Vad ar acceptabelt?

Sv: Vad ar acceptabelt?

Tjejen är mao inte anställd utan för lite extra pengar men ingen fast lön efter prestation. Vad är "lite extra pengar"?
Timlön? 100- för en heldag eller vad?
Då anser inte jag att du kan kräva speciellt mycket. Skall du ställa krav så får du allt skaffa en överenskommelse, att hon har en timlön och vad som skall vara gjort under den tiden.
Det luktar lite utnyttjande av billig arbetskraft här.

Man kan kräva att det man har blivit lovad görs. Om man ingår överenskommelser som är okej för båda parter så ska de hållas och den här tjejen har gått med på det så hon har tydligen ansett att det är okej för henne - annars tackar man nej.
Om tjejen säger att hon ska göra något ska hon göra det, punkt slut. Man lovar inte folk saker och sätter dem i skiten oavsett om man gör saker gratis eller får pengar för det. Då kan ju jag strunta i att jag lovat grannen mata deras katt för jag gör det gratis.
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Får hon full lön av dig fast hon dyker upp när det passar henne? Så fungerar det inte i verkliga arbetslivet... Då blir man arbetslös.

Nej hon far betalt per timme som hon arbetar. Sa nar hon har varit har 3 timmar far hon x kronor, Har hon varit har 6 timmar far hon den summan. Och extrapengar som ngn namnde, det ar inte mkt, med tanke pa att hon ocksa far "teorilektioner" och langre fram i var ridlektioner. Samt, om jag stannar pa vagen och koper cigs till mig koper jag alltid ett pkt till henne.. sana smasaker.. Vi var ute och skulle hamta foder, jag kan inte lyfta pga av tumme, sa hon kom med. Hon behovde handskar och jag kopte dem till henne.
Sa avenom PENGARNA inte ar manga ar det andra saker som man ocksa maste rakna in...
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Tjejen är mao inte anställd utan för lite extra pengar men ingen fast lön efter prestation. Vad är "lite extra pengar"?
Timlön? 100- för en heldag eller vad?
Då anser inte jag att du kan kräva speciellt mycket. Skall du ställa krav så får du allt skaffa en överenskommelse, att hon har en timlön och vad som skall vara gjort under den tiden.
Det luktar lite utnyttjande av billig arbetskraft här.

Tjejen ar INTE en hastperson (annu) per se men en god arbetare. Hennes mamma ville att hon skulle fa arbeta extra sa hon hade lite mer an bara studielan att leva pa. Jag behovde hjalp och sa fran borjan jag kan bara betala dig for x antal timmar per vecka. Vilket var ok med tjejen. Men hon fragade om hon kunde fa komma i alla fall utan betalning, och hjalpa till. Just for att fa vara runt hastarna och sant. Visst sa jag. Dessa ganger nar hon kommer av sig sjalv sa att saga, far hon inte betalt, men jag kraver INTE att hon skall gora ngt alls da. NAR hon kommer for att jag vill att hon skall komma farhon betalt enligt vad vi har kommit overens om. Som jag har sagt forut, hon kan acceptera mitt erbjudande eller inte. Om hon tyckte att hon far for lite pengar behover hon inte komma.

Cosmokatten. du laste tydligen inte mitt forsta inlagg sa noga Allt jag har sagt IGEN har stod dar Och nej jag utnyttjar inte henne alls. Hon ar inte under avtal pa ngt satt att komma, hon kan saga nej. Om ngn accept ett bud ar det upp till den personen om de arbeta under dessa forhallanden. Och jag tanker inte betala for henne att sta och rykta hastarna nar det ar HON som vill komma och gora det.. Allt ar inte om pengar vet du.
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Tycker inte det är acceptabelt, alls.
Hur har det gått nu när du pratat med henne?

Joda hon kom 230pm och borjade gora stallen. Jag sa till henne vi har bara sa mkt tid innan det blir morkt, sa det far bli en snabbstadning. Jag gick in for 20 minuter, och gjorde i ordning honsmaten och vatten dunkar. Kom ut och hon stod fortfarande och pillade i samma box som jag hade lamnat henne..Och det gick inte fort maste jag saga.. Sa till henne igen att denna boxen ar fardig, lat oss ga till nasta. Och upplyste att hon hade 20 minutes att fa klar.. det tog langre... jag for runt och gjorde mat till hastar och drog ut vatten samt stadade den 3e boxen sjalv. 4e boxen blev inte gjord alls sa den har jag att gora i morgon..

Ja det var backsvart innan hastar kom in i alla fall. Vilket i och for sig inte gjorde ngt men jag har ingen electric i stallet sa man springer runt med pannlampor.. Hastar kom in och sen tog jag henne hem.
Sa till henne att detta var sista gangen hon kom sent/inte kunde komma upp pa morgonen. Hennes ursakt var att hon inte kunde sova igar natt. OK jag VET hon har problem att sova emellanat pga andra saker, men i alla fall. Jag kan inte sova heller, men kanner att man maste ta sig upp aven om man bara vill sova.. Hon lovade att det inte skulle handa igen. Och jag sa, OK du far en chans till, kanske for snallt av mig, men hon ar duktig nar hon arbetar...
Hon fragade om hon kunde komma ut over weekenden och jag sa visstom du vill. Och sa att hon kunde ringa mig. Och vad hon gor da ar upp till henne, jagbehover henner inte men alltid trevligt med sallskap i stallet.

Jag gjorde inga nya planer for "nasta gang" med henne, vilket jag normalt gor, sa hon kanske far sig en tankestallare... i alla fall hoppas jag. och hoppas pa det basta..
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Jag tycker du gjorde rätt! Men så är jag optimist med människor också :p

Hon är nog en sådan person som fungerar bättre med kvällsarbete. Ska du få henne att fungera på morgonarbete måste du nog aktivera mamman också. Då hon vill att hennes dotter ska komma igång så är hon nog beredd att hjälpa till.

Det är svårt när ungarna vänder på dygnet och inte har eget driv...man känner sig gammal när man säger att vi var minsann ute hela natten kom hem halv 4 efter krogen och stod 06.00 och släppte ut hästar eller knoppade man inför tävling...(Sedan att vi slocknade i bussen så fort hästarna var lastade glömmer man så lätt bort och att en hästs sadel blev kvar hemma...)
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Ska du få henne att fungera på morgonarbete måste du nog aktivera mamman också.

Rent spontant tycker jag att om man är gammal nog att ta studielån (och röka) borde man vara gammal nog att själv ta ansvar för att hålla sina löften.:devil:
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Ungen är gammal nog att ha ett fast arbete, då är det minsta man kan kräva att hon är hos dig i tid. Och nej, inte ska man behöva en mamma som drar upp en, hon är ju inte 10 år fyllda. Jag skulle aldrig kunna lita på en vuxen som så duktigt skiter i att komma i tid. Jag har konstaterade sömnproblem. Men inte tar jag sovmorgon från jobbet för det. Inte tog jag sovmorgon när jag jobbade i stall heller.
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Ungen är gammal nog att ha ett fast arbete, då är det minsta man kan kräva att hon är hos dig i tid. Och nej, inte ska man behöva en mamma som drar upp en, hon är ju inte 10 år fyllda. Jag skulle aldrig kunna lita på en vuxen som så duktigt skiter i att komma i tid. Jag har konstaterade sömnproblem. Men inte tar jag sovmorgon från jobbet för det. Inte tog jag sovmorgon när jag jobbade i stall heller.

Lite Clarifications:

Hon bor sjalv i lagenhet, hon gar pa skola och vidareutbildarsig, och hon ater somntabletter Hon hadeinte kunnat sova pga tidigare liv, och darfor somnade hon vid 5tiden pa morgonen. Jag vet hur det kanns nar det ringer 730am....
Detta ar inte ett JOBB per se tyckr jag da. Men jag sa till henne jag maste kunna lita pa att hon tar hand om djuren. Hon lovade att det skulle inte handa igen. Jag ger henne en chans till sen ar det ut....

Mamman har problem for sig sjalv, och kan inte hjalpa tjejen sa mkt rent ekonomiskt. Sa det var darfor mamma tyckte detta var bra. Plus hon far ngt att gora istallet for att sitta hemma och ata hela tiden...Hon far motion och frisk luft och far vara runt hastarna och honsen...Hon ar duktig, just det har med ""sovmorgon" .....
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Jag tycker du är kok som efter tydligt klargörande om vad som gäller, ger henne en chans till. Men funkar det inte då är det inte upp till dig att ta hand om henne och hennes problem oavsett det gäller sömnproblem, ekonomi, dåliga familjerelationer etc. Det finns soc för sådant, och dina hästar är inte mindre hungriga för att hon har problem. Hon kommer ju någon gång i livet att behöva sköta överenskommelser och du har gjort ditt för medmänskligheten tycker jag :)

Gud Jul :)
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Inte är det andras problem att hon har sömnproblem. Jag får ju bita i det sura äpplet och kämpa på iaf. Klarar man inte att fullgöra saker, som morgonfodra hästar, då tar man inte på sig att göra det heller.
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

ett svar till alla of sort:

jag ar beroende av NAGON som kan hjalpa mig minst en gang per vecka. Vissa dagar kan jag nastan inte komma ur sangen och da far hastarna bara vanta tills jag ar "rorlig", vilket tack och lov inte har varit mer an ngn timme. NEJ, jag tycker inte om att gora sa, men har inget val just nu.

Vissa dagar blir inte stallen rengjorda till min egen perfektion men jag lever med det ocksa. Standarden ar lagre sa att saga. Pallarna kanske inte blir ryktade varje dag, oh well. Sa igen jag ar beroende av ngn.

Det ar valdigt svart att fa tag pa ngn som ar intresserad av hastarna utan att de skall ha en massa pengar. Jag har annonserat sedan forra sommaren och en tjej ville ha 150 per timme plus 100 for bensin. Hon bor 2 km fran mitt hus.. Med tanke pa att det ar kontanter och inte "skilled labor" tyckte jag det var lite for mkt..

Jag ar nojd med tjejen, just vi far arbeta lite pa det har med ansvar. Och jag tror hon kommer att gor ok nar hon far in sig att no show no money. Plus hon far faktiskt en "utbildning" av sort har ocksa, jag kan garna ge henne referenser/arbetsintyg om hon valjer att soka arbete pa ngt annat stall. (jag ar BHS utbildad instructor inom stable management).

I alla fall, for ogonblicket ar allt ok, ochhoppas det stannar sa.
Tack alla for era kommentarer och forslag.
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Du kanske skulle satsa på en lösdrift med fritillgång på hö just för att kunna göra det stressfriare för dig. visst du kanske inte tycker det är optimalt för hästarna men du måste ju också kunna fungera också. Om fodret kan utfodras på fler ställen så rör sig hästarna bättre också....
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Fy en sån ansvarslös latmask till tjej :crazy:
Möjligen kanske om hon varit 12-13 år och burit sig åt så där...men 20 år??? Då är man ju så gott som vuxen och måste anpassa sig till vuxenliv på alla möjliga sätt. Man tror knappt det är sant...
Jag började jobba i stall när jag var 16...cyklade varje dag, vinter som sommar, ca 8 km enkel väg. Visst var det asjobbigt vissa dagar och nog kunde man gnälla ibland...men komma tre timmar för sent, eller utebli pga brist på skjuts, det fanns liksom inte på kartan :eek: det var ju ett JOBB, och dessutom fanns det ju ett gäng hästar som skulle bli lidande om jag uteblev.

Jag tycker faktiskt många ungar blir grymt curlade av sina välmenande föräldrar genom att skjutsas hit och dit, ursäktas när de skiter i jobbet, få pengar utan krav på motprestation etc etc.
Så tack för ännu en påminnelse...det är säkert lätt hänt, men jag vill ALDRIG göra mina ungar den otjänsten att ge dem så mycket service att de blir så där lata och oföretagsamma.

Vad gäller din hästskötare...jag hade definitivt tappat tålamodet och gett henne sparken efter tredje gången, oavsett om hon var din enda lösning...för en hästskötare som inte går att lite på är faktiskt värre än ingen alls tycker jag.
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Losdrft ar ingen option har. Jag har en nybyggd stable med 3 boxar samt 2 boxar i gamla ladan.
Och det finns inte plats for en losdrift som det ar upplagd nu. Jag bor alltsa mitt i skogen och har bara runt huset och stallet 1 hectare med oppen mark. Min stora hage ar pa hogspannings ledningen 300 meter ner for backen. Den a andra sidan ar ungefar 100 meter bred och 2 km lang lol..
Sa just nu ar det min ridpaddock 20x20 samt rundcorrall 26meter och "tradgardshagen" dar de gar. Tradgardshagen ar pa en sluttning och ganska sa hal nu med allt regn vi hade tidigare..

SEN, jag har en 27 ar fjordhast som inte behover ata hela dagarna.. Nar jag fodrar i paddocken, det mesta gar in i hohack/ring medans hon har sitt ho pa sidan om.. De far inte ho inne pa morgonen utan de ater "frukost" ute. Om det ar valdigt kallt far de ho (en kaka) inne tidigt innan jag slapper ut dem.

Och sen nasta ar hoppas jag Lilleman borjar visa lite hingst tendenser. Da kommer han och valacken att ga for sig medan damerna gar for sig... Det skulle betyda tva losdrifter.. Inte mojligt..

Men tack for ideen... alt for att spara tid och arbetskraft.
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Jag tycker nog att med tanke på att hon får betalt för det (om det verkligne är betalt inte bara tip spänn eller nåt) så får hon nog ta och förvänta sig att få lite konsekvenser.

Jag skulle inte anlita henne mer utan försöka hitta någon annan mer pålitlig person.

Om hon inte får betalt så är det en annan story, då skulle jag förklara för henne att det inte är acceptabelt men att man kan försöka igen så att säga.
Fast inte för många chanser, oavsett om nån är betald så ska dom ju gå att lita på och om det handlar om bara lathet, vilket det låter som (man försover sig ju inte så många gånger när man vet att man lovar nåt!) så så är det ju inte ok.
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

*kl*

Ja, självklart så ska man stå vid vad man lovat att göra, inget snack om det.

Men jag måste nog ändå tycka att när man bestämmer sig för att skaffa ett eget stall åt sina hästar, ja, då gör man ju någonstans ett val att ALLTID finnas där för sina djur.

Alla dagar ska det fodras, mockas och släppas ut/ta in.

Har man valt att inte ha någon inackorderad i stallet eller att inte ha någon anställd man betalar med riktig lön för att sköta det man ej kan klara av själv, ja då är det ju så att man endast har sig själv att skylla om man inte kan åka på semester, inte kan ta sovmorgon osv..

Jag åker sällan bort, då det händer är det bara över dagen och så länge att jag är tillbaka innan hästarna ska in.

Enda gången jag kan åka bort är när hästarna är på sommarbetet, där jag har daglig tillsyn av världens bästa betesägare!

Fast, jag åker inte ens bort då, det har funnits i planerna flera år, men blir aldrig av, då jag vill se till dom själv varje dag.

Det valet gjorde jag när jag köpte gården och jag skulle aldrig kunna skylla eller klaga på någon annan för att de inte har lust att sköta mina åtaganden.
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Jag ar nojd med tjejen, just vi far arbeta lite pa det har med ansvar. Och jag tror hon kommer att gor ok nar hon far in sig att no show no money. Plus hon far faktiskt en "utbildning" av sort har ocksa, jag kan garna ge henne referenser/arbetsintyg om hon valjer att soka arbete pa ngt annat stall. (jag ar BHS utbildad instructor inom stable management).

Jag förstår inte alls hur du kan finna dig i detta. Genom ditt beteende lär du den här tjejen att det är ok att hålla på som hon gör. Och för din egen del, om du är beroende av att ha hjälp av någon, varför inte lägga ner mera tid på att hitta någon som kan hjälpa dig som du kan lita på? Hennes beteende är 100% oacceptabelt. Sk*t samma om tjejen sover dåligt. Det gör jag också i perioder, men likförbaskad så går jag upp när klockan ringer - man kanske inte är världens snabbaste den dagen men till jobbet -eller den utlovade stalljouren - ska man, så är det bara :mad:

Sen fattar jag inte alls hur du öht kan överväga att skriva ett referensintyg åt en sådan person. Vad ska du skriva? "Tja, hon är bra när hon väl kommer, men ibland kommer hon 6½ timme för sent".

Jag tycker absolut att du ska hitta någon annan. Har du hört dig för i t ex ridklubbar runt omkring där du bor om det finns någon eller några som skulle vilja hjälpa dig?
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Det jag reagerar på är att det enbart är 3km dit (visserligen beroende på vägtyp) och att hon har mage att försova sig när hon blir skjutsad?! 3km tar max 10minuter att cykla även i uppförsbacke. Tycker hon borde skärpa till sig och inse att hon har det bra
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Jag har förståelse för att du inte är helt på det klara med om du vill dumpa henne, då jag också bor på landet och vet att det kan vara svårt att få bra hjälp. Det jag tror du måste göra är att meddela henne dina planer i förväg. Var också TYDLIG med vad du vill, när hon måste komma och VARFÖR. Om hon vetat om att du behövde hjälp för att du skulle åka bort 8:00 hade det kanske gått bättre? Om du samtidigt meddelat henne att om hon försov sig var det ingen idé att hon hjälpte till alls den dagen, eftersom du ändå inte kunde genomföra det du skulle.

Om du accepterat hennes förseningar utan mer än lite knot tidigare är det troligare att det kommer att hända igen. Var TYDLIG med dina förväntningar!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 218
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 305
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 469
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp