Bukefalos 28 år!

Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Sammet

Trådstartare
Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta...



Men jag fattar inte... Hur ser en häst ut som går i Low Deep Round (LDR)?
(Jag kan tillägga att de diskutioner jag följt på buke inte klargjort för mig hur hästen ser ut i LDR)

Jag har kikat på bilder på nätet men fattar ändå inte, kalla mig trög.
Jag förstår inte om det helt enkelt är ren Rollkür/hyperflexion med ett helt nytt namn, dvs att hästen går bakom lodplanet, eller är det när hästen går med mulen "framåt" (dvs inte bakom lodplan) och halsen låg?

(detta är vad jag tänker på när någon säger Hyperflexion/Rollkür)

1_99385836.png



Går denna häst i LDR eller i en godkänd form?
(hoppas det är ok att jag länkar till bilderna, denna verkar vara tagen i USA om jag förstod det rätt på forumet jag hittade den på).
long_and_low1.gif


Kan någon visa mig en bild som är vettig? Hur är skillnaden mellan LDR och en häst som går neråt/avslappnad och söker sig framåt?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Är inte LDR ryttarnas eget namn på hyperflexion, något de tar till för att det ska låta bättre?

Nedre bilden skulle jag säga är vanlig sund "lång och låg" (ganaschvinkeln ser öppen ut).
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Nu är jag inte extrem på något sätt. Bilden du visar tycker jag är just extrem och inte ok.

För att kunna rida LDR måste hästen vara lösgjord och framme för hjälperna.

Hästen på bilden går i en utmärkt LDR med en aktiv överlinje, aktiva bakben med manke uppe och i balans.

Den kan tom gå lite djupare när man lägger ner.

djuprund.jpg


Den nedre bilden är väll en nerläggning, dock utan ett ordentligt stöd, tappar aktivitet.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Håller med dig.

Men vad gör denna tråden på klassiskt? känns inte som om den hör hemma här alls. finns ju tusentals med rollkur trådar att söka på.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Läste du hela mitt inlägg? :)
Att jag la den här under är för att jag vill ha svar från ryttare som rider akademisk ridning/classisk/barock eftersom de har mer samma ridsätt som mig.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Ja alltså, jag har trott att det är så, men sen blev jag lite fundersam för ett tag sedan.
Vad är egentligen LDR? Kan man säga att vid LDR så ska hästens nos vara innanför lodplanet? Eller kan en häst med nosen utanför lodplanet också gå LDR?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Läste du hela mitt inlägg? :)
Att jag la den här under är för att jag vill ha svar från ryttare som rider akademisk ridning/classisk/barock eftersom de har mer samma ridsätt som mig.

Men dom ryttarna rider ju inte alls så, eller? Men synpunkter kan de såklart ha ändå. Jag tror ändå rena dressyrryttare kan reda ut det bättre, om du ursäktar, om du vill ha lite mera fakta om hur det rids och vad man kallar vad?
Ja inte för att det gör mej något var du startar trådar, så menar jag inte:D Det går lika bra här för min del utan det var bara en tanke.
(Rollkur är inte ett ord som de som rider LDR själva använt utan det gör andra, rollkur kallades väl det som Isabell Werth mfl höll på med ett tag?)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Jag vill inte att tråden ska dra iväg åt ett håll där jag ska förklara varför jag la upp tråden under klassisk ridkonst och inte direkt under ridning... Helt onödigt tycker jag.
Jag vill ha svar från AR/barock/classisk ryttare eftersom många utav dom har stor kunskap i hur vår ridning påverkar hästen och jag vill komma bort från den invanda "engelska ridningens" banor, där väldigt många låst sig vid att hyperflexion/rollkür är ok (ofta med motiveringen "Isabell rider det så då kan dte inte vara farligt för hästen för hon vinner ju en massa tävlingar på elitnivå") och därför inte får ifrågasättas.


Men framför allt så ville jag veta vad LDR är med hjälp av en bild, jag vill inte veta vad hyperflexion/rollkür är.


Jag undrar fortfarande om den andra bilden jag länkade är LDR eller bara "vanlig sund "lång och låg"" som Migo uttryckte det.


Är LDR bara ett nytt namn för Hyperflexion, som var ett nytt namn för rollkür?!? :confused: Är inte rollkür förbjudet, och borde inte det innebära att LDR är förbjudet?


Hur folk väljer att rida sina hästar har jag inget att göra med så länge de är över ett internet och inte rider mina hästar. Så vill de rida LDR/hyperflexion/rollkür så är det upp till dom.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Så vad du menar är att för att rida LDR så måste nosen vara bakom lodplanet? Eller rider du ibland framför lodplanet när du rider LDR?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Man ska inte stirra sig blind på var nosen är i förhållande till lodplanet. Utan man måste tänka sig var nosen kommer att hamna när hästen går i en "korrekt" from. Som exempel kan man titta på hästen i #3 där nosen kommer att hamna i rätt läge när formen ändras och nacken kommer upp mer. Man måste se till hela hästen och hur den arbetar.

Den första hästen i #1 kommer aldrig att hamna rätt från det extrema läge den befinner sig i.

(Jag vill för övrigt påpeka att det inte heter rollkür, utan rollkur. Kür är förenklat sagt dressyruppvisning till musik och har inget med hyperflexion att göra.)
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Jag funderar också över om tråden verkligen ska ligga här på KR. Jag har förståelse för TS tänkande, men tror nog att de som sysslar med tävlingsdressyr har mer pejl på vad LDR/hyperflexion/rollkur egentligen innebär.
För egen del anser jag att rollkur osv är helt förkastligt, men jag har inte satt mig in i om LDR är samma sak, eller hur det "ska" ridas osv, eftersom jag inte tycker det är något att ödsla kraft och tid på att veta. Jag tror det är samma för de allra flesta som sysslar med AR/klassisk ridkonst.

Imorgon, eller möjligen inatt, när jag kommer hem efter sista arbetspasset innan semestern, ska jag ta ställning till om tråden ska flyttas eller ej.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Rollkur bygger ju också rätt mycket på själva rollen. Att man rullar hästen fram och tillbaks för att lossa den. Dvs man böjer den fram och tillbaks rätt fort.

LDR rullar man väl inte hästen i vad jag förstått.
Undre av dina bilder visar en häst i nedläggning. Den är nere och låg, men inte rund. Low, Deep and round måste hästarna vara runda i också.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

För att rida en häst låg, djup och rund så måste nosen på många vara innanför lod ja. I en högre form kommer nosen i lod. Men i den djupa och runda formen måste ofta nosen in lite grann. Annars är hästen inte rund utan bara låg. Men det är inte nosen i sig som är kvittot. Utan hur hästen är genom resten av kroppen. Nosen kommer hamna där om den går så den arbetar genom resten av kroppen och inte blir för flack och öppen i formen i den låga formen.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Tack för lite mer förklaring!

Om då hästen inte är låg (dvs att nacken inte är lågt nere) heter det fortfarande LDR? (=Low).

Tack för förklaringen mellan rollkür och LDR.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

För mig gör det ju inte det. Men sen kan man ju rida LDR och gå in i en annan form under samma ridpass. Så bara för att man ibland rider LDR så betyder inte det att man alltid rider så eller ser det som en lära.

Jag tror många av oss rider hästarna låga, djupa och runda ibland. Jag gör det iaf med många. Dock inte så som det ser ut med vissa som drar in näbben mot bogen. Utan mer så som någon visade bild på senare i tråden. Man måste låta formen bli så lång att hästen förmår släppa ut halsen från manken.
Jag tycker ofta att en häst jobbar bättre i en rundare form då man rider dem låga. Få är så starka att de håller ihop och klarar av att vara på arslet i en mer öppen form lågt.

LDR står ju för låg, djup och rund. Är hästen inte allt det så blir det inte det för mig.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Läste du hela mitt inlägg? :)
Att jag la den här under är för att jag vill ha svar från ryttare som rider akademisk ridning/classisk/barock eftersom de har mer samma ridsätt som mig.

Så du vill alltså ha svar ifrån personer som inte rider LDR hur det ser ut ?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Är LDR bara ett nytt namn för Hyperflexion, som var ett nytt namn för rollkür?!?
Så har jag uppfattat det genom att läsa alla artiklar i Ridsport i ämnet. Sen kan jag ju ha missuppfattat det förstås, men som de beskriver så är det namnet LDR so används nu istället för hyperflexion.
Är inte rollkür förbjudet, och borde inte det innebära att LDR är förbjudet?
De skriver i kriterierna att det inte får innebära någon sorts tvång för hästen bland annat. Det är tydligen upp till var och en att se hur tvingad en häst blir. Om man går in på Ridsports hemsida kan man säkert leta upp aktuella artiklar och få mera klarhet i det.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Ja jag tycker inte tråden alls hör hemma här! HÄR rider inte speciellt många LDR och det går ju helt emot de klassiska principerna!

Som om man skulle fråga här hur man gör en westernspinn eller ett slidestop.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Så har jag uppfattat det genom att läsa alla artiklar i Ridsport i ämnet. Sen kan jag ju ha missuppfattat det förstås, men som de beskriver så är det namnet LDR so används nu istället för hyperflexion. De skriver i kriterierna att det inte får innebära någon sorts tvång för hästen bland annat. Det är tydligen upp till var och en att se hur tvingad en häst blir. Om man går in på Ridsports hemsida kan man säkert leta upp aktuella artiklar och få mera klarhet i det.

Men i verkligheten stämmer inte det. LDR och hyperflexion är 2 helt olika saker men de ena är förbjudet och därför döpte dom om det. Ungefär som man skulle döpa om LDR till lång och låg vilket det inte är.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Jag förstår ditt tänk. Valet att lägga det här under klassisk ridkonst var för tat få svar från människor som Inte anvädner det... :P Just för att de kan ge en bild på LDR som ickeanvändare inte kan ge, dvs en bild från de som är emot det.


Orsaken till att jag frågar om LDR är för att jag själv vill rida hästen låg, lång och frammåtsökande hellre än "upp, mer upp och innåt mot bringan".

Men efter lite fundering ställde jag miog själv frågan, om jag rider hästen lång och låg (och framåt), kommer det innebära att jag rider LDR!? Jag kudne inte svara på det eftersom jag inte visste var gränsen för LDR gick, eller hur den ens reds.

Egentligen vill jag ha svar från LDR-rytatre också, men från dessa kommer jag (självklart) bara att få svar som är positiva ang formen.



Efter lite fundering så är väll min egentliga fråga, den form som rids utav akademiska ryttare, där hästen går lång, låg och framåt, hur skiljer den sig från LDR!?

Och den frågan känner jag att en AR ryttare bäst kan svara på.


(ursäkta dålig stavning)
 

Liknande trådar

Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 510
H
Hästhantering Förstår mig inget på alla dessa annonser med bilder på hästar med mulen långt bakom lodplanet! Varför annonserar folk med sådana...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 316
Senast: axel
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
2 940
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp