Bukefalos 28 år!

Skaune

Trådstartare
Jag brukar använda Stallbacken.coms dressyrprogam när jag skall tävla.

Nu har jag anmält mig till LB:3 men jag blir inte klok på delar av galopp delen av programmet.

Galopp längs långsidan, 15m volt vid E eller B men sedan då?
Avbrott till trav efter volten, på korta diagonalen eller var? Kan jag fatta ny galopp var som på diagonalen eller vad betyder den stäckade linjen.

HILFE!

Det må vara dumma frågor men jag ursäktar mig med att jag är hoppryttare. ;)
 
Sv: Lb:3 2007

Du har alldeles rätt! Efter volten fortsätter du med galoppen i några språng, bryter sedan av till trav, travar några steg, och fattar ny galopp!

Du ser, även en hoppryttare kan rida dressyr!!;)
 
Sv: Lb:3 2007

Ett litet förtydligande bara. Avbrottet till trav ska vara innan man passerar medellinjen och fattningen efter det att den passerats. Domaren brukar dessutom uppskatta om man gör det så symmetriskt som möjligt kring linjen, alltså att man har lika många travsteg före som efter medellinjen.

Du kan hitta den utskrivna versionen av programmet här http://www3.ridsport.se/Tavling/dressyr/Dressyrprogram/Dressyrprogram1/. Ibland är det bra som förtydligande till det ritade på stallbacken.
 
Senast ändrad:
Sv: Lb:3 2007

Fantastiskt bra med den varianten av programmet också. :D

Tack för alla svar. Nu är jag lite klokare. ;)
 
Sv: Lb:3 2007

Kommer ihåg när den versionen av LB:3 var ny, då såg man tydligt vilka som pluggat på stallbacken.com, dom fick inte många poäng på den där galoppdiagonalen....eftersom alla saktade av direkt efter volten och fattade på medellinjen, eller om det var bröt av på medellinjen och fattade på spåret, minns inte...men som tulip säger, jämnt fördelat! Tex. bryt av 4 meter före medellinjen, fatta om 4 meter efter medellinjen.
 
Sv: Lb:3 2007

Så i princip kan man alltså bryta av till trav vid E direkt efter volten och sen fatta ny galopp vid F när man har kommit ut till spåret?
 
Sv: Lb:3 2007

Bäst fördelning och symmetri får man om man bryter av mittemellan spåret och medellinjen (på diagonalen) och fattar ny galopp mittemellan medellingen och spåret. På kvartslinjerna med andra ord.
 
Sv: Lb:3 2007

Ett tips är att söka på programmet på youtube, då får du upp andra som rider det och kan se exakt hur det ska vara ;)
 

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 247
Senast: shia
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 102
Senast: jemeni
·
Ridning Har ni ridit hästar bara 3 gånger i veckan? Hur fungerade det? Hur la ni upp er träning? Hur länge red ni? Tävlade ni? Hur klarade...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 521
Senast: mackan
·
Dressyr Har startat en LC:1 och två LC:2or nu och insett att det kanske inte riktigt var min grej. Visst, LC:2 var väl hyfsat roligt att rida...
Svar
5
· Visningar
1 864
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp