Bukefalos 28 år!

Lunch och rast

Arbetet kommer aldrig att anpassa sig efter dig, du behöver anpassa dig till arbetet för att kunna arbeta. Ledsen om det känns elakt men det är ärligt.
Tja, alternativet är väl om man är företagare, då kan man kanske i högre utsträckning styra över sig själv. Så länge man levererar det man lovat till kunderna, givetvis. (Påstår förstås inte att det är enkelt eller den bästa vägen framåt om man "bara" vill ha ett lugnt arbete).
 
Tja, alternativet är väl om man är företagare, då kan man kanske i högre utsträckning styra över sig själv. Så länge man levererar det man lovat till kunderna, givetvis. (Påstår förstås inte att det är enkelt eller den bästa vägen framåt om man "bara" vill ha ett lugnt arbete).
Är man företagare jobbar man inte 8 tim,får ingen lunch,jobbar helger,nätter,semestrar är ett minne blott och blir man sjuk så sjunker skiten.
 
Tja, alternativet är väl om man är företagare, då kan man kanske i högre utsträckning styra över sig själv. Så länge man levererar det man lovat till kunderna, givetvis. (Påstår förstås inte att det är enkelt eller den bästa vägen framåt om man "bara" vill ha ett lugnt arbete).
Som egenföretagare får man istället anpassa sig efter kunderna. Finns inget värre alternativ enligt mig.

Och definitivt inget att satsa på om man inte mår ok psykiskt då det ofta är tungt att starta upp ett företag och dessutom är det oftast några jobbiga hundår när man får slita rätt hårt för att få det att gå runt ekonomiskt.

Om TS knappt orkar diska en kastrull har jag svårt att se att hon kommer att klara av att vara egen företagare så jag tycker inte att det är ett alternativ för hennes del. Det om något kör nog henne totalt i botten.
 
Som egenföretagare får man istället anpassa sig efter kunderna. Finns inget värre alternativ enligt mig.

Och definitivt inget att satsa på om man inte mår ok psykiskt då det ofta är tungt att starta upp ett företag och dessutom är det oftast några jobbiga hundår när man får slita rätt hårt för att få det att gå runt ekonomiskt.

Om TS knappt orkar diska en kastrull har jag svårt att se att hon kommer att klara av att vara egen företagare så jag tycker inte att det är ett alternativ för hennes del. Det om något kör nog henne totalt i botten.
Jag menade inte att TS ska bli företagare. Företagare ska man bli om man har en bra idé som man kan försörja sig på, inte för att man vill ha lugna arbetstider.
 
Ja

Jag hade en timme sammanhängande lunch förut. Nu på praktiken får jag göra som jag vill med den där timmen, ta allt i ett svep eller dela upp det. Arbetstiden är från 9.15 till 18.15.
Så även om du gör fysiska saker, som t.ex. ogräsrensning, gräsklippning, plocka upp varor på ett lager, och liknande så behöver du extra raster även då? Eller är det bara när du arbetar med uppgifter som kräver att man måste tänka mer? Det var väl ett kontorsjobb du hade när du blev utbränd, eller?

Jag tror att du får tänka att en timmes rast som du får fördela och lägga precis när som helst över arbetsdagen faktiskt är lyxigt. De flesta har inte den möjligheten. Om du behöver anpassningar i form av extra raster utöver det vanliga är väl kanske det vettigaste att du får detta på papper från psykiatrin?
 
Vi har officiellt 30 min betald lunch där vi väntas vara tillgängliga för kunder och så. Sen har vi någon slags morgonfika som är lite olika lång beroende på omständigheter. Sen brukar vi dricka kaffe runt 13.30-tiden men det är inte alltid vi sitter ner och tar rast då, ibland tar man kaffekoppen med till datorn och jobbar vidare.

Över lag har jag ett extremt slappt jobb och möjlighet att ta paus lite när som helst. Nu exempelvis efter semestern har vi väldigt lite att göra och då har jag suttit och pluggat körkortsteori 3-4h/dag på arbetstid. Vi måste dock alltid vara beredda att bistå kunder vid behov.
 
I nuvarande yrke/arbetssituation har jag 30-60 minuter obetald lunchrast, förlagd mellan 11-14. Därutöver två betalda fikapauser på oftast 10-30 minuter vid (nominellt) 09 och 15. Verksamheten är påtagligt händelsestyrd vilket betyder att man anpassar sina raster och pauser till omständigheterna.
 
Har valt men orkar ändå inte riktigt. Och är det verkligen att gnälla när man säger att man inte orkar. Tack för den smockan liksom.
Fast den sistsen du är i nu har nog alla som börjat med något nytt gått igenom. Fösta tiden på ett nytt jobb kan kännas helt oöverstiglig.

Allt nytt är jobbigt i början. Det är föga förvånande att du tycker det är jobbigt. Min tro är att du kommer att vänja dig och kroppen vid de tiderna och den belastningen.

Dvs det blir bättre. Så som du har det nu kommer du inte att ha det hela tiden.
 
Hade det vara lika ekonomiskt oproblematiskt att jobba 50% utan sjukersättningen?

De allra flesta har ju inte möjlighet att jobba deltid och få resterande % från försäkringskassan = den ekonomiska aspekten blir en helt annan.
Självklart inte. Förstår inte riktigt din fråga?
Jag tänkte utifrån trådstartarens ovilja mot sjukersättning på grund av ekonomin.
 
Är man företagare jobbar man inte 8 tim,får ingen lunch,jobbar helger,nätter,semestrar är ett minne blott och blir man sjuk så sjunker skiten.

Tänk på ”fördelarna” med att man också får extremt svårt att använda sjukpenning, föräldraförsäkring och andra förmåner som brukar utropas att de är till för alla som får det svårt. Går det riktigt uselt med försäljningen kanske det finns utrymme för raster dock.
 
Själv reagerade jag lite på att du inte förstod dig på denna "press" att jobba heltid generellt. Vi är många som inte har möjlighet att gå ned i tid eftersom vi helt enkelt inte har råd, det är liksom inte ett val.
Jag uttryckte mig uppenbarligen inte tillräckligt klart. Jag menade i fallet där du har en sjukdom/funktionsnedsättning som gör att du inte klarar av att arbeta heltid.
Jag borde uttryckt det annorlunda.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Njae. "Företagare" är en rejält heterogen grupp där det du nämner absolut finns representerat - men det är ingen naturlag.

Det som är ganska karakteristiskt för företagande är dock att om skiten träffar fläkten så står man ganska ensam i att reda ut det. Man ringer inte och sjukanmäler sig och kan lämna det åt andra instanser att reda ut. Man måste ha en ganska hög resiliens och förmåga att reda ut motgångar och samtidigt fortsätta driva försäljning, inköp, produktion, myndighetshantering och fakturering.
 
Det som är ganska karakteristiskt för företagande är dock att om skiten träffar fläkten så står man ganska ensam i att reda ut det. Man ringer inte och sjukanmäler sig och kan lämna det åt andra instanser att reda ut. Man måste ha en ganska hög resiliens och förmåga att reda ut motgångar och samtidigt fortsätta driva försäljning, inköp, produktion, myndighetshantering och fakturering.
Håller med om mycket men likväl - företagare är en bred och heterogen grupp. Alla ägnar inte mycket tid åt att sälja in, många köper inte in något alls utan säljer bara tjänst, alla har inte långtgående myndighetskontakter osv.
Den mest gemensamma utmaningen, om jag försöker titta brett över alla branscher, tror jag är utsattheten för sjukdom när det gäller ffa ensamföretagare. Det är svårt att kompensera när bärande kompetens - kanske hela företagsidén - faller bort.
Jag vill inte förringa utmaningarna men vänder mig emot när företagande allmängiltigt beskrivs som en evig och knappt uthärdlig uppförsbacke. :)
(Fasen vad OT det blev nu...)
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Håller på att fixa middag, det blev en lång arbetsdag idag. Katten har fått middag redan.
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
60 077
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 773
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 968
Senast: alazzi
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
517
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp