Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Alexandra_W

Trådstartare
Som rubriken lyder, vilket magnesiumtillskott är bäst och ger mest magnesium för pengarna? Har bara erf av Kraffts magnesium, och det är så förtvivlat små burkar, och dessutom flygigt av bara attans?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Biofarmabs är i mitt tycke det som är mest prisvärt, finns lite billigare men där doseringen i gengäld är större.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Biofarmabs biomag, inte det minsta flygigt.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Biofarmabs (om ni menar Biomag?) är väl det jag själv tyckt verkar vettigast iom att det finns i lite större förpackningar. Ngn som vet om Citygross har det? Verkar som förgjort få tag i det här nämligen? Granngården står listad som ÅF, men de har bara Kraffts magnesium, och inte intresserad ta hem biomag trots att de har andra produkter från eclipse biofarmab =/ CG står också som ÅF, men har de biomag som sagt, ngn som vet?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Foderråvaran till denna produkt (BIOMAG) sägs vara magnesiumfosfat. Magnesiumfosfat är ett salt som finns i olika kemiska former:

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_phosphate

Dimagnesiumfosfat är det minst giftiga saltet och också den form som innehåller mest magnesium så jag skulle gissa att det är denna form som ingår i BIOMAG. Molekylvikten för dimagnesiumfosfat är ca. 120 och magnesium har atomvikten 24 vilket betyder att dimagnesiumfosfat innehåller 24/120 = 20% magnesium.

Själva anger företaget att produkten innehåller 33% magnesium (10 g ger 3,3 g Mg enligt deras produktblad). Hur är detta möjligt? Finns det någon mer magnesiumkälla i produkten? Varför anges inte detta i så fall? Har man kanske räknat fel?

Man påstår även att denna produkt “ger en överlägsen biologisk tillgänglighet”.

Det finns vad jag känner till inga försök gjorda överhuvudtaget på biotillgängligheten för magnesiumfosfat hos häst. Däremot har man studerat biotillgängligheten hos bl.a. magnesiumoxid och magnesium karbonat vilka är de vanligaste magnesiumtillskotten till häst. Följande är hämtat från NRC 2007:

“According to Harrington and Walsh (1980), inorganic supplemental sources such as magnesium oxide, magnesium sulphate, and magnesium carbonate appear to be essentially equivalent as supplemental dietary sources of magnesium for growing foals and have a higher absorption rate (70%) than the magnesium found in natural sources.”

Ren magnesiumoxid innehåller 60% magnesium och Kraffts MgO kan räknas som “ren”. Problemet är att produkten är oförskämt dyr. Det finns billigare alternativ. Horze t.ex. har en produkt som innehåller ca. 55% magnesium:

http://www.horze.se/on/demandware.store/Sites-hrzse-Site/sv_SE/Search-Show?q=magnesium
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Japp, CG har i sitt sortiment hos oss iaf.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

CG hos mig har också biomag dock bara i den minsta förpackningen (sist jag var där och kollade)
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Har bara gett magnesium i lugnande syfte (vilket fungerade bra på den hästen) och då använde vi Equicalm. Sedan (efter två flaskor som kur) gav vi - jag tror det var Biofarmabs. Efter några månader fick vi gå tillbaka till Equicalm och ge två flaskor som en kur (märkbar förändring).

Vissa påstår att blandningen i Equicalm underlättar hästkroppens förmåga att ta upp magnesium, men jag har inte hittat någon tillförlitlig källa så det kan vara nys.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Jag ger vimitals magnesium som är två sorters magnesium sulfat och ett till....?
Prisvärt i alla fall :-)
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Svarar flera.

Spader Äss - tackar tackar! Kraffts är ju tyvärr inte bara dyr, utan HEMSKT flygig att ha att göra med, så slipper gärna den. Men då är alltså eg magnesiumoxid bättre. Kan man 'kompensera' det sämre upptaget hos biomag med att ge mer eller funkar det inte så? Jag har tyvärr ganska långt till Horze, och med frakt blir det inte så billigt längre =/

Vad brukar 'mineralblandningar' innehålla för magnesiumkälla btw?

Övriga som svarat ang CG så perfekt, ska dit och handla imorgon =) Lite trist bara om de bara har lilla förpackningen, jag skulle eg velat ha mellanstora.

Ska ge magnesiumet för att täcka ett underskott i foderstaten som 'strax' kommer uppstå när jag ökar givan proteinmineral och då måste ta bort mineralerna (annars blir det rakethöga selengivor).
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

OT

nu när vi ändå har just Biomag på tal så har jag funderat, det står att foderråvaran är magnesiumfosfat, alltså magnesium och fosfor. Ett dosmått ger 3,3 gr magnesium men varför står det inte hur mycket fosfor det ger också? Fosfor är ju också en ganska viktig mineral (är det en mineral eller vad säger man?) att hålla reda på så varför skriver dom inte ut det? Någon som vet?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

0,5 gr fosfor stod det förr, det har dock 'försvunnit' nu, vilket jag tror är ett rent skrivtekniskt fel? Eller de anser det är så lite så skitsamma.

0,5 gr P per mått alltså, dvs 1 mått ger 3,3 gr Mg och 0,5 gr P. Så stod det på burkarna förr, men precis som du säger står nu bara 3,3 gr Mg/mått.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

0,5 gr fosfor stod det förr, det har dock 'försvunnit' nu, vilket jag tror är ett rent skrivtekniskt fel? Eller de anser det är så lite så skitsamma.

Det här företaget har så mycket felaktig information om sina produkter så jag skulle inte lita på den information dom ger. Ett bra tips är att kolla upp informationen innan ni köper en produkt av detta företag.

Dimagnesiumfosfat, om det är detta som BIOMAG innehåller, har den kemiska formeln HMgO4P. I så fall innehåller produkten ca. 20% magnesium och 26% fosfor. 10 g av produkten innehåller i så fall 2 g Mg (inte 3,3 g) och 2,6 g P (inte 0,5 g).

Jag skulle kontakta företaget och begära korrekt information om vad produkten egentligen innehåller innan jag köpte den.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Det står inte dimagnesiumfosfat utan magnesiumfosfat.

Googlng ger att kemisk formel för det är Mg3(PO4)2
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Hittade detta i en SLU-studie, dock avseende mjölkkor:

Magnesiumoxid är den vanligaste magnesiumkällan som används i kommersiella fodermedel. Ett problem med magnesiumoxid är att kvalitén varierar, både smältbarheten och smakligheten påverkas av hur magnesiumoxiden har framställts. En annan kommersiell magnesiumkälla är magnesiumfosfat, som har en jämnare kvalitet och högre löslighet, och därmed högre smältbarhet, i in vitro tester än vad magnesiumoxid har.

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000987/01/Briland_Kronqvist_exjobb_Kungsängen.pdf

Där är det alltså fördel magnesiumfosfat och inte magnesiumoxid. Har du källa på motsatsen S Ä, förvirrande dte här, så vore ju trevligt med en studie på häst?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Jag skickar ett mail så får vi se vad dom säger, jag återkommer
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Där är det alltså fördel magnesiumfosfat och inte magnesiumoxid. Har du källa på motsatsen S Ä, förvirrande dte här, så vore ju trevligt med en studie på häst?

Nej, tyvärr. Som jag sa så känner jag inte till några försök med magnesiumfosfat hos hästar. Man kan inte heller överföra försök gjorda på kor eller människor till att gälla även för häst. Metabolismen är helt enkelt för olika. Vad man vet är att magnesium kan tas upp både i hästens tunn- och grovtarm. Detta är grundorsaken till att t.ex. magnesiumoxid tas upp så olika hos människor och hästar. Människor har svårt att ta upp magnesium från magnesiumoxid. Därför använder man oftast magnesiumcitrat som magnesiumtillskott för människor. Hos hästar är dock biotillgängligheten för magnesiumoxid hög, ca. 70%.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Upptaget lägre för fosfor från den källan, för häst alltså?

*spånar*

Försökt googla men hittar bara motstridiga uppgifter. Ena källan säger att magnesiumoxid ger bäst upptag, nästa källa säger att upptaget är jämställt och ca 70%, men att man då så klart får ge mer av magnesiumfosfat än -oxid för att nå X gram magnesium, och tredje källan säger att upptaget av magnesiumoxid är högst ifrågsatt och tveksamt.

Hur sjutton ska då en stackars hästägare veta? =/

Blir det helt knas med biomag? Jag har ett fosforunderskott med så extra fosfor gör inget, då kan jag dra ner fosforbalansen lite, men då måste man ju få rätt på HUR mycket fosfor det är i biomag.. Men om man får det?
 
Senast ändrad:
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Jag ger vimitals magnesium som är två sorters magnesium sulfat och ett till....?
Prisvärt i alla fall :-)

Magnesiumsulfat innehåller max. 20% magnesium (jämför t.ex. med magnesiumoxid som innehåller ca. 60% magnesium). Du får alltså ge 3 ggr. så mycket magnesiumsulfat som magnesiumoxid för att tillföra samma mängd magnesium i foderstaten. Är det dessutom av formen MgSO4·7H2O (kallas för Epsomsalt) är magnesiuminnehållet ännu lägre.

Personligen försöker jag hålla svavelhalten i foderstaten låg eftersom svavel kan försämra upptagningen av viktiga spårämnen, t.ex. selen och koppar.
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 378
Senast: monster1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 241
Senast: Sirap
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 804
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp