Marknadsföringskurs för uppfödare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att hon pratar så mycket :)
Det var faktiskt inte planerat. Hon bara berättade för sina väninnor att jag skulle få Cavapoovalpar så hade jag 10 köpare som jag dessutom kände till.

Visst, jag skulle kunna vara generösare med mitt telefonnummer så folk inte ringde mamma för att få tag på mig, men hon blir ju bara glad när det ringer.
Ursäkta men det låter inte det minsta seriöst. Din mammas vänner ringer till din mamma när de vill ”beställa en Rio till sina barnbarn” och prata i några timmar. Förstår att dessa vänner, trots alla sina pengar, inte fått lov att köpa en hund av en vanlig uppfödare. Ingen uppfödare som är det minsta seriös och lite mån om sina hundar säljer till någon som ”ringer och beställer en Rio till sina barnbarn”. Så då får de gå via din mamma för att beställa en hund av dig för att du av någon anledning inte kan stå för försäljningen själv.
Då förstår jag det hela. Jag har fått svar på mina frågor.
Tyvärr bekräftar du varenda en av mina fördomar jag har av vissa typer av hunduppfödare.
Jag tackar för mig.
 
Surpris ursäkta men det låter inte det minsta seriöst. Din mammas vänner ringer till din mamma när de vill ”beställa en Rio till sina barnbarn” och prata i några timmar. Förstår att dessa vänner, trots alla sina pengar, inte fått lov att köpa en hund av en vanlig uppfödare. Ingen uppfödare som är det minsta seriös och lite mån om sina hundar säljer till någon som ”ringer och beställer en Rio till sina barnbarn”. Så då får de gå via din mamma för att beställa en hund av dig för att du av någon anledning inte kan stå för försäljningen själv.
Då förstår jag det hela. Jag har fått svar på mina frågor.
Tyvärr bekräftar du varenda en av mina fördomar jag har av vissa typer av hunduppfödare.
Jag tackar för mig.
Så kan man ju tolka det, eller så tolkar man det som att vi bara köper och säljer av folk vi känner.

Det bra med dessa människor är att de garanterat inte säljer hunden vidare på blocket.
 
Ursäkta men det låter inte det minsta seriöst. Din mammas vänner ringer till din mamma när de vill ”beställa en Rio till sina barnbarn” och prata i några timmar. Förstår att dessa vänner, trots alla sina pengar, inte fått lov att köpa en hund av en vanlig uppfödare. Ingen uppfödare som är det minsta seriös och lite mån om sina hundar säljer till någon som ”ringer och beställer en Rio till sina barnbarn”. Så då får de gå via din mamma för att beställa en hund av dig för att du av någon anledning inte kan stå för försäljningen själv.
Då förstår jag det hela. Jag har fått svar på mina frågor.
Tyvärr bekräftar du varenda en av mina fördomar jag har av vissa typer av hunduppfödare.
Jag tackar för mig.
Fast sälja genom kontakter är ganska så vanligt?
Hade hon skrivit att hon säljer på blocket hade ni förmodligen klankat ner på det med, jag börjar bli ganska trött på det här forumets vridande och vändande på allting även om man inte delar åsikter behöver man inte vrida på det för att förlöjliga någon.
 
Fast sälja genom kontakter är ganska så vanligt?
Hade hon skrivit att hon säljer på blocket hade ni förmodligen klankat ner på det med, jag börjar bli ganska trött på det här forumets vridande och vändande på allting även om man inte delar åsikter behöver man inte vrida på det för att förlöjliga någon.
Jag är van.

Det här var ju en kul grej. Dagen efter jag berättat för mamma att pärlan var parad hade jag fler bra köpare än jag behövde.

Det var inte ens planerat, jag pratade bara med min mamma liksom. 😉
 
Varför skulle uppfödare behöva det? Jag har långt många fler köpare än hundar att sälja, kan öht inte annonsera pga blir överöst med respons och begränsad tid att svara i telefonen. Jag avvisar de allra flesta, mer eller mindre artigt beroende på hur de beter sig. Jag bedriver inte service, det är inte så mycket kundbemötande som rekryteringshjälp.

Folk som blir nekade brukar bli sura, av olika skäl. Det är ingen rättighet att få köpa hund.
 
Varför skulle uppfödare behöva det? Jag har långt många fler köpare än hundar att sälja, kan öht inte annonsera pga blir överöst med respons och begränsad tid att svara i telefonen. Jag avvisar de allra flesta, mer eller mindre artigt beroende på hur de beter sig. Jag bedriver inte service, det är inte så mycket kundbemötande som rekryteringshjälp.

Folk som blir nekade brukar bli sura, av olika skäl. Det är ingen rättighet att få köpa hund.
Som jag skrev här är det ingen ras det finns kö på och hon ville att jag skulle hålla på och dela på fb för att komma ifråga.
Tror det kommer bli jobbigt om ngt år att sälja dessa hundar om man dessutom beter sig så.
Jag blir nekad jätteofta, föra att det inte blir match, har inget emot det alls.
Men alltså om du säljer svår herdehund så dissar du inte folk med erfarenhet av rasen , kundkretsen är inte så står (utanför de kriminella gängen).

Det var verkligen jaaaaag är ensam om detta i Sverige så jag sätter villkoren. Vilken tur att EU finns då säger jag
 
Som jag skrev här är det ingen ras det finns kö på och hon ville att jag skulle hålla på och dela på fb för att komma ifråga.
Tror det kommer bli jobbigt om ngt år att sälja dessa hundar om man dessutom beter sig så.
Jag blir nekad jätteofta, föra att det inte blir match, har inget emot det alls.
Men alltså om du säljer svår herdehund så dissar du inte folk med erfarenhet av rasen , kundkretsen är inte så står (utanför de kriminella gängen).

Det var verkligen jaaaaag är ensam om detta i Sverige så jag sätter villkoren. Vilken tur att EU finns då säger jag
Självklart sätter uppfödaren villkoren för vilka denne säljer till, och har rätt att dissa precis vem denne vill.
 
Jag är van.

Det här var ju en kul grej. Dagen efter jag berättat för mamma att pärlan var parad hade jag fler bra köpare än jag behövde.

Det var inte ens planerat, jag pratade bara med min mamma liksom. 😉
Jo jag reagerar bara på vilka dryga svar du får, jag har också fött upp ett antal valpkullar skk registrerade valpar som sålts genom kontakter.Tidigare valpköparnas bekanta som blivit förtjusta i hunden och vill ha en egen. Tycker det är ett ypperligt sätt att sälja valp till människor man redan har ett hum om vad dom har för bekantskaper.
Har aldrig lagt ut på köpa hund då jag också har en populär ras även innan coronan.
Att ta valpar nu är inte att tänka på det råder hysteri.
 
Som jag skrev här är det ingen ras det finns kö på och hon ville att jag skulle hålla på och dela på fb för att komma ifråga.
Tror det kommer bli jobbigt om ngt år att sälja dessa hundar om man dessutom beter sig så.
Jag blir nekad jätteofta, föra att det inte blir match, har inget emot det alls.
Men alltså om du säljer svår herdehund så dissar du inte folk med erfarenhet av rasen , kundkretsen är inte så står (utanför de kriminella gängen).

Det var verkligen jaaaaag är ensam om detta i Sverige så jag sätter villkoren. Vilken tur att EU finns då säger jag
Du vet väl inte hur hennes valpköparlista ser ut?
Om rasen är så unik så lockar den säkert köpare, även om den är svår.
Om uppfödaren har ett speciellt tillvägagångssätt är rätt ointressant. Nu passade det inte dig, so what? Du hittade nått som passade dig bättre på 10 min. Jag ser inte problemet som behöver diskuteras :confused:
 
Som jag skrev här är det ingen ras det finns kö på och hon ville att jag skulle hålla på och dela på fb för att komma ifråga.
Tror det kommer bli jobbigt om ngt år att sälja dessa hundar om man dessutom beter sig så.
Jag blir nekad jätteofta, föra att det inte blir match, har inget emot det alls.
Men alltså om du säljer svår herdehund så dissar du inte folk med erfarenhet av rasen , kundkretsen är inte så står (utanför de kriminella gängen).

Det var verkligen jaaaaag är ensam om detta i Sverige så jag sätter villkoren. Vilken tur att EU finns då säger jag

Är de stora herdehundarna alltså populära hos kriminella gäng? Hur används dom där?

Det låter som en trist uppfödare så tur att du inte hann köpa en valp av hen 🙂
 
Självklart sätter uppfödaren villkoren för vilka denne säljer till, och har rätt att dissa precis vem denne vill.
Ja och de kan behålla alla hundarna också, men då kan man ju låta bli att klaga på att folk köper blandras istället
 
Du vet väl inte hur hennes valpköparlista ser ut?
Om rasen är så unik så lockar den säkert köpare, även om den är svår.
Om uppfödaren har ett speciellt tillvägagångssätt är rätt ointressant. Nu passade det inte dig, so what? Du hittade nått som passade dig bättre på 10 min. Jag ser inte problemet som behöver diskuteras :confused:
Att dennr uppfödare med all sannolikhet om 1 år gnäller på att folk köper blandras
 
Att föda upp hundar är inte att "jobba med service" så varför blanda in sådant här förstår jag inte. Sedan är det klart att det är trist med uppfödare som beter sig illa, men åter igen, människor är olika, sådant finns överallt.

(Jag har blivit illa bemött av flertalet uppfödare, det får mig ändå inte att välja bort en ras som passar mig bra. Istället köper jag från de som jag anser har ett trevligt bemötande och sunt hundtänk, samt rekommenderar de trevligare till andra som är intresserade av rasen. Inte svårare än så.)
Åh det där har jag hört förut. Att uppfödaren har en "dålig service" eftersom dem svarar för långsamt på mail, sms, osv.
Fattar inte folk att majoriteten av människorna har uppfödning som en hobby, inte som ett jobb. Det verkar som att folk inte fattar att uppfödare kanske jobbar som alla andra, sedan hämta barn, laga middag, hjälpa barnen med läxor, osv, och med i allt det hinna svara på alla sms/mail.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det finns en uppfödare (Shetland Sheepdog) jag är mycket intresserad av och skulle vilja ta kontakt med. Jag hittade henne på...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: nordingran
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 459
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 199
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 341
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp