Löss och Switch...

ylvalill

Trådstartare
Min häst har börjat klia sig en massa och han har en fläck på bogen där han har börjat tappa päls och huden är väldigt mjällig. Veterinären gissar på att han har fått löss och tyckte jag skulle behandla honom med Switch. Han sa att om hästen rids skall man inte behandla i sadelstaden men efteråt kom jag att tänka på hur blir det med täckena då? Om man inte får ha medlet under sadeln är det bra att ha det under täckena då? Nån som vet?

Vill också veta om det är nån annan som har haft löss på sin häst? Hur såg det ut och hur upptäckte ni det? Hur behandlades det?

Tacksam för svar!
 
Bayticol har jag behandlat med när mina haft löss. Det är egentligen till för nötkreatur men det har fungerat bra och efter två behandlingar är lössen definitivt borta! :)

Finns egentligen inget medel mot löss men Switch skulle jag inte använda. Sök gamla trådar!
 
Varför inte använda Switch? Vet att det är starkt men det måste det väl vara för att få död på dom små otäckingarna, eller? :confused:

Vart får man tag på Bayticol och hur används det?

Har letat lite bland gamla trådar men hittar inget om Switch i kombination med täcken... Vad för medel som rekommenderas verkar variera rätt mycket...
 
Jag använder switch på sommaren och jag använder regntäcke på sommaren och det gör ju ingenting i alla fall.
 
Switch fungerar bra mot löss, har själv använt det. Problemet med Switch är att en del hästar är allergiska/överkänsliga mot det och därför bör man noga följa instruktionerna och vara uppmärksam på tecken på allergi.

Tror inte att det är några problem med täckena då de sitter betydligt lösare än en sadel.
 
En ponny i mitt förra stall fick löss. Ponnyn fick inte särskilt mycket klåda. Men vi upptäckte en massa små ägg vi hårbottnet på hårstråna. Huden var också väldigt mjällig. De som hade ponnyn pudrade den med någon sorts torrschampo.
:bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 975
Senast: aglaonema
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 197
Senast: Livi
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 068
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 209
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp