ledarskapsproblem!

Sv: ledarskapsproblem!

DET ÄR INTE BARA MIG HON HÅLLER PÅ SÅ MED, HON GÖR SÅ MOT ALLA.

Det är därför som jag tror att hon har ont någonstans.
Man hittar inte alla problem med en veterinärbesiktning eller med en massör.
Det kommer fram sedan eller inte vad det var för fel.
Men först så kommer det att hända en olycka eller två.

Att hästen lyder om man sträcker upp den betyder inte att den inte har ont utan bara att den biter ihop så länge som den måste.

Alternativt så är du världen mest kassa hästhanterare och behöver utbildning.
Och du kan ju börja där, det är nog både enklast och billigast.
Lär dig att tolka hästens signaler så att du begriper vad den försöker att säga till dig.
Sedan så kanske du kan komma på var den har ont.
När du har lärt dig att förstå den.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Det där kanske hände ngn gång när jag blev arg och det vet jag var fel men det var efter att stått och smackat och väntat osv i typ en halvtimme.
Och hon gick inte endå så hon blev knappast plågad om det är de du tror.
Asså jag vet väl att man inte ska göra så men herregud tror du att hon tänker på det nu?
Alla gör väl misstag.
Jag var snäll mot henne innan hon började ja, när hon bara småtestade och jag inte anade ngt tex lät jag henne typ dra iväg till grästuvor osv osv.
NEJ JAG ÄR ABSOLUT INTE EN DOMINAT PERSON, MER ÅT DET ANDRA HÅLLET.

Du har nog identifierat orsaken till problemen nu. Hästen uppfattar inte att den har någon ledare och tar därför ansvaret/ledarskapet och agerar därefter. Du säger att du inte är dominant utan åt andra hållet, vilket jag tolkar som att du inte är en ledare.
Om det är så är det dig själv du måste göra något åt, så att du blir en ledare som hästen litar på. I det här läget kan du inte göra så mycket för att ändra på hästen eftersom den inte accepterar det. Det blir bara bråk.

Hur blir man en bra ledare? Det är en hel vetenskap (eller ett projektarbete i skolan) som bl.a. handlar om förtroende, konsekvens, tydlighet, dominans, omtanke, mod, tålamod, respektera den andra, kroppshållning - "att ta plats", vara rättvis.
- Jag har förstått att du har svårt att få tillgång till en bra tränare. Det måste sägas att alla tränare kanske inte passar även fast de är bra. Då får man ta hjälp av DVD, böcker och annat.
- Det finns en mängd DVDer som "lär ut" hur man gör. Att välja rätt är det första problemet. Jag har tipsat tidigare om en tränare som instruerar enligt Ed Dabneys teorier. Hon kanske kan hjälpa dig att hitta rätt DVD.
- I boken "Dansa med hästar" av Klaus Ferdinand Hempfling, som handlar om "Kommunikation genom kroppsspråk", finns ett kapitel som heter "Kommunikation, dominans och förtroende". Det kanske kan hjälpa dig. Boken bör finnas att låna på biblioteket.
- På TV på 7an är Cesar Milan tydlig och konsekvent när han hjälper/tränar hundägare. Han uppmanar hundägarna att "ta plats" genom att sträcka på sig. sänka axlarna, slappna av och förmedla den energi som är bäst för tillfället.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Precis!!
Du förstår vad jag menar! :D
JAG VET att det är JAG som är problemet.
Det har jag vetat nästan hela tiden förutom från början :)
Och därför ska vi ringa en tränare som ska lära MIG Hantera henne.
Men hon har blivit mycket bättre på sistone, hon håller inte alls på lika mycket men ibland tror hon att hon har övertaget tex i hagen.
I hagen kan hon vända baken mot mig och går jag närmare och då kan hon backa mot och hota med hoven. Sen kan hon springa iväg och jaga iväg den andra hästen och bita honom och jaga runt han flera varv som ngn dominanslek elr ngt.
Hon har sparkat bakut mot mig några gånger men en bit i från men endå riktat mot mig osv.
Sen efter hon hållit på sådär en liten stund kan hon antingen bara stå still och låta sig fångas elr komma fram till en.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Om du inte löser problemet så kommer det att sluta med att du gör dig riktigt illa.
Kanske får huvudet insparkat eller så.

Lös ditt problem och tag det på allvar.

Jag har tagit emot problemhästar på träning.
De har uppfört sig som din häst.
Samtliga har haft ett smärtproblem.

Akta dig så att du inte skadar dig för livet.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Precis!!
Du förstår vad jag menar! :D
JAG VET att det är JAG som är problemet.
Det har jag vetat nästan hela tiden förutom från början :)
Och därför ska vi ringa en tränare som ska lära MIG Hantera henne.
Men hon har blivit mycket bättre på sistone, hon håller inte alls på lika mycket men ibland tror hon att hon har övertaget tex i hagen.
I hagen kan hon vända baken mot mig och går jag närmare och då kan hon backa mot och hota med hoven. Sen kan hon springa iväg och jaga iväg den andra hästen och bita honom och jaga runt han flera varv som ngn dominanslek elr ngt.
Hon har sparkat bakut mot mig några gånger men en bit i från men endå riktat mot mig osv.
Sen efter hon hållit på sådär en liten stund kan hon antingen bara stå still och låta sig fångas elr komma fram till en.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg tycker jag att du skall filma dig i stallet och när du tittar på filmerna särkilt fundera över din och hästens kroppsspråk och mimik för att om möjligt se vad som gör att den reagerar som den gör.

Man kan ju undra varför din häst gör som den gör när du skall hämta den i hagen. Det verkar som om den går emellan dig och den andra hästen, att den vill hålla er åtskilda. Men varför? Vill den skydda dig eller den andra hästen? Jag har varit med om att hästen skyddat sina kompisar/föl mot människor/andra hästar men även att den skyddat "sin" människa mot en annan häst som uppträdde hotfullt. Jag har också sett hur en äldre häst hotade/dominerade 1-åringar som inte visade tillräcklig underlägsenhet tills de började "föltugga". Vid ett annat tillfälle tog samma häst ett redigt tag vid manken på en 1-åring som jagat kalvar. Jag hade strax innan talat om för dem att det inte var tillåtet.
 
Senast ändrad:
Sv: ledarskapsproblem!

Som jag skrivit är det inte bara mig utan typ alla som hon håller på så mot.
Men visst kan man filma osv men jag tror det är bättre att vi tar en tränare nu som kan se vad jag gör för fel.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Håller mig dig om smärta om hon är lika mot andra hästar som mot folk. Min va en riktigt ragata i hagen i början tills hon blev bra i kroppen. Nu är de bara när jag ställer krav vid brunst som ragatafasonerna tittar fram
 
Sv: ledarskapsproblem!

men hon har alltid varit så mot andra hästar och hon är inte elak bara DOMINANT.
Det jag menar är att hon behandlar mig som andra hästar vilket tyder på att hon tror att hon är ledare över mig också i vissa tillfällen.


förresten finns det verkligen inget sätt man kan ta bort tråden på?? jag vill inte ha kvar den längre.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Nejdu, SÅ lätt kommer du inte undan så du kan ta bort tråden. :devil:

Det här är hästdårarnas smältdegel där varje tillfälle till felcitering tas med den äran och allt som kan misstolkas SKA misstolkas intill forumets ände. :cool:


Förresten så finns det inget som hjälper om märren är dominant, tja annat än att vara det tillbaks på lika villkor då. Jag hade ju samma grej med min Madam, vi försökte göra upp om ledarskapet varje kväll i 17 år och det gick ju sådär,,,,,,,men kul hade vi iallafall för ingen lyckades bestämma över den andra fast vi verkligen la manken till (satte baken till och flyttade varann) :angel: båda två varje kväll. Dessutom fick uttrycket "hästbiten" en helt ny innebörd när hon passade på att plantera garnityret i ändan på mig. :o :p
 
Sv: ledarskapsproblem!

haha okej :)

Nu ska en tränare snart komma och hjälpa mig :DD
Men det är lite saker jag undrar över som jag så klart ska fråga tränaren men tills dess.
Hur ska jag korrigera henne när hon tex hugger/naffsar/biter mot en om man tex bara går förbi elr klappar henne ellr bostar elr ngt? hur säger man till att det är fel på "NH-vis" ?? i alla forum och alla jag pratat med säger att man måste vara tydlig och snabb med en "smäll" eller ngt men enligt "NH" är det ju inte okej och jag "tror" faktiskt mer på NH än på "vanlig" hästhantering om man vill ha en häst som litar på en och verkligen tycker om en.
Så hur kan man korrigera på NH- vis?
flytta och flytta är väl egenligen inte mycket bättre en en smäll eftersom man "sänder" vä ut aggresivitet elr vad man ska säga genom att flytta hästen hela tiden också.
hur gör man då?
 
Sv: ledarskapsproblem!

Jag tycker inte du ska klappa henne så där i förbifarten - låt henne vara ifred så mycket som möjligt- visa att du respekterar henne.

Försök hitta ett ställe hon tycker om att tex bli kliad på om du vill kunna gosa, men gör det på ett sådant sätt som hon uppskattar!

Jag tycker inte heller du ska borsta henne på ett sådant sätt som får henne att vilja bita dig. Kolla om du kan stryka överallt med händerna på henne, så känner du om hon är skadad eller varm någonstans, försök ta bort det mesta med dina händer och en mjuk trasa tex. Det kan vara svårt om hon har en lång päls men öva upp dina händer att bli känsliga för hur hon vill bli tagen på så är det lättare att föra över det när du borstar sedan...

Var lugn, lågmäld och lyhörd. Lär dig hennes signaler innan hon biter så att du kan undvika att få henne att gå så långt. Visa henne att du lyssnar på henne och försöker förstå så att hon kan bli den trevliga häst du en gång köpte.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Nu ska jag berätta hur JAG gjort med dom hästar jag haft eller haft om hand, rätt eller fel, tja, det har funkat iallafall.

Jag har aldrig klappat en häst och definitivt inte klappat dom i ansiktet, jag har smekt dom, kliat dom, kramat dom och prioriterat närkontakt. Mockning och annan skötsel har alltid skett när hästarna stått lösa i boxarna och ätit sin kvällsmat, viss rykt också naturligtvis. Jag har aldrig bundit en häst jag skött, allt har skett i boxen och naturligtvis har hästen inte haft nån grimma på sig då.

Mycket bus, mycket "tjaffs" men alltid på lika villkor. Handmatning har varit obligatoriskt liksom att dela på samma äpple (och få hälften av biten snodd ur mungipan). :o Vilat tillsammans med hästarna (och även övernattat hos dom nån gång), läst tidningen och fikat hos dom i stallet eller boxen mm.mm.

Hittills har jag bara fått glada och "smågalna" :p hästar av den hanteringen med ett hjärta av guld som hellre vill ha mig som buskompis-kelobjekt-bästa vän än andra hästar.


Förresten, har ni kramat era hästar idag? :laugh:
 
Sv: ledarskapsproblem!

förresten finns det verkligen inget sätt man kan ta bort tråden på?? jag vill inte ha kvar den längre.

Som MacGyver skrev, man kan inte ta bort trådar. Det bästa du kan göra om du tycker den urartat är att sluta skriva. (Och läsa, så du inte blir frestad att svara.) Då slutar andra skriva ganska snart och tråden halkar bakåt, så om en månad ligger den på sidan 4 eller så.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Kramat? Nä men smekt. Och delat äpple. Busponnyn fick för sig att gå hem från promenaden utan mig och i mitt försök att hålla emot (brukar kunna avstyra dumheterna normalt sett) gick mitt stackars bäcken sönder så nu vet jag inte om jag kommer ur soffan utan hjälp :o

Även solen har sina fläckar och jag har minsann släppt för mycket på "ledarskapet"/vem som har sista ordet när det vankas allvar i förhållande till dagens fysik som höggravid och 1.5 vecka till förlossningen :D Om jag skulle råka bli på tjocken igen ska jag nog strama upp det lite för att slippa såna bekymmer eller promenera med träns. Hemma hos mamma när jag hade hästarna hemma gick ovan nämnda ponny lös på promenaderna och gjorde alla möjliga bus.

Men men, ponnyn var glad i alla fall och det är väl huvudsaken. Man får se det såhär: Kan hon galoppera rent hem på asfalt på eget initiativ är hon i alla fall frisk i hovarna nu ;)

TS: Som du ser är inte mina hästar heller någon dröm alla gånger. Även jag har bekymmer ibland. Hur hade du gjort om det var du som var med om ovan nämnda händelse? Vad hade du sagt eller gjort till hästen när du fått fatt i den?

Så lång tid efter att händelsen har skett är det inte värt att göra så mycket annat än att ta med djuret på en ny promenad (kanske med en kedja för att undvika att det händer igen), samma sträcka och vänt när du själv vill. Att vara arg är inte värt. Nu rasade som sagt mitt bäcken ihop av detta så att gå tillbaka var inget alternativ. Jag hade svårt att ens köra bilen hem och jag tillbringar kvällen sittande i soffan och knaprar alvedon och ska strax be sambon om hjälp att gå på toaletten om det förklarar något av den fysiska smärtan jag har nu. Jag får helt enkelt ta itu med det när jag är fit for fight igen.

Jag tog emot hästen från en vänlig själ som hittade henne promenerande hem till stallet och var helt som vanligt. Jag vill ju vara kompis med henne och det blir man inte med en utskällning hon inte förstår. Det hjälper inte någon av oss om jag blir sur så jag ser det positivt. Hästen i fråga har haft problem med hovinflammationer under hösten och var då ovillig att röra sig. Nu kunde hon utan problem springa på asfalt, hur bra som helst att hon är bättre! ;)

Många saker löser man med hjälp av att behålla lugnet, andas djupt och tänka efter innan man handlar. Men som Inte_Ung säger är risken överhängande att det är smärtproblematik hos hästen. Var därför väldigt lyhörd på alla tendenser från hästen, visitera noga dagligen osv. Hittade inte veterinären något kräver det engagemang från dig. Var det gårdsbesiktning veterinären gjorde är det kanske läge att åka till en klinik med bra rykte där det finns fler veterinärer med olika specialområden samt röntgen. Det ger ofta mer.
 
Sv: ledarskapsproblem!



Det är därför som jag tror att hon har ont någonstans.
Man hittar inte alla problem med en veterinärbesiktning eller med en massör.
Det kommer fram sedan eller inte vad det var för fel.
Men först så kommer det att hända en olycka eller två.

Att hästen lyder om man sträcker upp den betyder inte att den inte har ont utan bara att den biter ihop så länge som den måste.

Alternativt så är du världen mest kassa hästhanterare och behöver utbildning.
Och du kan ju börja där, det är nog både enklast och billigast.
Lär dig att tolka hästens signaler så att du begriper vad den försöker att säga till dig.
Sedan så kanske du kan komma på var den har ont.
När du har lärt dig att förstå den.
 
Jag förstår att du har erfarenhet av att göra utredningar på hästar och då även hästar som har beteendestörningar.
Utövar du det professionellt?
Varför jag frågar är för jag har en häst som visar onormalt beteende som ingen hittat vad som hämmar henne.
Var håller du till?
 
Jag förstår att du har erfarenhet av att göra utredningar på hästar och då även hästar som har beteendestörningar.
Utövar du det professionellt?
Varför jag frågar är för jag har en häst som visar onormalt beteende som ingen hittat vad som hämmar henne.
Var håller du till?
Vem frågar du? Om du vill att någon skall läsa ditt inlägg får du tagga, så här @Astapasta @vallhund
Ännu bättre, starta en ny tråd, finns många här inne som har erfarenheter o har arbetat med problemhästar, denna tråden är väldigt gammal.
 
Jag är medveten om detta, är ny här.
Men tack för att du hjälper mej tillrätta.
Fattade inte det riktigt ändå med att tagga.
Får man fram det genom att trycka på ikonen till vänster?
 
Jag är medveten om detta, är ny här.
Men tack för att du hjälper mej tillrätta.
Fattade inte det riktigt ändå med att tagga.
Får man fram det genom att trycka på ikonen till vänster?
Om du för muspekaren över @vallhund får du upp en inforuta om mig, klickar du så kommer du till min presentation o kan få fram en massa info om vad jag skrivit, vad jag gillat för inlägg osv.
Jag tror du kommer få fler reaktioner om du startar en ny tråd där du beskriver vad du har för problem o vad du själv har för funderingar kring det. Leta efter den oranga knappen där det står "Posta ny tråd" lägg den i samma kategori som denna.
O välkommen till buke!
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 052
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 023
Senast: Whoever
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp