Märkliga uttalanden

En bekant som fick höra detta "Är du inte glad att din häst X dog, nu när du fått denna fina?"

Personen fick höra detta av en person på en tävling, vart denna hade tävlat med sin nya häst. Den bekanta tog det bra, men man blir fan ledsen ändå. Personen saknar sin häst som dog helt sjukt mycket och fast den nya hästen är fin (kanske vissa som tycker den är finare än den gamla, så kan den aldrig ersätta den hästen), så helt sjukt folk kan få för sig att kläcka ur sig sånt.
 
Ur djurens synpunkt mår de bättre om de klipps 2 ggr om året, och då håller fällen inte ihop. I princip samtliga "veganfällar" som säljs är från djur som haft det rejält jobbigt med sin ull sista 4-6 månaderna.

Och jag säljpratar ganska friskt om hur jag själv avlivar mina får så de dör hemma i lugn och ro innan skinnen åker till garveriet...
:( Jag menade inte alls att det nödvändigtvis skulle vara ett bättre alternativ, bara att det @Sharpless typ skämtade om som omöjligt existerar på marknaden.

För övrigt illustrerar det väldigt bra hur veganska val för att undvika våld eller bristande djurvälfärd inte är någon säker lösning. Folk kan exploatera utan att döda djur. Men också döda djur utan att exploatera dem.
 
:( Jag menade inte alls att det nödvändigtvis skulle vara ett bättre alternativ, bara att det @Sharpless typ skämtade om som omöjligt existerar på marknaden.

För övrigt illustrerar det väldigt bra hur veganska val för att undvika våld eller bristande djurvälfärd inte är någon säker lösning. Folk kan exploatera utan att döda djur. Men också döda djur utan att exploatera dem.
Men det ni pratar om är inte veganskt. Veganer varken äter eller använder produkter som kommer från djur. Det vill säga det spelar ingen roll om det är vare sig döda ELLER levande djur. Att ens kalla något som kommer från får veganskt är alltså helt världsfrånvänt av försäljaren. Då skulle det snarast vara en "vegetarisk fäll".

Så snälla ta bort veganbiten ur den här diskussionen.
 
Men det ni pratar om är inte veganskt. Veganer varken äter eller använder produkter som kommer från djur. Det vill säga det spelar ingen roll om det är vare sig döda ELLER levande djur. Att ens kalla något som kommer från får veganskt är alltså helt världsfrånvänt av försäljaren. Då skulle det snarast vara en "vegetarisk fäll".

Så snälla ta bort veganbiten ur den här diskussionen.
Fast de marknadsförs ju som just VEGANSKA fällar?
 
Jag skulle definitivt kunna säga så och då mena från samma ras. Men skulle tolka det som du gjort om det kom från en stadsbo. //Lantis.
Fast då säger man väl inte skinnet i bestämd form? ”Jag vill köpa skinn från samma får i år” hade jag tolkat som skinn från samma typ/ras, men skinnet från samma får tolkar jag som att det syftas på samma fårindivid.
 
Jag satt på medarbetarsamtal med en tidigare chef och ifrågasatte varför jag inte fick högsta bedömning på en viss post i bedömningslistan. Fick till svar "du är inte bättre än X (närmaste kollegan)", eh.... ursäkta va?
 
Min partners f.d chef försökte ett år ge alla anställda (ett tiotal) samma löneökning med motiveringen att han "ändå knappt visste vem som var vem". Chefen var ganska ny och blev inte gammal på den arbetsplatsen så att säga.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 164
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 234
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Insåg just att jag behöver fatta ett beslut eftersom jag imorgon har ett möte med engelska kollegor, utöver svenska kollegor och svenska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 691
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp