Ligger den rätt här?

Där jag VET att att det är OK lämnar jag kvar skiten. Men själv är jag inte så fin i kanten, jag hoppar av och sparkar ner skiten i diket om det kommer på olämpligt ställe. Det besparar mig mecket med sadelväskor eller resa med bil, jag är nämligen lite bekväm av mig.

Och nej, jag står inte inne i stan. Hästen bor på landet, jag rider oftast på grusväg där jag VET att jag slipper bry mig om eventuella lämningar. För jag är, som sagt, lite bekväm,

Som sig själv känner man andra?
 
maken till hyckleri har jag aldrig varit med om ...
På vad för vis då om jag får fråga?
I sommarstugeområden i Stockholmsområdet så tycker man inte om hästskit. Särskilt inte på asfaltvägar. Dessa vägar ägs av sommarstygeområdets vägförening, så den bestämmer vad som får göras på vägen eller inte, t.ex. skita.

de kanske sitter i bilen och åker runt i socknen och plockar hästskit med hink och spade!
Om man vill fortsätta att få rida över grannens gårdsplan, som räknas som tomt i lagens mening, så är det bra att åka dit och ta upp hästskiten. Annars så kan man räkna med att bli stoppad för att komma fram.

det märks att alla ni verkar bo i stan.
Ja vi bor i ett område som heter Storstockholm, och jag kan berätta att här är trångt om saligheten. Så man kan inte bara låta skiten ligga hur som helst, för folk gillar inte det. Och där de har rätten på sin sida att slippa det, så gör man bäst i att plocka upp skiten.

precis som koskit och och diverse annat "bös" finns som en naturlig del av vägen och vägrenen.
Det är INTE en naturlig del av vägen, varken den av grus eller den av asfalt. En grusväg som får mycket gödsel på sig kräver mycket mera underhåll än en som slipper. Gödslet gör vägen mjuk och vattensjuk när det är vått så att den tar mycket mera skada av hästhovar och trafik än vad den skulle ha gjort utan hästskit-inblandning. Jämför ridhus där man ju vill mocka och måste byta ridhusbotten ändå med jämna mellanrum p.g.a. gödsel effekten.

bara som en jämförelse: vem har sett en bonde åka tillbaka för att plocka upp koskit, högar av hö eller ränder av havre efter såningsmaskinen?
Jag har sett en bonde ta upp koskit efter sina kor som varit lösa och sprungit på min gårdsplan. Man gör så här nere i vårt område.

Jag ser att du bor i Hälsingland, det har jag också gjort.
Och där så är det inte så trångt att det finns så många som bryr sig, så jag förstår att du inte kan förstå problemet.
 
Här där jag bor är det ingen som tar reda på skiten efter sig.
Personligen så tycker jag inte att det finns ngn anledning heller. Tycker inte att det kan jämföras med hundbajs eftersom det luktar illa och tar längre tid innan det försvunnit på naturlig väg.
 
Egentligen bara häpnar jag över den här tråden men vill iaf lägga in en liten kommentar som gäller just ridning och allemansrätt: Det räcker med att man rider ut i grupp så är reglerna direkt strängare än mot enskilda ryttare. Det behöver alltså inte ens röra sig om en "organiserad verksamhet" för att man skall lyda under strängare lagar.

Det finns en jättebra liten folder som heter "Ridning och allemansrätt" som man kan beställa från Naturvårdsverket. Där står en del av det som gäller vid ridning i skog och mark, dvs ridning utanför ridbana/ridhus...
 
Personligen så tycker jag inte att det finns ngn anledning heller.
Och så länge som ingan annan ser någon anledning till det heller, så är ju det okej.

Ärligt talat så tror jag inte att ni i Norrland, Småland eller andra glesbebyggda områden kan förstå hur trång det är här i Mälardalen. Särskilt då i Stockholmsområdet.

Jag skriver just nu i en tråd på Barock där bristen på ridhus i Norrland är ett stort problem.
Om man då jämför med hur det är här där vi bor, så kan man ju egentligen lätt förstå att det blir väldigt olika mycket med hästbajs på vägarna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 499
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 086
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 023
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 038
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp