Bukefalos 28 år!

Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Med tanke på hur ovanligt sånt här grovt våld är så verkar det ganska sannolikt att det finns en utlösande faktor i bakgrunden, kanske ett barn som upplevt krig eller har det riktigt illa hemma. Att elda på ett djur med en tändare eller använda lim känns väldigt förslaget för ett gäng nioåringar, en ålder då de flesta knappt har tjuvrökt. Det är en sak om tonåren utlöser konstiga tankar och idéer men att en nioåring skulle gå från harmonisk och omtänksam till att börja elda upp katter bara så där verkar extremt osannolikt. Och nio år låter för ungt för att det skulle vara ett extremt personlighetsdrag barnet förstått att dölja för omvärlden. Så som jag ser det pekar både de förslagna metoderna, grovheten och att det verkar ha hänt flera gånger på att det ligger mer bakom än bara en extrem form av gränstestande.

Jag förstår att en förälder kan resonera så (hitta förklaringar och spekulera i vad som är rimligt eller orimligt i händelserna), men jag tror inte att det är till hjälp vare sig för det egna barnet, något av de andra barnen, eller för samhället i stort. I en mening är det lika illa att aktivt delta som att initiera ett handlande av det här slaget. Det är något som varje barn måste lära sig så småningom. Som förälder måste man nog vara öppen för att ens barn kan ha haft vilken roll som helst i detta. Sedan måste det så klart - för det enskilda barnet eller barnens skull - slås fast vem som har varit drivkraften för att rätt barn ska få rätt hjälp. Men alla barn behöver professionell hjälp.

Sedan knapplån:
Det rimliga måste vara att föräldrarna till samtliga barn anmäler detta direkt till polisen och inte själva försöker nysta i vad som har hänt. Barnen behöver professionell hjälp och stöd från sina föräldrar. Inget tycka-synd-om-stöd, inget städa-upp-efter-stöd och inget det-var-inte-ditt-fel-stöd, utan ett stöd som visar barnen att deras föräldrar finns där för dem.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Jag förstår att en förälder kan resonera så (hitta förklaringar och spekulera i vad som är rimligt eller orimligt i händelserna), men jag tror inte att det är till hjälp vare sig för det egna barnet, något av de andra barnen, eller för samhället i stort. I en mening är det lika illa att aktivt delta som att initiera ett handlande av det här slaget. Det är något som varje barn måste lära sig så småningom. Som förälder måste man nog vara öppen för att ens barn kan ha haft vilken roll som helst i detta. Sedan måste det så klart - för det enskilda barnet eller barnens skull - slås fast vem som har varit drivkraften för att rätt barn ska få rätt hjälp. Men alla barn behöver professionell hjälp.

Sedan knapplån:
Det rimliga måste vara att föräldrarna till samtliga barn anmäler detta direkt till polisen och inte själva försöker nysta i vad som har hänt. Barnen behöver professionell hjälp och stöd från sina föräldrar. Inget tycka-synd-om-stöd, inget städa-upp-efter-stöd och inget det-var-inte-ditt-fel-stöd, utan ett stöd som visar barnen att deras föräldrar finns där för dem.

Bra skrivet! Som jag skrivit tidigare och även Philosophia skriver, tror jag det är ytterst viktigt (och jag trycker ännu lite till på det..) att INTE nysta i detta själva, lämna det åt de som har utbildning inom området.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Jag arbetar hälften av min arbetstid med barn och ungdomar som har det svårt och det är INTE normalt att plåga djur även om den empatiska förmågan ännu ej är utvecklad. Däremot händer det att riktigt små barn "rycker vingarna av flugor" etc vilket det går att stävja genom att förklara för barnet att det inte är ok. (Då är barnet så litet att det knappast förstår vad en fluga är).

Jag skulle bli mycket orolig för mitt barn om det som 9-åring plågade djur som ju även skriker och försöker att komma undan. Som 9-åring är kanske den empatiska förmågan inte fullt utvecklad men den är definitivt så utvecklad i denna ålder så att barnet vet att det skadar djuret ifråga.

Jag lider med mamman och säger som de flesta här att polisanmälan bör göras och socialtjänsten/bup måste få kontakt med alla barnen som är inblandade. Föräldrarna behöver också hjälp.

Att plåga djur är ett allvarligt tecken på att något är galet. Ja, många psykopater har som barn njutit av att plåga djur och många av dem fortsätter även i vuxen ålder. Men, det behöver inte betyda att ditt barn är psykopat utan gruppdynamiken i denna samling barn är otroligt skev och vid närmare granskning så visar det sig ofta att ett av barnet har allvarliga problem och får med sig resten.

Men för att kunna hjälpa barn/föräldrar så måste proffs kopplas in. Kontakta polis/socialtjänsten snarast!
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Jag förstår att du är upprörd!

Det är verkligen inte normalt att en 9 åring ska plåga och döda djur, såpass mycket empati och känsla har man i den åldern.
Jag har själv en 9 årig dotter, och jag kan garantera att något sådant här inte skulle kunna ske med henne inblandad även om det var kompisar med.

Jag hoppas att ni inte bara tystar ner detta inom familjen, utan kontaktar BUP eller liknande. Flickan behöver all hjälp och stöttning hon kan få.
Sen hoppas jag också att ni tar kontakt med föräldrarna till de övriga barnen också, så att även de tar kontakt med BUP.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Får man fråga vad barnen gjorde med djuren?
Skillnad på att nypa katten i svansen, vad gör 9åringar med djur som är värre?
Vill du inte säga så respekterar jag det men är mest nyfiken..
Varför? En katt dör inte av ett nyp i svansen, den här tråden hade inte blivit till om ts kommit på barnen med att dra en katt i svansen! För det är, tyvärr, ganska vanligt, men då för att barnet inte förstår bättre, de här ungarna vet PRECIS hur illa de gör djuren!!

"KL"

Vill bara skriva en tanke, barnen VISSTE att dom gjorde fel annars hade dom inte gömt sig i källare mens dom gjorde det.
Ungefär så.

Ts - du skriver att du haft kontakt med de andra föräldrarna/djurägarna (eller minns jag fel?) kan ni inte gå ihop och kontakta polis/soc och ta stöd av varandra?
Att tänka "jag gör det om ingen annan gör det" funkar liksom inte, förmodligen tänker de andra samma sak.
Och så vill man kanske inte "sätta dit" andras ungar, även om man är fullt medveten om att det är det enda rätta.

Att säga "De är ju bara 9" och ha som argument köper jag inte, utan det är nu ni måste ta tag i dem - rejält!
De är ju uppenbarligen väldigt lättpåverkade, alltså borde det fortfarande kunna gå att påverka dem åt rätt håll också, innan det är "för sent".
Att låta bli är ju bara att göra dem en björntjänst.
 
Senast ändrad:
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Ring BUP omgående, de är mycket bra att ha att göra med och de är utbildade på att hantera barn och familjer i kris. Även om de andar föräldrarna inte vill anmäla till polis eller soc så är det just nu ditt barn det handlar om för dig och då har du rätt att göra det som känns bäst. Jag tror att BUP är de som bäst kan hantera detta just nu i det här akuta läget. De kan hjälpa dig vidare med hur och vart du bör vända dig. Jag tror det är viktigt att du inte väntar för länge med att kontakta BUP, både din men framför allt för din dotters skull, vad hon än har gjort så är hon bara ett barn. Med rätt hjälp tror jag att din dotter kan växa upp och bli en empatisk person.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Jag arbetar hälften av min arbetstid med barn och ungdomar som har det svårt och det är INTE normalt att plåga djur även om den empatiska förmågan ännu ej är utvecklad. Däremot händer det att riktigt små barn "rycker vingarna av flugor" etc vilket det går att stävja genom att förklara för barnet att det inte är ok. (Då är barnet så litet att det knappast förstår vad en fluga är).

Jag skulle bli mycket orolig för mitt barn om det som 9-åring plågade djur som ju även skriker och försöker att komma undan. Som 9-åring är kanske den empatiska förmågan inte fullt utvecklad men den är definitivt så utvecklad i denna ålder så att barnet vet att det skadar djuret ifråga.

Jag lider med mamman och säger som de flesta här att polisanmälan bör göras och socialtjänsten/bup måste få kontakt med alla barnen som är inblandade. Föräldrarna behöver också hjälp.

Att plåga djur är ett allvarligt tecken på att något är galet. Ja, många psykopater har som barn njutit av att plåga djur och många av dem fortsätter även i vuxen ålder. Men, det behöver inte betyda att ditt barn är psykopat utan gruppdynamiken i denna samling barn är otroligt skev och vid närmare granskning så visar det sig ofta att ett av barnet har allvarliga problem och får med sig resten.
Men för att kunna hjälpa barn/föräldrar så måste proffs kopplas in. Kontakta polis/socialtjänsten snarast!

Tänker samma som du, och kommer in på den verklighetsbaserade filmen An american crime där en flicka torteras ihjäl i en källare på initiativ av de andra barnens mamma, hon får med sig många barn och även grannbarn på att tortera flickan, jag tror inte alla dessa barn heller är psykopater utan att de följde kvinnan som tog initiativet och sedan skjöt man på gränserna i och med grupptrycket.

Tycker också polis, socialtjänst och även BUP skall kopllas in för att reda ut vad som egentligen hände. Men även för att föräldrarna skall få stöd och hjälp.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

POLISANMÄL!!! Herrgud, det MÅSTE polisanmälas! Tänk om det var dina djur som plågats ihjäl av andras barn, hade du inte velat att det hade polisanmält då och att en ordentlig utredning med polis, soc och bup hade gjort av ALLA inblandade, inte bara av de föräldrar som faktiskt bryr sig???

Kontakta Bup för hjälp med din dotter, de hjälper även föräldrar!

Usch, jag vet inte vad jag ska säga, mer än att du MÅSTE polisanmäla och skaffa hjälp på BUP!!!! NU!!!!!
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Har inte läst hela tråden, men usch, känner verkligen med dig, jätte hemskt.

Men läste att du inte fattar hur dom kommer på allt det hemska, skulle nog säga internet, alla dessa sjuka hemska klipp på stackars djur som kommer upp :cry:
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Jag tror snarare att det är till en stor hjälp för barnet att man försöker få en klarare bild av vad som hänt och vad barnet har att säga innan man börjar klassa henom som ond psykopat.

Självklart kan det vara det egna barnet som är orsaken, det är inte förmildrande omständigheter eller ursäkter jag är ute efter, utan en helhetsbild. Jag tycker som sagt att det finns en hel del som pekar på att det här inte bara är en lek som gått snett utan att det sannolikt ligger mer bakom. Människor agerar ytterst sällan helt random om de inte är påverkade eller hamnat i psykos vilket inget tyder på i det här fallet.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Men det finns ju uppenbara handlingsalternativ att välja som varken handlar om att direkt peka ut ett barn som psykopat och föräldrarna själva nystar i detta. Man är nog sällan särskilt objektiv när det gäller ens eget barn.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

[/QUOTE] Sedan knapplån:
Det rimliga måste vara att föräldrarna till samtliga barn anmäler detta direkt till polisen och inte själva försöker nysta i vad som har hänt. Barnen behöver professionell hjälp och stöd från sina föräldrar. Inget tycka-synd-om-stöd, inget städa-upp-efter-stöd och inget det-var-inte-ditt-fel-stöd, utan ett stöd som visar barnen att deras föräldrar finns där för dem.[/QUOTE]

Jag håller med här och det viktiga orden är hjälp och stöd.
Men jag vill göra ett eget tillägg och det är att även alla föräldrar (kanske hela familjerna) behöver professionell hjälp och stöd i detta läge, inte bara barnen. Det är minst lika viktigt!

Till TS vill jag även skicka en stor styrke-kram!!
Det är det enda jag kan göra, för jag vet inte alls hur min egen reaktion skulle vara i samma situation och jag hoppas att jag inte behöver få veta det...
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Hej TS!

Jag läste tråden i söndags och har inte kunnat släppa det sedan dess, så här kommer input från mig:
  • Jag tycker att du markerar väldigt tydligt att det här är ett beteende som du absolut inte tolererar, och det är väldigt viktigt att dina moraliska värderingar verkligen lyser igenom även om du är arg och förtvivlad. Din reaktion är inte på något sätt överdriven, utan jag tycker att den är helt befogad.
  • Splittra gruppen barn omedelbart. Det här är en typisk hetsgrej där grupptrycket antagligen har varit helt galet, bryt kontakten så mycket det bara går.
  • Ta hjälp av någon utomstående. Kontakta BUP och polisen, förklara att du är orolig och vad du är orolig för. Det är bättre att någon professionell är den som sköter det tyngsta snacket och kommer fram med någon slags plan eller åtgärd, så att det inte blir ytterligare en grej som sliter på relationen mellan dig och ditt barn.
  • Prata om det på lagom nivå. Förklara varför du blev så arg och varför det är fel. Visa vad du känner. Sopa ingenting under mattan, förminska inte någonting och "låt henne inte komma undan" även om det är jobbigt att prata om. Tänk på att skam och skuld är olika känslor. (läs på lite här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Skamkänsla)
  • Livet går vidare. Försök att hålla dig över ytan. Den värsta skadan är redan skedd, och det går inte att ändra på det som redan har hänt. Jobba framåt.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Jag kan inte tänka mig vad du går igenom. En av de värsta saker man som förälder kan uppleva är väl att upptäcka att ens barn plågar andra människor eller djur. Först och främst tycker jag att det var klokt att skicka bort dottern i det akuta läget.

Sedan säger jag som så många andra, kontakta BUP. Omgående. Jag skulle även gå till polisen själv. Dels för att få hjälp med att reda ut exakt vad det är som har hänt, men även för att det kan finnas kattägare som har anmält sina katter försvunna som kanske kan få svar på vad som har hänt deras familjemedlemmar.

Sedan skulle jag försöka släppa tanken att det är någonting fel på din dotter. Barns hjärnor är outvecklade och barn (människor) i grupp gör saker som de aldrig skulle göra själva. Självklart måste hon (och ni föräldrar) få hjälp att bearbeta det som har hänt och hon behöver utredas, men det behöver inte vara något allvarligt fel på henne.

Jag hoppas ni finner den hjälp ni behöver.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

POLISANMÄL!!! Herrgud, det MÅSTE polisanmälas! Tänk om det var dina djur som plågats ihjäl av andras barn, hade du inte velat att det hade polisanmält då och att en ordentlig utredning med polis, soc och bup hade gjort av ALLA inblandade, inte bara av de föräldrar som faktiskt bryr sig???

Kontakta Bup för hjälp med din dotter, de hjälper även föräldrar!

Usch, jag vet inte vad jag ska säga, mer än att du MÅSTE polisanmäla och skaffa hjälp på BUP!!!! NU!!!!!

Kan bara hålla med. Det MÅSTE till en polsianmälan för att få ordentlig hjälo till alla barnen. Många föräldrar vill absolut inte erkänna att deras barn har problem och kommer därför att sopa det under mattan om det inte polisanmäls. Det kan ju även vara så att fler barn är inblandade de vara bara inte med just den gången.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Jag tror snarare att det är till en stor hjälp för barnet att man försöker få en klarare bild av vad som hänt och vad barnet har att säga innan man börjar klassa henom som ond psykopat.

Självklart kan det vara det egna barnet som är orsaken, det är inte förmildrande omständigheter eller ursäkter jag är ute efter, utan en helhetsbild. Jag tycker som sagt att det finns en hel del som pekar på att det här inte bara är en lek som gått snett utan att det sannolikt ligger mer bakom. Människor agerar ytterst sällan helt random om de inte är påverkade eller hamnat i psykos vilket inget tyder på i det här fallet.

Att man polisanmäler och kontaktar BUP/socialen betyder inte att man klassar barnet som ond psykopat. (Även om det är vedertaget att djurplågeri i tidig ålder är en stark varningssignal för det så behöver det givetvis inte betyda att det är just så. En utredning måste givetvis till för att säkerställa det. Sedan finns det många med diagnosen psykopati som INTE blir mördare och våldtäktsmän också, det ska man inte glömma bort.)

Ingen förälder kan reda ut en sån här sak själv, man måste ha hjälp av proffs, utbildade och personer som har distans till vad som har hänt och till barnen i fråga - som inte har några känslomässiga kopplingar alls.

Till TS: Jag har tänkt mycket på er sedan tråden startades, hoppas du orkar uppdatera hur det går för er snart.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Bara en tanke, måste du inte gå till Polisen?
Kommer detta fram och det kommer fram att du vet så blir du ju anklagade för mened, då du har dolt ett brott/skyddat brottsling, eller?
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Tänkte uppdatera tidigare med långt inlägg idag men det blev inte postat så vet inte vad som hände.

Men så här är det iaf.


* Vi pratade med alla barnen var för sig. De säger alla nästan samma sak.
Som en del skrivit så har en av killarna som nu är 12 år varit drivande. Han har både blivit mobbad och mobbar själv andra.
Han känner till alla djuren som tidigare skrivit om i lokalnyheterna på ett eller annat sätt.
Han har enl. pappan börjat skada sitt marsvin redan då han var 5 år.
Han har inte kvar djuret och de har inte tänkt på det mer. Och inte anat något.
Mamman bor på annan ort och nästan ingen kontakt med sonen sedan han var 3år. Varför vet jag inte.

* Katten ifråga i min källare hittades skadad, De skulle leka 'veterinär'.
Inte mindre hemskt för det!

* Min dotter var med första gången, då mot vilda fåglar, (kastat sten) på skolgården.
Hon har inte varit med på alla gånger då det stått i nyheterna.
Andra gången mot en hund (12 åringens pappas sambos)
De "lekte" med hunden, men slutade med att kasta en smällare mot, hunden blev livrädd, barnen med, och de letade efter hunden resten av skoldagen utan att hitta den, men sedan hittades av 11 och 12 åringen som band fast den i ett träd!
Dock hade det gått rykten om att göra "spännande saker med djur" på skolan.
Alla gånger tidigare, har varit på skoltid. Skolan har ALDRIG sagt ett ord om frånvaro på skoltid! :mad:
Dessutom så kommer hon nu mera få mer hjälp i vissa ämnen i skolan, trots att på alla UTV samtal så har de sagt till oss att det gått så bra! :confused:
Ja, vi har också varit blinda hemma för vi har inte märkt något, men hon har nästan aldrig läxa eftersom skolan inte 'tror' på läxor.

* Vi har pratat med BUP vi kommer få kontakt och hjälp att gå vidare där, individuellt förstås.
även SOC är kontaktad. Jag ringde anonymt, så alla inblandade kommer nog få 3 mån utredning. Vilket känns bra! SOC såg det mer allvarligt än BUP.
Ja BUP tog det allvarligt också, men tyckte inte det var någon ide att trycka på panikknappen

BUP pratade mer om förändrat samhälle, stressigt, många barn även mindre mår sämre än vad "vi tror'" de översvämmas av nyheter om de ena efter det andra, på internet en hel värld som också har sina baksidor.
Barn får inte riktigt vara barn, de växter upp fort, särskilt tjejer.
I sverige är vi inte så vana vid sånt här. Men de har sådana sidor utan att vara blivande psykopater/massmördare.
De flesta barn väljer ock andra sätt att visa det på.
Mer vanligt med pojkar mot djur för att de får lära sig att hålla inne känslor osv. Men tjejer blir mer "offer" för samma uppfostran.
Och sånt här BLIR mer vanlligt.


Och jag fattar fortfarande inte mycket av det som hänt.
Känns skönt att få hjälp utfrån.
Min dotter har kommit hem. Vi har pratat och hon har gråtit och säger att hon mår dåligt över vad hon gjort.

Tack för alla inlägg, och tröst och tips.
Ja. så här är det nu iaf.
Jag kan ju uppdatera mer framöver om ni vill.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Nu är jag ingen expert, men det kan ju inte stämma? Mened är när du ljuger eller undanhåller information i en domstol.
Jag tror inte man har anmälningsplikt när det gäller djurplågeri, och om det dessutom är en nära släkting (som man ju inte behöver vittna emot). Nä, det behöver nog inte TS bekymra sig för.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 325
Senast: Amha
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 679
Senast: Dorinda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 016
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 985
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp