Bukefalos 28 år!

Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

T

Tcbf

Mina hästar går i blandad flock, en valack, några ston och föl. De har tillgång till 6ha kuperad hage, ligghall och fri tillgång på mat under hela året. De verkar må bra och gillar att komma in o bli ridna. Min sambo ifrågasätter dock hela grejen med att ha djur instängda och sedan tvinga dom till att göra diverse onaturliga grejer! Detta har fått mig att fundera en hel del och jag har verkligen inget bra svar till varför vi människor har rätt att bestämma över ett djur. Vi har större hjärna javisst men än sen!? Är det någon som kan ge mig ett bra svar eller iaf få igång en diskussion runt ämnet. Det finns ju dessutom hästar som aldrig får komma ut! Hur resonerar ni kring hästars värde?
 
Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

Du är inne på en djup (och svår/farlig/omöjlig ?) tankegång. Har vi rätt att på något sätt inverka på djurens liv? Ha hund/katt, mjölka kor, slå ihjäl flugor osv i all oändlighet ...

En frågeställning som liknar den om universums oändlighet. Det svindlar!

LIA
 
Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

Du är inne på en djup (och svår/farlig/omöjlig ?) tankegång. Har vi rätt att på något sätt inverka på djurens liv? Ha hund/katt, mjölka kor, slå ihjäl flugor osv i all oändlighet ...

En frågeställning som liknar den om universums oändlighet. Det svindlar!

LIA

:bow: håller med.
 
Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

Vi har tagit oss rätten för att vi kan.
 
Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

Ja alltså detta är en svår fråga men jag anser att det är min skyldighet att ge mina hästar så bra förutsättningar att leva så naturligt som möjligt utan att riskera deras säkerhet. För att skydda dom från trafik måste de gå i inhägnad hage, de kan ju gärna inte få beta längs motorvägen då hästar (och andra djur liksom små barn) har mycket begränsade möjligheter att lära sig trafikvett. För att skydda dom från väder och vind och just nu framförallt insekter behövs ligghallar/stallar, för att kunna ge varje häst tillräckligt mycket (eller lite) mat behövs boxar där varje häst kan få äta ifred.

Människan tog en gång kommandot över djuren för att få hjälp av djuren, katter fångar möss, hundar vaktar hus, hästar drar hem ved med mera. Och dagens raser har genom avel utvecklats precis som människan och en hel del tamdjur skulle nog inte överleva i det vilda idag, eftersom vår vilda värld nu är så bebyggd och trafikerad, farlig på ett helt annat sätt än den var ursprungligen. Därför är det vår skyldighet att hjälpa dom eftersom vi en gång tog in dom i våra byggnader. Vi kan inte släppa dom helt lösa därför att världen nu ser ut som den gör.

Därför har vi också en djurskyddslag och djurpoliser samt utbildningar och andra ställen att få kunskap om hur vi ska sköta våra djur på bästa sätt. Tyvärr tar det ibland tid för människan att ta till sig kunskap kanske beroende på att det finns för mycket kunskap att hitta därför far en del djur fortfarande illa i fångenskap ibland pga av missriktad välvilja och okunskap ibland pga av att människan tyvärr kan vara bland det elakaste djuren på våran jord.

Mycket av det vi gör med djuren bygger faktiskt på deras naturliga beteende. Hästar är gjorda för att röra på sig men eftersom de inte kan få ströva fritt eller alla kan ha jättestora hagar motionerar vi dom, en hel del av dressyrens rörelser gör hästar naturligt i frihet de hoppar även över hinder som kommer i deras väg. Även djur anses ju blivit intelligentare med åren och en del verkar behöva få uppgifter och lära sig saker ja faktiskt tycka det är kul

Tyvärr går det ibland till överdrift och man använder ibland hårda metoder för att nå dit människan vill men de flesta anser dock att man bäst lär hästar (och alla andra) med hjälp av mjuka metoder. Det är allas vår uppgift att hjälpa till så inget djur behöver fara illa.

Jösses en regnig dag kan få en att bli synnerligen filosofisk
 
Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

Ja, men är det därmed rätt? Förlänger man din tankegång, var hamnar vi då? :eek:

LIA
 
Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

Håller inte med dig i t ex:
Och dagens raser har genom avel utvecklats precis som människan och en hel del tamdjur skulle nog inte överleva i det vilda idag, eftersom vår vilda värld nu är så bebyggd och trafikerad, farlig på ett helt annat sätt än den var ursprungligen.
Finns väl inget som säger att inte våra tamdjur skulle klara sig i förvildat tillstånd, dvs om vi släpper dom lösa i lämpliga habitater? Precis som dom vilda gör det, så länge som dom undviker bilar och jägare.

Samtidigt håller jag med dig om det mesta i övrigt, men det är liksom lite utanför trådens ämne.

LIA
 
Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

Beror på vad du menar med "klara sig" men det finns rätt mycket som tyder på att förvildade tamdjur inte får det speciellt bra. Titta bara på förvildade katter och hundar. De håller sig kring människor och lever ett hårt liv. Jag hoppas att ingen anser det vara eftersträvansvärt. Därtill får man beakta vad som händer med övriga djur i omgivningen. Förvildade tamdjur påverkar sina habitat.

Personligen tycker jag att vi människor idag har ansvar att förvalta det tidigare människor gjort. Dvs att förvalta de domesticerade djur som finns idag, från att tillgodose alla enskilda individers behov till att avla planerat för att ge kommande individer bästa möjliga förutsättningar för en god samvaro med människor.
 
Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

Min sambo ifrågasätter dock hela grejen med att ha djur instängda och sedan tvinga dom till att göra diverse onaturliga grejer! Detta har fått mig att fundera en hel del och jag har verkligen inget bra svar till varför vi människor har rätt att bestämma över ett djur. Vi har större hjärna javisst men än sen!? Är det någon som kan ge mig ett bra svar eller iaf få igång en diskussion runt ämnet.

Just här lever vi ju i ett (idéhistoriskt) kristet samhälle - enligt bibeln står människan över djuren och ska råda över dem och jorden. Dessutom levde vi för bara en 100 år sedan i ett bondesamhället där djuren var grundläggande för överlevnaden. Du behövde oxar och hästar som kunde dra plogen och som transportmedel, mjölk från kossorna, ägg från hönorna, kött, etc etc. Djurskyddsideerna är ju väldigt moderna, djurens rättigheter diskuterades inte seriöst förrän i slutet av 1800-talet. Det är först i slutet av 1900-talet som det blivit en samhällsfråga - och i princip enbart i de rika länderna. Betänk att den store Decartes ansåg att djur bara var maskiner, som inte kunde känna fysisk smärta eller hade något medvetande. Det är bara dryga 200 är sedan.

Idag har vi ett nytt samhällssystem, men fortfarande äter vi döda djur i enorm mängd. Vi producerar ägg, mjölk, skinn, pälsar, kött, etc, storskaligt under i många fall riktigt gräsliga former. Det går inte bara att lämna den gamla diskursen som säger att djur finns till för oss att nyttja..

Visst skulle vi i teorin alla kunna bli vegetarianer, vi skulle kunna sluta avla på hus- och lantgårdsdjur, och låta de raser som inte klarar sig i det vilda dö ut naturligt. Arbetande djur är kanske något av en gråzon? Tänker på narkotika-, mögel-, eftersökshundar. Dessa kan såklart ersättas av något elektroniskt, men just nu finns det få datorer som kan göra samma sak som en hund. Men visst är det så att dessa tränas till det vi vill - de ges inte något eget aktivt val.


Det finns ju dessutom hästar som aldrig får komma ut! Hur resonerar ni kring hästars värde?

Fast de flesta hästar brukar ju "verka må bra" i ärlighetens namn. Även de som står inne större delen av dygnet är ju oftast förvånansvärt trevliga och vänliga, de blir glada av att tränas och få uppmärksamhet. De finns hästhållning som i teorin borde få hästarna halvtokiga - men de anpassar sig snällt och gör så gott de kan ändå.

Så fort en häst visar oönskade beteenden så finns det ett otal metoder att hantera det genom mental press, fysisk press, medicinsk påverkan. Det är extremt sällan jag stöter på en häst som verkligen "kämpar emot" grande scale - vanligen upptäckts sånt långt tidigare och hästen tränas på lämpligt sätt att inte bråka (= agera / reagera).

Däremot tror jag också att hästar är väldigt flexibla och godmodiga djur - de gör som sagt så gott de kan. Vilket man inte ska utnyttja hur som helst. Ger man dem utlopp för sina naturliga behov, dvs de får sina sociala, fysiska, mentala behov tillfredställda - så mår de oftast också rätt så bra. Märk väl att hästar i det vilda vanligen inte lever särskilt länge, de går med allehanda problem som inte åtgärdas förrän de tas av något rovdjur.

Angående ridning/körning så är det i princip det utbyte vi har. Vi sköter hästarna, tar hand om dem, håller dem trygga, och får därför rida på dem. Men igen - nej, hästen är inte tillfrågad. Den blir bara inköpt. Vi har inte någon automatisk rätt att utnyttja en annan individs kropp.
 
Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

Ja, men är det därmed rätt? Förlänger man din tankegång, var hamnar vi då?

LIA

Jag skrev aldrig att det var rätt (frågan är svår) jag skrev att det var vår skyldighet att ta hand om djuren som vi har omkring oss på bästa sätt, alla djur. Och ibland stänga in dom för att skydda dom. Och om man förlänger min tankegång så ska alla djur behandlas väl det var i alla fall det jag ville ha fram? Oavsett om vi har dom för nöje och sällskaps skull eller för köttets skull eller för arbetes skull.

Finns väl inget som säger att inte våra tamdjur skulle klara sig i förvildat tillstånd, dvs om vi släpper dom lösa i lämpliga habitater? Precis som dom vilda gör det, så länge som dom undviker bilar och jägare.

Men det finns inte tillräckligt med lämpliga habitater att släppa ut tamdjuren i. De senaste hårda vintrarna skulle mycket utav viltet förmodligen heller inte överlevt utan hjälp från människan. Och mycket vilt stryker fortfarande med vid trafikolyckor eller skadas så svårt att de går en plågsam död till mötes. De har uppenbart fortfarande inte lärt att hålla sig ifrån vägarna eller så har vi för mycket vägar. Är det inte bättre då att ha vilthägn och utfodringsstationer för att i möjligaste mån skydda även de vilda djuren från trafik? För vägnätet lär tyvärr inte minska i omfattning snarare öka
 
Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

Jag skrev aldrig att det var rätt (frågan är svår) jag skrev att ...
Det du citerade var mitt svar till Korven! :)

Men det finns inte tillräckligt med lämpliga habitater att släppa ut tamdjuren i. De senaste hårda vintrarna skulle mycket utav viltet förmodligen heller inte överlevt utan hjälp från människan. Och mycket vilt stryker fortfarande med vid trafikolyckor eller skadas så svårt att de går en plågsam död till mötes. De har uppenbart fortfarande inte lärt att hålla sig ifrån vägarna eller så har vi för mycket vägar. Är det inte bättre då att ha vilthägn och utfodringsstationer för att i möjligaste mån skydda även de vilda djuren från trafik? För vägnätet lär tyvärr inte minska i omfattning snarare öka
Storleken på habitater var inte frågan, utan om våra tamdjur skulle klara sig i förvildat tillstånd. Hårda yttre omständigheter påverkar alla, människor som djur. Vilket inte heller var frågan.

Människans göranden är i många fall till nackdel för det vilda, inget snack om saken, och visst bör man söka minska problemen på olika sätt. Det finns mycket att göra innan man kommer fram till samma omtankenivå om djuren som om oss själva.

LIA
 
Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

Beror på vad du menar med "klara sig" men det finns rätt mycket som tyder på att förvildade tamdjur inte får det speciellt bra. Titta bara på förvildade katter och hundar. De håller sig kring människor och lever ett hårt liv. Jag hoppas att ingen anser det vara eftersträvansvärt. Därtill får man beakta vad som händer med övriga djur i omgivningen. Förvildade tamdjur påverkar sina habitat.
Sakfrågan (i just den här delen) gällde om tamdjuren skulle klara sig i vilt tillstånd. För mig är det självklart att dom skulle göra det. Tron att vi avlat bort deras möjligheter i det fallet, delar jag alltså inte. Att katter och hundar gärna lever kring människan är väl ganska självklart? Dom är ju trots allt vana vid oss och har fått mat osv. Konstigare är väl i så fall att så relativt många av dom ändå väljer ett utanförliv, och bevisligen så klarar dom sig i det vilda. Är deras liv f ö hårdare än det som andra rovdjur lever?
För säkerhets skull, så förespråkar jag inte att vi sätter ut våra tamdjur i den djupa skogen! :)


Personligen tycker jag att vi människor idag har ansvar att förvalta det tidigare människor gjort. Dvs att förvalta de domesticerade djur som finns idag, från att tillgodose alla enskilda individers behov till att avla planerat för att ge kommande individer bästa möjliga förutsättningar för en god samvaro med människor.
Delvis håller jag med, men frågan är fortfarande var vår rätt till detta ligger?

LIA
 
Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

(Jag är lite dålig på funktionerna här men detta svar är till alla iaf) jag håller med LIA och detta är en farlig grej att fundera för mkt på, tyvärr är det vad jag har gjort/gör! Min nuvarande häst är född i stor flock i USA och sedan inplockad en dag och utsatt för den tuffa sortens inridning, detta kommer aldrig gå ur henne och hon är för det mesta misstänksam om än foglig, det känns inte kul o tvinga henne till något även om det är med de vänligaste metoder. Hennes fölunge däremot som är van vid mig sedan dag ett och inte vet något annat än att bo i hage av sverigestorlek;) är nöjd o glad med det och gillar våra lekar! Så visst anpassar sig djur, det gör ju vi med. Jag har iaf blivit ännu mer lyhörd för hästarnas reaktioner och vilja utav dessa frågor och hoppas att fler funderar på detta!
 
Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

Jag är övertygad om att hästar föredrar trygghet framför frihet om dom nu skulle kunna uttrycka sig i dom banorna. Frihet betyder att tillvaron är osäker när det gäller mat, fortplantning, rovdjursattacker etc. Livet i frihet blir en kamp om överlevnad. Våra tamhästar har inte den talangen, däremot så är dom betydligt duktigare på att hoppa högt, springa fort osv än vad vildhästarna är.
Äger man en häst så är man skyldig att ge den en trygg tillvaro och att se till att den är välmående. Lösdrift är inget krav för att detta skall tillgodoses. Jag tycker att man allt som ofta ser lösdrifthästar vara satta på undantag, ingen uppmärksamhet, ingen som rider, borstar eller tränar och ingen som ser vad dom får i sig i näring. Att ha häst på lösdrift betyder inte nödvändigtvis att den har det bra.
 
Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

För att kunna ge varje häst tillräckligt mycket (eller lite) mat behövs boxar där varje häst kan få äta ifred.

Ifrågasätter starkt att det BEHÖVS boxar, då detta motverkar hästens behov av rörelse och tuggande. Jag personligen tycker att vi är skyldiga att sträva efter att hästen ska få leva så naturligt som möjligt ("naturligast" skulle förstås vara att släppa ut dem i naturen, men det är väl inte heller så bra) och när vi rider rida på ett sådant sätt (eller försöka lära oss att rida på ett sådant sätt) att hästen slits så lite som möjligt, undviker smärta och att vi eftersträvar glädje för både ryttare och häst.

Att vi har djur är ju helt enkelt för att vi kan och vill. Hurvida det är rätt eller inte är en väldigt filosofisk fråga :p
 
Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

Jag är övertygad om att hästar föredrar trygghet framför frihet om dom nu skulle kunna uttrycka sig i dom banorna. Frihet betyder att tillvaron är osäker när det gäller mat, fortplantning, rovdjursattacker etc. Livet i frihet blir en kamp om överlevnad. Våra tamhästar har inte den talangen, däremot så är dom betydligt duktigare på att hoppa högt, springa fort osv än vad vildhästarna är.
Jag är lika övertygad om att du har fel. Öppna boxarna och se vad som händer.
Våra tamhästar har allt som behövs för att klara sig i frihet. Exakt vad i talang är det du tror att våra tamhästar saknar? Hur tror du att alla förvildade hästar klarar sig?

Äger man en häst så är man skyldig att ge den en trygg tillvaro och att se till att den är välmående. Lösdrift är inget krav för att detta skall tillgodoses. Jag tycker att man allt som ofta ser lösdrifthästar vara satta på undantag, ingen uppmärksamhet, ingen som rider, borstar eller tränar och ingen som ser vad dom får i sig i näring. Att ha häst på lösdrift betyder inte nödvändigtvis att den har det bra.
Övervakar du lös/utedriftshästar 24/7 så du vet vad som händer dom? Knappast troligt. F ö torde inte tränas och ridas vara något som hästar ställer som krav.

Men, inget av det du skriver visar på någon rätt att hålla hästar i fångenskap.

LIA
 
Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

Kommer våra hästar av någon anledning lös beger de sig genast hem till stallet. Är boxdörren öppen stannar man kvar. Har precis som Kenneth sett alldeles för många lösdriftshästar som man inte ägnar sig utan bara äger för ägandets skull,hästar som är magra, muskelfattiga och dåligt skötta både vad gäller hovvård och pälsvård.
 
Sv: Människans rätt att ha hästar instängda för nöjes skull!

Misskötta djur kan man hitta i alla slags miljöer. Ger det oss rätt att hålla djur???

LIA
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 080
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 905
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp