Bukefalos 28 år!

Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Efter lite fundering så är väll min egentliga fråga, den form som rids utav akademiska ryttare, där hästen går lång, låg och framåt, hur skiljer den sig från LDR!?[/I][/B]
Och den frågan känner jag att en AR ryttare bäst kan svara på.

Avsaknad av energi och stöd.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Du skriver- SER ut.

Du måste titta på hela hästen. aktiviteten bakifrån över ryggen.

Sen har det blivit en massiv missuppfattning.. det där med lodplanet.

det är när man visar upp en färdig produkt om så inte ens halvfärdig.
Bröstryggen kommer inte upp på en häst som är fri i formen- där vi sitter.

När du rider måste du vara extra noga med att fylla ut svanken- för man rider inte som man står- mer stolsits eller kanske sadelsits.;)
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Men du kan ju inte rida med stöd på blank stång. Iaf bör man inte det.

Energinivån får vi nog alla bara enas om att vi ser olika på många av oss. Jag och några andra här inne tycker det är slappt. Du och tex Biggan etc har aldrig sett en AR-häst gå slappt och slafsigt.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Hästen ska söka ett stöd, men naturligtvis inte hänga på bettet. Och man man rider ju inte alltid på blank stång om man rider akademiskt.....

Jo du, jag har sett många hästar såsa runt, slappt och slafsigt och utan energi. Men jag har aldrig hört någon instruktör säga att det är korrekt att den går så.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Kl
jag tolkade Immer som att hon kommenterade hur en bra lång och låg form ska se ut, som svar på ginnies inlägg. Har jag tolkat detta rätt, så har Immer enligt mig helt rätt - det är så en lång och låg form ska vara. Det är även anledningen till att så många rider lång och låg helt felaktigt - oavsett skola, för precis som Immer säger, så ska lång och låg främja som avslappning så måste både energin och sökningen mot handen finnas . eftersom för femtielvte gången lång och låg inte är en ARBETS form, så ska det ö.h.t fylla en funktion och vara främjande för ändamålet det ska användas till, behövs som sagt energin och sökningen på bettet, allt annat blir tvärgalet och helt meningslöst, för att inte säga skadligt.

Sammet: lång och låg är ingen form som man ska eftersträva som den generella arbetformen ö.h.t. 1) det är ingen arbetsform och 2) dess syfte är endast främjande korta sekvenser. se redan femtielva tidigare svar du fått.
 
Senast ändrad:
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Finns det nån film på det nånstans? Lång och låg med energi och kontakt? Tips?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Vad den till mig? Isåfall har den inte nått med min fråga att göra :p
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Men jag fattar inte... Hur ser en häst ut som går i Low Deep Round (LDR)?

(detta är vad jag tänker på när någon säger Hyperflexion/Rollkür)

1_99385836.png

Bilden ovan är rollkür och skadlig för hästen.

Går denna häst i LDR eller i en godkänd form?
(hoppas det är ok att jag länkar till bilderna, denna verkar vara tagen i USA om jag förstod det rätt på forumet jag hittade den på).
long_and_low1.gif

Detta är en korrekt form LDR. Öppen ganaschvinkel som någon skrev. Mycket bra. I denna form ska man inte sitta ned på hästen utan rida i lätt sits i trav och galopp. Att hästen går så här kan bero på dels att den är avspänd och söker sig framåt nedåt mot bettet på korrekt sätt och/eller att den är trött. Så ta det försiktigt att arbeta hästen efter att den börjat vilja gå så här.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Nä det där är lång och låg form, inte rund och djup form.

Om du tycker det är rund och djup vad är då lång och låg för dig?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Nej, det där är inte LDR, det är ren relaxing. LDR är en arbetsform! Läs länken som jag la ut nyss så förstår du varför det här inte är en arbetsform.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Detta är en korrekt form LDR. Öppen ganaschvinkel som någon skrev. Mycket bra. I denna form ska man inte sitta ned på hästen utan rida i lätt sits i trav och galopp. Att hästen går så här kan bero på dels att den är avspänd och söker sig framåt nedåt mot bettet på korrekt sätt och/eller att den är trött. Så ta det försiktigt att arbeta hästen efter att den börjat vilja gå så här.

du är ute och cyklar DeLuxe. Det är inte ens en bokstav nära LDR. det är lång och låg.
Läs på innan du förkunnar dina teorier så som de vore kunskap, för du är som sagt ute och cyklar a la Grande.

beskrivningen du anger är lång och låg, men du har blandat bort benämningarna, vilket torde vara rätt bekymmersamt om man inte har koll och skriver rådgivande på internet.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Tänkte att länken kunde vara ett bra svar på din fråga! Även om det inte är en film :)

Jag ser inget svar på min fråga i den länken :D

Men däremot finns en film på ekipaget som den hänvisas till på tuben

http://www.youtube.com/watch?v=nFjJhxK7SUY

Faktum är att både artikeln du länkade till och när jag kollar denna filmen så svarar det lite på min fråga jag ställde i den tråden jag startade (som typ ingen har svarat i)

Här travar den i en liten kort snabb ponnytrav som det ofta såg ut förr (jämfört med dagens stora trav man ser på tävlingsbanan) men har bra bärighet och "sitter" med nosen framför och nacken högst oftast. Men idag när hästarna travar större så tappar dom lite bärighet och går ofta med 3 halskotan högst och lite bakom. (fast dom ser mer mjukare ut idag)

Så nu fick jag nog svaret på DEN frågan att nä det går inte att ha en stor trav som man ser idag och bärighet på det sättet jag menade i min tråd.

Tack för artikeln kryddan även om det inte svarade på just min fråga i denna tråden :)
 
Senast ändrad:
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Bilden ovan är rollkür och skadlig för hästen.



Detta är en korrekt form LDR. Öppen ganaschvinkel som någon skrev. Mycket bra. I denna form ska man inte sitta ned på hästen utan rida i lätt sits i trav och galopp. Att hästen går så här kan bero på dels att den är avspänd och söker sig framåt nedåt mot bettet på korrekt sätt och/eller att den är trött. Så ta det försiktigt att arbeta hästen efter att den börjat vilja gå så här.

Nä nä nä, nu har du gravt missuppfattat något:D Rör inte till det för Sammet nu!
Det där är inte i närheten av LDR.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

föråt om jag skrattar lite och hakar på din kommentar, men det blir lite roligt för mig, för vet man ö.ht ett endaste lilla dugg om rollkur och debatten och den lagstifelse FEI kommit med som LDR innebär, så blir det lite komiskt om regleverket gällde lång och låg formen som kommenteras som LDR. som om ngn i internationell mediteare skulle vaktas för att den red lång och låg på framridningen liksom :D än mindre att det skulle vara den sedvanliga uppvärmingsformen i collecting ring :rofl:
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Nej det är ni och många med er som inte använder de mest korrekta benämningarna. All ridning med nosen bakom lodlinjen genom ögat är FEL sorts ridning.

Visst formen kunde vara högre än den hästen på nedre bilden går och fortfarande kallas lång och låg. Men formen ÄR rund. Formen är ofta rund även med nosen bakom lodlinjen genom ögat men då är formen skadlig!

LDR som man kallar det angående ryttare på "högre" nivå är oftast bara ett försök att kunna "legalisera" rollkür med en annan benämning. Eller "legalisera" en lindrigare form av rollkür. Men även en lindrig form av rollkür är rollkür.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Aha. Fattade jag fel att ni förespråkar LDR? Eller är ni emot LDR? Vilken LDR förespråkar ni om någon? Har ni foto som beskriver?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 556
H
Hästhantering Förstår mig inget på alla dessa annonser med bilder på hästar med mulen långt bakom lodplanet! Varför annonserar folk med sådana...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 323
Senast: axel
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
2 985
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp