Bukefalos 28 år!

Markägarens/arrendatorns ansvar?

Immer

Trådstartare
Om jag, som markägare eller arrendator, har upplåtit betesmark åt en flock hästar och ägaren till hästarna brister i tillsyn/stödfodring/ligghall under vinter osv - kan jag då bli ansvarig?
 
Sv: Markägarens/arrendatorns ansvar?

Beror helt på hur avtalet ser ut. Har man bara arrenderat ut marken och inte tagit på sig något som helst ansvar för djuren eller deras skötsel. Som exempel att man bor långt bort från marken och aldrig är där. Då har man inte heller något ansvar.
Har man däremot tagit på sig någon typ av tillsyn om djuren så kan man få samma ansvar för djurens välbefinnande som djurägaren enligt djurskyddslagen.
Exat vad som ska räknas dit när det gäller betesdjur vet jag inte. Men skulle kunna gissa på typ tillsyn eller påfyllnad av vatten. Kanske man till och med kan dra gränsen vid att man står för staketet eller strömmen till det och tillsyn av det.

Skan man hårdda riktigt så bör man som markägare nog först påtala det för djurägaren och sedan anmäla till Djurskyddet om det inte åtgärdas. Då är det nog störts chans att själv gå fri från ansvar.

Ett tillägg till.
Om det är så att man ser brister och för djurens välfärd själv då börjar se till dem så om jag inte kommer ihåg helt fel har man också tagit på ansvar för dem i juridisk mening.
 
Sv: Markägarens/arrendatorns ansvar?

Nej!
Om inte annat avtalats.
Djurägaren har ansvar för djurens hälsa.
Naturligtvis ska jag som privatperson anmäla om jag ser att djur far illa.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 072
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 114
Senast: cello
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 036
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Jag har en bekant som råkat ut för en olycka och det har fått mig att fundera på hur det är juridiskt med ansvar när det kommer till...
Svar
9
· Visningar
1 676
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp