Bukefalos 28 år!

Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Sa absolut inget om att engelskridande inte skulle vara bra. Det är upp till ryttare och tränare. Det finns bra och dåliga tränare och ryttare inom alla stilar och jag säger inte ens att den engelska ska ha mer dåliga än tex ar.
Jag säger att det inte är samma ridstil, vore det de, skulle AR heta engelsk ridning.

Men oavsett så är det inte det som tråden handlar om utan jag undrade, vad skiljer LDR och den form som AR-ryttare rider i när de rider hästen låg framåt neråt?

Och det var motiveringen till varför tråden skulle ligga här och inte under vanlig ridning.
Jag är framför allt intresserad av svar från de som är insatta i och själva rider AR.
Jag har ingen lust att diskutera skillnaderna mellan AR och engelsk ridning, det är inte därför jag skapade tråden, därav svarade jag kort och utvecklade inte mer. :)

Men grejen är ju att AR och engelsk ridning skiljer sig rätt mycket i fråga om stöd i handen samt böjning och form för den delen, så att fråga en AR ryttare om dess erfarenheter av LDR blir som att fråga en polis om hur denne undervisar en skolklass i franska. Typ. Chansen att AR:arna har erfarenhet av att praktisera LDR är i princip lika med noll.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Samtidigt så kan ju inte en ren engelskridande ryttare svara på frågor ang AR-hästens form?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Så det jag behöver är en AR-ryttare som läst på om LDR helt enkelt? :)
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Men grejen är ju att AR och engelsk ridning skiljer sig rätt mycket i fråga om stöd i handen samt böjning och form för den delen, så att fråga en AR ryttare om dess erfarenheter av LDR blir som att fråga en polis om hur denne undervisar en skolklass i franska. Typ. Chansen att AR:arna har erfarenhet av att praktisera LDR är i princip lika med noll.

"like" på det! :D
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Samtidigt så kan ju inte en ren engelskridande ryttare svara på frågor ang AR-hästens form?

Jo man kan ju alltid svara på frågor om hästens form utifrån att alla hästar är hästar:) Hur vi väljer att rida och böja och greja tar ju inte bort faktumet att det är hästar som rent biomekaniskt fungerar på samma sätt på ett ungefär.
Sen är det en fråga om kunskap hos den som uttalar sej, förstås.

Men det jag vänder mej emot är att du tycks tro att en AR-ryttare kan se mer än en vanlig dressyrryttare eller annan ryttare öht, eller vara mer kunnig om hästens form och vad som är bra för hästen?

Eller - missförstår jag dej helt nu? Kanske undrar du om hyperflexion är något att prova för AR-ryttare, om det kan passa in inom AR? DÅ kan ju bara en AR-ryttare svara:idea:
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Håller med.

Fast jag förstår inte riktigt vad man vill ha ut av den här tråden, det är lite luddigt, kanske därför det har blivit lite "lustigt"? :p
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Då läser du in något jag inte skriver. Jag skriver att en AR rytatre bättre vet vad jag rider, inte att de rider bättre, vilket är en enorm skillnad.

Om en engelskridande ryttare kan svara på hur en AR ryttare rider, så bord een ar ryttare kunna svara på LDR-formen, så det du skrev i inlägg 45 får jag inte ihop. :)



Och med det avrundar jag just det ämnet med att denna tråd inte startades för att jag ska behöva förklara för er (men möjligen för immer) varför jag vill ha denna tråd under klassisk ridning och inte under ridning. Eller varför jag vill ha svar fårn AR ryttare.
Denna tråd startades för att jag vill ha svar på vad som skiljer LDR-formen åt från lång, låg, framåt.

Vill man inte svara på vad som skiljer LDR från lång, låg framåt, så behöver man inte svara i denna tråd utan kan skapa en egen tråd och blöta och stöta vad man vill i den. :)
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Läs inlägg #20 så får du se vad jag vill ha ut av tråden.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Samtidigt så kan ju inte en ren engelskridande ryttare svara på frågor ang AR-hästens form?

Fast jo, lång och låg är inte en AR-form utan används inom vanlig engelsk ridning också! Det är bara det att man också har gått över till att rida mer rundare form i den långa och låga som Dressyrmuppens bild som hon la in. Men det är vanligt att man använder båda formerna i vanlig dressyr. Därför skall inte tråden ligga här.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

fast du har fått svar vad som skiljer LDR från lång och låg, och att den sista ej heller är en arbetsform i sig.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Nja, nu tycker jag du generaliserar lite väl mycket.
Det finns en hel del bra "engelsk ridning" om du ser dig omkring, och många "vanliga" dressyrryttare som rider sina hästar på ett för hästen hållbart och korrekt sätt.
Det är knappast synsättet på belastning och form som är det som är skillnaden mellan AR och vanlig dressyrridning. Det är snarare sättet att utbilda, dvs vägen, som är annorlunda.

Jag håller med, det är väldigt generaliserande, många vanliga dressyrryttare har ju varit med och drivit fram debatten om hyperflexion som ledde till FEI:s uttalande och nya regler. Det finns många framstående dressyrryttare som tagit ställning emot och har skäl för varför också. Därför känns Sammets utgångspunkt en aning nedvärderande och det är väl det som väcker frågor.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Vill man inte svara på vad som skiljer LDR från lång, låg framåt, så behöver man inte svara i denna tråd utan kan skapa en egen tråd och blöta och stöta vad man vill i den.

Men nu är du orättvis du har ju fått en rad seriösa svar och förklaringar?

Det är som flera sagt stor skillnad, lång och låg används inom vanlig dressyr men inte som en arbetsform (pga att musklerna ska vara avslappnade, det är en slags vilo/sträcka-ut-muskler-form) LDR är mera än länga ut, det är i så fall mera stretcha ut, tänja, s a s. Och då i extrem form så blir det väldigt mycket.

Det är ingen risk att en AR-ryttare som vill rida lång och låg hamnar i nåt slags LDR, det kan jag inte tänka mej att du behöver vara rädd för. Drar hästen in nosen så du är rädd för det? Tex min nuvarande häst behöver runda mkt mer än den vill. En annan jag rider ibland drar gärna in nosen mot bogarna eller knäna t o m, om den får. Men det är bara för att dra sej undan arbete och ingen form alls. Men LDR är det inte alls ändå, fast nosen är indragen (av hästen själv) så den får man trycka på för att få ut halsen på.

Jag skrev det bara för jag undrar om du är orolig för att din/någons häst ser ut att gå i LDR när du vill rida bara lång och låg?
LDR är en form som ryttaren väljer, precis som lång och låg. Det kommer inte av en händelse eller misstag.
 
Senast ändrad:
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Så det jag behöver är en AR-ryttare som läst på om LDR helt enkelt? :)
läst på eller erfarit:D

Jag är väl inte kvalificerad att svara, men jag VET vad som skiljer LDR o lång låg.
Arbetsform- där man har energi= rider hästen. Lång o låg- avslappning där hästen mest får jogga runt.
Du kan inte rida lång o låg med energi medvetet, för då kommer hästen att trilla på näsan. Hästen måste då springa ikapp sin näsa.

Thua skrev precis varför man rider RD. Den runda formen låg o när den kommer upp med början från manken är ryggen med.

Prova att kuta rygg o böj in huvudet o räta sen upp dig med början från ryggen- inte bara ta upp huvudet. Glöm nu inte att hästen är fyrbent, men tä'nk dig tanken att nu bära upp ngt på ryggen- man får hästen att bära upp en med ryggen- vilket är väsentligare än att den sänker bakdelen.

om du gör det senare... vad händer med din nacke?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Jag testar men förstår nog inte helt hur du menar. Sen kan det vara så att min rygg är lite speciell eftersom jag har extremt mkt svank, ryggproblem och nackproblem.
Min rygg kändes "normalt" fast det var obekvämt i nacken och jag fick ont i den efteråt.
Ska tillägga att jag provade det sittandes.

Den enda bild som lagts in på LDR är den i post #3. Är det så alla (som vet hur LDR ser ut) upplever att LDR ser ut?



Prova att kuta rygg o böj in huvudet o räta sen upp dig med början från ryggen- inte bara ta upp huvudet. Glöm nu inte att hästen är fyrbent, men tä'nk dig tanken att nu bära upp ngt på ryggen- man får hästen att bära upp en med ryggen- vilket är väsentligare än att den sänker bakdelen.

om du gör det senare... vad händer med din nacke?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Vet "man" varför det inte finns några vägledande bilder på LDR publicerade från "högre ort"?
(Eller har jag missat något i tråden?)
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Troligen för att det ser olika ut på olika häst vad som anses vara tvång eller inte.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Vet "man" varför det inte finns några vägledande bilder på LDR publicerade från "högre ort"?
(Eller har jag missat något i tråden?)

det torde vara logiskt attdet inte finns det, och att regelverket istället fokuserar på att hästen inte får ha synbart obehag pga formen. det gör att tävlingsstewarderna har större inflytande och makt att säga ifrån, än om bilder på exakt nivå skulle vara ramen. Rätt många ryttare skulle nog isåfall överklaga och hävda att det minsann inte såg ut som på bilden osv osv osv.
 

Liknande trådar

Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 539
H
Hästhantering Förstår mig inget på alla dessa annonser med bilder på hästar med mulen långt bakom lodplanet! Varför annonserar folk med sådana...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 320
Senast: axel
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
2 975
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp