Ligger den rätt här?

Jag tror dock inte att jag skulle respektera någon som skrek och gormade det första han gjorde
Det ser jag som en brist hos dig.
Jag anser att man måste kunna respektera folks rättigheter och önskemål ÄVEN om de "skriker och gormar".
Lagen blir ju inte annorlunda bara för att den som hävdar den låter illa.
Den gäller lika mycket i alla fall.

Men är det nödvändigtvis ett lagbrott? Det kan det vara men normalt sett är det inget lagbrott när en häst skiter på en väg.

Du kan tycka vad du vill om mina brister men faktum är att när man vill framföra en åsikt och få gehör för den så brukar det gå bättre när man är artig. Det gäller för övrigt även forum.

Är man tillräckligt otrevlig så kan även det bli lagbrott. Men oavsett vad som hänt så kan vi väl försöka vara trevliga på forumet?
 
Men är det nödvändigtvis ett lagbrott? Det kan det vara men normalt sett är det inget lagbrott när en häst skiter på en väg.
Det är det man måste hålla reda på.
Om någon kommer och gapar och skriker, så kan man inte bara ignorera den för att den är otrevlig.
Man kan ju faktiskt bryta mot en lag.

De flesta sommarstugeområden i Stockholms-trakten har Privat Vägföreningsväg utan Statsbidrag inom området, så antagligen kan det t.o.m. vara otillåtet att rida där över huvud taget om man bedriver versamhet.

men faktum är att när man vill framföra en åsikt och få gehör för den så brukar det gå bättre när man är artig. Det gäller för övrigt även forum.
Ibland så är det så, och ibland så fungerar det bättre att provocera.

Och just nu så ägnar jag mig inte åt att "framföra en åsikt" utan åt att upplysa om vad Allemansrätten gäller och inte gäller för.

Och det tycker jag är en så pass viktig sak att få fram att en viss skärpa kan vara befogad.
 
eftersom du är så säker på att det är ett lagbrott så får du gärna citera en text där det står och gärna varifrån du plockat texten.
 
Och även om många andra ridit på samma väg så kan man inte fara ut mot en ryttare bara för att andra misskött sig tidigare.
Men det är väl ändå inte din sak att vare sig bestämma eller döma över.

Vad menar du? Tycker du att du har synpunkter på vad jag bör skriva? :confused:

Jag menar att du inte är i possition att bestämma över hur markägare skall bete sig mot inkräktande ryttare eller heller att döma de markägare som tappat tålamodet.
Du kan ju inte veta vad de har blivit utsatta för.
Trycket från ryttare på markerna här omkring Stockholm är mycket stort.

Däremot så förstår jag om du tycker så, och jag kan väl också tycka att man kan ta det litet nätt med ryttare som man ser för första gången.
Jag själv blir alltid bara arg på just den ryttare eller hundägare som har utfört själva överträdelsen.
Och då företrädelsevis när jag tar dem på bar gärning.
 
Saken är att vi inte vet exakt hur han betede sig. Han kan alltifrån ha försökt tilltala dem vänligt och att de inte hört och upplevt att han upplevt att de ignorerar honom till att ha kännt igen någon av ryttarna som en som jämnt ochbständigt struntar i att plocka upp eller rent ut av lovat att i framtiden plocka upp. Det kan också vara så att han faktiskt kommit med en helt annan historia, vilket de vanligen är i sådanna här situationer.

Tyvärr läser jag även in vad som hänt i gamla trådar där prince77 mer än gärna upplever alla meningsmotståndare som otrevliga, även de som uppträder i mina ögon bra mycket trevligare än hon själv. Därför lämnar jag denna mans faktiska uppträdande helt öppet. Taskigt, kanske det men helt mänskiligt.

men om du nu inte tror på hur det gick till så är det väl ingen ide att ens besvara frågorna.
 
Nu har jag bara gort två ofrivilig avsitnig på min häst sen år 1999. Den ena skede i lina barkacka för ca tre väckersen.Den andra vintern 2000. Jag har utbildat min häst genom imunuserig. Min häst är 99.9% trafiksäker i alla lägen. Om det nu som absolut inte får hända skulle hända javist han kan gåomkull och snubbla så har jag mobil och folk som vet vart jag skulle rida någonstan och hur länge en sådan tur skulle ta. Dröjer jag tio minuter så är de ute och letar. Min häst stanar ochså kvar på platsen eller kommer tillbaka. När de hittar mig får jag hjälpp upp. Inte svårare en så. :)
 
Saken är att vi inte vet exakt hur han betede sig. Han kan alltifrån ha försökt tilltala dem vänligt och att de inte hört och upplevt att han upplevt att de ignorerar honom till att ha kännt igen någon av ryttarna som en som jämnt ochbständigt struntar i att plocka upp eller rent ut av lovat att i framtiden plocka upp. Det kan också vara så att han faktiskt kommit med en helt annan historia, vilket de vanligen är i sådanna här situationer.

Tyvärr läser jag även in vad som hänt i gamla trådar där prince77 mer än gärna upplever alla meningsmotståndare som otrevliga, även de som uppträder i mina ögon bra mycket trevligare än hon själv. Därför lämnar jag denna mans faktiska uppträdande helt öppet. Taskigt, kanske det men helt mänskiligt.

men om du nu inte tror på hur det gick till så är det väl ingen ide att ens besvara frågorna.

Jag tror inte rakt av på att någon skriver annat än information utifrån sin egen upplevelse och normalt sett finns det lika många åsikter som folk som är närvarande. Det blir väldigt tyst här på forumet om folk endast svarar på dem de litar till 100% på, typ nästan inga diskussioner alls :angel:.
 
eftersom du är så säker på att det är ett lagbrott så får du gärna citera en text där det står och gärna varifrån du plockat texten.
Det är svårt med Allemansrätten, ty den är egentligen det som blir kvar när alla förbud är bortplockade.
Så det står liksom inte på bara ett ställe.

Men jag tror att du hittar det mesta här.
www.naturvardsverket.se

Sedan så är den länk som jag tidigare lade in det mest kompletta som jag hittat hittils.

I ditt fall så är det främst den delen med att Allemansrätten inte gäller för näringsidkare som är intressant.

Men sök på Google,där finns massor.
Jag måste sticka nu, men jag återkommer senare.
 
För övrigt så är jag övertygad om att du lever som du lär.
Du är nog en god människa rakt igenom i alla lägen.

Men alla klarar inte av att alltid vara så vänliga och hövliga, och jag tycker inte att man skall se ned på dem för det.
 
För övrigt så är jag övertygad om att du lever som du lär.
Du är nog en god människa rakt igenom i alla lägen.

Inte alls, ingen lever som man lär i alla lägen. jag tror inte att vi har så olika åsikter egentligen. Jag tycker bara inte att man kan dra förhastade slutsatser och man skall heller inte ha en aggressiv attityd vare sig som ryttare ller som sommarstugeägare.

Man behöver inte se ner på människor som är arga lika lite som man bör se ner på ryttare vars häst skiter. Ryttaren kanske tänkte komma med bil för att ta bort skiten efter ridpasset men fick en utskällning omedelbart ändå.

Det må vara en brist hos mig men om jag upplever att någon bara skäller omotiverat mot mig så låter jag människan gorma sig blå om han/hon mår bättre av det. Det går ju liksom inte att svara eller bemöta någon som bara skäller ändå.

Sen ogillar jag faktiskt att du har synpunkter på om jag är i rätt position för att tycka om saker och ting. Det är inte din sak att bry dig om vad som rör sig i mitt huvud. :eek:
 
om jag upplever att någon bara skäller omotiverat mot mig så låter jag människan gorma sig blå om han/hon mår bättre av det. Det går ju liksom inte att svara eller bemöta någon som bara skäller ändå.
Jag brukar försöka förstå dem i stället. Det går för det mesta bra och brukar reda ut många saker.

Att le vänligt och berätta att man hade tänkt komma tillbaka senare med bilen och ta upp skiten, brukar få de flesta att lugna ned sig.

Sen ogillar jag faktiskt att du har synpunkter på om jag är i rätt position för att tycka om saker och ting. Det är inte din sak att bry dig om vad som rör sig i mitt huvud.
Tycka vill jag gärna att du gör, och dessutom gärna att du delar med dig till oss av vad du tycker. Och jag är faktiskt intresserad av vad som rör sig i ditt huvud och har inte på något vis för avsikt att begränsa eller kontrollera det.

Men jag uppfattade
Och även om många andra ridit på samma väg så kan man inte fara ut mot en ryttare bara för att andra misskött sig tidigare.
Som att du påstod att det var något som man inte fick göra och att du var i possition att förbjuda markägare att göra så.
I min värld så betyder "Kan inte" att man inte får.

Och det är en himla skillnad på om du tycker att man inte skall göra så eller på om du talar om att man inte får göra så.
 
Intressant det du skriver om verksamhet kontra hobbyridning! Du råkar inte veta i vilken lag detta nämns? Skulle gärna vilja kolla upp om det är likadant hemma i Finland, och det skulle underlätta om jag hade något att gå på. :)
 
Jag vill bara tipsa om att du kan använda galoscher till dina stövlar! Annars kan man putta bort bajset med undersidan av stöveln, det brukar fungera hyfsat.
 
*lånar knapp*
Jag tror inte att det är olagligt att inte plocka upp efter sin häst. Poliserna här i stan plockar aldrig upp skiten efter sina polishästar. Där jag har mina hästar finns det nästan bara asfalterade vägar med villor längst med att rida på. Vi plockar aldrig undan efter oss. Det gör ingen på stallet där. De som bor i villorna får tåla det för hästarna fanns där långt innan några villor. De flesta villaägare plockar upp det ocha nvänder till sina rosor vilket ju är super. Det har bara hänt någon enstaka gång ett någon har klagat och ringt till stallet och hotat med anmälning men så vitt jag vet har det inte hänt något med dessa. sen är det ju trevligare om man kan putta ut det i kanten men det kan inte vi göra. Tyvärr...
 
Jag tror inte att det är olagligt att inte plocka upp efter sin häst.
Det beror på om vägen är privat eller allmän.

På allmän väg så är det ingen lag på att man skall plocka upp skiten.

På en enskilld väg så bestämmer ägaren av vägen om det skall plockas upp.
Och om man inte gör som ägaren vill så är det olagligt och ägaren kan anmäla för Nedskräpning och hanske för "Olaga tagande av väg".
Så det är helt olika det där.
Dessutom så är det totalt annorlunda för polishästarna, de har alldeles speciella regler som innebär att de kan göra en massa saker som vi andra inte får ty de är i Allmänhetens Tjänst.

De som bor i villorna får tåla det för hästarna fanns där långt innan några villor.
Så fungerar det inte heller.
Det är det stadsplanerarna som bestämmer.
Em kommun kan expropriera en gård för att bygga bostäder på marken, och finns där hästar så blir de tvingade att flytta.
Sådana är reglerna.
 
*lånar knapp*

struntar i pajkastningen och kommer med ett litet förslag istället :idea:
Du, prince77, verkar tycka att man ska plocka upp efter sig, men att du inte vill/kan pga hästen/ingen bil/fina stövlar?
Varför inte ta med dom tidigare föreslagna påsarna, men sätta den ena på foten, sparka ner i diket, stoppa lortig-påse-foten i en till påse, dra av allt och knyta ihop? Ingen bajskontakt alls, och du slipper skicka stalltjejerna att göra skitjobbet :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 499
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 023
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 018
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp