Leksakshysteri? Eller bara kul?

Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Forskaren Krister Svensson säger

Därför tycker Krister Svensson det är falsk marknadsföreing att kalla vissa leksaker för "pedagogiska": Ingen sak är pedagogisk i sig. Det krävs att någon kommunicerar med barnet och tillför begreppet så att barnet kan sätta in föremålet i ett sammanhang.

Min egen tolkning av det, och resten av artikeln, är att vi inte ska ha dåligt samvete över att barnen har många leksaker och inte bara leker med tre kottar och två pinnar. Det är inte leksakerna som gör något, det är hur barnen leker med dem. Är det jättebra lekar med billo plastige Byggare Bob så spelar det ingen roll att det inte är en PK träleksak.

Men det står också att det är bra om förälderna gillar leksaken för då kommunicerar vi bättre med barnen och kan tillföra mer. Han tycker heller inte att barnen bara ska få ha någon enstaka leksak. Jämför hur många saker VI har. Vi har ju mer än 25 saker i våra lådor...
 
Senast ändrad:
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Tack! Vilket lugnande citat. Det låter ju självklart att man inte kan ersätta kommunikation med leksaker, men att leksakerna kan hjälpa barnet att utvecklas, t ex i rollekar mm.
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Tack för ditt utförliga svar. Han låter inte helt olik min energibomb till son.

Ibland tänker jag att jag inte kan jämföra mitt barn med andras som går på dagis (vilket jag tror att majoriteten av alla 31/2åringar gör?) för då blir de så himla stimulerade där. Vi umgås inte med andra barn i hans ålder mer än någon gång då och då och är således aldrig någon annanstans där det finns andra saker än de vi har här.

Wii har jag inte ens funderat på, finns det spel som de klarar när de är så här små? Idag har han velat titta på youtube på sopbilar halva dagen ungefär och vill att vi ska sitta med och titta *dör av tristess*.

Isak spelar lite nya supermario på vårat wii.
Han tycker det är jättekul :) Går väl inte så bra kanske men roligt har han :D
Tittade på Landet för länge sedan och Nicke Nyfiken förut. Väldigt populära båda två.

Måste rensa i hans rum på leksaker också. Han har mer än han leker med.
Bilar, traktorer och sådant är populärast just nu. Likaså bobbycaren och en liten elmotorcykel.
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Lego var populärt för ett tag sedan men har avtagit nu litegrann
Just nu är utelekar roligast, spec att gräva i sanden och köra med traktorer.

Spisen är populär, den står i köket och han får ta dem grytor och grejer han vill i lådan.

På dagis klär han ut sig mycket så det vore värt att skaffa lite sådana saker.
Pussla och rita är kul ofta men bara korta stunder i taget.

Titta på maskiner på youtube är perfekt när jag måste laga mat och han är trött. ;) Då kan han sitta i evigheter.
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Har en son på 3 år

Han har ärvt sjukt mkt av sina kusiner som vi till stor del har sorterar bort!

Han ritar, leker med bilar och vatten, bygger Lego. Ute gräver han, cyklar och sparkar med bollar.

Han får leksaker då och då, men inte särsk ofta. Jag skulle aldrig köpa en fisher Price leksak,störigare grejer finns inte!
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Hur manga leksaker har ditt barn som de leker aktivt med? Hur ofta koper du nytt? Vid behov? Vid fodelsedagar? Vad leker dina barn med och hur gamla ar de? Nar blir det for mycket?

Det kliar i mina fingrar också! Vill helst köpa ALLT till mina barn, men tack och lov har jag lite förnuft kvar och är jättesnål, så jag har inte köpt mycket till mina barn. De flesta leksaker som ligger här hemma är mestadels födelsedagspresenter och julklappar.
Vi har nog 40-tal leksaker och det börjar bli mycket, får nog börja rensa innan födelsedagen och lägga undan.
Min son är snart 2 år och leker aktivt med sina traktorer, bilar och staplar klossar, bygger med duplolegot. Har en bobbycar som han älskar över allt annat. Annars ser han på film med Fischer Pricefigurerna, Youtube (mkt traktorer finns där!!!! ;) ) Ritar mycket!!! :)
Utomhus är det traktorer, grävskopan i sandlådan, baka kakor, vattenkannor. Har en skottkärra och en barnvänlig grep som han kan följa med mig när vi matar hästarna, hönsen och kycklingarna.
Jag köper ibland vid behov. Som nu tycker jag att han börjar bli intresserad av bilder och ord, har jag nu beställt ABC och 123 böcker, samt lite musikinstrument, för han älskar musik och sjunga! Härlig kille! :love:
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 146
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 220
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 037
Utrustning Ar ute efter en sakerhetsvast igen for forsta gangen pa mycket lange och kanner mig allmant vilsen. Vasten kommer inte att anvandas sa...
Svar
7
· Visningar
973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp