Bukefalos 28 år!

Leda i träns

Nominous

Trådstartare
Måste fråga en sak. Jag var på tävling igår och hade tränset på. Tyglarna hängde över halsen som vanligt men då jag hatar att leda i tyglarna så hade jag mitt långa läderkedjegrimskaft kopplat genom bägge bettringarna och under käken. Men det fick jag inte. Jag skulle hålla i tyglarna..

Varför får jag inte hålla i ett grimskaft som är kopplad till bettet? Blir inte det samma sak som tyglarna bara det att de ser olika ut? Jag leder ju i bettet! Är det inte det som är huvudsaken?


Säkert jag som är töntig men jag är ju van travet där man har grimma på :p
 
Sv: Leda i träns

Jag leder alltid hästarna i träns + lina eller träns + grimskaft med kedja på tävlingar och har aldrig blivit tillsagd.
På SM och större tävlingar när jag varit groom och så vidare. Man leder ju i träns oavsett.

Står det något i TR?
 
Sv: Leda i träns

vem sa att du inte fick hålla hästen i grimskaft + träns??? det är ju samma sak att hålla hästen i tyglar som att hålla hästen i ett grimskaft som sitter i bettringen. antar att personen inte tänkte till riktigt där :/
 
Sv: Leda i träns

Jag gör precis som du! Träns med tyglarna över halsen och sedan grimskaft+ ev kedja genom bettringarna. Det känns mycket bättre då grimskaftet är mycket längre än tyglarna. Speciellt när man har en häst som ibland kan lätta i framdelen, då räcker inte tyglarna till:angel:

Tror personen som pratade med dig var helt ute och cyklade;)
 
Sv: Leda i träns

Svarar alla..

Tack då är det inte jag som inte har en aning om vad jag håller på med. :D Blev ju som lite paff.. Var en av funktionärerna.

Jo jag vill också hellre ha ett grimskaft än att leda i tyglarna. Dels så är det längre och jag tycker man får bättre grepp, och sen så vill jag gärna kunna ha effekten av kedjan antingen under käken eller över nosen samtidigt som den tar i bettet. Min häst kan få för sig lite livliga spratt ibland och jag vill gärna vara lite extra säker att jag vet att jag kan hantera han om han får ett psykbryt. Bett bryr han sig inte såå mycket om när man står på backen, men en kedja på nosen den utmanar han INTE. Då blir han ett lam :p
 
Sv: Leda i träns

"På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. Betsel
och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen.
Tungband är ej tillåtet i någon gren." (TR mom 136)
Det står inte att huvudlaget måste ha tyglar, men tyvärr är det inte alla funktionärer som verkar klara av att läsa och förstå TR.
 
Sv: Leda i träns

"På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. Betsel
och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen.
Tungband är ej tillåtet i någon gren." (TR mom 136)
Det står inte att huvudlaget måste ha tyglar, men tyvärr är det inte alla funktionärer som verkar klara av att läsa och förstå TR.

Bra, då kan jag stå på mig nästa gång :p Klubben som jag var på anordnar en lokal per år så de har nog inte så mycket erfarenhet. :)
 
Sv: Leda i träns

Dom funktionärerna har nog inte varit med så mycket, nej!
När jag jobbade som hästskötare så ledde vi alltid i träns+kedja+grimskaft/lina på tävlingarna, framförallt hingstarna.
En stökig häst på 1,70 som reser sig håller man inte kvar i tyglarna!
Har aldrig hört eller läst att detta skulle vara otillåtet och jag är rätt så inläst på TR.

Ett tips är att inte låta tyglarna hänga löst över halsen för om hästen skulle resa sig så kan tygeln glida åt sidan och med lite otur så fastnar hästen med benet i tygeln.
Vi fäste upp tyglarna i käkremmen om vi inte tog av dom helt.
 
Sv: Leda i träns

jag har ett 4,5 meter grimskaft satt i bettringen när jag är på tävling. Aldrig nån som sagt det. Brukar parkera hästen bakom släpet och sedan måste jag ha lång lina för att nå fram till sadelkammaren på släpet - juh ;)
 
Sv: Leda i träns

Har alltid lett hästar på tävlingsplats med grimskaft. Ingen som sagt något.

Tvärtom tycker jag man har bättre både kontroll och säkerhet om man har ett grimskaft som ju ofta är längre än tyglarna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Om jag behöver hoppa av min häst vid ridtur och leda henne känner jag att det inte riktigt blir helt optimalt säkerhetsmässigt att led...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 597
Träning Har funderingar på att sälja mitt lilla sto, om/när hon blir fri från hältan som hon antagligen har haft sedan hon kom till mig...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
15 370
Senast: Lavinia
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 367
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 415
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp