Bukefalos 28 år!

Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Borde det inte heta LGÖOGN? Lodlinje genom öga OCH näsborre (eller vilken guru man nu följer, finns ju lite olika varianter?) Om det nu är vad man går igång på och inte tittar på halsansättning, halsens form, höjd, mankens ev höjning, ryggens form, bäckenets vinkling, bakdelens fjädring osv osv.

För en lodlinje går ju bara vinkelrätt mot markplan och säger inget om man bara har ögat som enda ref punkt? Lodlinjen går ju genom ögat oavsett var näsan är liksom, om man inte sätter två punkter?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Hej!
Jag vill lära mig genom att höra olika sidor (flera har jag fått grepp om redan) - och din sida är värdefull för mig för att jag skall kunna bilda mig en egen uppfattning. Det skulle hjälpa mig oerhört om du ville lägga in en bild som du tycker visar LDR i sin mildaste form, och sen även en riktigt bra Lång + låg där hästen i dina ögon arbetar optimalt för formen och dess syfte.
:)

(Snälla, gå inte... )

Det hade varit mycket intressant att se den skillnaden ur ett annat perspektiv.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Hyperflexion, rollkur eller LDR.

Denna metod eller detta träningssätt går ut på att få hästen, som namnet LDR säger: Low, Deep and Round. Man trycker, med hjälp av vanligtvis kandar, ihop hästen till att gå likt en boll. Många dressyrryttare hävdar att detta är en nödvänlig gymnastik för hästen.
Men är det så? Eller är det onödig misshandel?

Fakta om Rollkur:

*) Öronspottkörteln kläms ihop och kan bli inflammerade. Öronspottkörteln sitter längs hästens ganascher, är ca 1 dm lång. Du kan se och känna denna från utsidan.



*) Hästens synfält framåt blir starkt begränsat, hästen ser knappt vart han sätter fötterna. Är hästen lugn eller har han drabbats av inlärd hjälplöshet?



*) Hästen har precis som människan strukturer i örat som hjälper oss att hålla balansen. Hos människor har man visat att om vi går runt med huvudet på sned under en längre tid tappar vi riktningen och blir desorienterade (sjösjuka är ett exempel hos människan på vad som kan hända då). Det är troligt att samma sak gäller för hästar.



*) Bogens framåtförande muskler (brachio-cephalius) kortas extremt vilket blockerar rörelsen i bogarna. Framdelen blir också överbelastad.



Metoden används inom främst högre klasser inom dressyr, men syns även hos många amatörer.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Fakta om Rollkur:


*) Hästens synfält framåt blir starkt begränsat, hästen ser knappt vart han sätter fötterna. Är hästen lugn eller har han drabbats av inlärd hjälplöshet?

Det här är ett argument som man ju läser så ofta, men hästen har ju alltid begränsat synfält framåt. På vilket sätt blir det sämre?

Och ja, det är faktiskt en allvarlig fråga. Jag är inte för RK på något sätt, absolut inte, men det finns många fler fysiologiska skäl att undvika det än synfältet, eller?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Fast ett så drastiskt ändrat/begränsat synfält ger omedelbara konsekvenser i form av stress. Inte att förakta som argument, tycker jag.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Nu känner jag mig nästan dum, men hur mycket mer begränsat kan det bli? Ögonen sitter ju ändå fortfarande på sidan av huvudet?

Blinkers och liknande begränsar ju också synfältet, om än inte framåt, är det ett stressmoment också?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

http://en.wikipedia.org/wiki/Equine_vision

800px-CollectedVision.png


Här har du en ganska bra skiss över hästens binoculära synfält med nosen nära lod. Större delen av detta försvinner ju ner i backen om du plockar ner hästen i rollkur.

Och ja, jag anser att skygglappar och blinkers är ett onödigt stressmoment.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Wiki.... är inte tillförlitligt.
Så ser inte hästens synfält ut- synnerligen begränsat.

titta på hästar som rids i den formen o se faktum.

Skygglappar är just till för att hästen ska slippa titta på allt- mindre stress.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Fast ett så drastiskt ändrat/begränsat synfält ger omedelbara konsekvenser i form av stress. Inte att förakta som argument, tycker jag.

Fast det där synargumentet håller ju inte, många hästar bli lugnare av att inte kunna se allt omkring sej:) Faktiskt dom flesta tror jag. Blinkers o sånt används ju bla pga det samt att i rundare form blir de flesta lugnare, höjt huvud är mera stressande rent fysiskt.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Jag är tveksam till sidor där människor "tycker" och framför det som det skulle vara sant. tex det här !

http://horsepics.blogg.se/images/2010/rollkur_101947854.jpg

Med undertexten att " skulle du tvingas gå såhär skulle du också bli tveksam till omgivningen". Människor som väljer gå såhär ÄR ju oftast blyga, osäkra och tveksamma till omgivningen och blir ju lugnare av att inte behöva möta omgivningen för att det har dom ju inte självförtroende till.

Annars ser man ju tydligt skillnad på LDR och rollkur på den sidan.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Det är annars allmänt känt att för att en häst ska kunna ta ett hinder behöver den få möjlighet att höja huvudet så den kan avståndsbedömma. Nu har ju inte dressyrhästen samma behov av avståndsbedömning men nog kan man dra slutsatsen att hästen som går på tygel har sämre förmåga att avståndsbedömma och se längre framför sig än någon meter. Det är ju bara att titta på vilken bild som helst med häst som går i form framifrån så ser man att synfältet är begränsat.

Att det fältet sedan begränsas ytterligare om man för hästen bakom lod krävs det inte några möjligen mer eller mindre vinklade bilder för att förklara. Det är ju bara att gå ut och titta på hästen och se hur mycket av ögonen som syns när du står framför hästen i olika positioner.

Personligen är jag inte lika rädd för att hästen går in bakom lod ibland som jag var tidigare, men det är inte ett ändamål i sig utan en signal på att hästen ännu inte är stark nog att bära upp sig fullt bakifrån och det brukar lösa sig när hästen byggt upp den styrkan.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Det är annars allmänt känt att för att en häst ska kunna ta ett hinder behöver den få möjlighet att höja huvudet så den kan avståndsbedömma. Nu har ju inte dressyrhästen samma behov av avståndsbedömning men nog kan man dra slutsatsen att hästen som går på tygel har sämre förmåga att avståndsbedömma och se längre framför sig än någon meter. Det är ju bara att titta på vilken bild som helst med häst som går i form framifrån så ser man att synfältet är begränsat.

Att det fältet sedan begränsas ytterligare om man för hästen bakom lod krävs det inte några möjligen mer eller mindre vinklade bilder för att förklara. Det är ju bara att gå ut och titta på hästen och se hur mycket av ögonen som syns när du står framför hästen i olika positioner.

Personligen är jag inte lika rädd för att hästen går in bakom lod ibland som jag var tidigare, men det är inte ett ändamål i sig utan en signal på att hästen ännu inte är stark nog att bära upp sig fullt bakifrån och det brukar lösa sig när hästen byggt upp den styrkan.

Jag säger inte emot, men frågan var väl ändå hur störd/misstänksam hästen blir av sitt begränsade synfält :confused:

Att då dra upp en människobild som dessutom visar en position som en osäker människa ofta själv VÄLJER var väl inte riktigt smart om man vill framstå som seriös motståndare mot rollkur som dessutom vill peka på det begränsade synfältet som en av orsakerna till djurplågeriet.

Tittar man på många av de tyska hoppryttarna så är det flera som går ihoprullade mot hindren där dom släpps fram någon meter framför bara och ändå hoppar dom strålande. Jag har även sett ett flertal ggr att hästarna inte släpps upp ur rollen men ändå hoppar strålande, eller hästar som duckar ner i bringan av sig själva som ändå klarar hindren briljant (oftast unga hästar som bär sig illa och tar bettet och springer).

Sen har vi alla unghästar som tyvärr i Sverige i många fall hoppas in på graman i en hopdragen form för att hästarna skall hoppa rundare och över ryggen och det av proffs så det är inga amatörer.

Så nej jag tror inte det begränsade synfältet stör hästarna så mycket som många vill ha det till. Jag tycker inte det är ett bra argument ö.h.t att använda mot rollkur när det finns andra argument mot att inte använda den fruktansvärda formen. Det blir bara töntigt och oseriöst att dra in argument mot rollkur som ingen ens har en aning om hurvida det stör hästen eller ej.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: fio
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Ja, man kan undra hur störda hästarna egentligen blir av det minskade synfältet. Skulle man tolka de bilder som visats här så får hästen kraftigt minskat synfält bara den går "på tygeln", vilket alltså med det resonmenang några för här skulle innebära att "gå på tygeln" även det skulle medföra ett starkt stressmoment.
Somliga hästar som blir nervösa och spända under t.e.x uteritt kan sättas på tygeln. Därigenom krymps synfältet och hästen blir betydligt lugnare och mer avslappnad. Hur förklararar man det jämfört med den stress det talas om här?

Jag tror säkert att hästar som rids i rollkur känner stress i någon form, psykisk såväl som fysisk. Man jag är väldigt tveksam till att stressen beror på ett minskat synfält. Djuren är inte lika beroende av sin syn som vi människor iom att andra sinnen är så mycket mer utvecklade, t.ex. hörseln.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Nja, hästens hörsel ligger mkt nära människors frekvensområde.
Däremot har ett mycket utvecklat luktsinne. Det finns inga direkta studier gjorda men man gissar att det är i kaliber med hundens.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Apropå din wikibild:

Men eftersom hästen är ett flyktdjur som vill övervaka stora ytor för sin säkerhetsskull borde vi kanske då låta dem gå så här hela tiden? Det skulle i alla fall min häst gärna göra.:p

http://en.wikipedia.org/wiki/File:DistanceHorse.png

Men det skulle jag vilja säga stressar hästen mer än någon annan form i så fall :cool: Ska man dra det här med synfält/flyktdjur till sin spets borde rollkur vara det rätta......:D Men allvarligt talat, wiki är inte en så bra källa och synfält är inte det som bekymrar hästen mest i rollkur det vågar jag lova dej!

Den leende gubben i länken är inte min idé utan resultatet av bokstadskombination som jag inte kan ändra!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

*KL*

Jag brukar aldrig skriva i dessa trådar, men en fundering runt RK/LDR har
jag: (Eller kanske snarare kandarfråga insåg jag nu)

Det måste ju göra FRUKTANSVÄRT ont i munnen att bli klämd mellan
?kinnkedjan? och bridongbettet? Nu tänker jag främst på kraftridningen
som visas på alla propagandabilder, men går det att komma ifrån när
hästen rids "mjukt"/guidas ned i den formen istället för att brytas dit?

Det blir ju ett moment 22 i munnen med underkäken i en nötknäppare.

Enlighten me, please
 

Liknande trådar

Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 511
H
Hästhantering Förstår mig inget på alla dessa annonser med bilder på hästar med mulen långt bakom lodplanet! Varför annonserar folk med sådana...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 316
Senast: axel
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
2 940
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp