Leva över sina tillgångar

Jag ifrågasätter bara de normer du räknar upp, eget rum, sparande, dyra kläder för att kompisar har det, osv som ett skäl att av ekonomiska skäl inte vilja ha barn.

Det finns andra sätt helt enkelt som gör att ekonomin inte behöver stå i vägen.

Jag ser de här normerna som något mycket negativt som sätter press på föräldrar att fokusera på helt fel saker i sitt föräldraskap. Som vissa alldeles utmärkta föräldrar aldrig kan nå upp till.

Jag har varken nämt dyra kläder eller EGET rum om man ska vara petig. ;)

Sen vet jag inte riktigt vad som räknas som rätt eller fel i föräldraskap.
Är det fel att låta sina barn ta ridlektioner, simlektioner, ha dator för att spela datorspel.
Jag tycker alla dom sakerna är exempel på att man ger barnen möjlighet att lära sig något och utvecklas.
Mina barn använder till exempel Ipads och olika spel väldigt mycket. Jag tror absolut den kunskapen kan bli en tillgång för dom som vuxna.
Är det att fokusera på fel saker? Jag är inte så säker på det.

Sparande tycker inte jag är någon norm, utan det handlar om att ha en buffert, att ta ansvar för sin familj om något skulle hända.
Jag själv skulle kanske klara att bo på gatan om allt sket sig. Men jag vill inte försätta min barn i den situationen.

Oavsett hur billigt man lever så går det inte att komma undan att det kostar att försörja barn. Jag tycker inte det har med någon norm att göra.
Det kostar att ha häst, eller hund, eller katt. Det är inte konstigare än så.
 
Jag har varken nämt dyra kläder eller EGET rum om man ska vara petig. ;)

Sen vet jag inte riktigt vad som räknas som rätt eller fel i föräldraskap.
Är det fel att låta sina barn ta ridlektioner, simlektioner, ha dator för att spela datorspel.
Jag tycker alla dom sakerna är exempel på att man ger barnen möjlighet att lära sig något och utvecklas.
Mina barn använder till exempel Ipads och olika spel väldigt mycket. Jag tror absolut den kunskapen kan bli en tillgång för dom som vuxna.
Är det att fokusera på fel saker? Jag är inte så säker på det.

Sparande tycker inte jag är någon norm, utan det handlar om att ha en buffert, att ta ansvar för sin familj om något skulle hända.
Jag själv skulle kanske klara att bo på gatan om allt sket sig. Men jag vill inte försätta min barn i den situationen.

Oavsett hur billigt man lever så går det inte att komma undan att det kostar att försörja barn. Jag tycker inte det har med någon norm att göra.
Det kostar att ha häst, eller hund, eller katt. Det är inte konstigare än så.

Citerar mig själv:
"
Jag ifrågasätter bara de normer du räknar upp, eget rum, sparande, dyra kläder för att kompisar har det, osv som ett skäl att av ekonomiska skäl inte vilja ha barn.
"

1. Jag tycker det finns mycket viktigare saker att fokusera på i ett föräldraskap än materiell välfärd.
2. Problemet är när man inte låter barnen utgå från sig själva, utan där behoven kommer från vad andra förväntar sig, vad andra har och vad andra vill pådyvla människor att vara.
 
Inte vet jag om "normen" gör att man väljer hur många barn man har.
Men många barn för ju med sig en del praktiska svårigheter, förutom det där med ekonomi.
Val av bil, till exempel.
Eller boende - om att "ska" ha eget rum så krävs ett stort boende. Exempel: en familj med tre barn: var sitt rum åt barnen, ett sovrum åt föräldrarna, ett vardagsrum. Behövs alltså en femrumslägenhet för att det ska fungera. I och för sig vet inte jag hur stort utbudet är på femrumslägenheter eller större men jag kan inte tänka mig att det är jättevanligt.

I min bekantskapskrets är det ganska vanligt med tre barn. Eller inget alls.
Det är förvånansvärt många som har råd med exakt två barn. Fast det vore mer fördelaktigt med ett barn rent ekonomiskt.

Såvida de inte får två samkönade barn, då har de råd med tre barn. (Två samkönade barn är största enskilda anledningen till att föräldrar skaffar ett tredje barn)

Det är norm.
 
Citerar mig själv:
"
Jag ifrågasätter bara de normer du räknar upp, eget rum, sparande, dyra kläder för att kompisar har det, osv som ett skäl att av ekonomiska skäl inte vilja ha barn.
"

1. Jag tycker det finns mycket viktigare saker att fokusera på i ett föräldraskap än materiell välfärd.
2. Problemet är när man inte låter barnen utgå från sig själva, utan där behoven kommer från vad andra förväntar sig, vad andra har och vad andra vill pådyvla människor att vara.

Jag förstår inte ens påståendet att folk inte skulle vilja ha barn pga ekonomiska skäl. Det har jag aldrig hört talats om.
Däremot finns det väl massor med anledningar till att folk inte vill eller inte kan få barn.

Jag har fortfarande inte nämt dyra kläder OCH mina barn har inte dyra kläder för att andra har det.
Däremot blir klädkontot väldigt dyrt för den ena sliter ut och förstör sina kläder på nolltid.
Vi köper inte dyra kläder för att andra har det utan vi köper vissa kvalitetsklädet för att det ger barnen större komfort och att de håller längre. (Typ isbjörns kläder)
Jag både köper och säljer på tradera, kan tilläggas.

Mina barn har inte fått sina dataspel för att ALLA andra fått det.
Tvärtom, andra barn kommer hit för att spela.
Min man är pryl och datanörd kan tilläggas.

Hur vet man att barnen inte utgår från sig själva?
Hur vet vi att vi vuxna inte påverkas av andra?
Jag tror att dagens samhälle gör det mer eller mindre omöjligt att inte påverkas av omvärlden, såväl för barn och vuxna.
 
Jag förstår inte ens påståendet att folk inte skulle vilja ha barn pga ekonomiska skäl. Det har jag aldrig hört talats om.
Däremot finns det väl massor med anledningar till att folk inte vill eller inte kan få barn.

Jag har fortfarande inte nämt dyra kläder OCH mina barn har inte dyra kläder för att andra har det.
Däremot blir klädkontot väldigt dyrt för den ena sliter ut och förstör sina kläder på nolltid.
Vi köper inte dyra kläder för att andra har det utan vi köper vissa kvalitetsklädet för att det ger barnen större komfort och att de håller längre. (Typ isbjörns kläder)
Jag både köper och säljer på tradera, kan tilläggas.

Mina barn har inte fått sina dataspel för att ALLA andra fått det.
Tvärtom, andra barn kommer hit för att spela.
Min man är pryl och datanörd kan tilläggas.

Hur vet man att barnen inte utgår från sig själva?
Hur vet vi att vi vuxna inte påverkas av andra?
Jag tror att dagens samhälle gör det mer eller mindre omöjligt att inte påverkas av omvärlden, såväl för barn och vuxna.

Jag problematiserar företeelser och har väldigt lite koll på ditt föräldraskap, dina beslut och dina motiv.

Självklart påverkas vi alla av andra.

Sen blir det lite snurrigt. Du skriver att barn är dyrt och räknar sedan upp en massa saker. Om nu de sakerna krävs så måste du väl också inse att många skulle behöva välja bort barn, om de hade samma inställning?
 
J
Oj, hur kom det sig att du inte kunde bestämma?
Jag blev övertalad. ;)

Skämt åtsido.
Snarare var det väl så att jag inte aktivt valt att skaffa ett till. Jag var ganska nöjd med ett. Maken ville ha ett till så jag tänkte ok då. Två är väl ok det med, tänkte jag.
Hade han inte velat ha ett till så hade det troligen stannat vid ett. Jag hade inte försökt övertala honom s a s.

Klart jag kunde bestämma. Det är ju min kropp.
Det är väl den enda gången vi kvinnor kan stå över män, om man nu ska dra iväg på feministspåret... :D Men det ska vi nog inte. :angel:
 
Det är väl den enda gången vi kvinnor kan stå över män, om man nu ska dra iväg på feministspåret... :D
Tyvärr tvingas ju kvinnor på otroligt många håll i världen föda barn mot sin vilja, så det håller jag nog inte med om.

Men okej, då är jag med, du valde tillsammans med din partner att skaffa ett barn till.
 
Jag problematiserar företeelser och har väldigt lite koll på ditt föräldraskap, dina beslut och dina motiv.

Självklart påverkas vi alla av andra.

Sen blir det lite snurrigt. Du skriver att barn är dyrt och räknar sedan upp en massa saker. Om nu de sakerna krävs så måste du väl också inse att många skulle behöva välja bort barn, om de hade samma inställning?

Jag har nog inte så bra koll på mitt föräldraskap heller. ;)
Jag hade ingen aning om alla dessa grejer som barn "behöver" när vi skaffade barn.
Tur nog, kanske!

Jag antar att man rättar in sig efter sina ekonomiska omständigheter, precis som du själv ger exempel på.
 
Tyvärr tvingas ju kvinnor på otroligt många håll i världen föda barn mot sin vilja, så det håller jag nog inte med om.

Men okej, då är jag med, du valde tillsammans med din partner att skaffa ett barn till.
Jo, jag vet.
Här i Sverige där jag bor har vi den fina möjligheten att fritt välja.
Det är något som jag tycker är väldigt bra och vill värna om.

Ja, jag valde att skaffa ett barn till med min partner och initiativet var hans.
 
Jag har varken nämt dyra kläder eller EGET rum om man ska vara petig. ;)

Sen vet jag inte riktigt vad som räknas som rätt eller fel i föräldraskap.
Är det fel att låta sina barn ta ridlektioner, simlektioner, ha dator för att spela datorspel.
Jag tycker alla dom sakerna är exempel på att man ger barnen möjlighet att lära sig något och utvecklas.
Mina barn använder till exempel Ipads och olika spel väldigt mycket. Jag tror absolut den kunskapen kan bli en tillgång för dom som vuxna.
Är det att fokusera på fel saker? Jag är inte så säker på det.

Sparande tycker inte jag är någon norm, utan det handlar om att ha en buffert, att ta ansvar för sin familj om något skulle hända.
Jag själv skulle kanske klara att bo på gatan om allt sket sig. Men jag vill inte försätta min barn i den situationen.

Oavsett hur billigt man lever så går det inte att komma undan att det kostar att försörja barn. Jag tycker inte det har med någon norm att göra.
Det kostar att ha häst, eller hund, eller katt. Det är inte konstigare än så.
Men överdrivet skärmanvändande är inget som gynnar barn alls, utan tvärtom, det kan verkligen ifrågasättas hur det påverkar hjärnans utveckling. Jag tror inte barn blir lyckligare av ridlektioner och fina kläder och utlandsresor utan det allra viktigaste för barn är att ha närvarande vuxna runt omkring sig. Och det har man inte tid med om man ska jobba ihop till alla prylar man tror att barnen "behöver".
 
Jag tror att det område man bor i spelar in för vilka saker man anser att ett barn "behöver".

Där vi bor, bor det nästan enbart höginkomsttagare. På loven går endast 10% av eleverna på fritids, övriga är lediga och många reser på exklusiva resor flera gånger om året. Fritidsaktiviteter är en annan sak där de flesta barn har 2-5 olika aktiviteter de går på, med en kostnad på omkring 2000 kr per termin per aktivitet.

Självklart behöver man inte leva som alla andra, men man måste vara medveten om den värld barnen rör sig i och tänka på att de kan uppfatta det negativt att sticka ut för mycket.

Vi föräldrar har ju valt bostadsort och får såklart ta det onda med det goda.
Det du beskriver är ju ett klassamhälle, där dina barn fostras in i en viss samhällsklass där antagligen det materiella har väldigt stor betydelse. Om du bär fel märke på dina kläder t ex anses det inte bra. I de områdena brukar barn skjutsas omkring på olika dyra aktiviteter dagarna i ända. Och det kan man väl göra om man tycker det är viktigt för ens barn. Jag gör det inte utan tar tusen gånger hellre att mina barn sticker ut och är envisa och står upp för sig själva i kläder köpta på second hand.
 
Jag ifrågasätter bara de normer du räknar upp, eget rum, sparande, dyra kläder för att kompisar har det, osv som ett skäl att av ekonomiska skäl inte vilja ha barn.

Det finns andra sätt helt enkelt som gör att ekonomin inte behöver stå i vägen.

Jag ser de här normerna som något mycket negativt som sätter press på föräldrar att fokusera på helt fel saker i sitt föräldraskap. Som vissa alldeles utmärkta föräldrar aldrig kan nå upp till.
Exakt. Jag håller helt med. Det enda min skrala ekonomi har tillåtit är ridlektioner som är väldigt dyrt. Jag har aldrig ens tänkt tanken om jag skulle ha råd med barn eller inte, det här är ju Sverige. Mina barn får bra ekologisk mat och begagnade kvalitetskläder och får bevista gratis saker som bibliotek, lekparker, teaterföreställningar, museer frekvent. Vi tar långa cykelturer på våra begagnade cyklar. Vad är det för fel på det? Dessutom sparar jag pengar åt dem också men inga jättesummor för det har jag inte råd med. Barnkalaset som numera är överdrivna och konsumistiska tillställningar består av att jag hyr en närliggande gympasal för 100 kr och bjuder på enklare mat och fiskdamm med en mandarin som det var när jag var barn. Brukar bli väldigt lyckat. Ja alltså en mandarin i godispåsen menar jag med fiskdammen.
 
Men överdrivet skärmanvändande är inget som gynnar barn alls, utan tvärtom, det kan verkligen ifrågasättas hur det påverkar hjärnans utveckling. Jag tror inte barn blir lyckligare av ridlektioner och fina kläder och utlandsresor utan det allra viktigaste för barn är att ha närvarande vuxna runt omkring sig. Och det har man inte tid med om man ska jobba ihop till alla prylar man tror att barnen "behöver".

Varför kan man inte gilla många gånger! :bow: :bow: :bow:
 
Jag förstår inte ens påståendet att folk inte skulle vilja ha barn pga ekonomiska skäl. Det har jag aldrig hört talats om.
Däremot finns det väl massor med anledningar till att folk inte vill eller inte kan få barn.

Jag har fortfarande inte nämt dyra kläder OCH mina barn har inte dyra kläder för att andra har det.
Däremot blir klädkontot väldigt dyrt för den ena sliter ut och förstör sina kläder på nolltid.
Vi köper inte dyra kläder för att andra har det utan vi köper vissa kvalitetsklädet för att det ger barnen större komfort och att de håller längre. (Typ isbjörns kläder)
Jag både köper och säljer på tradera, kan tilläggas.

Mina barn har inte fått sina dataspel för att ALLA andra fått det.
Tvärtom, andra barn kommer hit för att spela.
Min man är pryl och datanörd kan tilläggas.

Hur vet man att barnen inte utgår från sig själva?
Hur vet vi att vi vuxna inte påverkas av andra?
Jag tror att dagens samhälle gör det mer eller mindre omöjligt att inte påverkas av omvärlden, såväl för barn och vuxna.
När min son ca 10 år står och dividerar mig mig om hur dyra skor jag har råd med HÖGT OCH TYDLIGT för alla som lyssnar runt om vad gör man?. Mamma det vet du väl att kvalitet aaaaalltid lönar sig! Jag tror han fick några lite dyrare :o.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur resonerar ni kring delad ekonomi där två gifta får ut lika mycket efter skatt - men där den ena personen vill gå ner till 80%...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
15 601
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp