Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Du får faktiskt försvara dig. Du får till och med gripa och hålla fast en inbrottstjuv tills polisen kommer. Det är en myt att man blir straffad för att man försvarar sig.

Något du aldrig får göra är att hämnas eller straffa! Du får tex inte straffa någon efter det att han skadat dina djur.

Jo, så gör h*n motstånd o skadar sig då? Tänk om h*n ramlar o skadar sig?

Om jag väljer att låta min hund (oavsett ras) bo i stallet, har tydliga skyltar på dörren som tex Obehöriga äga ej tillträde, Ingång sker på egen risk och/eller Här vakta jag. Om det då går inte folk iaf, min hund släpper in men inte ut, gäller samma regler då med att du får hålla gärningsmannen kvar tills polisen kommer?
En hund kan ju släppa in obehöriga men inte ut genom att ställa sig vid dörren o skälla/morra om h*n försöker ta sig ut... den behöver ju inte som in tidigare inlägg dra ner personen på backen..
Räknas det som en vakthund som måste följa diverse regler då, eller får den hålla kvar gärningsmannen (i mitt ställe)?
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Att hundar drar omkull någon är ett klart anfall o aldrig ofarligt, i ett sånt läge är gränsen mellan att tugga lite o bita ordentligt hårfin,, fråga vem som helst som håller på med skydds. Är det dessutom fråga om flera hundar ökar risken enormt
När det gäller vakthundar är det hårda regler att området där de bevakar är ordentligt säkrat så att ingen kan komma in av misstag.
PL

Jo, men det är ju inga "hangarhundar" vi pratar om här :cool:

Innebär detta att jag inte får ha min hund (oavsett ras..) boendes i stallet eftersom jag inte får ha dörren låst?
Det är ju ingen utbildad vakthund.. men nästan alla hundar skäller om det kommer in nån på deras revir...
Jag hade för många åsen en stor svart blandras (labrador/bordercollie) som "vaktade" om det inte var nån hemma eller om jag gick in genom en dörr o han satt bunden utanför så "vaktade" han även den...
Det hände ett par gånger när jag bodde i hyresjägenhet att det kom servicekillar oanmälda dagtid när jag inte var hemma.. Trots att jag mkt tydligt sagt ifrån om att jag har en stor hund som inte gillar främmande personer, så dom måste säga till före så jag vet!
Dock gick han aldrig till anfall, men de som vågade sig in trots skall o morrningar med rest ragg, dom kom INTE ut. Han hade tydligen gjort utfall mot dom när dom försökte komma fram till ytterdörren.. :angel:Han gav sig aldrig på nån!
Vad hade hänt om han hade gett sig på servicekillen som trots varning från mig gick in utan lov?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (YA) En man i 40-årsåldern i Dalarna har dömts till sex månaders fängelse för djurplågeri och grov skadegörelse, rapporterar flera...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 159
Senast: BIMM
·
  • Artikel
Hästnyheter (Corren) En man i 40-årsåldern är misstänkt för djurplågeri efter att ha förgripit sig på en häst i Dalarna. Ponnyn fick allvarliga...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 553
Senast: carinah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp