Bukefalos 28 år!

Liten lösdrift

MiaMaria

Trådstartare
Jag har funderingar på att göra en liten lösdrift av ett vindskydd vi har. Det är i såfall ämnat för 2-3 ett-åringar. Vindskyddet står i en hage på ca 1 hektar, kuperat med träd runt hela hagen.

Vindskyddet är ca 20 kvm med hela väggar på tre sidor och halva väggar på framsidan. Öppningen är åt norr. Vi funderar på att bygga ut det lite, alternativt bygga ett tak som går ut en bit utanför huset.

Vi kommer att bygga en större ligghall nästa sommar, men jag skulle vilja ha hästarna ute dygnet runt redan i vinter, så detta blir lite av en tillfällig lösning.

Jag har ingen som helst erfarenhet av lösdrift, och är intresserad av hur ni andra har löst det hos er. Hur stora öppningar har ni? Hur stor plats? Hur ljust (lampa/fönster)? I hur stor utsträckning använder era hästar huset? Hur fodrar ni? Vad strör ni med (& hur mycket går åt jämfört med vanlig box)?

*tacksam för ALLA tips och synpunkter*
 
Sv: Liten lösdrift

Hur stora öppningar har ni?
Vet faktiskt inte. Kanske 3 meter breda? Vi har ju en lösdrift med fyra ingångar och plats för 18 hästar så det är ju lite annorlunda. Men räkna med att du behöver öppningar med samma mått som en boxdörr.

Hur stor plats?
Plats för 18 hästar. Minns inte hur många kvm det är.

Hur ljust (lampa/fönster)?
Inga fönster eller lampor. Det skulle dock vara bra för vår den att ha ljus inne i hagen, där hallen står, så att man lättare hittar hästarna i den 25 hektar stora hagen. Men det är inget man behöver egentligen. Ffa inte i en liten lösdrift.

I hur stor utsträckning använder era hästar huset?
Mycket sällan. I princip bara på sommaren när det är extremt varmt eller ev vid riktigt ösregn (har rediga skurar här ibland under sommaren). Första åren använde de den knappast ens då. Det beror helt på hur övriga flocken vill göra. Vi behöver dock inte mocka hallen på hela året, och det säger kanske en hel del. Mockar ut all halm och ev bajshögar på sommaren med traktor.

Hur fodrar ni?
Vi utfodrar för hand 1-2 ggr/dag (beroende på hur mkt det är att slänga ut). Första 2 åren hade hembyggda foderhäckar av pallar och pallkragar. Fungerade superbra men de måste bytas ut efter 1-2 år då de ruttnar. Nu utfodrar vi på en stenmur längs staketet vid ena grinden. Fördelen med flyttbara häckar är att man kan skona marken - hästar trampar sönder marken mkt där de äter. Men ni har inte så stor hage så jag tror inte att det gör någon direkt skillnad. Fördelen med häckarna var dock att man kunde sprida ut de så att hästarna inte behövde stå så nära varandra, men o andra sidan är det aldrig några problem när de har fri tillgång i hagen, och dessutom är det jättetungt och svårt att utfodra för hand i hagen om den blir lerig på vintern - lättare att ha häcken precis vid staketet, stå på utsidan av hagen och slänga in bara, istället för att springa runt i leran där hästarna trampat upp marken.

Se till att ha fodret en bit ifrån ligghallen. Det blir mindre bajs i hallen och mindre trängsel vid maten.

Vad strör ni med (& hur mycket går åt jämfört med vanlig box)?
Halm. Ligghallens golv är ren mark så när hästarna kissar rinner urinet igenom bädden och silas ut i marken, vilket gör att bädden alltid hålls torr och inte behöver mockas ut mer än en gång om året när man byter ut den (dvs inför nästa vinter).

Det går inte åt mycket halm alls. Det är ju en mindre yta än i en box (80%) och hästarna är där väldigt lite i regel. Vi fyller hela hallen med tjockt lager halm på hösten (om bädden från förra året är fräsch låter vi delar av den ligga kvar underst för att isolera och bilda ett mjukt golv under den nya halmen. Sen fyller vi inte på mer förrän vi byter ut som sagt. Och ju mer av förra årets bädd man kan lämna kvar desto mindre nytt behöver man lägga in inför nästa vinter.
 
Sv: Liten lösdrift

Tack för ditt svar, intressant att läsa hur ni löst det!

Mina hästar går ute mycket normalt på vintern, och får fri tillgång på grovfoder ute så det där med upptrampat är vi vana vid... Funderar på att hårdgöra där de äter och också vid ingången till lösdriften. Vi har lagt fodret på marken hittills, det funkar bra när det är snö eller i allafall fruset, men vid blött väder är det hopplöst. Vi måste lösa det på annat sätt i år. Hade tänkte pallar och pallkragar, men får kanske tänka vidare. Hade tänkt ha vattnet innanför grinden och fodret en liten bit bort = en bra bit från ligghallen (synd att kalla det hall kanske men du förstå ;))

Öppningen på vårt vindskydd är ca 3-4 m. Jag funderar lite på var dina hästar ligger ner och vilar sig om de inte går in i ligghallen? Ligger de ute? I vintras gick min fölunge in i vindskyddet ibland och la sig, då hade vi inte strö i botten. Vi har också jord i botten, och i år blir det halm överst i såfall och sköta det ungefär så som ni gör. Det verkar ju fungera bra!
 
Sv: Liten lösdrift

Okej, ja det är ju olika hur mkt de trampar upp också. Vi har inte gjort något åt marken men där de äter trampade de ner ganska mycket hösilage i leran förra vintern av ngn anledning. Där har marken hållit mycket bättre. Vi har även gjort så vid passagen mellan de två hagarna, vi drog ut halm där marken var dålig. Det håller ihop den och gör det mindre lerigt, iaf sjunker man inte ner i leran på samma sätt. Ingen kul grej att göra ute i hagen efter som att det kanske får svårt att växa just där. Men det är ok vid maten och passagen mellan hagarna där det var som mest tryck på markerna. Om man nu inte vill göra en riktig dränering. :)

Våra hästar ligger i skogen eller ute på ängarna, de föredrar gles skog, de vill ha fritt runt ikring sig efter som att de är flyktdjur och behöver flyktvägar åt alla håll, samt utsikt. De ligger sällan på nätterna utan mest tidiga mornar. Vi har haft allt från pre-hästar direktimporterade från spanien, till engelskt fullblod, poitevinhästar och vbl. travare. Pre-hästarna gick dessutom utan täcke året runt. De flesta av våra hästar har dock haft täcke vintertid. Vi hade dock en äldre kbl-valack, ganska skruttig. Han är den enda jag sett som lagt sig i ligghallen. Han gjorde det till och från.

Men det är som sagt väldigt olika. Ja, våran hall har aldrig varit blöt i bädden när jag har känt på den så det är en jättebra lösning med bara halm rakt på jordgolv. Det dränerar sig själv superfint. :)

Ett annat tips om ni ska bygga ligghall är att lämna en öppning längs taket (eller liknande). Detta förhindrar turbulens i vinden och bidrar till att snö och regn inte yr in i ligghallen. Som du ser på vår hall så har vi ganska stora/höga öppningar men efter som att vi har delat av hallen med en halv vägg och har lika stora öppningar på andra sidan väggen mitt emot (vet inte om det syns men motsatta ingången syns lite på väster sida), så går vinden den vägen och raka vägen ut. Regn och snö stannar därför utanför hallen. Jag har stått därinne i blåsväder och det är aldeles vindstilla nere på "marknivå". :) Fick tipset av ngn på buke när vi byggde hallen -05.

Det här var det året då kbl:et brukade sova därinne tror jag.
2475149030072498317LGGZhW_fs.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Liten lösdrift

Vi byggde en lösdrift förra året, på 10 X 7 meter. Där har vi fem hästar, de högsta runt 1,50 höga. Vi har grovt grus i botten, kanske 2 dm. Sedan strör vi med halm, och vi kör in en storbal som vi ställer precis innanför ingången. Vi strör en gång om dagen över bajset men mockar endast ur hela ligghallen 1 gång/år. Förra året gjorde vi av med runt 7-10 rundbalar halm totalt. Hästarna använder ligghallen den varje natt, och framförallt unghästarna ligger mycket i den. Vi fodrar eller vattnar inte i ligghallen, utan det gör vi en bra bit bort. För detta använder vi en stor gummiring för att hålla hösilaget i schack, och använder lastpallar för att få upp det en bit från backen.

Vi har två öppningar, även om jag tycker att den ena är onödig. Den stora är en hel kortsida (7m), och den andra kanske 3 meter (på en långsida). Den lilla används inte mycket, och ligger precis bredvid den stora öppningen.

Vi har ingen belysning, utan kör med pannlampa om vi behöver se något :)

Här kommer bilder:
Lsdrift002.jpg

Lsdrift003.jpg
 
Sv: Liten lösdrift

Vad fint och inbjudande det ser ut hos er! Tyvärr är inte vår lilla hall alls lika öppen och fin, men kanske den nya kan bli sen :laugh:

Blir nyfiken på hur ni löst höutfodringen. Vad är det för gummiring ni använt, och hur fästen den på lastpallen?
 
Sv: Liten lösdrift

Vi fäster inte gummiringen på lastpallen. Vi placerar rundbalarna med hösilage på en lastpall, och sedan trär vi över gummiringen runt rundbalen.

Såhär ser den ut:
Foderring.jpg
 
Sv: Liten lösdrift

Ser jättebra ut! Var har ni fått tag på den, får man fråga det här??
 
Sv: Liten lösdrift

Åh, tack. Den har en fördelen att träet vi använd är bakar, dvs. rester från sågning. De kamouflerar hela bygget bra, så man slipper skylta med en byggnad som trots allt inte är något slott direkt ;)

Hästarna är nöjda med den, och vi byggde den på en veckas heltidsjobb och hela klabbet gick loss på drygt 10.000.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 327
Senast: ako
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 401
Senast: Ajda
·
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 976
Senast: Marty
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 297
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp