Bukefalos 28 år!

Markträning

Denver

Trådstartare
Jag kommer ev få hem min häst igen från fodervärden men då mitt knä är trasigt och han är en vilde att rida så funderar jag nu på hur mycket man kan jobba en häst från marken.

Han är tömkörd en hel del och de har funkat kanon och han jobbar på fint på volt. Men hur mycket kan man tömköra??

Hur mycket kan man göra från marken?? Behöver verkligen få tips och råd.

Vad gör ni med era hästar från marken? Vet ju att de finns människor som bara jobbar sina hästar från marken.

Tanken är att vi ska kunna rida längre fram men då han fått övertaget över fv så kommer jag ha ett h*lvete med han när han kommer hem och då har han även stått i ca 6 månader. Därför vill jag jobba upp han ordentligt innan jag sitter upp.

Om tråden ligger fel så får moderatorn gärna flytta den :D
 
Sv: Markträning

Visst kan man jobba mycket från marken, men jag själv skulle tycka det vore oehört tråkigt för min häst att bara bli tömkörd hela tiden på volt. Och jag själv skulle nog dö av tristess efter ett par dagar.

Men visst är det väl en travare du har? Isåfall skulle jag starkt rekomendera att köra honom.
 
Sv: Markträning

Det finns ju massor man kan göra! (Jag är markträningsnörd:D)
Löslongering, longering, tömkörning, kravlösa promenader, arbetspromenader, ... För en aktiv häst som behöver sysselsätta huvudet kan man jobba med "hinderbanor" med koner och bommar som den ska gå omkring i, jättebra för att öka hästens kroppsuppfattning.

Jobbar du hästen regelbundet från marken i några månader så har du en lydig och välmusklad häst att börja rida på sedan:bump:

Den enda som kan vara svårt att träna från marken om man som du har ett dåligt knä, är hästens kondis. Men muskler, lösgjordhet, smidighet, etc. är inga problem.

Lycka till:laugh:
 
Sv: Markträning

Man är inte tvungen att vara i paddocken när man tömkör det går alldels utmärkt att vara i skogen också.
 
Sv: Markträning

På marken gör jag följade:

- tömkör i skogen och dressyr
- promenerar
- trickträning
- PNH (det kan du göra varje dag utan att det blir tråkigt)
- miljöträning

Sen kan du också
- longera
- löshoppa
- frihetsdressyr

osv
 
Sv: Markträning

jovisst du att man kan vara någon annanstans än i padocken och tömköra, det är även jag införstådd med. Det jag menade är att det måste vara jättetråkigt att bara tömköra.
 
Sv: Markträning

Tja, man har ju olika intressen. För det mesta tycker jag markarbete är roligare än ridning. (Men det är kanske för att jag är så dålig på att rida...:o )
Just tömkörning funkar inte så bra på min häst, men det finns ju annat.
 

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 276
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: Lexa
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 248
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp