Magen har tagit ledigt. Vad göra?

MissFideli

Trådstartare
Jag började kaloribanta i slutet av sommaren. Eftersom jag har problem med mat generellt, fick jag tidigt sätta in vitaminer för att inte vara konstant trött. Tar 2 MittVal kvinna om dagen. I början var jag inte så noga med att ta dom ihop med mat, vilket kanske är orsak. Men sen drygt 2 månader måste jag ta laxermedel för att kunna göra nr 2. Jag blir helt enkelt inte ens nödig. Har testat lactulos, utan direkt resultat. I början har det hårt, nu verkar det vara stopp av nån annan anledning.

Jag antar att det finns några möjliga orsaker.
1. Vitaminerna. De måste jag fortsätta ta.
2. Brist på vätska. Dricker nog ca 1,5 l om dagen nu. Glömmer bort att dricka mer.
3. Brist på fibrer. Jag äter inte grönsaker, det är en typ av fobi jag haft sen liten. Skulle det kunna funka med smoothie på grönsaker? Eller försvinner fibrerna i processen? Kan kanske byta ut mina vetekakor mot nått mer fiberrikt.

Det börjar bli lite trist att behöva använda sina lediga dagar till att gå på toa 😎
 
Jag började kaloribanta i slutet av sommaren. Eftersom jag har problem med mat generellt, fick jag tidigt sätta in vitaminer för att inte vara konstant trött. Tar 2 MittVal kvinna om dagen. I början var jag inte så noga med att ta dom ihop med mat, vilket kanske är orsak. Men sen drygt 2 månader måste jag ta laxermedel för att kunna göra nr 2. Jag blir helt enkelt inte ens nödig. Har testat lactulos, utan direkt resultat. I början har det hårt, nu verkar det vara stopp av nån annan anledning.

Jag antar att det finns några möjliga orsaker.
1. Vitaminerna. De måste jag fortsätta ta.
2. Brist på vätska. Dricker nog ca 1,5 l om dagen nu. Glömmer bort att dricka mer.
3. Brist på fibrer. Jag äter inte grönsaker, det är en typ av fobi jag haft sen liten. Skulle det kunna funka med smoothie på grönsaker? Eller försvinner fibrerna i processen? Kan kanske byta ut mina vetekakor mot nått mer fiberrikt.

Det börjar bli lite trist att behöva använda sina lediga dagar till att gå på toa 😎
Testat havregrynsgröt?
 
Min första fråga, får du i dig tillräckligt med mat? Om du inte får i dig mat, finns inte heller något som kan komma ut.

Jag skulle ha rårörda lingon på gröten, lingon är supernyttigt! Och gärna gröt på havregryn med extra fibrer (sånt som jag själv undviker eftersom jag har för aktiv mage 🙂)
 
Köp bulkmedel på apoteket. Jag brukar uppleva att mindre mat direkt ger effekt i minde utgifter s a s. Vilket ju är logiskt. Äter jag nyttigt verkar det dessutom bli mindre avfall att göra av med.

Inolaxol kan kanske vara idé.
 
Jag håller också igen på kalorierna med Viktväktarna. Är dålig på att äta grönsaker. Men äter mycket frukt och bär som det är fritt intag på. Har alltid mango, hallon och blåbär i frysen. Det äter jag med minikeso och banan. Micrade äpplen med kanel är gott till keso. Ägg får man ät, kokta ägg eller mosade bananer med ägg blir banan pannkaka. Smoothies är absolut nej då man inte får samma mättnadskänsla när man inte tuggar.
 
Min första fråga, får du i dig tillräckligt med mat? Om du inte får i dig mat, finns inte heller något som kan komma ut.

Jag skulle ha rårörda lingon på gröten, lingon är supernyttigt! Och gärna gröt på havregryn med extra fibrer (sånt som jag själv undviker eftersom jag har för aktiv mage 🙂)

Jag brukar bli extremt gasig av fibrer, så jag undviker vanligtvis sånt bröd t.ex. Men ska testa fiberhavregryn. Rårörda lingon har jag aldrig testat. Ska kolla på det!

Jag får erkänna att jag inte riktigt äter så mycket som jag borde, alla dagar. Framförallt om jag tar en långpromenad, blir det för lite. Enligt min Samsung health-app, ligger jag på runt 1000-1100 kcal/dag. Borde ligga på minst 1200.

Men tycker ändå att det borde bli nått avfall 🙃
 
Senast ändrad:
Jag håller också igen på kalorierna med Viktväktarna. Är dålig på att äta grönsaker. Men äter mycket frukt och bär som det är fritt intag på. Har alltid mango, hallon och blåbär i frysen. Det äter jag med minikeso och banan. Micrade äpplen med kanel är gott till keso. Ägg får man ät, kokta ägg eller mosade bananer med ägg blir banan pannkaka. Smoothies är absolut nej då man inte får samma mättnadskänsla när man inte tuggar.

Mättnadskänslan är inte så viktig, jag har minskat magsäcken så mycket att jag blir mätt fort. Och jag kan ta en macka till i så fall. Smoothies var mest för att få i sig grönsaker öht.
 
Jag brukar bli extremt gasig av fibrer, så jag undviker vanligtvis sånt bröd t.ex. Men ska testa fiberhavregryn. Rårörda lingon har jag aldrig testat. Ska kolla på det!

Jag får erkänna att jag inte riktigt äter så mycket som jag borde, alla dagar. Framförallt om jag tar en långpromenad, blir det för lite. Enligt min Samsung health-app, ligger jag på runt 1000-1100 kcal/dag. Borde ligga på minst 1200.

Då har du ju helt klart ett utrymme för att satsa på sådant som är bra för just din mage, utan att dess främsta egenskap måste vara få kalorier. Smoothie på frukt och grönt tycker jag låter bra att testa, tycker det är bättre att du får i dig det överhuvudtaget (och ofta bra för magen) oavsett om andra föredrar att tugga det.
 
Perfekt! Jag är totalt okunnig inom mat och matlagning, så då har jag lärt mig det. Ska se om jag hittar recept på bra grönsakssmoothie att testa.

Det kan ibland vara lättare att t ex ungsrosta blomkål i skivor. Själv avskyr jag råkost (sedan barnsben), men gillar spetspaprika (som snacks) och varma grönsaker (broccoli) till mat.
 
Det kan ibland vara lättare att t ex ungsrosta blomkål i skivor. Själv avskyr jag råkost (sedan barnsben), men gillar spetspaprika (som snacks) och varma grönsaker (broccoli) till mat.

Spetspaprika får jag kolla. Det är som sagt svårt... för att inte säga omöjligt, med de flesta grönsakerna. Blomkål är en av dom.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 912
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
163 000
Senast: gul_zebra
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 543
Senast: Texaz
·
Hästvård Jag behöver hjälp och tips utav er duktiga bukare. Blir långt inlägg för att ja ska kunna förklara mig :) Förra lördagen var jag ute...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 507
Senast: Limelight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp