Lunch och rast

Jag jobbar 6h arbetsdag och har 10min betald rast och 30min obetald lunch (om jag vill ta lunch)

Jag brukar dela upp det till 2x 5min rökpaus. Mina skift är antingen 06-12 eller 11.45-17.45

Vi har som sagt mycket rast i mångas ögon men det behövs. Sen är inte alla dagar likadana, igår var jag på resa 7.30-12.15 och då är det inte tid för rast, likadant blir det imorgon. Sen pratar vi lite för ofta jobb på rasterna 🙈

När det är väldigt mkt att göra _nu_ (exv ett omedelbart omhändertagande) så försvinner också raster.

45 min lunch, man får ta minst 30 och de flesta gör så (inte jag ). Då stämplar man ut.

Sen två ”fikaraster” á cirka 15 min då man inte stämplar ut.

Det ÄR jobbigt i början för många, även om man är van att jobba heltid men börjar nytt jobb. När jag bytte arbetsplats senast hade jag fixat matlådor och plockat fram outfits för hela veckan och skaffat extra hjälp med hästen några dagar för att kunna ladda om. Jag har flera vänner som gjort liknande grejer inför nytt jobb, man blir trött av alla nya intryck, ny info, nya människor osv.
Det här är bra för många att tänka på, jag är inte ny på jobbet men har gått upp på heltid och det är uppstart med allt vad det innebär. Så just nu stupar jag i säng på kvällarna men vet att det blir bättre längre fram.
Vi har som sagt mycket rast i mångas ögon men det behövs. Sen är inte alla dagar likadana, igår var jag på resa 7.30-12.15 och då är det inte tid för rast, likadant blir det imorgon. Sen pratar vi lite för ofta jobb på rasterna 🙈

När det är väldigt mkt att göra _nu_ (exv ett omedelbart omhändertagande) så försvinner också raster.
Just det där att det kan se ut som rast för en utomstående, igår pratade jag jobb hela lunchrasten, mycket för att vi hade tid då men också för att vi gillar att prata jobb.

Vi har 1h obetald lunch, inga fikapauser eller andra raster. Däremot är det ok att äta en frukt, gå på toa, ta en cigg eller vad man nu behöver så länge arbetet tillåter det.

Jag har 30 min lunchrast, brukar inte ha några andra raster.
Har en kopp te bredvid datorn och fyller på när jag behöver.

Jag har jobbat på flera ställen, men några andra organiserade raster än lunch har ej förekommit.
Klart att man kan ta en kort fika (typ 10 min) om det behövs, men i allmänhet har jag bara jobbat på.

Det ÄR jobbigt i början för många, även om man är van att jobba heltid men börjar nytt jobb. När jag bytte arbetsplats senast hade jag fixat matlådor och plockat fram outfits för hela veckan och skaffat extra hjälp med hästen några dagar för att kunna ladda om. Jag har flera vänner som gjort liknande grejer inför nytt jobb, man blir trött av alla nya intryck, ny info, nya människor osv.
Jag gör liknande. Ser framförallt till att ha klart med mat för flera dagar framöver, och då inte bara lunchen utan även middagsmaten så att jag inte behöver komma hem och undra "Hm... finns det något att äta? Oj, allt tar lång tid att laga, jag är ju hungrig NU!". Nu har jag jobbets kläder under arbetsdagarna, men lägger alltid fram nya underkläder osv på kvällen innan jag lägger mig för att kunna vakna så sent som möjligt. Att få så mycket sömn det går är guld värt för mig. Så gör jag alltså fortfarande efter ca 4 år på samma ställe.

Under första månaden som jag jobbade på mitt nuvarande jobb så anlitade jag en person som hundrastare. Hundarna var då inte heller vana vid att jag var borta hela dagar (hade innan bara jobbat halvtid och ofta kunnat ha med hundarna på jobbet) och det var faktiskt riktigt skönt att till en början inte behöva fundera på dem också. Sedan sket det sig med hundrastaren, hon bröt mot vårt avtal och jag valde att ta hand om hundarna själv. Det fungerar med det jobb jag har, men det var bra att inte behöva fundera på det förrän jag hade kommit in i de nya rutinerna osv.

Även för killen jag träffade var det tufft att börja nytt jobb, vilket han gjorde precis när vi börjat ses. Han hade då pluggat innan och fick efter det en tjänst på ett företag i närheten. Han räddades av att kunna köpa mat på jobbet i början :p Men ÅH vad han var trött och oroade sig för hur han någonsin skulle klara av att jobba öht i början, han var så trött och allt var så konstigt osv. Kan säga att allt löste sig finfint även där, han behövde bara vänja sig vid det hela samt lära känna sina kollegor och arbetsuppgifterna.

Alltså, där hade jag ju hellre skippat rasterna, jobbat som en idiot och gått hem tidigare. Så lite tid (och särskilt dötid) som möjligt på jobbet, tack. Hade blivit vansinnig. 😅
Det kan man göra också, eller ja, vi tjänstemän kan :) Vi behöver vara tillgängliga från 7-16 eftersom våra byggen är öppna under den tiden men så länge man har telefonen igång är det helt okej att sticka iväg tidigare ibland. Jag har flera gånger ätit lunch framför datorn när jag haft mycket att göra, jobbat klart och sen åkt hem. Det funkar inte varje dag eftersom vi ibland får brådskande ärenden, typ åka ut till en byggarbetsplats pronto och se över något eller lämna material men med lite planering (och bra kollegor!) löser sig det mesta.

Andra dagar tycker jag bara att det är skönt med många raster. Det vi sitter och projekterar får bara inte bli fel, då riskerar vi att utsätta massor av människor för livsfara så det är rätt välkommet med pauser i jobbet där hjärnan får ny energi 😅

Jag har under mina år här heller aldrig fått ett nej när jag önskat ledighet/flex och då har jag ändå fått åka tidigare eller börjat senare mängder av gånger när jag behövt. Under ett halvår när min lägenhet totalrenoverades var jag iväg jämt för att ta emot hantverkare/materialleveranser och det var aldrig något gnäll från någon så företaget i sig är väldigt flexibla, tur nog 😄

Det kan man göra också, eller ja, vi tjänstemän kan :) Vi behöver vara tillgängliga från 7-16 eftersom våra byggen är öppna under den tiden men så länge man har telefonen igång är det helt okej att sticka iväg tidigare ibland. Jag har flera gånger ätit lunch framför datorn när jag haft mycket att göra, jobbat klart och sen åkt hem. Det funkar inte varje dag eftersom vi ibland får brådskande ärenden, typ åka ut till en byggarbetsplats pronto och se över något eller lämna material men med lite planering (och bra kollegor!) löser sig det mesta.

Andra dagar tycker jag bara att det är skönt med många raster. Det vi sitter och projekterar får bara inte bli fel, då riskerar vi att utsätta massor av människor för livsfara så det är rätt välkommet med pauser i jobbet där hjärnan får ny energi 😅

Jag har under mina år här heller aldrig fått ett nej när jag önskat ledighet/flex och då har jag ändå fått åka tidigare eller börjat senare mängder av gånger när jag behövt. Under ett halvår när min lägenhet totalrenoverades var jag iväg jämt för att ta emot hantverkare/materialleveranser och det var aldrig något gnäll från någon så företaget i sig är väldigt flexibla, tur nog 😄

Ja, i vissa yrken och roller skulle man absolut inte få tänka jobba klart så fort som möjligt och åka hem, eller skippa rasterna. Det kan handla om tillgänglighet och också om att man ska träffa medarbetare för att fånga upp saker.

Jobbar på kontor med ekonomi. Har kaffepaus betald på morgon,kan vara upp till 30min beroende på. Man sitter tills chefen stiger upp. Matpaus obetald 30min, sen em kaffe runt 30min. Inget är klockat och vi kan lika gärna ta kortare beroende på hur mycket jobb vi har.

I vården där jag arbetade förr åt man om man hade tid...

Det gäller ju att man har rätt personer på rätt arbetsplats helt enkelt. :)

Jag jobbar inom industri och går skift. Vi har inga schemalagda raster men alla tar ändå 15-30 min frukost och 30 min lunch.

Har obetald lunchpaus mitt på dagen, brukar ta en timma och gå ut en promenad efter att jag har ätit eller ibland göra något ärende, men det finns möjlighet att ta kortare/längre rast om man vill, vi styr våra arbetstider ganska mycket själva även om det är praktiskt i just min roll att vara på plats ungefär när kollegorna är det.

Sen tar vi gemensamma pauser vid 8, 10 och 15. Kan lätt bli uppemot en halvtimma per gång, det är frivilligt, men det är också då vi diskuterar olika ärenden och så.

Enligt avtalet, 30 minuter obetalt lunch.
I realiteten innebar det ofta mellan 30-60 minuters lunch och 15-45 minuters fika både förmiddag och eftermiddag.
Jag tror inte jobbet for illa av att vi fikade länge osv, dels var det något socialt som stärkte samarbetet, dels pratade vi ofta jobb under pauserna, och dels tror jag att jobbet är av sådan karaktär att vi främjas av att kopplas bort från det helt stundtals för att sedan dyka in i det igen.
Det är en högprofessionell arbetsplats med hög arbetsmoral, jag tror att så liberala fikatider fungerar sämre på en arbetsplats med mer "smitartendenser".

Vi har egentligen en halvtimmes obetald lunch, men möjlighet att flexa ganska generöst. När vi jobbade från kontoret, före pandemin, hade vi även två fikapauser, en på morgon/förmiddag och en på eftermiddagen, egentligen skulle de nog bara vara en kvart vardera, men med all tid det tog att förflytta sig, hämta kaffe, komma på plats i fikarummet igen och så vidare satt nästan alla en halvtimme (alla tog dock inte fikapausen på eftermiddagen sen).

Nu när jag jobbar hemma micropausar jag bara och tar en lite längre lunchrast så jag hinner rida. Givetvis jobbar in det på eftermiddagen sen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 453
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 316
Senast: fio
·
Övr. Hund Idag har jag vart sämsta matten ever känns det som. Jag har vart så sjuk att det vart helt omöjligt för mig att röra mig. Har haft 40... 2
Svar
30
· Visningar
1 792
Senast: lilstar
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
930
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka