en transport med step up än en med ramp. Har en värmlandsvagn enkelaxlad och det svajar rätt rejält i den vid påstigning. Är skaderisken större med "step up" lastning än i vanlig transport med tanke på "grön häst" vid lastning fattar de snabbt att de måste kliva in uppåt och ur i nedförsbacke?
 
Sv: Lasta själv

Problem 2. Min ponny är rackarns snabb i vändningarna. Är en mycket bestämd herre vi pratar om här, envis som få och tror att han kan göra som han vill. Vill inte gärna låta matte eller någon annan komma åt bakänden om han inte själv vill men har en envis matte...

Ilastningn går bra efter någon minuts betänketid "jag vet vad du vill men jag har ingen lust fast jag kan om jag vill attityd" men när den ska backa ut ur transporten så går det saaakta först för att sedan vända runt helt på själva rampen så fort bakhovarna nuddar rampen är det kört, hinner inte parera de där snurrattackerna inifrån släpet. Hur får man den att gå lugnt rakt bak, är rädd att den snurrar runt utanför rampen och skadar sig bak. Använda spö för att försöka hålla rak kurs funkar inte, det skiter han i så någon Tobbe L. lastning är det inte tal om (såg exempel från ponnyakuten).

Tänk in er i senariot med en snurrande ponny på rampen och en stor häst som vill ut, trampar i transporten med gugning som följd etc. Blir farligt om barnen är i närheten och stressande för alla. Hur 17 tränar jag bort detta med snurrande på ramp och får hästarna att stå lugnt i transporten?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 855
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 248
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp