Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bara roligt att mina erfarenheter kan vara till nytta för någonJag ska börja på nytt jobb i veckan och är tacksam över ditt inlägg. Ska tänka på det då, att lösa allt omkring innan. Tack!(även om det inte var riktat till mig)
Det här är bra för många att tänka på, jag är inte ny på jobbet men har gått upp på heltid och det är uppstart med allt vad det innebär. Så just nu stupar jag i säng på kvällarna men vet att det blir bättre längre fram.Det ÄR jobbigt i början för många, även om man är van att jobba heltid men börjar nytt jobb. När jag bytte arbetsplats senast hade jag fixat matlådor och plockat fram outfits för hela veckan och skaffat extra hjälp med hästen några dagar för att kunna ladda om. Jag har flera vänner som gjort liknande grejer inför nytt jobb, man blir trött av alla nya intryck, ny info, nya människor osv.
Just det där att det kan se ut som rast för en utomstående, igår pratade jag jobb hela lunchrasten, mycket för att vi hade tid då men också för att vi gillar att prata jobb.Vi har som sagt mycket rast i mångas ögon men det behövs. Sen är inte alla dagar likadana, igår var jag på resa 7.30-12.15 och då är det inte tid för rast, likadant blir det imorgon. Sen pratar vi lite för ofta jobb på rasterna
När det är väldigt mkt att göra _nu_ (exv ett omedelbart omhändertagande) så försvinner också raster.
Jag har 30 min lunchrast, brukar inte ha några andra raster.
Har en kopp te bredvid datorn och fyller på när jag behöver.
Jag har jobbat på flera ställen, men några andra organiserade raster än lunch har ej förekommit.
Klart att man kan ta en kort fika (typ 10 min) om det behövs, men i allmänhet har jag bara jobbat på.
Jag gör liknande. Ser framförallt till att ha klart med mat för flera dagar framöver, och då inte bara lunchen utan även middagsmaten så att jag inte behöver komma hem och undra "Hm... finns det något att äta? Oj, allt tar lång tid att laga, jag är ju hungrig NU!". Nu har jag jobbets kläder under arbetsdagarna, men lägger alltid fram nya underkläder osv på kvällen innan jag lägger mig för att kunna vakna så sent som möjligt. Att få så mycket sömn det går är guld värt för mig. Så gör jag alltså fortfarande efter ca 4 år på samma ställe.Det ÄR jobbigt i början för många, även om man är van att jobba heltid men börjar nytt jobb. När jag bytte arbetsplats senast hade jag fixat matlådor och plockat fram outfits för hela veckan och skaffat extra hjälp med hästen några dagar för att kunna ladda om. Jag har flera vänner som gjort liknande grejer inför nytt jobb, man blir trött av alla nya intryck, ny info, nya människor osv.
Det kan man göra också, eller ja, vi tjänstemän kanAlltså, där hade jag ju hellre skippat rasterna, jobbat som en idiot och gått hem tidigare. Så lite tid (och särskilt dötid) som möjligt på jobbet, tack. Hade blivit vansinnig.![]()
Det kan man göra också, eller ja, vi tjänstemän kanVi behöver vara tillgängliga från 7-16 eftersom våra byggen är öppna under den tiden men så länge man har telefonen igång är det helt okej att sticka iväg tidigare ibland. Jag har flera gånger ätit lunch framför datorn när jag haft mycket att göra, jobbat klart och sen åkt hem. Det funkar inte varje dag eftersom vi ibland får brådskande ärenden, typ åka ut till en byggarbetsplats pronto och se över något eller lämna material men med lite planering (och bra kollegor!) löser sig det mesta.
Andra dagar tycker jag bara att det är skönt med många raster. Det vi sitter och projekterar får bara inte bli fel, då riskerar vi att utsätta massor av människor för livsfara så det är rätt välkommet med pauser i jobbet där hjärnan får ny energi
Jag har under mina år här heller aldrig fått ett nej när jag önskat ledighet/flex och då har jag ändå fått åka tidigare eller börjat senare mängder av gånger när jag behövt. Under ett halvår när min lägenhet totalrenoverades var jag iväg jämt för att ta emot hantverkare/materialleveranser och det var aldrig något gnäll från någon så företaget i sig är väldigt flexibla, tur nog![]()
Det gäller ju att man har rätt personer på rätt arbetsplats helt enkelt.Det kan man göra också, eller ja, vi tjänstemän kanVi behöver vara tillgängliga från 7-16 eftersom våra byggen är öppna under den tiden men så länge man har telefonen igång är det helt okej att sticka iväg tidigare ibland. Jag har flera gånger ätit lunch framför datorn när jag haft mycket att göra, jobbat klart och sen åkt hem. Det funkar inte varje dag eftersom vi ibland får brådskande ärenden, typ åka ut till en byggarbetsplats pronto och se över något eller lämna material men med lite planering (och bra kollegor!) löser sig det mesta.
Andra dagar tycker jag bara att det är skönt med många raster. Det vi sitter och projekterar får bara inte bli fel, då riskerar vi att utsätta massor av människor för livsfara så det är rätt välkommet med pauser i jobbet där hjärnan får ny energi
Jag har under mina år här heller aldrig fått ett nej när jag önskat ledighet/flex och då har jag ändå fått åka tidigare eller börjat senare mängder av gånger när jag behövt. Under ett halvår när min lägenhet totalrenoverades var jag iväg jämt för att ta emot hantverkare/materialleveranser och det var aldrig något gnäll från någon så företaget i sig är väldigt flexibla, tur nog![]()
Och i rätt roller! Inom min bransch är det ett utbrett otyg att befordra extremt duktiga ingenjörer till administrativa chefer eller ledare - utan att de är ett dugg duktiga på just det eller kvalificerade för det. OT end.Det gäller ju att man har rätt personer på rätt arbetsplats helt enkelt.![]()