Bukefalos 28 år!

Man får det man betalar för!

S

Sirisiri

Tänk att man aldrig lär sig det, trots att man gång på gång går på nitar för att man är snål... Det spelar ingen roll om det är trädgårdsslangar, utemöbler, tapeter, regntäcken eller...

...stallplatsen! Tyckte stallet var jättemysigt när jag var där och tittade i somras! Litet, stora fina hagar, liten ridbana, fin skog och billigt! Endast 700 kr inkl hö, halm och betfor.

Nu, 3,5 månad senare, har jag tröttnat. Det funkade jättebra i somras och jag räknade med att en häst skulle säljas. Nu ska hon behålla den, så min häst står kvar i stallets enda box utan fönster. Nu är det ju ändå mörkt ute när dom är inne, men han älskar att stå och titta ut annars!

Sen var det just mörker... Ingen lampa på ridbanan, som för övrigt har förvandlats till en geggpöl pga regnet. Helt oridbar på vissa ställen...

Höet var så dåligt att jag fick köpa eget. Småtjejerna i stallet har väldigt svårt att följa enkla regler och det är allmänt tjafsigt. Inget varmvatten finns det heller och stallet är helt oisolerat (vattenhinkarna fryser). Vi fem som står där sköter fodring, in- och utsläpp helt själva, så det blir ganska mycket jobb.


Nu har jag med 98% säkerhet bestämt mig för att byta stall! Kostar dubbelt så mycket men då finns varmvatten, spolspilta, belyst ridbana som saltas hela vintern för att inte frysa, vattenkoppar i boxarna (och fönster), klara regler som alla följer. Man delar på utsläppet på helgerna (ej fodringen). Enda nackdelen är att det inte finns någon skog i närheten. Isåfall får man gå 2-3 km och då kommer man till den skog jag rider i nu...

Men jag är ingen skogsryttare, så det gör inte så mycket. Jag står inte ut med tanken på att bara kunna rida i ljus två dagar i veckan.

Nej! Nog för att jag har nog med utgifter, men det här funkar inte! Får väl jämka eller nåt...
 
1400 är ju heller inga pengar i sammanhanget speciellt inte med så lite arbete till!

Det ÄR svårt med stallplatser.
 
jag betalar mkt mer stallhyra, litet stall a´la 4 hästar. jag har 2 st. fodringarna delas upp på oss 4, och det blir massa fodrande. har paddock o så nära, men även den blir blöt. det är ju naturligt om det regnar mkt att det blir så.

för det rpis du ger så får du räkna med den kvalitén.
men inte hade jag tackat nej till 700 kr månad :-)
varför inte långhyra en transport istället då, då får du ju egen transport och billig stallplats. 2 flugor i en smäll :-) dessutom kan du åka till ridhusanläggning?
 
Låter som mitt stall bara att det inte ingår betfor för mig. Det är ändå olika, jag har bara stått där i en månad :smirk:
Småbarn har "vi" två stycken(om man inte räknar en tjej med downs syndrom men hon är ju aldrig där själv), men deras hästar går på lösdrift och jag har inte sett till dom en enda gång dock ska dom antagligen flyttas av just anledningen att de har svårt att följa regler. Stallägaren ska flytta dom till gården där han bor så han har koll på dom. Paddocken har inget lyse, men den är nybyggd och fin :) och så har alla boxar fönster, i min box finns det 3 :smirk:
 
Min sköthäst stod först uppstallad på ridskolans privathästavdelning. 1550 kr i månaden, tillgång till ridhus, stalljour 4 ggr per termin(Utsläpp, fodring och mocka hos ridskolehästarna), utevistelse c:a 5 timmar per dag, Boxarna var små och inte så upplysta.. där trivdes hon inte kan jag säga...
Nu har vi flyttat ut henne en bit utåt "landet". står nu i ett litet mysigt stall med upp till 10 timmars utevistelse, stor och rymlig box, och vi behöver bara fodra en gång i evckan... på kvällen... stallhyran är då 1400 kronor, och det är klart värt varje öre tycker jag.
 
Jag är i mitt fjärde stall nu, har haft hästen i 2 1/2 år. Och äntligen har jag hittat ett ställe där både jag och hästen trivs. :idea: 500kr i kallhyra, stor plats för hö på logen, jättefin sadelkammare med värme, täckesbytning, belyst paddock (visserligen bara gräs men ändå), utsläpp (8.00) och kvällsfodring (20.00) Lunchhö och insläpp hjälps vi åt med, det brukar oftast vara någon där, annars tar stallägaren in dom. Det finns fem boxar men just nu bara fyra hästar. Kanonfina hagar (sommar och vinter) och nära till skogen.
Alla stall jag stått i har kostat ungefär lika mkt men det har alltid varit något som inte var bra, dåligt foder, inga ridvägar, dåliga hagar osv. :smirk:
 
låter som min medryttarhäst förra stall.
Fast lite skiljer sej: kallhyra låg på någon hundralapp mer, inget betfor, halm eller hö ingick. Men det fanns en padock som var belyst. :rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 646
Anläggning Frågan gäller som rubriken lyder: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för att ha ridhus på gården? För ca 10 år fanns...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 615
Senast: mackan
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 104
Hästmänniskan Jag står idag ett av de tre stall som jag beskriver nedan, men är av flera skäl intresserad av att flytta (drar inte bakgrunden här utan...
2
Svar
31
· Visningar
3 176
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp