Lön och livskvalité

@Magiana vad jobbade du med innan sjukskrivningen? Är det ett yrke du kan gå tillbaka till eller bygga vidare på för att hitta något nytt?
Jag var hästskötare. Det kommer jag inte att gå tillbaka till. Sen har jag jobbat som personlig assistent och ännu tidigare var jag assistent på en färdtjänstbuss (innan det automatiserades). Jag har jobbat lite med lokalvård också. Men jag vill inte göra något av detta idag.
 
Det kan mycket väl vara så att tidigare sjukskrivning ligger en i fatet. Eller så gör det det inte. Jag blev bara nyfiken på om saken faktiskt undersökts, eller om påståendet var grundat på typ "jag hade själv svårt att få jobb" osv eller "det förstår väl vem som helst att det är svårt att få jobb då".

Om det inte är undersökt så tycker jag att det är onödigt att olyckskorpa som gjordes med det där påståendet.
Det som har varit svårt med jobb efter min långa sjukskrivning har varit referenser.
De är inte aktuella efter 3 år.
Men @Magiana har ju färska sådana om ett bra jobb dyker upp.
Tyvärr är det som hon säger mest lärar och sjukvårdsjobb härikring.
 
Jag var hästskötare. Det kommer jag inte att gå tillbaka till. Sen har jag jobbat som personlig assistent och ännu tidigare var jag assistent på en färdtjänstbuss (innan det automatiserades). Jag har jobbat lite med lokalvård också. Men jag vill inte göra något av detta idag.
Okej, jag förstår. Nej, om det inte är något du kan tänka dig så är det ju ingen framkomlig väg. Jag förstår om du hellre vill ha ett administratörsjobb, om än med lite mer rörlighet än det du har nu.
 
Och krångliga arbetstagare får sparken när ett bra tillfälle ges. Det är en lite farlig balansgång det där för börjar TS bråka med arbetsgivaren är det väääldigt lätt för arbetsgivaren att skapa ett klimat som gör att TS inte vill jobba kvar. Och med tanke på att TS varit långtidssjukskriven och gillar friheten detta jobb också ger ska man nog vara lite försiktig med att kräva en massa saker såsom betalt för kontoret hemma.

Visst kanske arbetsgivaren går med på att höja lönen och göra allting avtalsenligt, men det innebär kanske också att TS måste vara på plats på kontoret varje dag, att friheten försvinner och att allt det där som uppskattas faktiskt dras in. Det är enormt få kollektivavtal som har med att man får jobba hemifrån när man vill.
Att stå upp för sig själv och sitt eget värde är inte att vara krånglig.

Tvärtom snarare, om @Magiana kan formulera varför hon är värd mer i lön så är det möjligt att det även påverkar arbetsgivarens syn på henne också.
Det kanske är så att arbetsgivaren får upp ögonen på HUR bra hon är och VAD hon faktiskt åstadkommer.

Förstod jag det rätt så har Ts fått mer avancerade arbetsuppgifter och det rimliga är då att man får mer betalt.
 
@Magiana Vidareutbilda sig till något du finner spännande?
Haken är att jag inte riktigt vet vad jag skulle vilja göra. På det personliga planet finns det däremot en del kurser jag skulle vilja gå. I vår suktar jag på att gå en kurs i skogsträdgårdsodling. Förra året gick jag 3 kursdagar i biodling. Jag är också sugen på att lära mig om permakultur.

Att stå upp för sig själv och sitt eget värde är inte att vara krånglig.

Tvärtom snarare, om @Magiana kan formulera varför hon är värd mer i lön så är det möjligt att det även påverkar arbetsgivarens syn på henne också.
Det kanske är så att arbetsgivaren får upp ögonen på HUR bra hon är och VAD hon faktiskt åstadkommer.

Förstod jag det rätt så har Ts fått mer avancerade arbetsuppgifter och det rimliga är då att man får mer betalt.
Min arbetsgivare uppskattar mig mycket så där upplever jag inte direkt några problem. Men sen är väl lönesättningen något som inte ägnas någon uppmärksamhet om jag inte påpekar att det bör göras. Senaste åren har mina arbetsuppgifter inte ändrats nämnvärt. Tidigare gjorde de ju det, då jag gick från att vara lokalvårdare till att vara delaktig i uppbyggnaden av våra hemsidor och komma på lösningar för hur det skulle göras. Då fick jag en löneökning på 10%. Men nu behöver lönen åtminstone följa utvecklingen i samhället för i annat fall sjunker lönen i realiteten.
 
Jag skulle nog nämna mina farhågor angående utebliven tjänstepension och att du undrar när det är dags för en lönejustering för arbetsgivaren. Jag skulle också fråga om det är möjligt att byta ut någon uppgift mot en annan som fick dig att röra dig mer under dagen.
Att erbjuda mig att gå ner i arbetstid för samma lön hade jag nog inte hoppat på om jag inte redan då hade något annat fixat.
 
Jag skulle nog nämna mina farhågor angående utebliven tjänstepension och att du undrar när det är dags för en lönejustering för arbetsgivaren. Jag skulle också fråga om det är möjligt att byta ut någon uppgift mot en annan som fick dig att röra dig mer under dagen.
Att erbjuda mig att gå ner i arbetstid för samma lön hade jag nog inte hoppat på om jag inte redan då hade något annat fixat.
Att byta till någon annan uppgift tror jag inte är möjlig. Jag är den enda som är anställd och vad ska jag göra 23 mil från huvudkontoret som är annat än datorrelaterat? Visst, jag har produktfotografering på min to-do-lista just nu, men det är i dagsläget bara 3 produkter som ska fotas. Haken är att jag inte har någon fotostudio så jag improviserar varenda gång det är aktuellt (vilket inte är så ofta).

Eftersom det i princip är omöjligt att hitta något annat bra jobb några timmar i veckan, så har jag följande alternativ:

1. Fortsätta framför datorn 8 timmar per dag
2. Gå ner i arbetstid och komplettera med skitjobb.
3. Gå ner i arbetstid och göra något kul, kanske något som går att tjäna en slant på också om man har tur.
4. Gå ner i arbetstid och starta ett eget företag att slava i.

Visst borde jag ta upp det där med tjänstepension men jag känner mig så jäkla besvärlig då.
 
Den beskrivningen av vad en administratör gör stämmer inte riktigt för mig men då är frågan; vilken titel skulle passa bättre? Jag svarar i telefon, jag uppdaterar hemsidan, jag fixar med bokningssystemet, jag hanterar användarkonton på hemsidan, jag konverterar video och lägger ut på nätet, jag vidareutvecklar hemsidorna i samarbete med vår IT-personal (och som jag tidigare var med och byggde upp), jag sköter supportärenden, jag skapar utbildningsmaterial, paketerar och levererar varor till posten. Tja, typ så. Så vad är jag? Tidigare hade jag lite städuppgifter, vattnade blommorna, tog emot leveranser, åkte till kontorsvaruhuset och handlade, satte ihop kompendier. Det är de sakerna som föll bort när jag flyttade och var det som skapade lite variation. På ett annat företag skulle den variationen kunna bestå av annat.

Nu har jag tänkt ett ganska bra tag (eftersom jag inte kunde släppa det när jag läste det :p) Men jag kan inte komma på en endaste arbetsuppgift som dels är administrativ eller har med it att göra och dels går att utföra hemifrån, som inte innebär stillasittande arbete.

Så om någon kommer på något får ni gärna upplysa mig :D
 
Nu har jag tänkt ett ganska bra tag (eftersom jag inte kunde släppa det när jag läste det :p) Men jag kan inte komma på en endaste arbetsuppgift som dels är administrativ eller har med it att göra och dels går att utföra hemifrån, som inte innebär stillasittande arbete.

Så om någon kommer på något får ni gärna upplysa mig :D
Det skulle väl vara att inventera produktlagret då. Och när jag fotograferar produkter till en av våra webbshoppar så sitter jag inte heller.

Men dessa uppgifter är ju en piss i havet och händer inte särskilt frekvent.
 
Och jag är knappt ens förkyld någon gång. Jag drabbas inte heller av några influensor. Min AG undrar hur farao jag bär mig åt. Det är väldigt sällsynt förekommande att jag ens har någon enstaka sjukdag per år.
Antagligen för att du slipper trängsel i tunnelbanan/tåget/bussen och förkylda kollegor. ;)
Jag har varit sjukskriven några år. Har inte heller haft en enda infektion på dessa år. :bow:
 
Att byta till någon annan uppgift tror jag inte är möjlig. Jag är den enda som är anställd och vad ska jag göra 23 mil från huvudkontoret som är annat än datorrelaterat? Visst, jag har produktfotografering på min to-do-lista just nu, men det är i dagsläget bara 3 produkter som ska fotas. Haken är att jag inte har någon fotostudio så jag improviserar varenda gång det är aktuellt (vilket inte är så ofta).

Eftersom det i princip är omöjligt att hitta något annat bra jobb några timmar i veckan, så har jag följande alternativ:

1. Fortsätta framför datorn 8 timmar per dag
2. Gå ner i arbetstid och komplettera med skitjobb.
3. Gå ner i arbetstid och göra något kul, kanske något som går att tjäna en slant på också om man har tur.
4. Gå ner i arbetstid och starta ett eget företag att slava i.

Visst borde jag ta upp det där med tjänstepension men jag känner mig så jäkla besvärlig då.
Jag tycker nr 3 verkar vara det enda vettiga.

Men jag hade tagit upp det där med tjänstepension med din ag. Säg att du kollat upp din pension och känner dig orolig (vilket faktiskt är sant).
 
Visst borde jag ta upp det där med tjänstepension men jag känner mig så jäkla besvärlig då.

Jag skulle nog säga att det hör ihop med din ev. löneökning. Erbjuder inte företaget tjänstepension så bör din lön ökas så att du själv har möjlighet att sätta av. Det är inte en konstig fråga att ställa till sin arbetsgivare. Logga gärna in på "min pension" (Pensionsmyndighetens sida) och kolla hur det ser ut för dig i nuläget.
Det kan ju hända att din arbetsgivare inte har så bra koll på det här och behöver bli påmind.
 
Antagligen för att du slipper trängsel i tunnelbanan/tåget/bussen och förkylda kollegor. ;)
Jag har varit sjukskriven några år. Har inte heller haft en enda infektion på dessa år. :bow:
Jag har genom åren haft förkylda kollegor och jag besöker matbutiker regelbundet. Men det biter sällan på mig ändå.
 
Tyvärr är det som hon säger mest lärar och sjukvårdsjobb härikring.
Fast va?? Bor ni inte i samma del av landet som jag gör? Det finns ju massor med jobb som inte är lärarjobb eller inom sjukvården så länge man inte kollar på Arbetsförmedlingens hemsida. Jag har blivit erbjuden ett helt gäng jobb sen jag flyttade hit, det är allt från lager, chaufför, trafikledare, löneadministratör, etc, etc. Vissa företag skriker ju fullkomligt efter folk!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 264
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 131
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 869
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 844
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp