Lökrecept

AgentCarter

Trådstartare
Jag har total dille på lök, jag kan inte få nog! Vitlök, gullök, rödlök osv, allt!
Skulle kunna äta vitlökssmör med sked. Men det blir lite ensidigt så har ni några recept på goda saker med lök?
 
Håller med ovanstående om karamelliserad lök, så sjukt gott! :love: En annan supergod grej är picklad rödlök. Vi har testat två olika varianter hemma, en som var mer klassisk i stuket (ganska söt) o en som vi hittade i en mexikans kokbok (mer syrlig), båda var jättegoda men man har dem till lite olika saker. En positiv grej m det är också att man lagar en större mängd på en gång o sen har man i kylen o kan ta litegrann när det passar. :d
 
Jag äter gratinerad löksoppa just nu. Det tycker jag är galet gott.
Annars rekommenderar jag Jamie Olivers bakade rödlök: skär kryss i toppen (nästan helt igenom) på en skalad rödlök. Tryck i så mycket smör och färsk timjan som du kan. Ställ dem i en bädd av grovt salt och baka i ugnen tills de känns klara. (har tyvärr inget mer detaljerat recept).
 
Jag äter gratinerad löksoppa just nu. Det tycker jag är galet gott.
Annars rekommenderar jag Jamie Olivers bakade rödlök: skär kryss i toppen (nästan helt igenom) på en skalad rödlök. Tryck i så mycket smör och färsk timjan som du kan. Ställ dem i en bädd av grovt salt och baka i ugnen tills de känns klara. (har tyvärr inget mer detaljerat recept).
:d:d:love:
 
Jag vet att jag älskar tomater och rödlök, vet inte vad det heter, men det är nån form av "dressing" eller om det är "vingrätt" som tomaterna ligger i, men det är inte tomaterna som är det goda utan det andra, hahahah. :p
 
Jag älskar vitlök! (Tur att jag bor ensam!) Kan äta en låda marinerade vitlökar som snask! :D
Chili con/sin Carne med massa vitlök och äta med nachochips istället för ris är en stående favorit (åt det idag, vegansk).
Lax med oliver och vitlök har jag nästan ätit mig trött på. Smörj in laxfilér i vitlök (MASSOR!) och salt, lägg i ugnsform, häll över matgrädde så det nästan täcker fisken och sen ös över hackade, gröna oliver. In i ungen tills laxen är klar. Jag brukar äta med pasta för att jag är lat, men går lika bra med potatis.

Annars kan man ha vitlökssås eller aioli till ALLT! Vitlökssås = turkisk yoghurt, vitlök, salt och peppar. Aioli = majonäs och vitlök. KLART!
Aioli är väldigt gott på baguette också.
 
Göra egna lökringar är ju magiskt. Det är det enda som är bra med Lidel. De har en gigantisk gul lök de säljer (3st förpackade i nät). De är perfekta att göra lökringar på.
 
Finns det mat utan lök? :angel:

Samtliga soppor, grytor, pastasåser, indiska rätter, och liknande bör inledas med att man steker (mycket) lök och vitlök innan man häller på vad man nu tänker laga.

Rostade grönsaker eller rotfrukter i ugn kan man he lök i.

Rödlöksmarmelad är himla gott till kött.
Vitlökssmör passar bra till grillat eller bakad potatis.
Aioli är gott till t.ex fisksoppa
Picklad rödlök är förvånansvärt gott till tacos (där man steker lök och vitlök med färs/bönor eller vad man nu vill ha)

Lök :d:love:
 
Ser nu att ts skriver att hen inte gillar picklade saker. Men picklad rödlök är väldigt långt ifrån picklade grönsaker, imho.
 
Gillar du avocado?
så gaucamole med bra kräm i med mycket hackad lök och vitlök
mitt stalltips ;)
Personligen har jag inga tomater eller chili i då jag tyvärr är allergisk emot dessa- men jag vet ju att de flesta som fått smaka min guacamole älskar den :D
Men utan avocodo funkar faktiskt lika bra :) Samma saker
minus avocado :cool:

tillägg; givetvis bäst ihop med texmex _MEN den brukar göra succé även till grillen på sommaren, samt till köttbiten resten av året och faktiskt även till laxen - men där är det min familj som är entusiastiska så vet inte hur tillförlitligt det är :p )
Själv äter jag vegetariskt , ingen fisk ingen kyckling.........dock ägg och mjölkprodukter
 
Senast ändrad:
Brukar ta en hel falukorv, snitta den och lägga i varannan äpplebit, varannan lökbit. Sedan på med lite riven ost och in i ugnen! Servera med potatismos - mums! :D
 

Liknande trådar

Mat Detta übersvenska fenomen är ju en klassiker. Jag har aldrig riktigt lyckats få det till något återkommande men jag tänker att halva...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
4 939
Senast: Account
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 554
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
504
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp