Bukefalos 28 år!

Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Vad döpte de om hyperflexion till?

Jag hänger inte riktigt med i ditt inlägg.
Heter det inte hyperflexion fortfarande, och att det är rollkur (utan ¨ ;) ) som är förbjudet?

Har man döpt om det så är det ju bara omdöpt, inte ändrat?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Jag förstår ditt tänk. Valet att lägga det här under klassisk ridkonst var för tat få svar från människor som Inte anvädner det... :P Just för att de kan ge en bild på LDR som ickeanvändare inte kan ge, dvs en bild från de som är emot det.


Orsaken till att jag frågar om LDR är för att jag själv vill rida hästen låg, lång och frammåtsökande hellre än "upp, mer upp och innåt mot bringan".

Men efter lite fundering ställde jag miog själv frågan, om jag rider hästen lång och låg (och framåt), kommer det innebära att jag rider LDR!? Jag kudne inte svara på det eftersom jag inte visste var gränsen för LDR gick, eller hur den ens reds.

Egentligen vill jag ha svar från LDR-rytatre också, men från dessa kommer jag (självklart) bara att få svar som är positiva ang formen.



Efter lite fundering så är väll min egentliga fråga, den form som rids utav akademiska ryttare, där hästen går lång, låg och framåt, hur skiljer den sig från LDR!?

Och den frågan känner jag att en AR ryttare bäst kan svara på.


(ursäkta dålig stavning)

Vilket syfte har du med att rida så? Det är ju bara max till uppvärmning och avjoggning. Ingen form för hästen att arbeta i alltså.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Vad döpte de om hyperflexion till?

Jag hänger inte riktigt med i ditt inlägg.
Heter det inte hyperflexion fortfarande, och att det är rollkur (utan ¨ ;) ) som är förbjudet?

Har man döpt om det så är det ju bara omdöpt, inte ändrat?

Precis det är bara omdöpt och inte ändrat. Så båda varianterna heter numer LDR. Men LDR som sig bör har inget med hyperflexion att göra alls.

Så nu finns det alltså LDR som är omdöpt alltså gamla hyperflexion (rollkur) och LDR som var LDR innan dom vart tvungna att döpa om hyperflexion.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Vad döpte de om hyperflexion till?

Jag hänger inte riktigt med i ditt inlägg.
Heter det inte hyperflexion fortfarande, och att det är rollkur (utan ¨ ;) ) som är förbjudet?

Har man döpt om det så är det ju bara omdöpt, inte ändrat?

Det här (film) är det som kallats Rollkur och som ett par tyska ryttare ägnade sej åt och fick mycket kritik för.

HÄR förklarar skaparen av hyperflexion- holländaren Sjef Janssen o Ankys man, hur han kom att skapa systemet och hur han ser på det och även i förhållande till det som kallas rollkur.

Efter all debatt och FEI:s nya regler så heter hans system numer LDR vilket egentligen inte var samma sak från början alls - MEN som jag har förstått så kallade Sjef Janssen själv systemet både flexion och LDR även tidigare så det är numera lite förvirrat vad som menas kan jag tycka. Det är allt jag vet och kan bidra med för att hjälpa till att lösa din gåta här:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Läste artikeln med sjef, han får det att låta riktigt bra ! nästan så att man glömmer bort den hemska metoden :crazy:
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Jag vill ha svar från AR/barock/classisk ryttare eftersom många utav dom har stor kunskap i hur vår ridning påverkar hästen och jag vill komma bort från den invanda "engelska ridningens" banor, där väldigt många låst sig vid att hyperflexion/rollkür är ok (ofta med motiveringen "Isabell rider det så då kan dte inte vara farligt för hästen för hon vinner ju en massa tävlingar på elitnivå") och därför inte får ifrågasättas.

Men hallå....! Har inte "vanliga" dressyrryttare någon aning vad som påverkar hästen menar du? Eller dom bara susar runt med indragna nosar och vinner tävlingar?

Såg du exempelvis rabladret som blev då Schmersal red rollkursliknande framridning i Skåne? Inte bara AR-folket som blir förbannade över den sortens ridning...

Plumt skrivet från dig, tycker jag.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Så har jag uppfattat det genom att läsa alla artiklar i Ridsport i ämnet. Sen kan jag ju ha missuppfattat det förstås, men som de beskriver så är det namnet LDR so används nu istället för hyperflexion. De skriver i kriterierna att det inte får innebära någon sorts tvång för hästen bland annat. Det är tydligen upp till var och en att se hur tvingad en häst blir. Om man går in på Ridsports hemsida kan man säkert leta upp aktuella artiklar och få mera klarhet i det.

LDR är en mjukare variant av rollkur (rollkur = hyperflexion), som fastslagits i samband med att FEIs reglemente tog ställning i rollkur debatten. LDR är den nivån som är godkänd på tävlingsarenans uppvärmning, och den innebär att varianten är mindre extrem än den första bilden som Sammet illustrerar.
den andra bilden har inget med LDR eller rollkur att göra ö.h.t den visar en häst i traditionell lång och låg, dvs ren avslappning för ryggen, inte en arbetande form. Lika lite som ngn vill rida HF på sin häst vill man rida i lång och låg som konstant form då den inte är en arbetsform utan en avslappnings form som fyller sitt syfte enbart i kombo med en arbetsform.

KL
jag håller med Immer i det att jag tycker trådens placering är märklig. Hur ska AR ryttarna kunna informera om konceptet, då ridstilen samt ridstrategi filosofin skiljer sig rätt rejält?
 
Senast ändrad:
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Men i verkligheten stämmer inte det. LDR och hyperflexion är 2 helt olika saker men de ena är förbjudet och därför döpte dom om det. Ungefär som man skulle döpa om LDR till lång och låg vilket det inte är.

Ja jag kan ju ha missuppfattat det. Läste om detta i Ridsport, men det är ju ett tag sedan. Dock var det bilder med i artikeln den gången och på de bilderna syntes ingen skillnad mot vad som tidigare kallades hyperflexion. De beskrev det som om det vore samma sak, men under ett annat namn. (de kanske beskrev bristfälligt?) I artikeln poängerades det att vid ridning LDR inte fick förekomma något tvång från ryttarens sida och de beskrev bla hur kontrollanter vid framridning till tävling skulle utbildas för att kunna se detta.
Artikeln borde gå att få fram. Jag minns inte när den var publicerad, men eftersom den även innehöll bilder så borde den vara bra för TS att se. Ska kolla om jag hittar den.
Någon som vet när den var publicerad i Ridsport?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Håller med om att trådens placering kanske inte är så rätt, men det finns ju mängder av tävlande dressyrryttare som också tar avstånd från hyperflexion eller LDR.
Mjukare variant skrev du. Vad är då skillnaden? På vilket sätt är det mjukare? Jag håller nog med TS på den punkten att jag inte helt förstår vad de menar. Ska söka efter artikeln i Ridsport och se om det klarnar.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

ja en mjukare variant som är tillåten på framridning på tävling, vilket den extrema varianten av RK väckt extrem debatt runt därav lagstiftningen.
Jag prenumererar på ridsport sen 7 år tillbaks och kan inte erinra mig ngn artikel med publicerade rollkur/hyperflexion bilder som förkunnas vara OK på framridning på tävling.

att ta avstånd från hyperflexion gör nog de flesta dressyrryttare som inte tävlar om att ta första pall på elot nivå-. LDR är som sagt inte ekvivalent.
 
Senast ändrad:
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

KL
Här är en artikel som var publicerad i Ridsport i april förra året. Tyvärr var det inga bilder med, men texten säger en del ändå.

Nya riktlinjer för FEI-stewards
Under FEI:s rundabordskonferens i februari var ett av delbesluten att komplettera regelverket för stewards med avseende på rollkur/hyperflexion/Låg-Djup-Rund.
Beslutet som kom innefattade samtliga discipliner och förbjöd rollkur och böjning/stretchning av halsen med tvång. En arbetsgrupp ledd av Frank Kempermann presenterade på torsdagen sina slutsatser på FEI:s byråmöte.

Resultatet är en rapport med riktlinjer för framridning och träning på tävlingsplatser med ett nytt kapitel (Annex VIII) i FEI-stewards dressyrregelbok, giltigt från och med 15 maj 2010.

Riktlinjerna beskrivna i Annex VIII är publicerade i sin helhet och behandlar följande områden;
• Stretchning /böjning, får förekomma i flera olika former, här kommer det att finnas exempelskisser.
• Extrem böjning, här ges tidsgränser, ingen position får bibehållas i mer än tio minuter
• Variation i böjning och nackposition
• Hur böjningen får åstadkommas
• Specifika exempel på situationer där funktionärerna ska ingripa
• Begränsningar i tid för träning och uppvärmning utanför tävlingsmomentet.
• Övervakning av framridningsbanan med funktionärer, ridning på andra tider eller platser än anvisat leder till diskvalificering
Trots det tidigare beslutet om gränsöverskridande regelverk är det nu åter dressyren som får luppen på sig. Om det finns fler planerade kapitel för övriga grenar går inte att utläsa i det som meddelats hittills.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

ja precis. några bilder vågar jag påstå, har ALDRIG publicerats för att utge exempel ramar. det man tagit fastá på är de extrem rollkur bilder och vittnelser från framridning där helt klart starkt forcerad ridning bevittnats. så LDR namnet är framkommet i samband med lagriktningen och innebär mildare form.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Men hallå....! Har inte "vanliga" dressyrryttare någon aning vad som påverkar hästen menar du? Eller dom bara susar runt med indragna nosar och vinner tävlingar?

Såg du exempelvis rabladret som blev då Schmersal red rollkursliknande framridning i Skåne? Inte bara AR-folket som blir förbannade över den sortens ridning...

Plumt skrivet från dig, tycker jag.

"Vanliga" dressyrryttare (dvs engelskridande) rider sina hästar på ett annat sätt än en AR-ryttare av en anledning... Det är för att det inte ses på belastning och form på samma sätt inom de olika kategorierna. Annars skulle ridstilarna vara likadana.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Det finns mer likheter än skillnader emellan grenarna, vilket du skulle se om du slutade gå på inskränkta klyschor. Varför tror du det finns såna som själva varken lägger sig i den ena eller andra stilen? Förmodligen för att dom insett just detta, det är inte så stor skillnad, det finns även rätt olika metodik och filosofi -inom- grenarna. Bra ryttare hämtar inspiration och tips från andra duktiga ryttare - oavsett gren. Det finns tyvärr ingen 'allsmäktig' gren eller stil, annars hade det ju varit betydligt lättare att rida.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

"Vanliga" dressyrryttare (dvs engelskridande) rider sina hästar på ett annat sätt än en AR-ryttare av en anledning... Det är för att det inte ses på belastning och form på samma sätt inom de olika kategorierna. Annars skulle ridstilarna vara likadana.

Nja, nu tycker jag du generaliserar lite väl mycket.
Det finns en hel del bra "engelsk ridning" om du ser dig omkring, och många "vanliga" dressyrryttare som rider sina hästar på ett för hästen hållbart och korrekt sätt.
Det är knappast synsättet på belastning och form som är det som är skillnaden mellan AR och vanlig dressyrridning. Det är snarare sättet att utbilda, dvs vägen, som är annorlunda.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Jag diskuterar inte det i denna tråd. Vill du diskutera det ämnet så gör en egen tråd. :)
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Sa absolut inget om att engelskridande inte skulle vara bra. Det är upp till ryttare och tränare. Det finns bra och dåliga tränare och ryttare inom alla stilar och jag säger inte ens att den engelska ska ha mer dåliga än tex ar.
Jag säger att det inte är samma ridstil, vore det de, skulle AR heta engelsk ridning.

Men oavsett så är det inte det som tråden handlar om utan jag undrade, vad skiljer LDR och den form som AR-ryttare rider i när de rider hästen låg framåt neråt?

Och det var motiveringen till varför tråden skulle ligga här och inte under vanlig ridning.
Jag är framför allt intresserad av svar från de som är insatta i och själva rider AR.
Jag har ingen lust att diskutera skillnaderna mellan AR och engelsk ridning, det är inte därför jag skapade tråden, därav svarade jag kort och utvecklade inte mer. :)
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Men oavsett så är det inte det som tråden handlar om utan jag undrade, vad skiljer LDR och den form som AR-ryttare rider i när de rider hästen låg framåt neråt?

Jag vet hur jag rider min häst framåtnedåt, i en lång och låg form där överlinjen sträcks ut. Och jag vet hur det ska se ut när hästen går så.
Men jag har aldrig praktiserat LDR och kan därför inte uttala mig om det. (Jo, jag vet hur det ser ut, men det är en annan sak).
 

Liknande trådar

Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 556
H
Hästhantering Förstår mig inget på alla dessa annonser med bilder på hästar med mulen långt bakom lodplanet! Varför annonserar folk med sådana...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 323
Senast: axel
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
2 985
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Allergiutredning

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp