Bukefalos 28 år!

Ligger den rätt här?

Jag kan också personligen tycka att lite hästskit på vägen inte spelar någon roll. MEN, om det nu är så att det finns människor som "far illa av" att det ligger hästskit på vägen så kan jag respektera det också.

Här där vi bor är vi stenhårda med att plocka upp efter sin häst. Här är redan flera fina vägar avstängda för hästar och man vill inte ha fler ska bli det. Så att hålla god grannsämja är a och o. Har flertalet gånger hoppat av hästen och sparkat undan andra hästars skit. Ser jag någon som inte håller till i stall i närheten inte plocka upp efter sin häst så stannar jag helt enkelt och förklarar läget.
 
Jodå jag kan också respektera om folk inte vill ha hästskit utanför sina hus. Jag tror dock inte att jag skulle respektera någon som skrek och gormade det första han gjorde och så tolkade jag det första inlägget.

Uppträder man som folk så är det ju inga problem.
 
Det där stämer inte riktigt. Det finns handikapade som rider ut själva. Att handikapade bara skulle rida på en volt med ledare är en fördom.

Det handlar inte om fördomar, en person med ett sådant handikapp som medför att det krävs hjälp för att ta sig upp på hästen. Rider knappast ut själv utan medridande sällskap, vad skulle hända om denna ryttare trillade av i all sin ensamhet? Så min fråga till dig, vad gör du om du råkar ut för en ofrivillig avsittning när rampen inte finns i närheten.
 
TACK!
Precis det jag menade. Hade han sagt med en vänlig ton och bett oss tagit bort skiten så hade jag inte reagerat över det. Men när han med den otrevligaste tonen han säkerligen kunde få skrek åt oss att ta bort skiten(fortsatte medans dom sparkade skiten) så kändes det inte som att jag gärna tog bort det.
 
Jodå jag kan också respektera om folk inte vill ha hästskit utanför sina hus. Jag tror dock inte att jag skulle respektera någon som skrek och gormade det första han gjorde och så tolkade jag det första inlägget.

Fast vad vi inte vet, det är hur många ryttare/ekipage som har ridit där tidigare och hästarna har lämnat sina visitkort. Har samma individ haft detta upprepade gånger, får man kanske förstå ett viss beteende.

Personligen tror jag att du själv hade höjt rösten efter ett visst antal gånger, och vi vet ju som sagt inte hur många hästar som har gödslat asfalten på denna sträcka.
 
varför dra alla över en kant? Vi är väl ändå olika individer. Det är ju lika illa som att vara rasist.
 
Jag kan garantera en sak och det är att jag inte varit oartig men möjligen bestämd om jag påtalat detta för någon.

Och även om många andra ridit på samma väg så kan man inte fara ut mot en ryttare bara för att andra misskött sig tidigare.

Nej de som skriker och gormar åt folk respekterar jag inte, så är det bara. Det som förvånar mig är att många verkar tycka att det är ett ursäktligt beteende.
 
Jag ville bara dra ex på om man KAN tvinga någon att plocka upp skiten. Och när det inte funkade med att vara handikappad(
Lejonstjarna verkar ju klara av det hela galant, även om hon rider ut ensam.

så drog jag till med att man inte vill ha skit på stövlarna.
Ja, och det är bl.a. det där att "dra till med" i stället för att hålla sig till att diskutera fakta som gör att jag tycker att du är knäpp.

Samt att du som näringsidkare inte verkar ha ansvarskännande och förstånd nog att se till att hålla reda på vilka regler som gäller för dig.

Och så din attityd, den är svår den.
 
Ja vi är alla individer inklusive mannen som skällde på dig. Han har också rätt att ha en dålig ;).

Tycker du det? Är det en acceptabelt att man låter sitt dåliga humör gå ut över andra? Kan man ursäkta oartigheter med att man bara hade en dålig dag?
 
antar att du menade dålig dag. ja det kanske han hade, men låt det då inte gå ut över någon annan. Det handlar om respekt, och eftersom han inte respekterade oss så ser jag ingen anledningt att visa respekt gentemot honom.
 
men vad du personligen tycker om mig är ganska oväsentligt i denna diskission
 
Jag tror dock inte att jag skulle respektera någon som skrek och gormade det första han gjorde
Det ser jag som en brist hos dig.
Jag anser att man måste kunna respektera folks rättigheter och önskemål ÄVEN om de "skriker och gormar".
Lagen blir ju inte annorlunda bara för att den som hävdar den låter illa.
Den gäller lika mycket i alla fall.
 
Saken är att vi inte vet exakt hur han betede sig. Han kan alltifrån ha försökt tilltala dem vänligt och att de inte hört och upplevt att han upplevt att de ignorerar honom till att ha kännt igen någon av ryttarna som en som jämnt ochbständigt struntar i att plocka upp eller rent ut av lovat att i framtiden plocka upp. Det kan också vara så att han faktiskt kommit med en helt annan historia, vilket de vanligen är i sådanna här situationer.

Tyvärr läser jag även in vad som hänt i gamla trådar där prince77 mer än gärna upplever alla meningsmotståndare som otrevliga, även de som uppträder i mina ögon bra mycket trevligare än hon själv. Därför lämnar jag denna mans faktiska uppträdande helt öppet. Taskigt, kanske det men helt mänskiligt.
 
Men när han med den otrevligaste tonen han säkerligen kunde få skrek åt oss att ta bort skiten(fortsatte medans dom sparkade skiten) så kändes det inte som att jag gärna tog bort det.
Hur gärna eller ogärna du tar bort skiten är inte relevant i sammanhanget.
Du har just ägnat dig åt lagbrottet "nedskräpning".
T.o.m. kanske osanitär nedskräpning.
Huruvida gubben skriker med en otrevlig ton eller inte, det ändrar inte ditt lagbrott.

Jag tycker personligen väldigt illa om när människor ursäktar sina misstag eller lagöverträdelser med att någon annan har haft en otrevlig ton.
Det är som att det personliga ansvaret för hur man uppför sig slutar att gälla om någon annan beter sig illa.

Jag tror inte att man kan gå fri vid bankrån om man skyller på att banktjänstemannen var otrevlig och skrek och gapade.
Det är ju i princip samma sak.
 
varför dra alla över en kant? Vi är väl ändå olika individer. Det är ju lika illa som att vara rasist.
Och så tar vi till "Anklaga någon för att vara rasist" knepet också.
Det är ett argument som brukar fungera, folk är så rädda för att tas för rasister att de brukar backa.

Jag ser det som att man försöker göra en avledande manöver från ämnet.
Vi diskuterar inte rasism här i denna tråden just nu.
Vi diskuterar ryttare och markägare och lagar och regler och attityder.

Du slår faktiskt nya rekord hela tiden.
 
Nej de som skriker och gormar åt folk respekterar jag inte, så är det bara. Det som förvånar mig är att många verkar tycka att det är ett ursäktligt beteende.
Det har jag aldig påstått.
Men de har fortfarande kvar sin lagliga rätt och lagen upphävs inte genom att de är otrevliga.
Och om en ägare till en väg kräver att en ryttare skall ta upp hästskiten efter sin häst, så är ryttaren fortfarande skyldig att göra det även om vägens ägare skriker och beter sig illa.

Det gäller att skilja på sak och person.

Och även om många andra ridit på samma väg så kan man inte fara ut mot en ryttare bara för att andra misskött sig tidigare.
Men det är väl ändå inte din sak att vare sig bestämma eller döma över.
 
antar att du menade dålig dag. ja det kanske han hade, men låt det då inte gå ut över någon annan. Det handlar om respekt, och eftersom han inte respekterade oss så ser jag ingen anledningt att visa respekt gentemot honom.
Det har inte med att respektera gubben att göra, det har med att respektera lagar och regler att göra.
Du behöver inte respektera gubben alls, utan bara de regler som gäller för dig när du rider på hans väg.
Och så behöver du följa dessa regler.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 885
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 110
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 194
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 342
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp