Bukefalos 28 år!

Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

När du skriver om nervpåverkan vid den begränsade rörligheten så tänker jag på nerver i kläm = inte skönt. Vilket leder till stress pga smärta. Men kanske har jag som vanligt tolkat dig helt fel.

I vilket fall så förstår jag inte hur enbart ett begränsat synfält skulle medföra ökad stress. När t.e.x nervösa hästar kan bli uppenbart avspända och lugna om de sätts på tygeln vid en ev. "fara". Jag har ett levande exempel på det här ute i hagen...
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Det var såklart en av de tänkbara störningsmomenten (stress/smärta) men det finns mer som kan bli påverkat, nerver har sina funktioner också.

Har man försämrat rörlighet i någon av lederna mot Atlas-kotan så är det ju inte "bara" begränsat synfält och som du säger säkert kopplat till smärta i vissa fall, så även om det kanske kan förekomma att de blir nervösa av begränsat synfält var det inte vad som låg bakom teorin till låst atlas = "spökrädd".
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Leden mellan huvud och Atlas-kotan kallas ju av både human-behandlare och häst-behandlare lite för "av- och på-knappen". Om man har problem där så sprider det sig oftast i resten av kroppen i form av spänningar, begränsad rörlighet, sämre djupsensibilitet och låsningar etc på ett annat sätt om man har problem i andra leder.
Så jag förstår vad du menar.

KL

Jag håller med om att hästar ofta mår bra av att veta tydligt vad de ska göra. Och att vara på tygeln ger ju att hästen är på hjälperna och då är i kontakt och kan få sina instruktioner i varje steg. De slipper då ta initiativen själva och kan då även släppa vaktandet och stressen det innebär att behöva avgöra då man ska fly eller ej. De kan lita på att vi som ger instruktioner även ger intruktion om fara.
Sen produceras ju mindre stresshormoner i en låg huvudform än en hög. I flykt håller de huvudet högt, relaxade så kan de vara i låg form och vila eller äta. Detsamma i ridning. Så att lägga en häst i lite lägre form kan vara gynnsamt om de är stressiga.

Att dressyrhästar påvisar stress under tävlan tycker inte jag heller är konstigt. För att få ur stress ur hästar är rörelse utmärkt. Får de bara gå framåt så brukar rädslor eller stress lätt gå ur. Men här ska massor med energi in och de får inte bruka den till att ösa fram. Så att dressyrhästar kastar till eller liknande mer än tex travhästar är inte konstigt. Just lite frisk trav(lite långsammare än travlöpen kanske ;)) tycker jag är super att coola av hästar med. Och det kan man få bra effekt av även om hästen är på tygeln i låg form.

Jag tror alltså inte på att det begränsade synfältet skulle generera stress.
Däremot tror jag att om man låser hästen i formen eller drar i dem eller överpåverkar med andra hjälper så blir de stressade.

Att kandar i sig skulle smärta eller att rida med kandar i viss form skulle smärta i sig tror jag inte på. Det kan däremot smärta om man lägger tryck i stången oavsett form.

Sen tycker jag inte jag rollkurs-form är trevlig just pga låsningen av huvud och halskotpelare och hur det påverkar rörelserna genom resten av kroppen. Och det är ju en extrem form som jag tror kan skapa stress om man lägger en häst som inte gradvis vants vid det i. Och behöver man hålla kvar så skapar det ju stress med. Den formen är inget som tilltalar mig dock som sagt.
 

Liknande trådar

Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 511
H
Hästhantering Förstår mig inget på alla dessa annonser med bilder på hästar med mulen långt bakom lodplanet! Varför annonserar folk med sådana...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 316
Senast: axel
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
2 940
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp