Bukefalos 28 år!

Lasta själv

Joyride

Trådstartare
Jag vill börja lasta min häst själv, tipps eller bra film om hur jag skall börja.
Han tar tid på sig att gå in som det är i dag, inte dum eller så. Bara står några min upp till typ 10 min
Är inga problem att lasta ur själv, kan jag tro då man får typ trycka ut han :p
 
Sv: Lasta själv

Måste leda, om jag kunde skicka in han så kan jag ju lasta själv ;) Är mitt mål att kunna göra det.
 
Sv: Lasta själv

Mitt 4åriga fullblod lastar jag själv :)

Han får också tid på sig, han funderar några minuter, backar bak lite och går sedan fram igen.. när vi väl är inne helt så brukar han stå still så jag gör så att jag sätter upp ett hönät därinne.. Och när jag sedan kommer in med hästen lägger jag en näve havre på hönätet(sätter INTE fast honom) och sedan går jag ut, runt och bak för att stänga. Inga konstigheter och har funkat jätte bra, utan att ha behövt bråka :D
 
Sv: Lasta själv

Antingen så går man in före, slänger grimskaftet över ryggen på hästen och går bak och stänger bommarna och rampen, sen in och sätta fast hästen :).

Eller så står man ute och ber hästen gå in, riktar huvudet inåt och ger framåt drivande hjälp(smackning eller peta med spö, vad dom är bäst för din häst). Sen tar man bara bommarna osv, jag gör på sätt nr 2, har kraft foder framme i släpet och petar med ett dressyr spö så som "Tobbe Larson metoden" typ, fast skickar in.

Sålänge hästen vet vart den ska så är det inte så svårt att skicka in den.
 
Sv: Lasta själv

Dum fråga kanske men hur gör ni med grimskaftet när ni skickar in hästen själv före? Min häst är väldigt alert jag behöver bara peka på bakdelen så flyttar hon den och jag använder repgrimma med långt ledrep för att få tydliga signaler. Problem vid lastningen med att jag inte kan lägga det över ryggen då hon trampar på det.

Bara för att förtydliga. Hästen är mycket alert på kroppspråk, men vägrar gå in först. Sätts fast med vanlig grimma i transporten inte i regrimman.
 
Sv: Lasta själv

Jag hade ibland ett långt grimskaft, ca fem meter skulle jag tro, gick före hästen in, ut genom skötardörren, bak för att stänga medan jag fortfarande höll i grimskaftet. Det var så långt så jag kunde hålla i det och stänga bom och dörrar, därefter gick jag fram och satte fast hästen. Funkade ypperligt för mig och den hästen jag hade då. Använde vanlig grimma. Och han ville inte gå in själv men följde snällt med bara jag gick först.
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta själv

Jag lastar och lastar av min häst själv. Även min förra funka det med :)

Jag leder in, ställer hans matburk med lite müsli i höbaren fram och medan han mumsar går jag ut och stänger bakom honom :) Han kan få för sig att backa ut så jag har börjat ge honom lite av mumsa på fram medan jag stänger/öppnar och det funkar kanon! Sätter inte fast honom förrän jag stängt av bak och innan jag öppnar bakom honom och ska lasta ur så knäpper jag loss.
 
Sv: Lasta själv

Dum fråga kanske men hur gör ni med grimskaftet när ni skickar in hästen själv före? Min häst är väldigt alert jag behöver bara peka på bakdelen så flyttar hon den och jag använder repgrimma med långt ledrep för att få tydliga signaler. Problem vid lastningen med att jag inte kan lägga det över ryggen då hon trampar på det.

Bara för att förtydliga. Hästen är mycket alert på kroppspråk, men vägrar gå in först. Sätts fast med vanlig grimma i transporten inte i regrimman.
Man bör tänka över om man kan skicka in hästen före i andra situationer. genom stalldörr o in i boxen. Jag som inte är ense med NH-filosofin att man inte ska prata med dem säger- Gå in! Orden som de kan från tidigare.
Hästar som är lärda att ALLTID gå bakom kan hamna i konflikt.

gällande lastning där hästen aldrig varit inne i ett skåp förr går jag alltid med i början, när det går bra börjar vi med att försöka skicka in, men vågar den inte följer jag med .. tills den vågar. Får trevliga erfarenheter.

Använder lina i början o sen lägger det över ryggen på rutinerade hästar.
 
Sv: Lasta själv

Bra inlägg tycker jag, många förväntar sig att det ska gå att skicka in hästen i transporten när det inte funkar i stalldörr, box mm.

Man kan träna att skicka överallt, i skogen, mellan bommar mm.
Jag gör som Axel.
Hemma kan jag skicka in min häst men är vi på tävling eller liknande vill hon gärna titta på andra hästar lite mer :D och då är bjudningen in i släpet inte lika stark, då går jag före och hon trippar efter. Jag går bak genom den andra spiltan i transporten, för då kan man korrigera om hästen skulle backa.
 
Sv: Lasta själv

Ja jag skulle vilja se de som försöker sig på att skicka in hästen i seminspiltan/ undersökningsspiltan första gången bara för att den ska...

När det är så mkt snack om ledarskap så får man baskemig också föregå med gott exempel. Vara den där ledaren som har erfarenhet o kunskap om onaturliga saker.. för en häst. Hästar följer såna om än med lite lock o pock. Uppmuntran skulle stoet säga;)

Jag har inga som helst betänkligheter heller att ge dem belöning i form av godis/ mat.
Det är vedertagen psykologi även för oss. arbete- lön för mödan.

Det går inte att "muta" hästar. Då ska de veta vad som förväntas av dem.

jo iofs. mina kissar när jag lovar en morot efteråt, som fortfarande är en belöning= lön.
 
Sv: Lasta själv

Jag tycker det är fiffigt att ha en godishink i fram på transporten, då får de liksom en liten extra knuff att gå in självmant. Man måste ju inte göra det så krångligt för sig.
 
Sv: Lasta själv

jag lägger grimskaftet över mellanväggen när jag stänger bak. sen går jag fram och tar av kedja och sätter fast transportgrimmskaftet.
lastar på höjer sida så grimskaftet kommer automatiskt över mellanväggen.
när jag lastar ut så lägger jag grimskaftet över ryggen på hästen. fungerar bäst såhär för oss.
 
Sv: Lasta själv

Unghästar serveras sin ordinarie måltid i släpet.

Efter några gånger när det går bra tar vi en tur- lugnt o fint.

Hur "naturligt" är det att åka i ett skåp som rör sig:crazy:

Jag gillar också folk som "löshoppar" fölen med stona. Den absolut mest överlägsna mentorn/ läraren/ ledaren..
De får såå mkt gratis.
Bind upp hos stoet. Åk med föl/ sto.............

Alla de visningar som man gjorde mer förr (?) hade även ett syfte- att förbereda den växande hästen inför vuxenlivet.
 
Sv: Lasta själv

:rofl : de gångerna min häst går rätt in i transporten är just på tävling/träning :p för då ska hon minsann hem :D är mycket sällan det ens tar 2 min att lasta borta, hemma tar det upp mot en halvtimme ibland :/. men in går hon. är bara att hon backar ut när man flyttar mellanväggen om man inte är försiktig. hel mellanvägg som skapar i mattan :/.
 
Sv: Lasta själv

Jag tycker det är fiffigt att ha en godishink i fram på transporten, då får de liksom en liten extra knuff att gå in självmant. Man måste ju inte göra det så krångligt för sig.

+1 på det!

Om dom går in lugnt och fint och även står kvar lugnt och fint om dom får lite godis, varför ska dom då inte få godis? Det är ju en galet enkel metod och jag ger ju hellre godis varje gång än att bråkar :)
 
Sv: Lasta själv

Amen! Man måste få lön för mödan :D

Jag lastar också själv, funkar superbra. Jag försöker alltid ha hö och en mjuk plasthink med havre längst fram i transporten (det bästa min häst vet). Då förknippar han transporten med något positivt och vi slipper bråk. (Jag kan även lasta utan belöning såklart, men något tycker jag han ska ha för att åka låda :) !)

Vi har tagit det ett steg i taget. Först att gå in, ett steg i taget (jag först, belöning i transporten). Sen med medhjälpare som stänger bakom. Sen öva på att gå in i transporten själv. Sen med medhjälpare som stod i skötardörren och mutade när jag skickade in och stängde bakom hästen, och nu kan vi alltså göra det helt själva! Jag skickar in honom, lägger grimskaftet (c:a 3 m långt) över hans rygg. Stänger bom och dörr bakom honom, går runt, låter honom äta färdigt och sedan sätter jag fast honom i grimman.
 
Sv: Lasta själv

Ja vill de inte så kommer de ju inte gå in ändå. Hästar är ganska svåra att muta men relativt lätta att belöna :)
 
Sv: Lasta själv

Jag leder in hästar i början. När jag börjar skicka dem lägger jag ledrepet dubbelvikt över halsen.
Alt så kan man ha det runt bommen och ut genom skötardörren tillbaks till en själv om man behöver guida hästen fram. Dock är det alltså inte invinchning jag menar!

TS:
Nja, man kan ju leda in hästen, släppa och gå runt stänga bom och sen fram och binda upp.

Som axel sa så är det smart att träna sändning/skicka dem i andra situationer. Först i rep/lina och efter att ha lett dem in.
Ta alla chanser som man får att träna på de element som kan påminna om lastning.
Begränsningar åt sidan, upp och i ljus etc.. Uppför saker etc.
Finns smala passager i de flesta stall, i skogen etc. Det går att skapa med.
 
Sv: Lasta själv

Man bör tänka över om man kan skicka in hästen före i andra situationer. genom stalldörr o in i boxen. Jag som inte är ense med NH-filosofin att man inte ska prata med dem säger- Gå in! Orden som de kan från tidigare.
Hästar som är lärda att ALLTID gå bakom kan hamna i konflikt.

gällande lastning där hästen aldrig varit inne i ett skåp förr går jag alltid med i början, när det går bra börjar vi med att försöka skicka in, men vågar den inte följer jag med .. tills den vågar. Får trevliga erfarenheter.

Använder lina i början o sen lägger det över ryggen på rutinerade hästar.

Inte tänkt i de banorna förut här ska tränas på box/stall haggrindarna. :)
Har snöat in på transporten eftersom det är där det varit mycket problem, kan jag få henne att gå in för kommando så gärna för mig. Tack för tipset!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 855
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 248
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp