Bukefalos 28 år!

Magen har tagit ledigt. Vad göra?

Tror inte den mängden är någon fara. Det brukar väl mest bli en effekt om man äter tabletter med 100 mg järn om dagen eller så? Och behöver du inte järn enligt rekommendationerna?

Jag har inga rekommendationer alls. Blev bara väldigt trött när jag började äta mindre och vitaminer var det enda jag kom på. Och det hjälpte.
 
Har du kontakt med någon instans där du kan få professionell hjälp, och som kan se till hela din situation? Bukeråd i all ära, men det låter som att du behöver mer än så.

Jag tycker inte det är så stora problem att jag behöver professionell hjälp. Så länge det finns sätt att komma runt problemet på, ser jag det egentligen inte som ett problem.
 
Jag har inga rekommendationer alls. Blev bara väldigt trött när jag började äta mindre och vitaminer var det enda jag kom på. Och det hjälpte.

Om du har ätit lågkalorikost sedan i somras är det kanske dags att gå upp i matintag nu? Det går inte att ligga så lågt under en lång tid utan att tappa funktionalitet i kropp och huvud. Då blir det lättare att få i dig det som kroppen behöver, men utan att behöva ta en massa strider kring vad du inte vill/kan äta samtidigt.
 
Jag har inga rekommendationer alls. Blev bara väldigt trött när jag började äta mindre och vitaminer var det enda jag kom på. Och det hjälpte.
Järn är ju en mineral som man kan bli trött av om man har för lite av den och som man förlorar mycket av o man tex skulle ha mens. Och som man får ganska lite av om man tex åt ganska lite rött kött och spenat (gröna bladgrönsaker).
 
Förutom kosten och mjukgörande för tarmen, hur mycket rör du på dig? Upplever själv att magen fungerar bättre när jag har perioder med regelbunden fysisk aktivitet.
 
Järn är ju en mineral som man kan bli trött av om man har för lite av den och som man förlorar mycket av o man tex skulle ha mens. Och som man får ganska lite av om man tex åt ganska lite rött kött och spenat.

Jag har inte mens, så borde inte förlora så mycket. Har inte haft brist förr, men då åt jag förvisso mer. Även om jag aldrig ätit nyttigt ur det perspektivet.
 
Jag började kaloribanta i slutet av sommaren. Eftersom jag har problem med mat generellt, fick jag tidigt sätta in vitaminer för att inte vara konstant trött. Tar 2 MittVal kvinna om dagen. I början var jag inte så noga med att ta dom ihop med mat, vilket kanske är orsak. Men sen drygt 2 månader måste jag ta laxermedel för att kunna göra nr 2. Jag blir helt enkelt inte ens nödig. Har testat lactulos, utan direkt resultat. I början har det hårt, nu verkar det vara stopp av nån annan anledning.

Jag antar att det finns några möjliga orsaker.
1. Vitaminerna. De måste jag fortsätta ta.
2. Brist på vätska. Dricker nog ca 1,5 l om dagen nu. Glömmer bort att dricka mer.
3. Brist på fibrer. Jag äter inte grönsaker, det är en typ av fobi jag haft sen liten. Skulle det kunna funka med smoothie på grönsaker? Eller försvinner fibrerna i processen? Kan kanske byta ut mina vetekakor mot nått mer fiberrikt.

Det börjar bli lite trist att behöva använda sina lediga dagar till att gå på toa 😎
Frukt och fibertabletter eller tärningar, min mage är i princip stendöd efter mina kejsarsnitt men dom tabletterna sätter fart på grejerna.
 
Om du har ätit lågkalorikost sedan i somras är det kanske dags att gå upp i matintag nu? Det går inte att ligga så lågt under en lång tid utan att tappa funktionalitet i kropp och huvud. Då blir det lättare att få i dig det som kroppen behöver, men utan att behöva ta en massa strider kring vad du inte vill/kan äta samtidigt.

Det blir ju svårt att gå ner i vikt utan att äta färre kalorier. Jag har drygt 10-15 kg kvar, så är inte färdig.
 
Det är ju jättebra 😊 Stillasittande bidrar gärna till trög mage.

Jag har vanligtvis inte problem med magen. Bara när jag bantar. Samma förra gången, men då var jag mest hård i magen.

Men jag har tyvärr ett jobb som inte ger mig många steg på räknaren.
 
Det blir ju svårt att gå ner i vikt utan att äta färre kalorier. Jag har drygt 10-15 kg kvar, så är inte färdig.

Jag vet ju inte hur mycket du behöver normalt, och därmed inte heller något om hur stor neddragning du gjort. Men generellt sett så är det extremt lite att ligga neråt 1000/dag i många månader och framför allt så protesterar ju din kropp. Du har också ytterligare matbegränsningar än de flesta andra, och då kanske det skulle vara bättre att dra ner på takten, gå upp lite i kaloriintag så att du får i dig det du behöver och kan gå ner till 1 vitamintablett. Det är ju trist om viktnedgången leder till att du inte kan använda dina lediga dagar till det du vill, utan måste sitta på toaletten istället.
 
Jag vet ju inte hur mycket du behöver normalt, och därmed inte heller något om hur stor neddragning du gjort. Men generellt sett så är det extremt lite att ligga neråt 1000/dag i många månader och framför allt så protesterar ju din kropp. Du har också ytterligare matbegränsningar än de flesta andra, och då kanske det skulle vara bättre att dra ner på takten, gå upp lite i kaloriintag så att du får i dig det du behöver och kan gå ner till 1 vitamintablett. Det är ju trist om viktnedgången leder till att du inte kan använda dina lediga dagar till det du vill, utan måste sitta på toaletten istället.

Jag vet inte heller hur mycket jag behöver normalt. Jag har ett stillasittande jobb, rör genrellt lite på mig. Därför beräknades mitt behov vara ca 1340 kcal/dag. Nu har jag av olika anledningar inte kommit upp dit så ofta, men jobbar på det. Att äta 2 tabletter istället för 1, är inget merjobb för mig. Om det inte är just dessa som orsakar förstoppningen. Vilket det troligen inte är.
Och jag går inte ner ovanligt fort i vikt. Snarare en ganska normal takt.
 
Järnet i tabletterna kan mycket väl vara orsaken till förstoppning alt göra den värre. Du skulle kunna pröva MittVal Man som inte innehåller järn och se vad som händer. Blir det bättre så tänker jag att du kan ta ”kvinna” varannan-var tredje dag och ”man” övriga dagar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 937
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
163 640
Senast: gul_zebra
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 605
Senast: Texaz
·
Hästvård Jag behöver hjälp och tips utav er duktiga bukare. Blir långt inlägg för att ja ska kunna förklara mig :) Förra lördagen var jag ute...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 583
Senast: Limelight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp