Bukefalos 28 år!

Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Ja, han var snygg. Dock lite för lite bakbensaktivitet för min smak, men det kanske beror på att han var spänd?
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Sen så är det ju en liten flicka som rider, har för mig att hon är 12-14 år.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Ja, det kan ju vara anledningen.

Personligen anser jag dock att många dressyrhästar på hög nivå har lite för lite bakbensaktivitet. Det kanske är för blicken dras till frambenen?
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Spektakulära frambensrörelser premieras ju ofta. Så man avlar väl på sådana hästar, och får hästar som travar ännu mer med frambenen.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Det är nog sant.

Du som är lite mer insatt i aveln kanske vet om det finns någon godkänd hingst med riktigt bra bakbensaktivitet?

Funderar fortfarande vilken härstamning jag vill ha på min blivande stjärna - även om jag troligast kommer att förbli ponnyryttare resten av livet...
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Jag är inte mycket insatt. Jag kan skicka dig kontakt info till några duktiga ponnyuppfödare annars!

Jag tror inte man ska stirra sig för blind på härstamning, utan titta på individer.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Det är nog sant. Välstammat sto + välstammad hingst ger inte alltid GP-hästar. Den dag jag ska skaffa stor häst får jag nog åka till Tyskland och hoppas på att hitta något bra.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Om du verkligen menar allvar med att du vill ha en supertalang till mindre häst och tillverka den själv så hade jag spanat på ASVHs stopool. Där har ett antal uppfödare anmält sitt sto i fall det är någon som vill leasa för att ta ett föl. Det finns mycket bra ston med riktig bra stam/avkommor/resultat. Jag tror att om man hittar ett sto där och pratar med ägaren finns helt klart en möjlighet att använda ponnyhingst för målmedveten gångartsavel:). Hbl.sto+ponnyhingst är den bästa kombinationen för att ungen ska bli bra.

Leta sen efter en riktigt fin rp-hingst som har lämnat riktigt bra gångarter.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Jag vill på inget sätt vara tyken, men hur kan du då anse att Briar är idealhästen? :o
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Ja, det är en bra fråga ;)

Efter att ha haft problem med skador på sista tiden vill jag ha en hållbar häst och var finns dessa - jo hos de gammalstammade halvbloden. Briar är ett bra exempel. Jag tror han aldrig har varit skadad, är bra byggd och lämnar hyggliga avkommor. Han har inte de mest flashiga gångarterna, Jan Brink har fått arbeta mycket med honom, men han har förutsättningarna vilket hans resultat visar.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Jag tror du har helt rätt. Tråden skapades mycket för att jag är less på alla stora halvblod som är minst två nummer för stor för mig. Den dag jag bestämmer mig för att köpa egen häst bli det nog en "beställning", alternativt från Tyskland lite beroende på vad jag hittar.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Ja - jag hyser den absolut största beundran för Jan Brink. :bow:

Men på hingstvisningen på Tullstorp i år sa faktiskt Jan att Briar inte var lämplig att använda för "hobbyryttare". :o Nu kan du ju vara på SM-nivå, det vet inte jag - men inte har Briars avkommor direkt tagit över tävlingsbanorna hittills? Och många av dem MÅSTE ju ha hamnat hos proffs? Tycker att var och varannan är e Jazz eller möjligen Don Primero.

Urbino är hållbart och litet. Kan där finnas något att hämta efter honom? (Har han gett något man kan gå vidare på?) Hermes är också liten?
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Snackar vi om världskuppen så är 165 ganska litet.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

165 är litet för världskuppen, under 160 måste nog klassas som en dvärg i det sammanhanget. :p
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Problemet är dock, avlas det seriöst på mindre hästar med bra möderne? Drömhöjden ligger på strax under 160. Jag har tittat på lite hingstar som kan vara av intresse och funnit en - Briar. Anledningen till detta val är främst hållbarheten. Briar har allt jag letar hos en häst. Tyvärr är han nästan två decimeter för hög för lilla mig som inte suttit på något högre än D-ponny på mycket länge...

Är min dröm orimlig? Går det att vinna SM och kvala till världskuppen med en häst som är under 160 cm i mankhöjd och existerar det verkligen en sådan häst med nog bra gångarter och utstrålning?

Nu sitter inte kvalité enbart i storleken.

Emma e:Emmerton ca 160cm gick unghäst VM som 6-åring, 2010.

Emmerton har lämnat avkommer som är då som Emma 160cm, men även de på 180 cm som 5-åringar.

Briar har lämnat många avkommor som varit skadade så det går inte enbart gå på att JB höll honom frisk så länge.

Amiral var inte jätte stor och har flera avkommor som varit ganska små. Även Amiral avkomman Sorba har lämnat de på 158-162cm. Även de med Amiral som morfar finns flera runt 160cm.

Även danska hingstar kan lämna hyfsat små hästar. Come Back II har avkommor från 155 cm och uppåt. Jag vet en på 158cm, en på 163 cm, en på 164 cm och en på 167 cm.
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

delvis kl

Jag tycker att det är lite intressant att det står i ASVH´s avelsmål att:
"Önskvärd storlek på hingstar 164-170 cm och på ston 162-168 cm"
och de övergripande målen:
”En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är internationellt konkurrenskraftig.”

Så enigt de målen så ska inte hästarna vara så stora och ändå kunna gå de högsta klasserna.

Jag återkommer om några år med rapport, om min 159cm häst har lärt sig att sprattla fint med benen :angel: ;)
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Även danska hingstar kan lämna hyfsat små hästar. Come Back II har avkommor från 155 cm och uppåt. Jag vet en på 158cm, en på 163 cm, en på 164 cm och en på 167 cm.

Åh. Come Back II. Vad skulle man inte ge för en CB II på typ 160 cm. :love::love::love:
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Åh jag har en häst -09a som stämmer in på dina kriterier, liten, gammal svensk stam och med arab i blodet. Dock blir hon nog ingen världskupphäst! :P
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

KL*

Nu kan jag inte särskilt mycket om avel men när jag läser ditt inlägg så tänker jag direkt på min tränares ena lilla häst, 158 hög, rör sig gudomligt, sprattlande framben och mycket bakben! ;)Vunnit Int. I och har fin kapacitet för GP. Han är iaf e. Prestige ue. Master. Mamman är runt 160 cm hög :)
 
Sv: Liten stor häst med kapacitet för svår dressyr

Bläddrade i några Ridsport igår, och såg att Hermes har Urbinoblod i sig. :idea:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 298
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 418
Senast: TinyWiny
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 239
Gnägg Det kan ju inte bara vara jag som gärna kryper ner i soffan och tittar på lite häst? Jag har påbörjat en lista med hästrelaterade...
2
Svar
34
· Visningar
4 482
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp