Bukefalos 28 år!

Q

Question

Vet inte om detta är rätt tråd att fråga i....

Vad tycker ni är skäligt pris på lösdrift? Kallhyra, dvs inget ingår bara den "dagliga tillsynen"!

Lösdriften är inte byggd ännu, så den kommer att vara bra:) :confused: Det kommer även att finnas tillgång till stall / boxar! Stoooooor hage med en massa skog och "lite" bete!

Ca 2,5 km till ridbana och ridhus.
 
Sv: Lösdrift

Beror på var den ligger nånstans ... ? Både län/kommun och kommunikationerna dit !
 
Sv: Lösdrift

Question skrev:
Vet inte om detta är rätt tråd att fråga i....

Vad tycker ni är skäligt pris på lösdrift? Kallhyra, dvs inget ingår bara den "dagliga tillsynen"!

Lösdriften är inte byggd ännu, så den kommer att vara bra:) :confused: Det kommer även att finnas tillgång till stall / boxar! Stoooooor hage med en massa skog och "lite" bete!

Ca 2,5 km till ridbana och ridhus.

Lösdrift, kan innebära allt från ett rackligt skjul, till värsta lyxanläggningen. Så det är helt omöjligt att säga.
Är den lyxig, och har alla faciliteter som ett fint stall, är ingen skillnad i pris mot vanligt stall.

Mellan 700- 3000 kr.
 
Sv: Lösdrift

Nicke skrev:
Lösdrift, kan innebära allt från ett rackligt skjul, till värsta lyxanläggningen. Så det är helt omöjligt att säga.
Är den lyxig, och har alla faciliteter som ett fint stall, är ingen skillnad i pris mot vanligt stall.

Mellan 700- 3000 kr.

Jag skrev att lösdriften INTE är byggd ännu, och det vill säga att den kommer att vara i nyskick:)

Lyxig?!?! Nej, men funktionell, kommer den att bli!
Stallet byggs för lösdriften, dvs att det kommer att "stå tomt".

Vad jag funderade på var att i ett stall betalar man ju ofta för in- och utsläpp samt fodringar....

Eftersom det är en lösdrigt så kommer hästarna att ha fri tillgång på hö och dom går ju ute hela tiden..... så då blir det ju inga in/ utsläpp....

Det finns ingen ridbana på gården, utan ca 2,5 km därifrån.... Inga andra "extra" saker heller.... BARA lösdrift och hage...:smirk:
 
Sv: Lösdrift

Tack för svar:)

Så ca 700 kr är "lagom" för bara lösdrift och hage?!?!

Lösdriften kommer att ligga ca 4 km från mitt hem, så det blir nog bil eller cykel för min del!

Varför beror priset på om det finns kommunikation dit?!?! Det är väl inte det man betalar för?!?!
 
Sv: Lösdrift

Jo kommunikationerna är viktiga. Kan man åka buss dit så är fler intresserade än om man bara kan åka med bil. Fler intresserade kan höja priset, tillgång och efterfrågan du vet.
 
Sv: Lösdrift

Som de andra här sa, beroende på vart det ligger nånstans.
Varierar lite, beroende på hur det funkar.
Har ett exempel här, som jag har vart o kollat ifall jag ville ha mina hästar där.
Kvinnan som har hästar på lösdrift här, ligger drygt 2 mil norr om karlstad.
Och hon ville ha 1200kr/häst/månaden, då ingår det daglig tillsyn och vatten och el. Sedan får man köpa hö av dem, men ingen fri tillgång till grovfoder.
I ligghallen hos kvinnan var det spån och inget halm skulle det vara. varför? jo, för det är lättare o mocka ut skiten,då. :crazy:
Jag har ett travsto o en shettis. Enligt kvinnan skulle min häst få 7kg/dag och shettisen 2kg.......Men jag beslöt mej att inte hyra in mina hästar hos kvinnan.

Personligen tycker jag att grovfoder ska ingå i hyran + dagliga tillsynen samt vatten.
Kraftfoder kan man köpa själv.
Jag arrenderar en mark åt mina hästar, som jag själv sköter och har även stallet men det ingår inte i hyran eftersom mina hästar går ute dygnet runt året om och det är inte ofta som de går in heller.
Per halvår betalar jag 1000 lappen då ingår vatten och elen i hyran.
Resten köper jag själv, exempelvis grovfoder o kraftfoder o dyl.
 
Sv: Lösdrift

Tack för svar:)
Nu har jag ett bättre hum om vad jag ska betala..... Jag ska alltså inte hyra ut själv, utan stå inackorderad:)

450 kr kallt i månaden är alltså då ett rimligt pris?!?!
 
Sv: Lösdrift

450kr är nog bra. Jag betaláde 900 i månaden, stror kuperad hage med vindskydd, fri tillgång på hö, tillgång till stall, ridban, rundpaddock, massa fina ridvägar o 1 km till ridhus.
 
Sv: Lösdrift

sörflickan lisa skrev:
va?! :eek: jag betalar 800 för STALLPLATS inklusive HÖ!!!!

Ibland undrar man varför stallägare egentligen har inackorderingar.
Den här personen tjänar i stort sett noll och ingenting på att ha dig där, så det var väl lyxigt. Såvida du inte gör någon annan insats, passar hästar när de är borta osv.
 
Sv: Lösdrift

alla är inte ute efter att tjäna pengar :smirk: många har inackrderingar för att det är trevligt.
 
Sv: Lösdrift

Question skrev:
Jag skrev att lösdriften INTE är byggd ännu, och det vill säga att den kommer att vara i nyskick:)

Lyxig?!?! Nej, men funktionell, kommer den att bli!
Stallet byggs för lösdriften, dvs att det kommer att "stå tomt".

Vad jag funderade på var att i ett stall betalar man ju ofta för in- och utsläpp samt fodringar....

Eftersom det är en lösdrigt så kommer hästarna att ha fri tillgång på hö och dom går ju ute hela tiden..... så då blir det ju inga in/ utsläpp....

Det finns ingen ridbana på gården, utan ca 2,5 km därifrån.... Inga andra "extra" saker heller.... BARA lösdrift och hage...:smirk:

Nyskick säger ju inte så mycket om vilken typ av lösdrift det är.
Lika lite som det säger om ett stall som är nybyggt.
Lyxigheten hänger på utfomningen av lösdriften och bekvämligheterna som finns i anslutning till den.

Enligt min erfarenhet ingår inte in och utsläpp i en kallhyra, men det är olika hur olika stallägare räknar.
Många gånger delar stallägare och inackorderingar på in och utsläppsjobb.
 
Sv: Lösdrift

Bison skrev:
alla är inte ute efter att tjäna pengar :smirk: många har inackrderingar för att det är trevligt.

Omvänt är det många som har så låga hyror att inackorderingarna istället blir en utgift, pga vad det egentligen kostar att driva ett stall.
Och det är nog i stort sett omöjligt att förstå om man inte själv har gjort det.
Och det är ju trevligt att stallägare har inackorderingar för att det är trevligt att ha lite sällskap.
Jag hoppas att ni skänker en tacksamhetens tanke till dessa välgörare! ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 878
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 245
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 168
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 120
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp