Bukefalos 28 år!

Lunch och rast

Jag har numera 50% sjukersättning och jobbar alltså bara 4 timmar per dag. Jag har därför ingen lunchrast men brukar ta 15 minuter för en kopp kaffe och smörgås när övriga på avdelningen gör detsamma.
Sen funderar jag lite över denna press att jobba heltid? Att gå ner i tid har gjort att jag fått mitt liv tillbaka. Jag orkar numera motionera varannan dag och röja lite i hus och trädgård. Det fanns inte en chans till det när jag jobbade mer. Bor själv i hus med trädgård så jag har ingen annan som hjälper till.
Ekonomiskt tycker jag att det fungerar. Jag har inga problem att betala räkningar eller köpa mat mm. Det går också att spara en del så jag har pengar när saker går sönder.
 
Jag har betalda raster och måltidsupphåll. Men det finns inga fasta tider utan får tas när verksamheten så tillåter som det så fint står i avtalet.
Det innebär att vissa arbetspass kan det bli väldigt körigt med korta uppehåll eller typ att man får äta i bilen under resa. Andra när det inte händer så mycket kan rasterna vara i flera timmar.
 
30min obetald lunch.
I vårt arbetstidsavtal (eller vad det heter) rekommenderar man 15 minuter rast/fika på förmiddagen, och 15 minuter på eftermiddagen.
Men jag kan inte ta de där kvarterna rast (eller någon rast alls) då jag är den enda som har öppettider att hålla. Så för min del blir det 30 minuter lunch bara.
 
Vi har inga bestämda raster alls. De flesta tar lunch vid 11:30-12:00 någonting och det kan vara alltifrån en kvart för att käka matlådan eller betydligt längre om man ska iväg och luncha med någon eller göra ett ärende inne i stan eller så. Frihet under ansvar så så länge man inte missar möten, halkar efter med viktiga saker eller är otillgänglig för länge är det ingen som håller koll.

Fikarast osv tar man när man har lust (gemensam fika på avdelningen en halvtimme en gång i veckan) och tid. Alla har så olika scheman att det sällan är särskilt många som dricker kaffe samtidigt. Kan ringa privata samtal och sådant när som helst under dagen - allt under förutsättning att jag gör det jag ska och snittar på åtminstone ungefär 40 h i veckan.
 
Jag har 45 min obetald lunch, ofta hinner jag dock inte ta 45 min pga. hög arbetsbelastning. Kaffepaus för- och eftermiddag i mån av tid. Arbetar inom vården.
 
Alltså, där hade jag ju hellre skippat rasterna, jobbat som en idiot och gått hem tidigare. Så lite tid (och särskilt dötid) som möjligt på jobbet, tack. Hade blivit vansinnig. 😅
Fast man lär ju vara utvilad när man kommer hem efter en sån arbetsdag, i alla fall? 😁
 
Tråden fick mig att fundera.... Självklart vill jag inte vara så stressad att jag knappt hinner andas på jobbet, men sysselsatt vill jag vara i princip hela dagen... :) Det är ju så dagen går, och så man känner sig behövd och som att man gör nytta. Tycker jag. Finns inte tristare än om det blir någon dag då och då när det inte finns tillräckligt att göra. Tiden går sååååååå långsamt... Så, ja, en halvtimmes lunchrast är fullt tillräcklig för mig. Då hinner jag värma och äta mat (om jag inte har ätit med barnen den dagen), samt antingen surfa lite på telefonen eller läsa en bit av boken på läsplattan.
 
Tråden fick mig att fundera.... Självklart vill jag inte vara så stressad att jag knappt hinner andas på jobbet, men sysselsatt vill jag vara i princip hela dagen... :) Det är ju så dagen går, och så man känner sig behövd och som att man gör nytta. Tycker jag. Finns inte tristare än om det blir någon dag då och då när det inte finns tillräckligt att göra. Tiden går sååååååå långsamt... Så, ja, en halvtimmes lunchrast är fullt tillräcklig för mig. Då hinner jag värma och äta mat (om jag inte har ätit med barnen den dagen), samt antingen surfa lite på telefonen eller läsa en bit av boken på läsplattan.

Så känner jag också. Dötid på jobbet är det absolut tråkigaste som finns (även om det oftast finns något - om än kanske mindre motiverande och prioriterat - att sysselsätta sig med, om man gnuggar geniknölarna lite). Jag tycker absolut att det kan vara skönt med dagar där man inte känner sig konstant jagad och upptagen (och i värsta fall efter i tid) utan kan ha tid att t.ex. snicksnacka lite med kollegor mellan varven, men hellre mycket att göra än ”inget”.

Med det sagt tycker jag - med ett jobb som kräver hög tillgänglighet, d.v.s. det går inte att ta rast eller flexa ut helt efter behag - att det är jätteskönt att ha en timmes schemalagd lunch. Vi behöver ju inte ta så lång lunch, men jag tycker att det är skönt med en timme mitt på dagen där oftast absolut ingenting egentligen förväntas av en (och man har en rimlig chans att hinna lämna arbetsplatsen, för en promenad eller ev. privata ärenden). Jag har arbetat på arbetsplatser med 30 min lunch också, men uppskattar ”friheten” jag kan kan känna med en timmes lunch.

Samt på alla arbetsplatser jag varit på har det funnits schemalagda 15 min-pauser (”kaffe-/fikarast”) på för- och eftermiddag. Dock att man under dessa förväntas vara tillgänglig för arbete om så krävs.
 
Ja, jag har bara praktik. Tänker att jag får bita ihop och härda ut.

En timme kändes snålt. Jag är inte van vid att ha det så.

Vi får välja tid själva och hur vi vill dela upp tiden.

Självklart. Men jag tycker inte om det. Bättre att börja tidigt och blir klar tidigt så man kan ta kväll nån gång. Nu upplever jag min lediga tid som kortare än annars då jag kommer hem senare men kommer lägga mig i vanlig tid. Och på morgonen sover jag bort tiden. Så livet känns mest som sova-jobba just nu.
Men du hade väl bara en timmes rast förr också så hur är det snålt?
Vill du ha mera rast men ändå jobba heltid så blir dagarna längre och du gillar ju inte sova-jobba-sova så då blir det väldigt svårt att få till.
Om du vill ha jobb dagtid så får du leta efter nått jobb som har sånna tider enbart. Jag jobbar inom industri där vi jobbar 6-15:30 måndag-torsdag och 6-12:30 fredag. Alla helger ledigt. Tidigare jobbade jag inom handels och då kunde man få pass när som helst mellan 6-22:15 och varannan helg och om det inte passar den livsstil man vill ha så får man söka annat
 
Men du hade väl bara en timmes rast förr också så hur är det snålt?
Vill du ha mera rast men ändå jobba heltid så blir dagarna längre och du gillar ju inte sova-jobba-sova så då blir det väldigt svårt att få till.
Om du vill ha jobb dagtid så får du leta efter nått jobb som har sånna tider enbart. Jag jobbar inom industri där vi jobbar 6-15:30 måndag-torsdag och 6-12:30 fredag. Alla helger ledigt. Tidigare jobbade jag inom handels och då kunde man få pass när som helst mellan 6-22:15 och varannan helg och om det inte passar den livsstil man vill ha så får man söka annat
Jo, jag hade en timme lunch förut också men som jag skrev tidigare i tråden så sa psykiatrin när jag blev utmattad att jag behövde ta raster också.
 
Jo, jag hade en timme lunch förut också men som jag skrev tidigare i tråden så sa psykiatrin när jag blev utmattad att jag behövde ta raster också.
Måste du ha en timme sammanhängande rast? Kan du dela upp den?
Hur länge är du på jobbet? Vill du jobba 8 timmar så är man på jobbet i 9 timmar (1timme rast) och vill du då ha mera rast så kommer dagen att öka så du är på jobbet 9,5-10 timmar. Då blir det väldigt lite kvar av övrig dag/fritid.

Vi har som sagt på mitt jobb 20 min, 10 min och 30 min på dagen. Jag gillar inte att ha 1 timme i ett sträck. Då hinner man sega till
 
Oberoende av vilka arbetsuppgifter du har?
Ja
Måste du ha en timme sammanhängande rast? Kan du dela upp den?
Hur länge är du på jobbet? Vill du jobba 8 timmar så är man på jobbet i 9 timmar (1timme rast) och vill du då ha mera rast så kommer dagen att öka så du är på jobbet 9,5-10 timmar. Då blir det väldigt lite kvar av övrig dag/fritid.

Vi har som sagt på mitt jobb 20 min, 10 min och 30 min på dagen. Jag gillar inte att ha 1 timme i ett sträck. Då hinner man sega till
Jag hade en timme sammanhängande lunch förut. Nu på praktiken får jag göra som jag vill med den där timmen, ta allt i ett svep eller dela upp det. Arbetstiden är från 9.15 till 18.15.
 
Jag har numera 50% sjukersättning och jobbar alltså bara 4 timmar per dag. Jag har därför ingen lunchrast men brukar ta 15 minuter för en kopp kaffe och smörgås när övriga på avdelningen gör detsamma.
Sen funderar jag lite över denna press att jobba heltid? Att gå ner i tid har gjort att jag fått mitt liv tillbaka. Jag orkar numera motionera varannan dag och röja lite i hus och trädgård. Det fanns inte en chans till det när jag jobbade mer. Bor själv i hus med trädgård så jag har ingen annan som hjälper till.
Ekonomiskt tycker jag att det fungerar. Jag har inga problem att betala räkningar eller köpa mat mm. Det går också att spara en del så jag har pengar när saker går sönder.
Hade det vara lika ekonomiskt oproblematiskt att jobba 50% utan sjukersättningen?

De allra flesta har ju inte möjlighet att jobba deltid och få resterande % från försäkringskassan = den ekonomiska aspekten blir en helt annan.
 
Jag hade en timme sammanhängande lunch förut. Nu på praktiken får jag göra som jag vill med den där timmen, ta allt i ett svep eller dela upp det. Arbetstiden är från 9.15 till 18.15.
Ja men du klarar ju tydligen inte av att ha en timme sammanhängande rast nu så då får du dela upp den rast du har ELLER gå ner i arbetstid och ha mera rast under dagen men då kommer du inte upp i heltid om du då inte kan börja tidigare eller sluta senare.
Du har valmöjligheter så VÄLJ nått som passar dig än att sitta och gnälla. Det blir inget bättre av.
 
Tråden fick mig att fundera.... Självklart vill jag inte vara så stressad att jag knappt hinner andas på jobbet, men sysselsatt vill jag vara i princip hela dagen... :) Det är ju så dagen går, och så man känner sig behövd och som att man gör nytta. Tycker jag. Finns inte tristare än om det blir någon dag då och då när det inte finns tillräckligt att göra. Tiden går sååååååå långsamt... Så, ja, en halvtimmes lunchrast är fullt tillräcklig för mig. Då hinner jag värma och äta mat (om jag inte har ätit med barnen den dagen), samt antingen surfa lite på telefonen eller läsa en bit av boken på läsplattan.

Vi är definitivt sysselsatta och tämligen behövda ”trots” rasternas längd. Men jobb är ju så himla olika. Och dagarna går rätt fort på något magiskt vis. Det händer saker hela tiden så det behöver finnas utrymme mellan det planerade för att hinna med allt det oplanerade 🙈
 
Ja men du klarar ju tydligen inte av att ha en timme sammanhängande rast nu så då får du dela upp den rast du har ELLER gå ner i arbetstid och ha mera rast under dagen men då kommer du inte upp i heltid om du då inte kan börja tidigare eller sluta senare.
Du har valmöjligheter så VÄLJ nått som passar dig än att sitta och gnälla. Det blir inget bättre av.
Har valt men orkar ändå inte riktigt. Och är det verkligen att gnälla när man säger att man inte orkar. Tack för den smockan liksom.
 
Har valt men orkar ändå inte riktigt. Och är det verkligen att gnälla när man säger att man inte orkar. Tack för den smockan liksom.
Ja det är att gnälla för alla förslag som du får duger inte. Du har valet att 1. Dela upp rasten 2. Gå ner i arbetstid 3. Fråga om mera raster och jobba längre dagar men du vill inte testa nått. Så uppfattas det iallafall.

Det är många som inte orkar egentligen men det är få som gnäller om det konstant.
Jag orkar inte en jäkla massa saker men jag sitter inte och skriver om det på nätet för inte ett skit skulle bli bättre av det. Utan man får själv hitta saker som gör att man orkar lite grann.
Men jag ger upp när det gäller dig för det spelar verkligen ingen roll hur mycket folk än försöker hjälpa dig. Du vill inte ha hjälp om du måste lyfta ett finger själv.
För du orkar inte men du orkar hålla på att be om hjälp men när du inte får någon som fysiskt åker hem till dig och gör sakerna åt dig så duger det inte
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Håller på att fixa middag, det blev en lång arbetsdag idag. Katten har fått middag redan.
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
60 254
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 816
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 970
Senast: alazzi
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
522
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Försäkring
  • Bilsätesskydd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp