Mängdrabatt skoning?

Legendary

Trådstartare
Hej,
Vi har en verksamhet som idag omfattar 12 hästar och vi har till dessa hästar en hovslagare som tar 1300kr/häst (exkl resa). För oss är det väldigt viktigt att hovslagaren är utbildad och att hen gör ett bra jobb.

Vi kan kanske tycka att det blir lite för många tappskor, på en period (7v) tappas det minst 2 skor/skodd häst vilka oftast åker dygnen efter skoningarna. Oavsett när hästarna tappar skor så debuteras detta med 300kr, även om det skulle ske inom 24h. Jag lägger inga värderingar i det, men vill berätta om de faktiska kostnaderna.

Nu ska taxan höjas till 1400kr/häst exkl resa samt till 400kr/tappsko. Någon mängdrabatt är inte att tala om, det har hen redan etablerat, och det respekterar vi, men eftersom vi bedriver en verksamhet är det viktigt för oss att känna att vi inte betalar "mer än nödvändigt".

Jag vill därför höra med er vad ni har erfarenheter? Ang priser, vad ni anser om mängdrabatt samt hur ni ställer er till tappskor.

Vad kanske kan vara relevant att veta är att hen får komma och gå precis som hen vill så länge hästarna blir skodda inom respektive perioder, de är dock samtliga synkade. Det enda hen behöver göra är att dagen innan berätta att hen kommer att komma. Vid angiven tid finns då alltid hästarna i sina boxar med rena, torra ben med personal på plats som kan finnas till hjälp vid behov.

Bidra gärna med hur ni tycker och tänker, tack!
 
Jag har två hovslagare. En som kommer hem och verkar. Utbildad och vitt tar denna 300 per häst. Oavsett hur många hästar det rör sig om.
Den andre måste man åka med hästen till men det är en mycket kvalificerad hovslagare. Dit åker vi för sjukbeslag och liknande. Denna tar 1250 för skoning med kvitto och det är gratis med tappskor. Fast det har jag aldrig haft någon glädje av för jag har aldrig haft några tappskor.
Kan tillägga att vi har mellan 10 till 30 hästar på gården.
 
Tycker att priset per häst inte är så mkt att orda om. Men antalet tappskor hade jag inte varit nöjd med (om det inte finns någon anledning, tex att korrigering pågår). Inte heller kostnaden per tappsko. Min hovslagare har med det i sin prislista, men det gäller bara när han slår på åt icke ordinarie kunder.
 
Det här med mängdrabatt är en lite knivig ämne. För det tar exakt lika lång tid att sko varje häst och hovslagare är ett mycket slitsamt yrke. Den mängdrabatt som en stallägare till flera hästar automatiskt får är körersättningen då det blir isf. bara en.

Låt säga att det står 10 hästar i stallet och då blir det 9 x "gratis" körersättning.
 
Jag tycker inte det går att säga vad man "ska" göra. Det beror ju helt på vad hovslagaren har för önskemål och förutsättningar. Avstånd och kundunderlag och inkomst. Men jag kan säga hur vår hovslagare gör.

Vår hovslagare kommer ut. Vi får mängdrabatt, då vårt hästantal fyller hens dagskvot, så att säga, då hen resonerar så att hen sparar tid och energi på att slippa åka runt till olika stall. Och så brukar vi utöver kaffe bjuda på lunch, om någon av oss är hemma. Fjäsk räcker långt. ;)

Tappskor slås på gratis om de tappas inom 14 dagar efter skoning. Däremot vet jag att andra, som bor längre ifrån, får betala en hundring i bensinkostnad om hovslagaren inte är i trakterna just den dagen.

Jag tycker personligen din hovslagare tar normala priser för skoning.
Däremot tycker jag det låter lite illa att få betala, och så pass mycket, för tappskor oavsett när de tappas. Och minst två tappskor per häst låter ännu sämre.
 
Min hovslagare slår på tappskor gratis. Som rabatt hade jag velat ha framkörningen (eller betalat för en såklart) men inte förväntat mig mer.
 
Tycker att priset per häst inte är så mkt att orda om. Men antalet tappskor hade jag inte varit nöjd med (om det inte finns någon anledning, tex att korrigering pågår). Inte heller kostnaden per tappsko. Min hovslagare har med det i sin prislista, men det gäller bara när han slår på åt icke ordinarie kunder.

Tack för input!
Tja, om man inte har "turen" att hästarna får tappskor samtidigt så blir det en kostnad på 560kr/tappsko inkl resa. Anledningen till att hen tar ut en avgift för samtliga tappskor är för att våra hästar får gå i flock. Vi förstår det argumentet samtidigt som utgifterna på tappskor är höga, hästarna har boots och hagarna är lerfria. Vi är kluvna!

Ps. Iofs tar hen ut en avgift på tappskor vare sig hästen står själv eller inte, men när ämnet kommit upp (i princip när hen dumförklarar andra hästägare som tycker hen ska bjuda på tappskor, vi har ännu knte diskuterat detta med hen) så verkar det vara hagarna som är det största skälet till avgiften.
 
Skaffa verktyg och tappskokompetens själv? Se över hagarna, varför lossnar skorna? 1400/häst är väldigt normalt för helskoning tycker jag.

Hej och stort tack för input!
Jag har tappsko kompetens och har "back in the days" gått som hovslagarlärling 1 år.
Problemet ligger inte i avsaknad kompetens eller kapital utan vi funderar mer på vad man kan anse är rimligt. Hagarna är nog att klassa som mycket stora, men det är väldigt fina gräshagar som är så väl dränerade som grusade där det visat sig kunna bli lerigt.
 
Tack för input!
Tja, om man inte har "turen" att hästarna får tappskor samtidigt så blir det en kostnad på 560kr/tappsko inkl resa. Anledningen till att hen tar ut en avgift för samtliga tappskor är för att våra hästar får gå i flock. Vi förstår det argumentet samtidigt som utgifterna på tappskor är höga, hästarna har boots och hagarna är lerfria. Vi är kluvna!

Ps. Iofs tar hen ut en avgift på tappskor vare sig hästen står själv eller inte, men när ämnet kommit upp (i princip när hen dumförklarar andra hästägare som tycker hen ska bjuda på tappskor, vi har ännu knte diskuterat detta med hen) så verkar det vara hagarna som är det största skälet till avgiften.
Men det är väl ändå inte rimligt att hästarna tappar hälften av skorna?
Hur skor hen egentligen?
 
I princip alla jag känner som har större verksamhet har antingen själva utbildat sig eller har någon i personalen som är utbildad till att åtminstone ta hand om normalskoningar och tappskor. För sjukbeslag och specialskoningar så åker de antingen med klinik till hästarna eller tar in hovslagare utifrån förutsatt att det inte finns kompetens hemmavid. Iof är det många som håller på med travare men även ett par med olika typer av dressyrstall och ridskoleverksamhet.
Någon mängdrabatt har jag aldrig hört någon som har utan snarare då att de tar in en hovslagare som kan tänkas åka längre än normalt för att ta fler hästar på samma ställe. De flesta häromkring har också tappskogaranti i två veckor förutsatt att de är i krokarna ändå. Vi har dock sällan tappskor med nuvarande hovslagaren. Har haft tidigare hovslagare där det varit någon tappsko varje skoperiod men då bytte jag rätt snabbt eftersom det inte är normalt för hästarna (som för övrigt går i flock i naturhagar).
Jag slår iof på tappskor själv bara jag hittar skon eller har ett par gamla skor sparade. Egentligen kan jag väl sko själv också om det kniper då jag både har lärt mig av gamla hästkarlar samt av vänner som är utbildade men det tar lång tid och är jobbigt och tungt så jag betalar hellre för att någon annan får göra det som arbetar med det dagligen och skor bättre än vad jag kan.
 
Min hovslagare tar 1300 per rundskoning, det är ”standardpriset många hovslagare tar härikring (vi har gott om duktiga hovisar).

Tappsko tar hon en femtilapp om skon finns kvar, annars 150 kr. Dock bor hon nära så enkelt att svänga förbi. Jag slår oftast på själv då jag har tappskokompetens och utöver det tappar min häst ytterst sällan skor, men hovis skor fler hästar i stallet så taxan enl ovan.

Mängdrabatt hade jag nog aldrig funderat över. Men ni har verkligen mycket tappskor vad det låter, särskilt utifrån beskrivning av hagarna. Lever hästarna om mycket/leker/rejsar?
Är ni nöjda med skoningen allmänt - är det korrekt höga sömtag tex?
 
Jag tycker inte det går att säga vad man "ska" göra. Det beror ju helt på vad hovslagaren har för önskemål och förutsättningar. Avstånd och kundunderlag och inkomst. Men jag kan säga hur vår hovslagare gör.

Vår hovslagare kommer ut. Vi får mängdrabatt, då vårt hästantal fyller hens dagskvot, så att säga, då hen resonerar så att hen sparar tid och energi på att slippa åka runt till olika stall. Och så brukar vi utöver kaffe bjuda på lunch, om någon av oss är hemma. Fjäsk räcker långt. ;)

Tappskor slås på gratis om de tappas inom 14 dagar efter skoning. Däremot vet jag att andra, som bor längre ifrån, får betala en hundring i bensinkostnad om hovslagaren inte är i trakterna just den dagen.

Jag tycker personligen din hovslagare tar normala priser för skoning.
Däremot tycker jag det låter lite illa att få betala, och så pass mycket, för tappskor oavsett när de tappas. Och minst två tappskor per häst låter ännu sämre.

Tack snälla för ett givande svar!
Vi tycker egentligen inte att 1400 kronor i sig är för mycket, men 1300 kronor tycker vi nog inte är för lite heller. Frågan är om det hade varit orimligt att betala 1300 kronor/häst exkl resa i en mängdrabatt (?).

Precis som du skriver blir det heldagar på ett och samma ställe, det tär mindre och vi har snälla hästar, idealisk plats för skoning och bistår hen med det mesta hen behöver när hen är på plats. Samtidigt är arbetet hen lägger ner inte att undervärdera..

Knepigt!
 
Tack snälla för ett givande svar!
Vi tycker egentligen inte att 1400 kronor i sig är för mycket, men 1300 kronor tycker vi nog inte är för lite heller. Frågan är om det hade varit orimligt att betala 1300 kronor/häst exkl resa i en mängdrabatt (?).

Precis som du skriver blir det heldagar på ett och samma ställe, det tär mindre och vi har snälla hästar, idealisk plats för skoning och bistår hen med det mesta hen behöver när hen är på plats. Samtidigt är arbetet hen lägger ner inte att undervärdera..

Knepigt!
Fast ni kan ju inte räkna på 1400/ häst om det i praktiken blir 400-800kr dyrare per häst pga tappskor?

Man måste ju räkna på den faktiska kostnaden.
 
Jag har aldrig betalt för tappskor om hästen tappar den första månaden, det var helt enkelt den tids garantin som hovisarna lämnade. Och jag har haft mååånga tappskor med mina hästar -_-... Hade varit på tok för dyrt att behöva betala för tappskor varannan vecka.

Har betalt mellan 1100 och 1300kr för hovslagare som kommer ut och helskor inklusive körersättning.
En tog dock ca 2000kr och jag körde ut med hästen till smedjan, men det var varmskoning och skorna satt otroligt bra så var väl värt det till den hästen :).
 
Min hovslagare slår på tappskor gratis. Som rabatt hade jag velat ha framkörningen (eller betalat för en såklart) men inte förväntat mig mer.

Tack snälla för ett givande svar, ju
Min hovslagare tar 1300 per rundskoning, det är ”standardpriset många hovslagare tar härikring (vi har gott om duktiga hovisar).

Tappsko tar hon en femtilapp om skon finns kvar, annars 150 kr. Dock bor hon nära så enkelt att svänga förbi. Jag slår oftast på själv då jag har tappskokompetens och utöver det tappar min häst ytterst sällan skor, men hovis skor fler hästar i stallet så taxan enl ovan.

Mängdrabatt hade jag nog aldrig funderat över. Men ni har verkligen mycket tappskor vad det låter, särskilt utifrån beskrivning av hagarna. Lever hästarna om mycket/leker/rejsar?
Är ni nöjda med skoningen allmänt - är det korrekt höga sömtag tex?

Hej och tack så hjärtligt för ditt svar.
Jag har tappsko kompetens men det skulle vara skönt att få slippa ta det fulla ansvaret själv, framför allt när det rör sig om såpass många tappskor. Visst kan jag slå på dem själv, men då kan man istället rikta frågan till om 1400 kronor (som normalt är rimligt) verkligen är rimligt om man förväntas slå på 2 skor/häst och skoningsperiod.

Jag hoppas du förstår hur jag resonerar :)
Min tid (ALLA hästägares tid) är inte heller gratis.

Hästarna kan absolut ta en galopp över fälten (minsta hagen är 14 hektar) men jag skulle nog inte säga att de är stökigare än "normalt". Man kanske skulle kunna hävda att det blir mer "slitage" på skorna eftersom hagarna är stora och att vi kunnat förebygga tappskor med mindre hagar, det hade nog inte varit en helt orimlig tanke. Fast ja.. En annan kan samtidigt säga att en häst i liten hage är mer understimulerad och stökar runt mer av den anledningen. Knepigt!

Vi tycker att hen skor bra, om ngt sätter hen nog sömmen väldigt lågt. Detta "För att hen inte vill riskera sömstick/tryck".
 
Hej och stort tack för input!
Jag har tappsko kompetens och har "back in the days" gått som hovslagarlärling 1 år.
Problemet ligger inte i avsaknad kompetens eller kapital utan vi funderar mer på vad man kan anse är rimligt. Hagarna är nog att klassa som mycket stora, men det är väldigt fina gräshagar som är så väl dränerade som grusade där det visat sig kunna bli lerigt.
Min häst har tappat mycket skor i perioder. Nu senast bockat till båda bak på mindre än en vecka efter skoning. Jag vet att den lättare tappar för att min hovslagare aldrig trångskor och dessutom lägger ut skorna "rejält" i trakten. Att den dessutom går i skogshagar med närgångna kompisar gör ju att det blir "omöjligt" för hovslagaren att både sko "bra" och så skorna sitter kvar. Tycker du att det är ett problem med tappskor fastän du kan slå dit dem själv så påtala det för hovis eller byt till någon annan?
 
@Legendary jag förstår absolut hur du/ni tänker och ja - det är en DYR tappskotaxa med så mycket tappskor dessutom. Å andra sidan kostar det mycket i tid och resor ”för ingenting” dvs en tappsko, om hovis bor långt bort osv....

Du har möjligtvis inte någon bild på ”de låga sömtagen” ? Anledningen att jag ställde frågan om just sömtagen är att jag sett en del hästar med mycket tappskor där hovslagaren sömmat långt nedanför vad som ens är möjligt hållbart och då blir det tappskor mycket pga det i kombo med tex bus, rejs, minsta touch av ett påtramp osv.

Utöver det vore det intressant att se skoningsexempel. Man behöver ju tex inte trångsko alls för att minska ev tappskor, man kan rikta traktarmen istället att mer följa hoven , fasa av kanterna på traktarmen så ett ev påtramp lättare ”halkar av” osv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag hjälp igen av alla kloka hästmänniskor som finns där ute! Jag har en fyraåring som har varit skodd i ett år. Och träffat...
Svar
13
· Visningar
2 086
Senast: Boj
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 822
Senast: kryddan
·
Hästmänniskan Det här med hovslagare.. Jag har en jätteduktig kille som kommer och skor och verkar mina 20 talet hästar. Härom veckan tröttnade jag...
Svar
16
· Visningar
2 167
Senast: eigollet
·
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 454
Senast: PygmyPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp