Bukefalos 28 år!

Måla källarväggar

nyttnick

Trådstartare
Jag ska måla i källaren. Ända sedan jag var liten har jag hört att källarväggar måste målas med en särskild färg, diffusionsöppen. När jag googlar på att måla källarväggar så läser jag från de stora färgtillverkarna att diffusionsöppet inte är ett måste, utan att om man har problem med fukt i väggarna så märker man det snabbare med typ akrylatfärg, eftersom den flagar, men att typ silikatfärger bara döljer problemet och låter väggarna se fina ut längre, trots att problem finns.

Så - vad väljer jag?
 
Jag ska måla i källaren. Ända sedan jag var liten har jag hört att källarväggar måste målas med en särskild färg, diffusionsöppen. När jag googlar på att måla källarväggar så läser jag från de stora färgtillverkarna att diffusionsöppet inte är ett måste, utan att om man har problem med fukt i väggarna så märker man det snabbare med typ akrylatfärg, eftersom den flagar, men att typ silikatfärger bara döljer problemet och låter väggarna se fina ut längre, trots att problem finns.

Så - vad väljer jag?
En så diffussionsöppen mineralfärg som möjligt, helst kalk om inte det är en ren cementputs. Det blir nästan alltid en del fukt i väggen och med en tät färg förstörs väggen när fukten inte ventileras ut.
 
En så diffussionsöppen mineralfärg som möjligt, helst kalk om inte det är en ren cementputs. Det blir nästan alltid en del fukt i väggen och med en tät färg förstörs väggen när fukten inte ventileras ut.
Det är detta som de stora färgtillverkarna dementerar. Det var därför jag frågade
 
Gör dom? Jag snabbgooglade på stora fäegföretag och dom har skilda färger för källare. Färger som andas riktigt ordentligt. Absolut inget som stänger ut/in fukt
Jag sökte allmänt på "måla källare" och fick upp Alcro och ytterligare två färgtillverkare som skrev att det var gamla råd och att om man har en stadig och väldränerad grund så kvittar det. Och att om färgen lossnar så har man större problem än att den flagnar. Typ.

Jag har inga problem att använda diffusionsöppen färg alls, jag var mest nyfiken på om rekommendationerna ändrats.
 
Jag sökte allmänt på "måla källare" och fick upp Alcro och ytterligare två färgtillverkare som skrev att det var gamla råd och att om man har en stadig och väldränerad grund så kvittar det. Och att om färgen lossnar så har man större problem än att den flagnar. Typ.

Jag har inga problem att använda diffusionsöppen färg alls, jag var mest nyfiken på om rekommendationerna ändrats.
Där har du ett villkor om att din källare alltid ska vara perfekt konstruerad och underhållen.
Eftersom det inte är ovanligt att saker över tid inte alltid kommer vara perfekta så ser jag det för min del som betydligt tryggare att ha marginaler som innebär att vissa variationer i materialens fuktighet kan hanteras utan att det behöver uppstå några problem av det...

Hur gammalt hus och vilken typ av konstruktion har du i källare och grund? Lever den upp till att långsiktigt kunna ha en sådan regnrockstät utsida som tillverkaren förutsätter? Eller fungerar den genom att hålla en funktionell balans i fuktigheten?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 336
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 645
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 891
Senast: Gunnar
·
Hemmet Skapar en egen tråd för detta eftersom det sannolikt är någon annan i framtiden som kommer ha samma problem. Vi målar om lägenheten och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp