Bukefalos 28 år!

Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Fast det där synargumentet håller ju inte, många hästar bli lugnare av att inte kunna se allt omkring sej:) Faktiskt dom flesta tror jag. Blinkers o sånt används ju bla pga det samt att i rundare form blir de flesta lugnare, höjt huvud är mera stressande rent fysiskt.

ET´n brukar prata om "spökrädda" hästar med begränsad rörlighet i atlaskotan. Inte så osannolikt att det blir obehagligt pga begränsad syretillförsel/nervpåverkan heller även om det mer är indirekt än något som nödvändigtvis sker per autmatik om huvudet tippar in.

Skillnad på orsaker till att man inte ser kan göra ganska mycket, tänker jag alltså.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Fast här borde ju stressen vara relaterad till smärta. Och beror inte enbart på hur mycket/lite hästen ser.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Hur menar du klämd? Menar du effekten av båda betten samtidigt? Bridongen sitter högre än stången och verkar helt annorlunda så jag förstår inte hur du menar.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Drar i bridongen, tryck mot tungan medan kedjan möter upp precis nedanför
och trycker tillbaka. Höjdmässigt sitter ju bridongen bara precis ovanför kedjan.

Fullt rattutslag på skänkeln som stoppas av kedjan, samtidigt som bridongen
strävar bakåt av trycket/draget från handen. Så för mig konflikt mellan
KEDJAN och bridongen, inte själva stången då den och bridongen vill åt
samma håll ----> Bakåt, medan Kedjan <------ Framåt

Bett ------> Underkäke
<--------- Kedja

Jag och förklaringar..... Och då har jag inte ens blandat in nackstycke och
nosrem... :o
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Alternativt: (Punkterna bara för att texten skall hamna där den ska va)

.................I
Bridong --->I
.................I<---- Kedja
Stång ---->I
.................I
............Underkäke

Förstår du då hur jag tänker och kan upplysa mig?
 
Senast ändrad:
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Jag kan upplysa dig om hur jag tänker :) En häst som är så väl utbildad att den går på kandar rids till största del för tanken och för vikthjälperna. Den lägger sig alltså inte i handen och drar iväg. Den knäpper inte av heller... Att rida på stång och bridong handlar om servo skulle man kunna säga. Jämfört med en gammal Porsche ungefär - som helt saknar servo. När det gäller hästar så är skillnaden dock att man vill ha servo på hela hästen och inte bara i styrningen.

Nu ligger den här tråden på "klassisk ridkonst" och inte på "dressyr". Ifrån början blandade jag ihop det hela eftersom vanlig dressyr heter "klassisk dressyr", men nu har jag lärt mig skillnaden :)

I alla fall, om man rider klassisk dressyr så vill man ha ett samband i hästen, man spänner helt enkelt bågen kan man säga. Man rider hästen bakifrån, igenom ryggen, och in i handen. Folk som inte rider på det här sättet tror ofta att man klämmer in 10 kg i handen, men så är det inte. Man vill ha kanske ett hekto i varje tygel. Max. Själv föredrar jag sytråd. Aldrig någonsin tom, då tappar man all ridbarhet. Tycker jag. Det som är grundläggande är att hästen bär sig självt och lyssnar på ryttarens signaler (det är väl det som alla vill förmodar jag). Men som sagt, får man till det här så som det är tänkt, så plågas inte hästen av att gå betslad med kandar. Man får se hästen som en tavla som är omsluten av en ram. Hästar trivs i regel utmärkt med att ha en ram, så att de vet exakt vad som förväntas och de slipper bli osäkra på vad piloten vill. Själva konstverket sitter inte i händerna på ryttaren, det gör inte ramen heller, men liknelsen är att du kan sätta på en enkel bräda runtom och du kan sätta på en barockram. Men du kan inte sätta en barockram på Frida 5 års kladd. Det passar liksom inte.

Det tar många år att lära sig att göra en praktfull målning och sen pryder man upp med en ram som lyfter fram det hela. Till vardags så kan man i regel rida en välriden häst på vilket bett som helst, men vill man ha till det där extra så underlättar det oerhört med ett kandar. Det gör att man kan rida med otroligt små signaler och få fram oanade höjder. Man drar alltså inte i några bett och "fullt rattutslag" gör man bara om hästen försöker skena... :D Vilket välridna hästar inte brukar göra. Att rida på kandar handlar alltså om att rida med finkänslighet på hästar som är utbildade för sin uppgift.

Hoppas att mitt otroligt utflippade svar gav dig någon form av upplysning! Och att du har livlig fantasi... :D
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Men...

Jag tror Mustang menar inverkan på bridong/kedja på bilderna där hästarna är kraftigt rollade? Inte vanlig dressyrridning i klassisk form.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Drar i bridongen, tryck mot tungan medan kedjan möter upp precis nedanför
och trycker tillbaka. Höjdmässigt sitter ju bridongen bara precis ovanför kedjan.

Fullt rattutslag på skänkeln som stoppas av kedjan, samtidigt som bridongen
strävar bakåt av trycket/draget från handen. Så för mig konflikt mellan
KEDJAN och bridongen, inte själva stången då den och bridongen vill åt
samma håll ----> Bakåt, medan Kedjan <------ Framåt

Bett ------> Underkäke
<--------- Kedja

Jag och förklaringar..... Och då har jag inte ens blandat in nackstycke och
nosrem... :o


Ingen aning.. men skänkeln skall ju inte komma längre än 45 grader , man ser ju ofta 90 grader och då kan man ju säga att stången fallit igenom för att kedjan sitter för löst.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Ingen aning.. men skänkeln skall ju inte komma längre än 45 grader , man ser ju ofta 90 grader och då kan man ju säga att stången fallit igenom för att kedjan sitter för löst.

Precis! Men om du då "stoppar" vid 45 grader, så är det ju kedjan som hindrar,
dvs ligger i botten = fullt rattutslag. Trycket skapas ju då dels i munnen/
nacken samt utsida underkäke. (Kedjan) Huvudet följer med för undvika tryck,
nedåt/bakåt, men när huvudet kommit bak så långt som är möjligt är det
ju fortfarande tryck när ryttaren fortfarande har fullt rattutslag. Ergo:

Huvudet i bringan, skänkel 45 grader, fullt tryck på kedjan ---> plus en
bridong som OCKSÅ strävar bakåt. (Här får du gå tillbaka till min fina bild
ovan, då jag inte orkar en gång till)

Lägger in den redan länkade bilden för förtydligande av min tanke:
1_99385836.png
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Tack för fin utläggning Kryddan, även om du slog in öppna dörrar. :D
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Och jag som gjorde mig så mycket besvär för att förklara mig... :cry: :devil:
Jaja, den där bilden du hänvisar till är hemsk. Förstår att vi pratade förbi varandra.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Men denhär bilden stämmer ju inte vad gäller hur mkt hästen ser, i irl när hästen går precis såhär ser den ju betydligt mer, tex snett bakom sig, då utan skygglappar, då blir ju seendet betydligt mer begränsat.

Kl.

Jag har fattat LDR som en form av rollkur fast en _betydligt_ mildare variant och av namnet att döma även i lägre form.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Ja, illustrationen gällde hästens binära synfält. Alltså där den har djupseende.

/Migo
för trött för att hitta rätt ord.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

KL
är inte diskussionen om rollkur rätt malplacerad i sammanhanget? LDR är inte rollkur, och återigen hade TS fått betydligt mer konkreta och insatta svar om denne inte hyst sån tilltro till att bäst svar gives här på detta forum, av folk som vare sig praktiserar rollkur eller LDR ö.h.t. Än mindre rider hästar i en form som ens närmar sig LDR. eftersom TS bildexempel illustrerar exakt hur stor förvirringen är genom bild nr 2 när man tror att detta är LDR, känns det som sagt otroligt malplacerat om man verkligen letar efter att få svar.

ang. hästens synfält så vare sig Migos bild illustrerade hela synfältet vilket det inte gjorde så är det illustrerade synfälten framåt och nedåt helt korrekt som hennes bild visar. Självklart om vi pratar rollkur begränsas synfältet ytterligare via en sån extrem form. men återigen - vad det har att göra med TS fråga förstår jag inte.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Fast här borde ju stressen vara relaterad till smärta. Och beror inte enbart på hur mycket/lite hästen ser.

Nja.. Har du begränsad rörlighet i en led behöver det ju inte göra ont för det. (Även om det känns som att risken för det är större när hästen inte själv väljer hur den ska använda/placera kroppen.)
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Man har i tester kommit fram till att dressyrhästarna är de mest stressade av hästar i alla dicipliner. Man tror att det framkommer av motsägande hjälper, driv med skänkel in i en bromsande hand. Huruvida huvudets placering eller minskat synfält framåt spelar in har man inte funderat mer i.
Antagligen kan det vara ett stresspåslag?
En häst kan ju även vara stressad men inte visa det mer än på hormonell nivå.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Menar du dressyrhästar generellt eller på tä'vling?

När det gäller tävling är det inget konstigt- där hästarna ska komprimera energin o o har mkt synintryck.

Hopp, FT, distans mm där får hästarna galoppera på- får utlopp för sin energi.

Gissa varför dressyrdelen är en verklig konst för FT-hästarna- laddade.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Jo jag tror man skulle kunna flytta tråden till dressyr, fast det kanske är försent nu? Den andra bilden är som du säger inte LDR. Jag ser LDR mer som att man har tygelkontakt, håller in huvudet mer, nosen pekar mot bringan. alltså lite likt rollkur men långt ifrån lika extremt och i en mer "friare" form än rollkuren.
 

Liknande trådar

Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 511
H
Hästhantering Förstår mig inget på alla dessa annonser med bilder på hästar med mulen långt bakom lodplanet! Varför annonserar folk med sådana...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 316
Senast: axel
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
2 940
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp