Bukefalos 28 år!

Magen har tagit ledigt. Vad göra?

Då har du ju helt klart ett utrymme för att satsa på sådant som är bra för just din mage, utan att dess främsta egenskap måste vara få kalorier. Smoothie på frukt och grönt tycker jag låter bra att testa, tycker det är bättre att du får i dig det överhuvudtaget (och ofta bra för magen) oavsett om andra föredrar att tugga det.

Det är lite så jag tänker. Men var lite osäker på om mosandet gjorde att allt det braiga slogs sönder.
 
Samma sak med frukt? Jag kan tycka frukt är mer lättätet i bitar, t ex att skära äpple i lyfter efter att jag tvättat av det.

Frukt går bättre. Läst på flera ställen att frukt inte är lika bra som grönsaker, det gjorde att jag skippade frukt som lämplig ersättare. Men jag vet egentligen inte, det finns ju hur många sanningar som helst.

Köpte förövrigt världens godaste äpple häromveckan. Kissabel.
 

Bifogade filer

  • 20211119_124728.jpg
    20211119_124728.jpg
    214,7 KB · Visningar: 41
Frukt går bättre. Läst på flera ställen att frukt inte är lika bra som grönsaker, det gjorde att jag skippade frukt som lämplig ersättare. Men jag vet egentligen inte, det finns ju hur många sanningar som helst.

Alltså, jag tänker att nyttigt är nyttigt. Frukt är nyttigt med bra fiberinnehåll och mycket vitaminer. Om det står mellan frukt eller inget är ju frukt milsvit mycket bättre än inget.

Fram för frukt!
 
Äpple tycker jag brukar sätta fart på magen. Är ju kalorisnålt också.
Annars är jag hjälpt av energidryck när magen krånglar, det är nog koffeinet som sätter fart på magen för kaffe har samma effekt. Finns ju sockerfri energidryck. Det är ju dock inte det nyttigaste alternativet.
 
Måste du ta dubbla vitamintabletter? Tänkte mest om du fått det ordinerat eller så? Vissa innehåller nästan 200% av rdi av järn, vilket många magar reagerar på, och tar du två... Ja, då kanske det blir lite knöligt ^^
 
Måste du ta dubbla vitamintabletter? Tänkte mest om du fått det ordinerat eller så? Vissa innehåller nästan 200% av rdi av järn, vilket många magar reagerar på, och tar du två... Ja, då kanske det blir lite knöligt ^^

Dubbla ger 108% av RDI för järn av dessa. Så det är lugnt.
 

Bifogade filer

  • 20211208_084955.jpg
    20211208_084955.jpg
    234,9 KB · Visningar: 41
Äpple tycker jag brukar sätta fart på magen. Är ju kalorisnålt också.
Annars är jag hjälpt av energidryck när magen krånglar, det är nog koffeinet som sätter fart på magen för kaffe har samma effekt. Finns ju sockerfri energidryck. Det är ju dock inte det nyttigaste alternativet.

Jag tar koffeintablett och dricker mycket cola. Vågar inte tillsätta mer koffein 🙈
 
Jag brukar bli extremt gasig av fibrer, så jag undviker vanligtvis sånt bröd t.ex. Men ska testa fiberhavregryn. Rårörda lingon har jag aldrig testat. Ska kolla på det!

Jag får erkänna att jag inte riktigt äter så mycket som jag borde, alla dagar. Framförallt om jag tar en långpromenad, blir det för lite. Enligt min Samsung health-app, ligger jag på runt 1000-1100 kcal/dag. Borde ligga på minst 1200.

Men tycker ändå att det borde bli nått avfall 🙃
Lite mat blir lite avfall, och framförallt så kan tarmarna tappa sin ”muskelstyrka” om man äter för lite. Då blir man förstoppad.
Jag skulle rekommendera att du ökar ditt matintag, det kan bli ännu jobbigare för magen tillfälligt men sen börjar det bli bättre.
Det är jättevanligt att bli förstoppad eller trög i magen när man äter för lite. Det blir en slags misshandel av magen och den lägger ner.

Järntabletter brukar väl ge förstoppning. Om du får i dig mer mat och satsar på mer järnrika livsmedel kanske du kan skippa järnrika tillskott?
 
Lite mat blir lite avfall, och framförallt så kan tarmarna tappa sin ”muskelstyrka” om man äter för lite. Då blir man förstoppad.
Jag skulle rekommendera att du ökar ditt matintag, det kan bli ännu jobbigare för magen tillfälligt men sen börjar det bli bättre.
Det är jättevanligt att bli förstoppad eller trög i magen när man äter för lite. Det blir en slags misshandel av magen och den lägger ner.

Järntabletter brukar väl ge förstoppning. Om du får i dig mer mat och satsar på mer järnrika livsmedel kanske du kan skippa järnrika tillskott?

Finns det vitamintabletter utan järn då?
 
Det är lite så jag tänker. Men var lite osäker på om mosandet gjorde att allt det braiga slogs sönder.
Mjae. Fibrerna o det braiga är ju kvar och säkert i jättebra form också antar jag. Men om man slår sönder grönsaker eller nötter blir ju energin mer lättåtkomlig (tex är jordnötssmör mer energi i än jordnötter eftersom man slipper mosa dem själv)*. Det spelar väl dock inte någon roll alls i det här fallet ju! Du behöver ju fibrerna och allt.

*(källa: Podcast tyngre träningssnack)
 
Frukt går bättre. Läst på flera ställen att frukt inte är lika bra som grönsaker, det gjorde att jag skippade frukt som lämplig ersättare. Men jag vet egentligen inte, det finns ju hur många sanningar som helst.

Köpte förövrigt världens godaste äpple häromveckan. Kissabel.
Inte lika bra är ju säkert inte därmed dåligt, bara kanske inte lika bra.

Dvs av två jättebra saker är en sak lite bättre bara.
Men om man inte kan äta det bästa måste ju det näst bästa vara väldigt mycket bättre än inget bra alls.
 
Äpple tycker jag brukar sätta fart på magen. Är ju kalorisnålt också.
Annars är jag hjälpt av energidryck när magen krånglar, det är nog koffeinet som sätter fart på magen för kaffe har samma effekt. Finns ju sockerfri energidryck. Det är ju dock inte det nyttigaste alternativet.
Speciellt kokta eller ugnsbakade (de är goda utan ngt till).
 
Tipsar om magnesiumtillskott som kan sätta fart på magen. När jag har mina 800 kcal dagar i flera veckor blir det stopp… Då kör jag med magnesium…

Magnesiumhydroxid - bäst mot förstoppning​

Den bästa formen när man är hård i magen. Eftersom den absorberas dåligt av kroppen så är majoriteten av magnesiumet kvar i tarmen. Desto större mängd i tarmen desto mer vätska kan det dra till sig och hjälpa till att mjuka upp torr och kompakt avföring.

Magnesiumoxid​

En av de vanligaste och billigaste formerna av magnesiumtillskott. Den har visserligen en låg upptagningsförmåga på bara 4%, men innehåller istället en större andel fritt magnesium i förhållande till bundet magnesium. Det gör att effekt på kroppen ändå kan bli stor och hjälpa mot bland annat oro, stela muskler, kramp samt förstoppning. Det omvandlas till mangesiumhydroxid när det blandas med vatten.
 
Tipsar om magnesiumtillskott som kan sätta fart på magen. När jag har mina 800 kcal dagar i flera veckor blir det stopp… Då kör jag med magnesium…

Magnesiumhydroxid - bäst mot förstoppning​

Den bästa formen när man är hård i magen. Eftersom den absorberas dåligt av kroppen så är majoriteten av magnesiumet kvar i tarmen. Desto större mängd i tarmen desto mer vätska kan det dra till sig och hjälpa till att mjuka upp torr och kompakt avföring.

Magnesiumoxid​

En av de vanligaste och billigaste formerna av magnesiumtillskott. Den har visserligen en låg upptagningsförmåga på bara 4%, men innehåller istället en större andel fritt magnesium i förhållande till bundet magnesium. Det gör att effekt på kroppen ändå kan bli stor och hjälpa mot bland annat oro, stela muskler, kramp samt förstoppning. Det omvandlas till mangesiumhydroxid när det blandas med vatten.

Jag fick enorma myrkrypningar i armarna när jag testade magnesium. Nu är det typ 10 år sen, så kanske annorlunda nu.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 937
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
163 640
Senast: gul_zebra
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 605
Senast: Texaz
·
Hästvård Jag behöver hjälp och tips utav er duktiga bukare. Blir långt inlägg för att ja ska kunna förklara mig :) Förra lördagen var jag ute...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 583
Senast: Limelight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp