Bukefalos 28 år!

Lös benbit

K

Kalasbruden

Jag håller på att bli knäpp! Jag vet inte hur jag ska förklara, men jag har letat häst jättelänge nu och jag tycker bara att det är en massa mystiska skadehistorier (som "absooluuut inte spelar någon roll" :confused:), och knäppa uppfödare/hästägare, tvååringar som har varit i "rejäl hoppträning för det behöver han", osv. :(

Jag är så less på det här nu så att jag kräks.

Och då hittar jag drömhästen! :love: En treåring (skulle egentligen haft en äldre men det verkar vara svårt att få tag i någon som är vettigt hanterad) som är hanterad men inte arbetad med. Bra uppfödare, bra sto- och hingstfamilj. Alla syskon skadefria. Allt var toppen och jag var så kär, så kär, så kär...

Så efter alla helgdagar, mellandagar och klämdagar så blev det äntligen besiktning. Höga betyg från veterinären, allt godkännt fram tills sista röntgenplåten. Den visade en lös benbit i ena bakkotan. Har troligtvis varit sådan från födseln, kommer sannorlikt inte påverka hästen och om den tas bort så finns ingen risk för hälta.

Ska man acceptera det (säljaren betalar operation och hästen ska friskförklaras innan jag köper)? Eller ska man kasta sig ut igen för hitta en häst som är 100% frisk? Finns det några sådana?

Mina funderingar är:
1. Varför en lös benbit - om det finns ett fel finns det då inte flera?
2. Visst, man kan ta bort benbiten, men är det inte troligt att benbiten har hunnit orsaka inflammationer eller annat där den har suttit?
3. Det kanske bara är som jag har fått för mig, men de hästar som jag har träffat på som blivit opererade för lös benbit blir knappt promenadhästar... Fast jag har mest träffat galoppörer och de är kanske mer utsatta än ridhästar?

Ska jag köpa den här underbara hästen eller köper jag bara på mig problem?

Tacksam för era tankar och idéer /KB
 
jag hade nog vågat köpa den, förutsatt att op lyckas.
jag vet flera hästar som har opererats och de är friska och har varit så flera år.
Om benbiten inte är för stor görs det med artroskopi och det är ett enkelt ingrepp.
/P
 
Låt ägaren operera, låt konvalescensen gå och köp när den gått igenom besiktning ua.

ELLER - pruta ner priset så det motsvarar hans nuvarande försäkring och TA ÖVER försäkringenf rån säljaren och så väntar du och ser om benbiten ger problem. Se bara till att du får ta över försäkringen utan reservationer innan du köper. (Du kan dock inte höja försäkringen utan att få reservationer, men får du ner inköpssumman till vad hästen nu är försäkrad i så är det ju inga problem). Och så opererar du på försäkringens bekostnad OM han får problem.

Benbitar kan bero på så mycket. yttre våld (inte troligt i det här fallet av vad du berättar), det kan vara ärftligt eller det kan bero på för snabb tillväxt. OFTAST när de har benbitar sen de är små så kommer de under första halvåret och utan att uppfödaren gjort något fel. "Skit händer" helt enkelt.

Om det funnits en inflammation där benbiten sitter hade hästen inte gått igenom ett böjprov på det benet.

Prognosen för op av lös benbit är i regel mycket god, det är vissa ställen och typer som är värre, men det kan vet som sett röntgenplåtarna upplysa om.

Jag vet ett ANTAL hästar som opererats för lösa benbitar - den del har haft problem, andra inte. 99% av dem har blivit helt återställda.

Och du har en häst som som jag fattat det är UA på böjprov, som veterinär sagt att det är osannolikt att det kommer få problem?

Jag skulle slå till, men under förutsättning att jag kan ta över befintlig försäkring och få ner priset till den nivån. Alternativt att ägaren bekostar OP och du väntar några månader med köp tills hästen är UA på vetbesiktning och du kan försäkra honom UA i köpesumman.

Om du vill kan du ju ta och be om ett utlåtande på röntgenplåten från en expert. PM:ar du mig ska du få namn och klinik för det (du behöver ju inte visa hästen där, utan det räcker med atts kicka plåten så de får titta på den). Det känns dock som en overkill iom att det är kotleden det sitter i och så bra prognos.

Som sagt jag hade KÖPT men sett till att jag på ena eller andra sättet kunnat reserva UA i köpesumman. Om det går att ta över försäkring hade jag gjort det och sen op på f-bolagets bekostnad OM det blev problem sen, och i andra hand köpt hästen efter OP när den var UA på vetbes.
 
Uppriktigt, så tror jag att det är oerhört svårt att hitta en 100% "frisk" häst. D v s en häst med exteriör utan avvikelser, jämnt musklad, fri från spänningar, utan lösa benbitar eller överben, mun och tänder utan avvikelser, problemfri hovstatus, mag-tarmsystem utan obalanser, med ett stabilt och positivt temperament, lättlärd och förtroendefull o s v, o s v.

En avvikelse som man med största sannolikhet kan korrigera utan bestående men borde inte få dig att tveka, anser jag. I det här fallet har ju du dessutom möjligheten att avvakta och se resultatet innan du tar det avgörande köp-beslutet.

Vill du ha din "drömhäst", så tror jag risken är större att du får leta i evighet efter en 100% "frisk" häst om du inte slår till nu . . . Och risken är att du ändå får nöja dig med sämre . . .

Att köpa häst är alltid ett risktagande/lotteri när det gäller framtida prestation.
 
Hej!
Jag håller med Alexandra, jag skulle köra på hennes linje och bara operera om det är nödvändigt.

En kompis till mej opererade sin friska häst bara för att hon tyckte att man borde göra det eftersom man ändå visste om att hästen hade en lös benbit. Och vad händer? Jo hästen som tidigare inte visat det minsta tecken på hälta blir halt. Nu fungerar den igen visserligen men den var krasslig länge efter operation. hon ångrar sej djupt att hon lät operera den. Och vet. sa sen att med facit i hand så borde dom inte ha opererat hästen.
 
Har precis köpt en sån!

Letade häst i flera månader... Sen hittade jag "drömhästen" 50 mil hemifrån. Var helt u.a på besiktningen men hade en Birkelandfraktur (lös benbit) i ena bakkotan, ganska stor, + några ytte-pytte fragment fram (chipfraktur - förmodligen från vilda lekar på hingstbeten, kastrerades i våras som fyraåring) - också i kota. Efter en del velande och förhör med min egen vet. på Mälarens Hästklinik och även den vet. på kliniken som opererar så köpte jag honom ändå.

Prutade rejält på priset, skickade upp honom med lastbil direkt till Mälarkliniken där han opererades - fick komma hem dagen efter. Tog de små fragmenten fram också.. Skulle man egentligen inte brytt sig om men om han nu ändå skulle sövas och opereras och vara konvalescent så kunde man ju ta dem när man ändå höll på liksom.

Skrev in i köpekontraktet med säljaren vissa förbehåll - kompensation om hästen skulle dö under operation, bli obrukbar p g a benbitarna alt. bli obrukbar p g a operationen osv.

Opererades i slutet av oktober, och är nu under igångsättning - hittills går det bra, peppar, peppar.

Min veterinär tyckte ABSOLUT att jag skulle köpa honom och att jag ABSOLUT skulle operera! När de är såpass unga så har benbitarna oftast inte hunnit göra någon skada, men rider man på det TILLS de blir halta så kan benbitarna ha hunnit göra fula slipfåror i ledbrosket och kanske kroniska inflammationer.

Det absolut vanligaste stället för en lös benbit är i bakkotan -och klinikerna opererar massor med hästar varje vecka - det är verkligen rutin.

Försäkringsbolagen (utom Folksam tror jag) bekostar inte såna här operationer om de inte är halta... Men veterinärerna rekommenderar operation INNAN de blir det...

Fick betala operationen själv - gick på ca 15.000:- - men då hade jag ju det "betalt" med det jag prutade på priset.

Hade ju kunnat be säljarna operera och sen köpa honom friskförklarad - men jag kände att jag verkligen ville ha honom och att jag då hellre hade honom hemma och kunna sköta konvalescensen precis som jag tyckte, och så fick vi ju gott om tid att lära känna varandra.

Konvalescens var: 14 dagar bandagerad (zinkaband som byts efter en vecka) i boxhage/box beroende på väder och ett varv runt stallet några gånger om dagen, fyra veckor i konvalescens-paddock (liten hage) med lite mer skritt. Sen igångsättning. Efter åtta veckor fick han gå ut med kompisar i hagen.

/Dobben
 
Re: Har precis köpt en sån!

Tack snälla ni! Vilka noggranna svar! :bow:
Tja, jag får väl vända och vrida på situationen lite och se vad jag kommer fram till. Det känns som att jag i alla fall vet allt om den här hästen, och om jag hittar någon annan "helt frisk" häst så har den säkert stått på världens sämsta underlag i flera år eller så har mamman en massa kroniska och ärftliga sjukdommar el dyl. Kanske lika bra att slå till när man vet vad som väntar :(

Stort tack för alla svaren!
/KB

PS. Ursäkta gnället...
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 876
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Om man vid köp av import upptäcker två lösa benfragment som inte ska påverka hästens användning som hopphäst, det gäller en unghäst som...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag har försökt googla men hittar så dåligt med info om FCP. Kanske finns det någon här som kan hjälpa mig. Min hund hade OCD i båda...
Svar
5
· Visningar
2 994
Senast: Maniac123
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 270
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp