Bukefalos 28 år!

Lösdrift med egen box?

Iliaca

Trådstartare
Spinner vidare på Jennies tråd om lösdrift :) Såg att det är några som liksom jag som tycker att kombinationen lösdrift och egen box är ultimat. Men det verkar än så länge ganska ovanligt. Här i mina nya hemtrakter så har jag hittills bara hittat antingen stall med korta utetider i små hagar eller lösdrifter utan några faciliteter alls.

Är det så generellt i Sverige att det är antingen ren stall - eller lösdrift som gäller?

Utan att dra alla detaljer om varför jag tycker som jag gör så är min dröm en lösdrift med tillhörande stall där varje häst har en egen box de får vara i några timmar om dagen för att kunna torka upp och om så behövs vila och äta i lugn och ro. Det finns utrymmen att torka blöta saker, sköta om hästen och kunna ta dit hovslagare mm med bra ljus och arbetsutymmen och tillgång till vatten.
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Jag förstå konceptet men vill att hästar ska gå med andra framför individuell lösdrift. Eller var det nått annat du menade? Lösdriftshästar ska ha tillgång till box men sen inte säkert att alla har en egen. Kostnadsfråga. Dyrt att bara ha tomma boxar om man ska ta en billig lösdriftshyra. Bättre då att hyra ut de flesta boxarna för att få ihop mer.

Lösdrift jag stod på förr hade boxar, fikarum, sadelkammare. Sen kom ridbana. Men toa/utedass fattades. En del har ju flera olika erbjudanden. Lösdrift, boxplatser, bete. Helinackorderad osv.
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Ooops! Jag var otydlig: menar såklart att boxen är enskild, men lösdriften är en "vanlig" där alla hästar går tillsammans. :)
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Där jag står har alla lösdriftshästar en egen utebox. Det känns tryggt att ha om något oförutsett skulle hända.

Däremot är det ju i praktiken boxar som står tomma större delen av tiden - används som temporär hästförvaring någon gång ibland bara, vid sjukdom/bajsprov/väntan på hovis...
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Fast boxarna skulle ju inte vara tomma om alla hästar kommer in varje dag (ja, det kräver förstås att alla som har hästar där tycker att det är av intresse). Det enda stall/lösdrift jag varit på som hade så där tog den som kom först på (sen) eftermiddag in alla hästar. Sen släpptes de ut till natten igen :)
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Jag tror det både är en kostnadsfråga, arbetsbörda och en utrymmesfråga.

Det känns faktiskt ganska onödigt att ha en box per varje lösdriftshäst, en möjligen två boxar skulle gott och väl räcka om det nu är nödvändigt.
Varför behöver hästarna komma in regelbundet om man valt lösdrift? Ligghallen tänker jag ska vara utformad så att hästarna där kan gå in och torka. Vila gör dem väl ändå annars kan det ju inte vara någon lämplig flock, eller lämplig lösdriftshäst om de inte kan slappna av. Likaså med maten, alla ska få lugn och ro till att äta annars har man fel sammansättning av flocken/för oroligt.

En bra lösdrift innehar en innedel dit man kan ta in hästen för skötsel, hovslagarbesök, där det finns torkrum och förvaringsutrymmen.
En lösdrift innebär väl bara inte ett skjul i hagen?
De lösdriftar jag sett är i anknytning till stall där alla sådana utrymmen finns och man är inte utesluten från stallet för att hästen står på lösdriften.
Hovslagare vill dessutom ha en bra arbetsplats..

Vi har löst det så i vårt stall att behöver lösdriftshästarna stå på box så är det fritt fram att låna box såvida våra inte behöver dem/går ute i hagen. Vi har även gjort så vid sjukdom att boxhästen har fått stå ute om det är bra väder. Det känns som att det alltid går att lösa :)
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Fast i den bemärkelsen skulle inte jag kalla det för lösdrift utan mer lång utevistelse med ligghall, in kl 16:00 ut kl: 22:00 (exempel tider).
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Mina går på lösdrift kommer in kl 04.00, 12.00 o 20.00 o äter kraftfoder! Alla har varsin box på 12 kvadratmeter!
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Jag tänkte också så från början angående lösdrift: om bara flocken fungerar bra och det finns bra utrymmen för dem att söka skydd i så funkar det. Fast sen fick jag en häst som hade som sin uppgift att vara spejare i flocken. Hon var inte stressad på något vis och det var ingen stökig flock. Hon var dessutom uppvuxen i frihet så det var hon van vid. Hon tog väl bara sitt jobb på väldigt stort allvar så hon blev helt enkelt väldigt trött av det. Då gjorde jag erfarenheten att en del hästar kan behöva paus ibland. Att en del hästar kan må bra av att stå i en egen box och få vila sig. Att alla hästar inte funkar att ha utomhus dygnet runt.

Och har man individer med olika näringsbehov så tycker jag att det skulle underlätta om man kunde ge den svårfödda hästen mer då när den står i boxen istället för att den lättfödda får för mycket ute i lösdriften. För som har diskuterats en hel del här på Buke så hjälper det inte alla hästar att fodra med finmaskiga nät.
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Fast har hästarna så olika behov är dem verkligen lämpade att gå tillsammans då, om det är så extrem skillnad att de måste vara ifrån varandra flera timmar varje dag?

Låter otroligt bökigt, för bökigt för att bara avhjälpa med några boxar.
Bättre då med exempelvis två eller tre lösdrifter där det är uppdelat per behov.

Tyvärr verkar många hästar bara klumpas ihop och anta ska funka. Synd att så få lösdrifter verkar vara planerade får man ju uppfattningen om.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift med egen box?

Aha! Vad olika det är! Jag har uppfattat det som att det är rätt vanligt att man inte alltid kan hitta hästar som har precis samma näringsbehov. Så då har jag tänkt att skilja dem åt under dagen kunde vara ett sätt att underlätta för alla inblandade :)
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Har själv 3hästar med olika behov och tycker inte det alls är jobbigt att ta in några timmar, man skall ju ändå ta in för ridning och vård och då kan dom andra 2äta medans jag håller på med den tredje.

Tycker snarare att det låter jobbigt att ta hänsyn även till foderbehovet om/när man köper en till/ny häst.
 
Sv: Lösdrift med egen box?

En sådan har jag också plus att hon har varit en som inte är uppskattad av andra hästar under perioder i livet.
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Kl
Minimi kraven är ju att det alltid ska finnas möjlighet att ta in/stalla upp i box om hästen blir sjuk om lösdrift ska vara godkänd.
Personligen har jag svårt att se att en box per häst samtidigt som lösdrift skulle vara nödvändigt . Om hästarna ska in 3 ggr per dag för att endera äta eller "vila upp sig" har jag svårt att se varför man öht står på lösdrift . Låter snarare som det då inte riktigt fungerar med lösdrift .
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Förtydligande: jag är inte nyfiken på minimikraven för en godkänd lösdrift. Jag är nyfiken på varför det inte verkar finnas så många mellanting mellan stall och lösdrift. För min del skulle det räcka om de kom in en gång om dagen. Fler gånger är en bonus, men det står inte och faller med det för min del :)
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Jag förstår precis vad du är ute efter och har inte lyckats hitta något sådant alternativ (runt Stockholm) när jag letade efter såna lösningar till min förra häst.

Häromkring verkar lösdrift inte vara upplagda för de (som tex jag..) som vill ta in, pyssla med och rida sin häst varje dag. Jag vill gärna ha hästen på lösdrift men inte för den skull tacka nej till vettiga människoutrymmen, ridhus, uppvärmd sadelkammare, samt kunna ställa in min häst i en egen box före och efter ridning (nej, jag vill inte dela box med någon som mockat illa efter sig :eek:).
Jag antar att det är en kostnadsfråga - folk i allmänhet är inte beredda att betala vad det skulle kosta att ha hästen inkvarterad i en "lyxlösdrift".
Om alternativet fanns skulle jag stå långt fram i kön :)
 
Sv: Lösdrift med egen box?

MorvanMorr: samma här. Jag ser inte heller lösdrift (kombinerad sådan) som ett billighetsalternativ utan som ett optimalt alternativ!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 488
Senast: mackan
·
Anläggning Ska bygga lösdrift för två hästar och klurar på bra lösningar gällande sjukbox. På gården finns befintlig ladugård som i framtiden ska...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 309
Senast: kardemumma
·
Hästmänniskan Hej, vet inte riktigt om tråden ligger rätt men chansar på att den ska vara här. Annars får moderator flytta tråden. Det är så att...
Svar
3
· Visningar
998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp