Bukefalos 28 år!

Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

knapplån

Var på en Nationell dressyrtävling och kollade nyligen och blev förvånad av att se att det var så många små hästar med, vissa låg nog strax över ponnymåttet till kanske 160 i mkh. Kanske börjar folk mer o mer vilja ha mindre hästar igen?
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Tack för alla idéer :)

Jag är inte alltför insatt i aveln, men om jag har kollat era inlägg rätt finns det tre hingstar som står ut:

Amiral
Master
Urbino

Alls tre verkar intressanta, främst Amiral och Master. Alla är (väl??) döda idag, men finns det några avkommor till dessa som är BRA. Gärna med både Amiral och Master i stamtavlan.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Bara en reflektion angående denna tråd.
Storleken sitter ju faktiskt inte enbart i mankhöjden. Jag har själv haft ett halvblodssto av äldre stam och modell, hon var 158 cm men en av de absolut största hästar jag någonsin har ridit. Hennes båda avkommor blev 165 resp. 163 cm och båda är betydligt mer "behändiga" att sitta på. Hästar som en liten ryttare utan några problem eller ansträngning hade kunnat rida trots att de också kunnat röra sig.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Åh vad roligt min har också Master som morfar. :)

Black Coffee - Master - Marabou x(angloarab)

Hon ligger runt 155cm i dagsläget är 3år, hon har ett härligt uttryck och massa för att vara så liten som hon är! Men så är jag ju partisk!;)
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Det brukar vara mer lyckat att ha ett halvblodssto + welshhingst än welshsto/litet sto + halvblodshingst av någon anledning.

Fast Welsh/halvblodskorsningar är det som den tyska ridponny aveln bygger på. Och det ger inte konstiga proportioner på avkommorna.

Men det ger ju ponnyer för det mesta.

Njae. Jag samlar på welsh/hbl-korsningar.;) Min förra häst med okänd stam sägs vara efter hbl-hingst och undan welsh. Han är ca 160 cm hög. Korsningsponny hos Agria.:D Min nuvarande häst har känd härstamning med welshelit som pappa (C-ponny) och mamman var hbl. Han är 155-157 cm. Uppfödarens tanke var att få fram en ridponnyhingst, men av olika omständigheter blev det inte så. Kusen är emellertid registrerad som RP vilket är praktiskt ur försäkringssammanhang. En fd stallkompis till mig hade en hbl/welsh som var ca 160 cm och jag antar att det finns fler i den storleken.

Mina hästar är trevliga hobbyhästar med vettiga proportioner, men inte korrekta, och de är inte byggda som dagens flashiga dressyrhästar. De lämnar en del att önska avseende ridbarhet. Gångarterna är högst medelmåttiga. Den nuvarande har dock lite bättre rörelser, men långt ifrån GP-nivå.

Sammanfattningsvis - som du skriver så är welsh/hbl eller tvärtom populärt i ridponnyaveln, men kan bli lite hur som helst avseende storlek och gångarter.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Halvblod med mindre welsh är populärt i tysk ridponny avel. Jag har sett många korrekta halvblod/welsh. (welsh pappa).
(Var ju tvungen att forska när jag skulle hitta en ponnyhingst till mitt sto. :p)

Men precis som med renrasiga hästar så kan det dyka upp mindre lyckade individer, det är ju inte så konstigt. :)
Men generellt så tycker jag inte att man kan säga att det ger icke korrekta hästar.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Nej, det är ju inte det och jag tror att de riktigt lyckade individerna är i minoritet oavsett vilken ras eller korsning man tittar på. Resten blir förhoppningsvis trevliga hobbyhästar, ridskoleponnyer etc.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Nej, det är ju inte det och jag tror att de riktigt lyckade individerna är i minoritet oavsett vilken ras eller korsning man tittar på. Resten blir förhoppningsvis trevliga hobbyhästar, ridskoleponnyer etc.

Men oavsett vilken ras man avlar på handlar det om att avla på individer med de egenskaper man söker. Vill man ha en welsh/hbl-korsning som är riktigt lyckad använder man ett hbl-sto med riktigt bra gång och sen en welshhingst me detsamma. Ett exempel på en sådan korsning är ju Tim, hans mamma e Amiral rörde sig väldigt bra! Själv gick Tim EM i dressyr redan som sjuåring och är fortfarande på högsta internationella topp.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Javisst är det så. Lyckade individer är alltid i minoritet.

Men om man använder ett bra sto med en bra hingst, ja då kan man ju hoppas på att få en bra avkomma.
Den aveln jag tittat på är den där man använt sig av vettigt avelsmaterial, och avkommorna tenderar till att
bli riktigt fina, för att vara ponnyer.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Tack för alla idéer :)

Jag är inte alltför insatt i aveln, men om jag har kollat era inlägg rätt finns det tre hingstar som står ut:

Amiral
Master
Urbino

Alls tre verkar intressanta, främst Amiral och Master. Alla är (väl??) döda idag, men finns det några avkommor till dessa som är BRA. Gärna med både Amiral och Master i stamtavlan.

Fast alltså om du vill ha bra psyke på din avkomma ska du nog inte ha för mkt varken Amiral- eller Urbino-blod i den... Amiral lämnar tuffa, hårda avkommor, och Urbino lämnar sådana som ser spöken och samtidigt är relativt hårda. Generellt sett givetvis!
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Och till Fiorano.

Även jag förstår att om man väljer individer som har de egenskaper man vill ha blir sannolikheten för en avkomma med önskvärda egenskaper högre. Syftet med mitt första inlägg i tråden var främst att kommentera hur det kan slå avseende storlek.

Min första korsning har ju ingen stam på papper så där vet man inte vad som finns. Hur nr 2-s mamma rörde sig vet jag inte, men förmodligen inte lysande om man backar tillbaka till vem som är morfar. Pappan var ju elitpremierad, men jag tror att han har lämnat fler hopponnyer än dressyrponnyer. Om det finns fler rid/korsningsponnyer efter honom vet jag inte.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Men var det inte rätt längesen Urbino gick hädan? Eventuell förmåga att se spöken och hårdhet borde väl rimligen ha spätts ut (eller förvärrats) beroende på vilka övriga linjer som ingår i hans barnbarn eller barnbarnsbarn?
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Ähhh, min är Amiral-Urbino, funkar fint ;) jag har en tendens att alltid köpa sånt som får folks nackhår att resa sig, var samma sak med min maistic-Napoleon-brisad :P
Till TS: satsa på prestationsavlade, övervuxna RP med ex Verdi-blod. Känner en fd bruksprovsvinnare med sådant blod, ca 155 och håller måttet mot stora hästar, Placerade sig i 5årsprogrammet på över 72%.
Där tror jag man kan hitta något av det du söker.
Fast jag tycker små hästar runt 160-163 kryllar det av.
Min amiral-Urbino är ca 164 cm, ganska nätt och kräver ju sin ridning men tung är han inte rent generellt.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Och till Fiorano.

Även jag förstår att om man väljer individer som har de egenskaper man vill ha blir sannolikheten för en avkomma med önskvärda egenskaper högre. Syftet med mitt första inlägg i tråden var främst att kommentera hur det kan slå avseende storlek.

Ja det med storleken är alltide ett vågspel. I synnerhet när man korsar hbl/ponny.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Har du kollat hos Stall Brännorna?
Dom har bland annat Verdi & Rigoletto.

Verdi tävlades framgångsrikt i hopp & dressyr (han är dock död nu, vet inte om det finns fryst sparat), Rigoletto blev nyligen "bruksprovsvinnare".
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Haha exakt vad jag tänkte och menade på men du skrev det mer rakt ut! :D
Sjukt fina små hästar!
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Kan bara hålla med, "vi" har en sån hos "oss" haha så att säga, ljuvligt trevlig, står sig i konkurrensen, superbra psyke, vart gdk hingst men inga sådana tendenser, lika ponnysöt som snygg när den går.
Skulle inte banga på en sån om jag var kort, nu är jag dessvärre lite för lång så jag får glatt hanka mig fram på min gubbe :D
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Skriver under ditt inlägg att det vore högst intressant med en liten stor häst med samma/liknande kvalitéer som en större när det kommer till gångartsprestationer.

Är själv kort i rocken, och skulle se det som en fördel att få fler små storhästar att välja på vid hästköp. Min nuvarande är en liten en, men knappast en gångartskanon. Han är inte heller av en sådan ras som anses creddig i dressyrsammanhang.

Kan man beställa en av dig redan nu :d
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Intressant att läsa här att det finns många som verkar vilja ha mindre hästar. Jag själv är kort och har turen som har en chef/sponsor som köper hästar efter min storlek. Men däremot när jag nu ska dra ned på antalet hästar i stallet så verkar det vara hopplöst att sälja hästar som inte bara rör sig fantastiskt men också har bra avelsvärde.
Men absolut, jag tror och hoppas att fler och fler börjar vilja ha mindre hästar. Givetvis är man lång behöver man ju en högre häst. Men i verkligheten så är ju inte 99% av oss ryttare över 170cm. Och inte för att glömma en viktig aspekt, stora hästar är inte lika hållbara...
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 296
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 417
Senast: TinyWiny
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 239
Gnägg Det kan ju inte bara vara jag som gärna kryper ner i soffan och tittar på lite häst? Jag har påbörjat en lista med hästrelaterade...
2
Svar
34
· Visningar
4 482
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp