Liten boxdörr?

Jettan

Trådstartare
Dottern har fått en liten shettis! Ponnyn står i en av våra stor häst boxar 16m2... Den går som på lösdrift i boxen...:D

hur som helst så ser han ju inte ut, dörren är ju gjord för stor häst, finns det små dörrar man kan köpa och enkelt byta ut, eller har ni råd på hur man kan bygga en liten dörr???
 
Sv: Liten boxdörr?

Man kan ju ha såna här dörrar:

14678731.jpg
 
Sv: Liten boxdörr?

Jag har boxdörrar som består av en ram av metall med brädor emellan och sen är det järngaller upptill, standardmodell med andra ord. Vi tog helt enkelt bort "botten" av ramen och tog bort ett par plankor så nu kan Supershettisen Sharon titta ut - och berätta att han är hungrig. Om nu någon skulle undra. :angel:
 
Sv: Liten boxdörr?

Vi häktade av dörren och knäppte fast en gallergrind i nylonband som köpts på hästbutik. Nu kan lilleman titta ut och får bra luft i boxen. Kostnad inkl. ringar: c a 75 kr
 
Sv: Liten boxdörr?

Jag vet nu inte om det är genomförbart på er befintliga dörr att göra som jag har till min ponny, men att bygga en ny dörr kostar ju inte blodigt mkt iaf. Mina dörrar gick på runt 500kr styck (plus gångjärnen då).

Dörren i ponnyboxen är delbar på två ställen. En på 85cm höjd, sedan kommer en liten del på 25cm och så slutligen den övre delen. Alla tre dörrarna går att öppna och stänga var för sig. Jag gjorde så för att om jag får för mig att ställa en stor häst i ponnyns box så skall det inte vara krångel med dörren, det är bara att låsa ihop nedre och mittendelen till en dörr i storhästhöjd :)

Dålig bild, men man kan se den delbara dörren, den högra på bilden:

blog
 
Sv: Liten boxdörr?

Vi satte ett extra gångjärn i nedre kant och tog av den stora dörren. Sen byggde vi helt enkelt en stabil men lätt dörr av plywood och ram av virke som ger lite extra stabilitet. Eftersom vi också hade en shettis räckte det inte med ett lås utan vi satte ett (såna där som det är en ögla på väggen som man skjuter in en järnpinne i och låser neråt, jag vet, jag är hopplös :D ) lite högre upp och ett i mitten, annars öppnar hon själv.
 
Sv: Liten boxdörr?

Jag har småponnyer i box för stor häst, men tycker inte det gör så mycket. Hästarna är bara inne från sent på kvällen till morgonen och enbart under vinterhalvåret.
Om man har hästarna inne mera så kan man såga ut en öppning i befintlig dörr. Det har ett stall i närheten och shettisen verkar väldigt nöjd med detta.
 
Sv: Liten boxdörr?

*kl*
Vilka bra lösningar alla har! (Jag som inte ens har en shettis och aldrig lär skaffa någon... Läser tråden ändå)
 
Sv: Liten boxdörr?

Tack för alla bra tips! I sommar när jag är ledig ska jag ta tag i detta, jag tycker att han ska kunna få kika ut och se vad som händer i stallet, han ser så ledsen ut när han försöker nå upp över boxdörren som den är nu....:crazy:
 
Sv: Liten boxdörr?

Lovisaleonoras lösning kräver i stort sett inget arbete. En tripp till H**ks och så förbi järnaffären på vägen hem. Fixad på ett kick!:D

Jag hade det från början men jag var lite rädd att någon av hästarna skulle få in foten i nylonnätet så jag fixade den andra lösningen. Vilken inte heller krävde någon större arbetsinsats, men den funkar bara om man har rätt sorts dörr från början. Har kollat lite hur det ser ut och ser att många har vertikala brädor - då går det inte, brädorna måste bara horisontella.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 127
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 967
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 115
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 430
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp